Perustelut
Talousarvion laadintaohje ja talousarviokehys
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus käynnistää talousarvionsa valmistelun vuosittain maalis-huhtikuussa tavoitteena, että ympäristökeskuksen sopijakuntien edustajista koostuva ohjausryhmä ehtii käsitellä talousarvioluonnoksen toukokuun loppuun mennessä. Talousarvion aikainen valmistelu perustuu ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimukseen, jonka mukaan ympäristölautakunnan tekemästä talousarvioesityksestä kuullaan sopijakuntia, ennen kuin Tuusulan kunnanhallitus ja valtuusto päättävät sen hyväksymisestä.
Kunnanhallitus on 23.6.2025 päättänyt talousarvion valmistelusta ja kehyksestä vuodelle 2026. Sen mukaan toimialojen pitää valmistella yhteistyössä toimenpiteet, joilla päästään vähintään nollatulokseen. Toimintoja ja palveluja tulee käydä kriittisesti läpi, jotta menokasvua voidaan voimakkaammin hillitä.
Ympäristökeskuksen ohjausryhmä on käsitellyt talousarvioluonnosta kokouksessaan 23.5.2025. Ohjausryhmän kuntajäseniltä on pyydetty talousarvioluonnoksesta sopijakuntien epävirallisia lausuntoja heinäkuun puoliväliin mennessä. Kannanottopyynnön jälkeen 12.6.2025 saimme Tuusulan kunnan talouspalveluista tiedon, että talousarvion kehykseen tulee lisätä ympäristökeskuksen osalta 130 229 euroa erilaisia muutto- ja vuokrakuluja jotka aiheutuvat siirtymisestä uusiin tiloihin loppuvuonna 2026. Ympäristökeskuksen talousarvioluonnoksessa oli varauduttu noin 76 000 ylimääräisiin kuluihin, mutta tarvittava varaus on lähes kaksinkertainen.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelualueen talousarvio 2026
Talousarvion mukaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintamenot kasvavat vuoden 2026 talousarvioesityksessä noin 6 % eli 287 000 euroa vuoden 2025 talousarvioon verrattuna. Sopijakuntien yhteistoimintakorvaukset kasvavat samoin noin 6 % eli noin 236 500 euroa. Suurin osa lisäkustannuksista (130 000 euroa) tulee muutosta kunnan uuteen palvelukeskukseen Särmään vuoden 2026 loppupuolella. Lisäksi huomioidaan sopimuksen mukaiset palkankorotukset ja isäntäkunnan tukipalveluiden kallistuminen.
Hallinnon palveluyksikkö
Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset hallinnon palveluyksikölle vuonna 2026 ovat 746 195,08 eur. Kustannusten nousu johtuu kahdesta asiasta: muutosta kunnan uuteen palvelukeskukseen Särmään, sillä hallinnon kustannuspaikalta maksetaan 2/3 ympäristökeskuksen tilavuokrasta ja isäntäkunnan tukipalveluista, jotka nousevat noin 10 % vuodesta 2025.
Ympäristövalvonnan palveluyksikkö
Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset ympäristövalvonnan palveluyksikölle vuonna 2026 ovat 716 958,98 eur.Ympäristövalvonnan vuoden 20256 talousarvioon on budjetoitu erilaisia lupa- ja valvontamaksuja 200 000 euroa. Se on noin 40 000 euroa vähemmän kuin vuonna 2025. Tuloarvio perustuu kolmen edellisen vuoden toteutuman keskiarvoon. Ympäristövalvonta ei voi itse vaikuttaa kovin paljon maksutulojen kertymiseen, sillä se riippuu saapuvista lupahakemuksista ja ympäristölupien osalta myös myönnettyjen lupien lainvoimaiseksi tulosta. Vuonna 2023 ja 2024 maksutuloja kertyi huomattavasti alle budjetoidun, vaikka taksaa on korotettu.
Ympäristönsuojelun palveluyksikkö
Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset ympäristönsuojelun palveluyksikölle vuonna 2026 ovat 686 563,67 eur missä on laskua edelliseen vuoteen verrattuna.Osa ympäristönsuojelun palveluyksikön palveluista tuotetaan ulkopuolisella hankerahoituksella. Vuoden 2026 talousarviossa prosessia on pyritty avaamaan siten, että ulkopuolista rahoitusta saavat hankepalvelut on eriytetty yhteistoimintakorvauksilla toteutettavista kaikkia kuntia koskevista palveluista. Sen vuoksi osalla kunnista yhteistoimintakorvausten osuus pienenee huomattavasti, koska osa toimintarahoista kulkee hankebudjetoinnin kautta. Tämä koskee erityisesti Mäntsälää, jossa järvikunnostushankkeita tehdään valtion rahoituksella, joka kulkee Mäntsälän kunnan kautta ympäristökeskukselle. Mikäli hankerahaa ei saataisi, ei myöskään kustannuksia synny. Hankerahoituskuviota on avattu tarkemmin palvelusopimuksessa.
Terveysvalvonnan palveluyksikkö
Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset terveysvalvonnan palveluyksikölle vuonna 2026 ovat 1 134 450,08 eur. Lisääntyneet kulut johtuvat täysimääräisesti Särmään siirtymiseen liittyvistä kuluista, sillä terveysvalvonnan kustannuspaikalta maksetaan noin kolmannes muista kuin eläinkääkärin vastaanoton tilakuluista. Ympäristökeskuksen vuoden 2026 talousarvioon on budjetoitu lupa- ja valvontapalveluista kertyviä maksutuloja terveysvalvonnan palveluyksikköön yhteensä 526 000 euroa. Terveysvalvonnassa maksutuloja kertyy lakisääteisen perusmaksun lisäksi erilaisista tarkastusmaksuista, joita syntyy sitä mukaa kun tarkastuksia tehdään. Taksaa korottamalla ja tarkastusten määrää kasvattamalla on mahdollista vaikuttaa kertyviin maksutuloihin.
Eläinlääkintähuollon palveluyksikkö
Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset eläinlääkintähuollon palveluyksikölle vuonna 2026 ovat 917 111 euroa. Nurmijärven maksuosuus pienenee hiukan, sillä nurmijärveläiset käyttävät kunnaneläinlääkärin palveluja hieman aiempaa vähemmän. Keravan maksuosuus kasvaa, sillä keravalaisten asiakkaiden määrä on kasvanut. Mäntsälän eläinlääkintäpalvelujen osalta hintaneuvottelut yliopiston kanssa ovat kesken. Talousarviossa on varattu hankintaan aiempia vuosia vastaava summa ja talousarviota päivitetään kun yliopiston kanssa päästään sopimukseen hyväksyttävissä olevasta hinnasta.
Sopijakuntien alustavat kannanotot
Nurmijärven kunnan kannanotossa todetaan, että kustannusmuutoksessa on nyt poikkeuksellisen isoja eroja kuntakohtaisen muutosprosentin osalta. Nurmijärven kunta toivoo selvitystä siitä, mistä kuntakohtaiset erot koostuvat. Lisäksi kunta kokee tärkeänä vesiensuojelun ja on tärkeää, että siihen satsataan nyt ja tulevaisuudessa. Nurmijärvi näkee tärkeänä erityisesti Valkjärven suojelun. Vastaavasti lupakäsittelyihin liittyen on tärkeää, että käsittelyajat saadaan pysymään kohtuullisina jatkossakin. Eläinlääkintähuollon kustannustaso on mielenkiintoinen ja melko vaikeasti ennakoitava osio, siihen varmasti saadaan lisäselvitystä tulevan syksyn aikana. Nurmijärvi toivoo kuntayhteistyön jatkuvan tiiviinä myös tulevana vuonna. Lisäksi toivotaan säännöllistä kustannusten seurantaa vuoden mittaan, sillä kunnan taloustilanne tiukkenee.
Mäntsälän kunnan kannanotossa todetaan, että toukokuussa esillä ollut alkuperäinen talousarviolaskenta näytti Mäntsälän kannalta hyvältä kustannusmuutoksen osalta. Liikkuvia ja kustannuspaineita asettavia tekijöitä Mäntsälän osalta ovat yliopiston eläinlääkintähuollon kustannukset ja lisäksi alkukesällä esiin tulleet muuttokustannukset, joita olisi hyvä vielä tarkentaa. Eläinlääkintähuollon kustannusten osalta kunta toteaa, että se saattaa vielä merkittävästi muuttua. Mäntsälä esittää, että talousarviossa pidettäisiin sen osalta alkuperäinen kustannusarvio siihen asti kun uusi hyväksyttävissä oleva hintataso varmistuu neuvotteluissa.
Keravan kaupunki ei antanut kirjallista kannanottoa. Puhelimitse Keravan kaupungin edustaja kyseenalaisti kunnan yhteisiin tiloihin muuttamisen tarpeen ja siitä aiheutuvat kustannukset.
Järvenpään kaupunki totesi palaavansa asiaan elokuussa.
Tuusulan kunta ei antanut kommenttia, mutta keskustelussa kansliapäällikön kanssa varmistui, että talousarviossa tulee varautua ympäristökeskukseen toimitettuihin Särmään siirtymiseen liittyviin kustannuksiin.
Taloussuunnitelma 2027–2030
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ei tällä hetkellä varaudu pidemmän aikavälin taloussuunnitelmassa toimintojen siirtämiseen hyvinvointialueille. Siirtyminen tai muu organisoituminen isommiksi yksiköiksi on kuitenkin mahdollista pidemmällä tähtäimellä, sillä ympäristöterveydenhuollon osalta valtio ohjaa tuottamaan palveluita yhä suuremmissa yksiköissä. Siten esimerkiksi yhteistyö tai yhteenliittyminen hyvinvointialueella toimivien valvontayksiköiden, kuten Hyvinkään kaupungin kanssa on mahdollista. Suunnitelmakaudella tulojen ja menojen arvioidaan kasvavan vähemmän kuin vuonna 2026, sillä muuttokulut ja päällekkäisen vuokran maksaminen jäävät kertaluonteisiksi tapahtumiksi.
Ehdotus
Esittelijä
-
Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää
- omalta osaltaan hyväksyä luonnoksen Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvioksi vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2027–2030
- pyytää talousarvio- ja taloussuunnitelmaluonnoksista Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen sopijakuntien lausunnot
- ehdottaa Tuusulan kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvion vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2027–2030 ottamalla huomioon ympäristökeskuksen sopijakuntien niistä antamat lausunnot.