Kunnanhallitus, kokous 26.5.2025

§ 269 Mattila II, asemakaava ja asemakaavan muutos nro 3648, lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle 

TUUDno-2022-351

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Perustelut

Tämän asemakaavan laatiminen on kunnanvaltuuston hyväksymän kaavoitussuunnitelman yksi kärkihankkeista. Asemakaava ja asemakaavamuutos on tullut vireille kunnan aloitteesta.

Asemakaava ja asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) sijaitsee Tuusulan kunnan Mattilan kunnanosassa nykyisen Mattilan omakotitaloalueen länsi- ja lounaispuolella. Kaavaratkaisu mahdollistaa uusien pientalojen rakentumisen alueelle yhdyskuntarakennetta täydentävällä ja ympäröiviä luonto- ja virkistysarvoja säästävällä tavalla.

Kaavaratkaisun tavoitteena on pientaloalueen laajentaminen. Tuusulan pormestariohjelman 2021 - 2025 hengessä aluetta suunnitellaan pientalovaltaisena, mutta tiiviinä asuinalueena. Huomiota kiinnitetään alueen ekologisen yhteyden säilyttämiseen ja alueen virkistysyhteyksien, sekä kevyen liikenteen reittien suunnitteluun.

Kaavaratkaisussa rakennusoikeutta on osoitettu noin 44 870k-m². Kerrosala jakautuu niin, että noin 21 020 k-m² sijoittuu AO-korttelialueelle, 17 160 k-m² AR-alueelle ja 6 690 k-m² AP-alueelle. Kaavaehdotuksen kerrosalamäärä mahdollistaa alueelle noin 860 uutta asukasta. Asemakaavaehdotuksessa alueelle on osoitettu 86 uutta pientalotonttia sekä 17 yhtiömuotoisille asuinrakennuksille varattua tonttia.

Maanmyyntitulot ovat kunnalle noin 17,16 milj. euroa. Maankäyttösopimusten sopimuskorvaustulot kunnalle ovat noin 1,10 milj. euroa. Yhteensä kaavan laskennalliset tulot ovat noin 18,26 milj. euroa. Kaavaratkaisun kunnallistekniikan toteuttamisesta aiheutuu kunnalle kustannuksia noin 6,7 miljoonaa euroa, ilman polkuja ja hulevesirakenteita (0% ALV).

Kaava-alue on suurelta osin kunnan omistuksessa. Kaava-alueen rajaus sisältää myös yksityisomisteisia maa-alueita, joista osa on asemakaavoittamattomia. Kaavaratkaisussa on sisällytetty kaksitoista yksityisomisteista kiinteistöä asemakaavaan. Kunta on valmistellut tarvittavat asemakaavan ja asemakaavan muutoksen perusteella kyseeseen tulevat käynnistämissopimukset sekä maankäyttösopimukset maanomistajien kanssa käytävissä neuvotteluissa. Tuusulan kunnanhallitus on hyväksynyt maankäyttösopimukset kokouksissaan 25.11.2024 (§ 417, § 418, § 419) sekä 2.12.2024 (§ 439).

Mattila II-asemakaava ei sisällä mahdollisen Saksanväylän tai Suopurontien jatkeen alueita. Saksanväylän asemakaavan (kaava nro. 3670) yhteydessä valmisteltavan Saksanväylän eli Tuusulan itäväylän jatkeen potentiaaliset vaikutukset Mattila II-asemakaava-alueelle on selvitetty Koillis-Hyrylän liikenteen ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman yhteydessä.

Kaava tuli vireille 23.3.2022 ja osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut julkisesti nähtävillä 24.2. - 28.3.2022.

Kuntakehityslautakunta asetti kokouksessaan Mattila II -asemakaavan ja asemakaavan muutoksen kaavaluonnosvaihtoehdot nähtäville. Nähtävilläoloaikana 19.1. - 17.2.2023 järjestettiin kaikille avoin asukastilaisuus 26.1.2023.

Kaavaluonnosvaiheessa Mattila II-asemakaavasta esitettiin kaksi vaihtoehtoista kaavaluonnosvaihtoehtoa, jotka erosivat toisistaan niin, että kaavaluonnoksessa VE1 Mattila II-kaava-alueelle sijoittuvaan metsään ei esitetty lisärakentamista, kun taas kaavaluonnoksessa VE2 Multatien varrelle esitettiin kahta uutta asuinkorttelia.                                  

Kaavaehdotus valmisteltiin molempien luonnosvaihtoehtojen pohjalta niin, että Multatien varren kortteleiden kokoa on pienennetty lähimetsäalueen säilyttämiseksi.

Tuusulan kunnanhallitus hyväksyi kokouksessaan 10.6.2024 § 239 Mattila II -asemakaavan ja asemakaavan muutoksen ehdotuksen ja asetti sen nähtäville. Nähtävilläoloaikana 15.08. – 16.09.2024 järjestettiin kaikille avoin asukastilaisuus 29.8.2024.

Kaavaehdotuksesta esitettiin viranomaisilta seitsemän lausuntoa ja muilta osallisilta kahdeksantoista kirjallista muistutusta. Viranomaisten, hallintokuntien ja asiantuntijoiden lausunnot kaavaehdotuksesta kohdistuivat sähkönjakeluun, viheralueisiin, maisemallisiin vaikutuksiin, melu- ja maisemavalleihin, tulvariskiin, kaavatilanteen kuvaukseen, ilmastovaikutusten arviointiin, luontoarvojen turvaamiseen sekä hulevesimääräykseen.

Muistutukset kaavaehdotuksesta kohdistuivat erityisesti kaavoitusprosessiin, alueen liikenteeseen ja etenkin Suotien liittymän katkaisemiseen, Jukolansuoran läpiajoliikenteeseen, teiden ja Tuusulanjärven kampuksen turvallisuuteen, alueen maaperän rakennettavuuteen, huoleen viher- ja virkistysalueiden säilymisestä, läpiajoliikenteeseen ja rakentamisaikaiseen liikenteen, rakentami-sen määrään, tyyppiin ja tehokkuuteen ja Tuusulan identiteettiin pientalovaltaisena kuntana.  

Kaava-aineistoa täydennettiin kaavaehdotuksen nähtävilläolon jälkeen. Kaavaratkaisua muutettiin osallisten jättämien muistutusten perusteella niin, että kaavaehdotuksessa esitetty nykyisen Suotien ja Tuusulantien liittymän sulkeminen henkilöautoliikenteeltä peruttiin ja liittymäalue rajattiin asemakaavarajauksen ulkopuolelle. Lisäksi on tehty vähäisiä muutoksia tonttijakoon, korttelialueisiin sekä rakennusalueiden rajoihin sekä istutettavaksi määrättäviin alueisiin. Kaavamääräyksiä on täydennetty saatujen lausuntojen perusteella mm. hulevesimääräyksen ja lähivirkistysalueiden määräysten osalta. Kaavaselostuksen ilmastovaikutusten arviointia on täydennetty.

Mattila II -asemakaava-alueelle on laadittu rakentamistapaohje. Rakentamistapaohjeen tarkoitus on ohjata alueen rakentumista siten, että asuinalueelle muodostuu viihtyisä ja sopusuhtainen oma identiteetti. Rakentamistapaohje täydentää Mattila II -asemakaavan asemakaavamääräyksiä

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • antaa Mattila II, asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, kaavanumero 3648, Hyrylä lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle että 

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Mattila II, asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, kaavanumero 3648, Hyrylä   

Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää 

  • hyväksyä ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • antaa Mattila II, asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, kaavanumero 3648, Hyrylä lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle että 
     

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Mattila II, asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, kaavanumero 3648, Hyrylä   

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Asemakaavasuunnittelija Vili Lustman selosti asiaa kokouksessa. 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä Mattila II, asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, kaavanumero 3648, Hyrylä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Valtuutettu Ruut Sjöblom poistui kokouksesta klo 18.15 asian käsittelyn aikana. 

Asian käsittelyn aikana pidettiin tekninen tauko klo 18.24 - 18.26. 

Valmistelija

  • Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Perustelut

Asian esittely ja tausta

Vastaus lausuntopyyntöön HO:n asiassa dnro. 2306/03.04.04.04.16/2025

Tuusulan kunnanvaltuuston päätöksestä 3.3.2025 § 26 Mattila II, kaavanumero 3648, Hyrylä, ehdotuksen hyväksyminen on jätetty valitus Helsingin hallinto-oikeuteen. Valituskirjelmä on tämän päätöksen liitteenä. Helsingin hallinto-oikeus on pyytänyt asiasta kunnan lausunnon 3.6.2025 mennessä. Hallintosäännön 24 §:n kohdan 5 mukaan kunnanhallitus antaa lausunnon tai selityksen valtuuston päätöksestä tehdystä valituksesta, jos kunnanhallitus katsoo, ettei valtuuston päätöstä ole valituksessa esitetyillä perusteilla kumottava.

Lausunto

Vastineet vaatimuksiin

Asemakaava ei riko perustuslaissa turvattua kollektiivista oikeutta hyvään ympäristöön ja mahdollisuuteen vaikuttaa elinympäristöä koskevaan päätöksentekoon. Asemakaavaratkaisun valmistelu perustuu kolmeen alueelle laadittuun luontoselvitykseen (Faunatica 2021, 2020, Keiron 2011). Luontoselvityksissä alueella ei havaittu lailla suojattuja luontokohteita tai lajeja, vaan luontoselvitykset suosittavat säästämään arvokkaiksi tunnistetut kohteet kohtuullisin keinoin, kuten valituksessa kuvataan ja kuten asemakaavaratkaisun valmistelussa on toimittu. Luontoselvityksissä arvokkaimmiksi todetut metsän osat on säästetty ja turvattu luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeän alueen merkinnällä (luo-6). Suurin osa alueen metsästä on kyetty säästämään keskittämällä uudisrakentaminen nykyisille peltoalueille, lisäksi säilyvän metsän luontoarvojen kehittymistä ja parantumista on edistetty kaavamääräyksellä ”luonnon monimuotoisuutta tukien hoidettava virkistysalue”.

Mattila II -asemakaavaratkaisu perustuu Uudenmaan maakuntakaavaan, lainvoimaiseen Hyrylän laajenemissuunnat -osayleiskaavaan sekä Tuusula 2040 yleiskaavaan (valtuusto 14.11.2022 § 133), joka ei ole vielä lainvoimainen. Tuusulan  yleiskaavassa 2040 alueelle esitetyt ohjeelliset viheryhteydet on toteutettu kaavaratkaisussa alueen lounaispuolitse kulkevana lähivirkistysalueiden (VL) ja suojaviheralueiden (EV) vyöhykkeenä sekä alueen asuinkorttelialueiden sisällä korttelialueille sijoittuvina istutettavaksi määrättävien tontinosien vyöhykkeinä. Asemakaavan vaikutukset luontoon ja maisemaan sekä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen, käyttäen apuna esimerkiksi ilmastokestävän kaavoituksen tarkistuslista (KILVA) -työkalua, on tutkittu kaavan valmistelun aikana ja kirjattu asemakaavaselostukseen.

Tuusulan kunnanhallitus huomauttaa, että asemakaavaa hyväksyttäessä (valtuusto 3.3.2025 § 26) sekä tätä päätöstä tehdessä Tuusulan kunnanvaltuuston hyväksymä yleiskaava (14.11.2022 § 133) ei ollut lainvoimainen, vaan asemakaavan alueella voimassa oli oikeusvaikutteinen Tuusulan laajenemissuunnat -osayleiskaava, jossa ei anneta määräyksiä viheryhteyksistä.

Asemakaavaratkaisussa on osoitettu virkistysreitit. Asemakaavaratkaisussa katkeamattomat virkistysyhteydet säilyvät ja kaavaratkaisu mahdollistaa virkistysreitistön laajentamisen. Lisäksi yleisenä määräyksenä on sallittu virkistysreittien sijoittaminen virkistysalueille (VL, VP) ja suojaviheralueelle (EV). Asemakaavaratkaisun korttelialueista noin 39% on osoitettu virkistysalueille (VL tai VP) ja asemakaavaratkaisun toteuduttua virkistykseen käytettävien alueiden määrä alueella lisääntyy merkittävästi, kun nykyisessä viljelyskäytössä olevia peltoalueita muuttuu lähivirkistysalueeksi.

Asemakaavaratkaisu mahdollistaa ja takaa hulevesien kestävän käsittelyn. Mattila II -asemakaavatyön yhteydessä on laadittu Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman (AFRY, 2024), joka sisältää asemakaavatasoisen hulevesiselvityksen, hulevesisuunnitelman sekä kunnallistekniikan yleissuunnitelman asemakaava-alueelle, joihin ratkaisut perustuvat. Mattila II-asemakaavaratkaisussa on esitetty ohjeelliset hulevesien viivyttämiseen tarkoitetut alueet (wh) sekä määrätty hulevesien käsittelystä kaava-alueella yleisellä hulevesimääräyksellä. Asemakaavan liitteenä olevassa rakentamistapaohjeessa on annettu lisää määräyksiä hulevesirakenteisen sijoittamiseen. Hulevesirakenteiden suunnittelu tarkentuu kunnallisteknisessä jatkosuunnittelussa. 

Mattila II -asemakaavaratkaisu perustuu alueelle laadittuihin selvityksiin. Laaditun Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman (AFRY, 2024) yhteydessä on laadittu suunnitelmat tulevaisuuden alueelliselle liikenteen pääverkostolle sekä tarkasteltu kattavasti liikenteen vaikutukset asemakaavan alueella ja sen ympäristössä tulevaisuuden tavoitetilassa. Laadituissa asemakaavatasoisissa katusuunnitelmissa on huomioitu esimerkiksi lumitilan tarve. Tuusulan kunnanhallitus huomauttaa, että valituksessa mainitut Tuusulantien ja Jukolantien liittymä sekä Tuusulantie eivät edes sisälly asemakaavan alueeseen.

Lopuksi

Mattila II -asemakaava ja asemakaavan muutos on laadittu kaikilta osin perustuslain ja erityislainsäädännön mukaisesti. Tuusulan kunta pyytää, että Helsingin hallinto-oikeus käsittelee tämän asian kiireellisesti, koska kysymyksessä on kunnan tonttitarjonnan ja monipuolisten asumisen mahdollisuuksien kannalta tärkeän hankkeen toteuttamisen aloittamisesta. 

Valtuuston päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Asemakaava ja asemakaavan muutos on laadittu riittävin selvityksin ja vaikutusten arvioinnein. Asemakaavaa laadittaessa on ollut käytössä kattavat selvitykset ja tiedot. Asemakaava täyttää alueidenkäyttölain sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen vaatimukset. Asemakaava ja asemakaavan muutos noudattaa osayleiskaavassa esitettyjä periaatteita.

Tuusulan kunnanhallitus vaatii, että valitus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana ja että kunnanvaltuuston tekemää kaavapäätöstä ei kumota.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lilli Salmi, pormestari, lilli.salmi@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi valituskirjelmät liitteineen;
  • antaa asiassa perusteluosan mukaisen lausunnon hallinto-oikeudelle toimitettavaksi pyydettyine liitteineen;
  • vaatia, että jätetty valitus ja sen täydennys koskien valtuuston päätöstä 3.3.2025 § 26 koskien hylätään kokonaisuudessaan;
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana esittelijä muutti ehdotustaan siten, että perusteluosan lause:
"On valitettavaa, että valituskäsittely viivyttää Tuusulan kunnan tonttitarjonnan ja monipuolisten asumisen mahdollisuuksien kannalta tärkeän hankkeen toteuttamisen aloittamista. Tuusulan kunta pyytää, että tämän huomioon ottaen Helsingin hallinto-oikeus käsittelee tämän valitusasian kiireellisesti."

Muutettiin muotoon: 
"Tuusulan kunta pyytää, että Helsingin hallinto-oikeus käsittelee tämän asian kiireellisesti, koska kysymyksessä on kunnan tonttitarjonnan ja monipuolisten asumisen mahdollisuuksien kannalta tärkeän hankkeen toteuttamisen aloittamisesta."

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti. Muutokset on huomioitu pöytäkirjassa. 

Tiedoksi

Helsingin hallinto-oikeus, kaavoitus, maankäyttö, yhdyskuntatekniikka  

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.