Valmistelija
Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi
Perustelut
Nykyisin Nummenväylän ja Paijalantien eteläpään alueella liikennöi Paijalan ja Keravan välillä linja 963 (arkisin, la & su), Hyrylän ja Rannikonmäen välillä linja 964 (arkisin) sekä yksittäinen Hyrylän ja Jokelan välillä liikennöivän 965K -linjan vuoro (arkisin). Linjan 963 vuorot tarjoavat ajallisesti kattavimman palvelun. Linjojen 964 ja 965K -vuorot palvelevat pitkälti koululais- ja asiointiliikennettä tarjoten myös työmatkaliikkujalle matkustusmahdollisuuden liikennöintiaikojensa puitteissa. Paijalantien maantieosuudella ja Vanhankyläntiellä ei nykyisellään ole HSL:n linjaliikennettä. Myöskään Järvenpään puolella ei ole Vanhankyläntien käytävässä linja- tai palveluliikennettä.
HSL on esittänyt toiminta- ja taloussuunnitelmassaan vuosille 2025-2027 uuden Tuusulanjärven länsipuolen joukkoliikennepalvelun perustamista. HSL varautuu perustamaan erityisesti Tuusulan koulukuljetustarpeita varten uuden reititetyn ja aikataulutetun linja-autoyhteyden Tuusulanjärven länsipuolelle Hyrylän ja Tuusulan Hiirimäen ja Ruskelan välille. Uuden linjan tunnus on 968 ja se on esitetty HSL:n liikennöintisuunnitelmassa 2025-2026 (HSL:n julkaisuja 1/2025). Linjan reitin ja aikataulun yksityiskohdat ovat vielä alukuvuodesta 2025 suunnittelussa. Liikenteen aloitus ajoittuisi syyslukukauden 2025 alkuun. Käynnistyessään reititetty ja aikataulutettu liikenne korvaa mahdollisuuksien mukaan koulutaksikuljetuksia reittiliikenteen vaikutusalueella. Käynnistyessään liikenne on avointa kaikille alueella matkustaville ja se esitetään HSL reittioppaassa osana muuta alueen joukkoliikennetarjontaa.
Poliisin tietoon tulleiden onnettomuuksien perusteella Nummenväylän, Paijalantien, Vanhankyläntien, Monsantien ja Vanhan Hämeentien muodostamalla väylästöllä on viisivuotisjaksolla vuosina 2019-2023 tapahtunut 14 liikenneonnettomuutta. Näistä vakavuudeltaan loukkaantumiseen johtaneita on ollut kuusi. Puolet onnettomuuksista on ollut yksittäisonnettomuuksia, kaksi kohtaamisonnettomuutta ja loput yksittäisiä ohitus-, mopedi, peräänajo-, kääntymis- ja risteämisonnettomuuksia. Onnettomuudet ovat pääasiassa sattuneet väyläkäytävissä, joissa on erillinen jalankulun ja pyöräilyn väylä. Onnettomuuksista yksi yksittäisonnettomuus on tapahtunut väyläosuudella (Vanha Hämeentie), jossa ei ole erillistä jalankulun ja pyöräilyn väylää. Onnettomuustiheyden tai onnettomuuksien laadun ei voi sanoa olevan poikkeuksellinen verrattuna muihin vastaavan kaltaisiin asuttuihin alueisiin Tuusulassa. Tuusulanjärven länsipuolisella väylästöllä loukkaantumiseen johtaneet ajoneuvoliikenteen onnettomuudet korostuvat Vanhankyläntien mutkaisella osuudella Monsantien ja Järvenpään rajan välillä.
Tuusulan liikenneturvallisuussuunnitelma on parhaillaan käynnissä. Suunnitteluvaihe päättyy alkukesästä 2025. Suunnittelutyön puitteissa toteutettiin loppukesästä 2024 kuntalaiskysely, jonka runsasta vastausmäärän läpikäyntiä on tehty loppuvuodesta 2024. Esitettävien parannuskohteiden valintaa toteutetaan talvikuukausina vuoden 2025 puolella. Tuusulanjärven länsipuolisen väylästön liikenneturvallisuustilanne käydään suunnittelutyössä läpi.
Valtuustokaudelle 2017-2021 asetettu tavoite Tuusulan sisäisessä liikenteessä toteutettavasta pilotista tai piloteista ei edennyt. Liikenne -yksikön näkökulmasta tapahtuneessa on pitkälti kyse tämän tyyppiseen kuntalähtöiseen kehitystoimintaan varattavien tai siihen osoitettavissa olevien resurssien niukkuudesta. Liikenne -yksikön näkemys on, että Helsingin seudun tiiviisiin kaupunki- ja asemanseutuolosuhteisiin verrattuna Tuusulan alueet tarvitsisivat liikenteen palvelujen osalta suhteellisen laajasti eri liikennepalvelun osana toimivien kulkumuotojen kehittämistä ja palvelulisäyksiä, jotta MaaS-operoinnin pilotointi edes rajatusti voisi asiakkaiden hankinnan onnistumisen tai sitouttamisen kannalta olla tasolla, joka tuottaisi pilotin päätelmien teon kannalta laadukasta ja hyödyllistä tietoa. HSL on tehnyt omat linjauksensa markkinaehtoisesta MaaS -operaattoriyhteistyöstä. Markkinaehtoiset MaaS -operaattorit eivät yleisesti puolestaan ole viime vuosina todennäköisesti menestyneet Helsingin seudulla asiakashankinnassaan toivomallaan tavalla ja operaattoripalvelutarjonta on supistunut. Kunnan valtuustokauden tavoitteet julkisen liikenteen kehittämisen osalta on kaudella 2021-2025 sanoitettu tavalla, jossa haetaan HSL -linjastolta parempaa palvelevuutta. Tässä tavoitteessa on resurssien puitteissa edetty myös Tuusulassa.
Ehdotus
Esittelijä
Tekninen lautakunta päättää
- hyväksyä esitetyn selvityksen aloitteen johdosta
- ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- katsoa valtuutettu Anu Åbergin esittämän aloitteen 13.5.2019 § 76 tulleen käsitellyksi.