Perustelut
Sivistyksen lautakunnat, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta, kasvatus- ja sivistyslautakunta sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, antavat osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan yhteisen lausunnon. Yhteisen lausunnon perusteluita ovat muun muassa kaavoitettavan alueen sijainti, merkittävät luonto- ja virkistysarvot sekä keskeinen kulttuurihistoriallinen arvo. Kunnan kasvaessa ja kehittyessä tulee tasavertaisesti huomioida nykyisten ja tulevien asukkaiden tarpeet asumisympäristölleen ja siihen liittyville palveluille.
Vaikutukset asukkaiden hyvinvointiin ja terveyteen sekä ulkoilu- ja virkistysmahdollisuuksiin
Tuusulan vetovoimatekijöitä ovat luonnonläheisyys sekä hyvin hoidetut ja monipuoliset lähivirkistysalueet. Halkivaha III kaavoituksen tulee olla riittävän väljää, jotta aito luonnonläheisyys alueella säilyy. Kaavassa tulee varmistaa, että asutusalueen sisälle jää riittävästi luonnonmukaista, saavutettavaa luonto- ja virkistysaluetta: metsää, puistometsää ja kallioita. Alueen erittäin arvokkaiden luontoympäristöjen säilyttämiseen tulee kaavassa kiinnittää erityistä huomiota.
Virkistys- ja liikunta-alueiden kehittämistä ohjaavat paikallinen, alueellinen ja seutukunnallinen taso. Halkivaha III kaavoituksessa tulee mahdollistaa edellytykset virkistysalueiden ja ulkoilureittien kehittämiselle. Kaava-alueen suunnittelussa esimerkiksi Löövinkallion voisi säilyttää kokonaan ulkoilualueena. Esteettömien ja sujuvien ulkoilureittien kehittäminen kaava-alueen sisällä ja kaava-alueelta esimerkiksi Rusutjärven suuntaan on varmistettava.
Vaikutukset kulttuuriympäristöön
Kaava-alueen suunnittelussa on huolellisesti harkiten huomioitava alueen rajautuminen Paijalan kyläalueeseen ja maisemapeltoihin. Kyläalue raitteineen on merkittävä kulttuurihistoriallinen kohde sekä Tuusulassa että Uudellamaalla, ja Paijalan kylätie on Uudenmaan kaunein kyläraitti.
Vaikutukset liikenteeseen
Kaava-alueen liikenne on nykytilassa käytännössä kokonaan yksityisautoilun varassa joukkoliikenneyhteyksien heikon käytettävyyden vuoksi. Kaupalliset palvelut sijaitsevat Hyrylässä ja Lahelassa. Alueen ja asutuksen laajentuminen voi myös tuottaa mahdollisuuksia kaupallisten palveluiden kehittymiselle ja julkisen liikenteen reittien parantumiselle.
Lisärakentaminen lisää henkilöautoliikennettä alueella ja alueelta, ja aiheuttanee ruuhkautumista Hämeentien suuntaan. Odotettavissa on myös päästöjen ja liikenteen melun lisääntyminen alueella. Nykytilassa Hämeentien viereinen metsäalue toimii lähialueen hiilinieluna ja meluesteenä.
Vaikutukset varhaiskasvatustarpeen kasvuun
Väestösuunnite näyttää jo vuoteen 2030 mennessä Hyrylän suuralueella yli 200 lapsen kasvua 0-6-vuotiaissa. Kaava-alueen valmistuessa on odotettavissa piikki varhaiskasvatuspalveluiden tarpeeseen. Kaava-alueen lähistöllä sijaitsee tällä hetkellä kaksi päiväkotia; palvelutarjonnan kysynnän kasvuun tulee varautua laajemmallakin alueella.
Vaikutukset perusopetuksen oppilasmääriin
Kaava-alueen lähikoulu on Paijalan koulu, minne on hyvät ja turvalliset kevyen liikenteen reitit. Alueen rakentamisella voidaan mahdollisesti varmistaa Paijalan koulun oppilasmäärä siten, että koulu säilyy kaksisarjaisena. Oppilaita voidaan tarvittaessa ohjata myös Lahelan uuteen kouluun. Yläkouluna alueen oppilaille on Lahelan koulu. Kaavassa tulee varmistaa turvallisten ja sujuvien kevyen liikenteen reittien säilyminen ja kehittyminen varhaiskasvatukseen, koulujen ja monipuolisten palveluiden äärelle.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Katja Elo, vs. sivistysjohtaja, katja.elo@tuusula.fi
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää
- antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon Halkivaha III, asemakaava, kaavanumero 3476 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.