Tekninen lautakunta, kokous 4.2.2025

§ 19 Ristikiven ja Lahelantien tieturvallisuuden parantaminen, aloite

TUUDno-2020-2656

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Johanna Sipiläinen esitti seuraavan valtuustoaloitteen:

Ristikiven alueen vaarallinen kaahailu ja häiritsevä metelöinti on ollut alueen ongelma jo  vuosia ja on puhuttanut alueen asukkaita paljon. Kovat ylinopeudet jatkuvat Lahelantiellä 40 kilometrin nopeusrajoituksesta huolimatta.Vuosien aikana on nähty jalankulkijoihin kohdistuneita onnettomuuksia, mutta nekään eivät ole saaneet aikaiseksi sitä, että teiden ylityskohdat turvataan kunnolla ja ylinopeuksia saadaan hillittyä tehokkaasti.Olisiko ratkaisu korotetuissa suojateissä, tasa- arvoisissa risteyksissä ja kavennuksissa?

Aloitteita on tästä aiheesta tehty useita vuosien aikana, mutta asia ei ole selvästi edistynyt tarpeeksi, kun edelleen alueella asuvilla ihmisillä on sama huoli ylinopeuksista ja teiden ylityksen turvallisuudesta.

Lahelan alue kasvaa kokoajan ja liikenne vain lisääntyy. Toivonkin, että aloite vauhdittaa liikenneratkaisujen löytymistä, jolla saadaan ylinopeudet ja sen myötä vaaratilanteet minimiin sekä Ristikiven alue rauhoitettua.

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Valmistelija

  • Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Perustelut

Lahelantiellä on viime vuosina toteutettu merkittävä määrä liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Näitä ovat mm. keskisaarekkeelliset suojatiet, kevyen liikenteen väylä Ristikiventiestä etelään ja kiertoliittymät, jotka alentavat Lahelantien ajonopeuksia ja helpottavat liittymistä sivusuunnilta. Lisäksi Lahelantiellä on kaksi nopeusnäyttötaulua, joita kunnassa on vain muutamia. Lahelantien olosuhteiden voikin todeta olevan liikennesuunnittelun näkökulmasta hyvinkin kunnossa. Edellä mainittuja toimenpiteitä tukee myös se, että nopeusrajoitus on laskettu 40 km/h:iin. Aina toki löytyy yksittäisiä autoilijoita, jotka eivät nopeusrajoituksista välitä eikä heidän käytöstään voida liikennesuunnittelun kautta muuttaa.

Ristikiventien itäpään mutkakohdan liikennenäkemää on pyritty parantamaan kehottamalla kadun pohjoispuolen taloyhtiöitä karsimaan kasvillisuutta. Ristikiventien länsi/pohjoispäähän on suunnittelussa jkpp-väylä, joka osaltaan edistää liikenneturvallisuutta.

Lahelantiellä kunnan katuosuudella (väli Nahkelantie-Lahelanorren eteläpuoli) on vuosina 2019-2023 tapahtunut kaksi poliisin tietoon tullutta onnettomuutta (vuosina 2019 ja 2021), joissa ei tullut henkilövahinkoja. Ristikiventiellä on 2019-2023 tapahtunut yksi henkilövahinkoon johtanut yksittäisonnettomuus vuonna 2023.

Hidastetöyssyt eivät Lahelantielle sovi, koska Lahelantietä pitkin ajaa paljon linja-autoja ja raskasta liikennettä läheisen Ristikiven työpaikka-alueen vuoksi. Linja-autoliikenteen pääreiteille hidasteita ei yleensä toteuteta. Toinen este hidastekorokkeille on se, että Lahelan maaperä on osittain savimaata. Savimaa välittää hidastetöyssyistä talojen perustuksia vaurioittavaa tärinää erityisesti raskaan kaluston ajaessa hidasteiden yli. Kunta on joutunut poistamaankin hidastekorokkeita muutamalla alueella tärinän vuoksi.

Koska Lahelan/Ristikiven alueella on jo toteutettu tai on tulossa toteutukseen em. parantamistoimenpiteitä, ei kunta lähde toteuttamaan niitä lisää. Kunnassa on lukuisia katuja, joiden liikenneturvallisuusolosuhteet ovat huonommat kuin Lahelantiellä ja resursseja on kohdennettava tasapuolisesti eri alueille.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • hyväksyä edellä olevan selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Johanna Sipiläisen 9.11.2020 § 121 tekemän aloitteen tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.