Tekninen lautakunta, kokous 4.2.2025

§ 18 Turvallinen liikkuminen Tuusulanjärven länsipuolella, aloite

TUUDno-2019-1091

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Anu Åberg esitti seuraavan aloitteen:

"Ensi elokuussa Tuusulanjärven länsirannalta loppuu kaikki julkinen liikenne. Se tarkoittaa sitä, että ei ole linja-autoliikennettä eikä ole kutsuliikennettä. Erityisen ongelmalliseksi asian tekee se, että siellä on perheitä, jotka ovat hyödyntäneet julkista liikennettä lasten kouluun kuljettamiseen, jotka ovat juuri hilkulla koulukyytien ulkopuolelta.
Esimerkkinä viime talven haasteet tekivät lasten koulutien kohtuuttoman haasteelliseksi ja osittain jopa vaaralliseksi: Paijalantiellä sattui viime talvena ainakin viisi raskaan liikenteen ulosajoa haasteellisten keliolosuhteiden vuoksi.

Opetushallitus linjaa koulukyydeistä seuraavasti:

  • Kunta vastaa, että oppilaiden matkat ovat mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Jos oppilaan koulumatka on yli viisi kilometriä tai jos matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu hänelle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen tai kuljettamista ja saattamista varten myönnettävään riittävään avustukseen (perusopetuslaki 32 §). 
  • Koulukuljetusta odottavalle oppilaalle on perusopetuslain 4 momentin mukaan järjestettävä mahdollisuus ohjattuun toimintaan odotusaikana (Perusopetuslaki 32 §)
  • Kuljetuksen vuoksi koululla odottamaan joutuvalle oppilaalle on varattava tilaisuus valvonnan alaiseen kotitehtävien suorittamiseen tai muuhun opiskeluun koulussa. 
  • Odotusaikana oppilaalle voidaan järjestää mahdollisuus osallistua tukiopetukseen tai kerhotyöhön tai muihin koulutyötä tukeviin tilaisuuksiin.

Nyt oppilailla ei ole ollut oikeutta koulukyyteihin, ei oikeutta osallistua mihinkään koulutoimintaan eikä oikeutta odottaa sään suojassa, edes tuulikaapissa. 
Oppilaat ovat kulkeneet sään salliessa polkupyörillä sekä vanhempien ja isovanhempien kyydeillä. Rospuuttokelien aikaan lokakuun puolesta välistä maaliskuun puoleen väliin on koulumatka kuitenkin hyvin haasteellinen alakoululaisille oppilaille.
Vanhemmat ovat yrittäneet kunnan kanssa ratkoa ongelmaa, mutta lähes vuoden kestäneeseen keskusteluun ei ole päätöstä saatu. 
Ehdotan, että kunta selvittää vanhemmille pikaisesti, kuinka lapset pääsevät rospuuttoaikaan kulkemaan kouluun turvallisesti ja kohtuullisella vaivailla sekä vanhempien vaihtoehdot koulukuljetusten osalta."

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Valmistelija

Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Perustelut

Sivistyksen toimialueen vastaus aloitteeseen:

Oppilaalle myönnetään koulukuljetus mikäli:

· koulumatka on luokilla 3-6 yli 5 km ja luokilla 1-2 yli 3 km

· koulumatka on todettu lautakunnan päättämänä vaaralliseksi

· oppilaalla on lääkärinlausunto sairaudesta tai tapaturmasta, joka edellyttää kuljetusta

Mikäli oppilas on koulukuljetuksen piirissä ja kuljetusaikataulut ovat haastavat, voidaan koululla järjestää kuljetusoppilaille mahdollisuus päästä sisälle odottamaan tai koulukuljetusvalvontaa.

Toivomme, että mahdollinen vapaaehtoistoiminta lisääntyisi ja myös muille kuin koulun kuljetuksissa oleville oppilaille voidaan järjestää toimintaa koulupäivää ennen tai sen jälkeen. Olemme voineet lisätä viime vuosina koulukerhotoimintaa iltapäivätoiminnan lisäksi.

Sampo eli kutsuohjattu joukkoliikenne päättyi 1.8.2019 Tuusulan kunnassa ja se on vaikuttanut vanhempien mahdollisuuksiin käyttää omakustanteisesti kuljetuspalveluita. Näemme hyvänä, että kunnassa voitaisiin kehittää sähköistä tilausjärjestelmää ja saada toimiva ratkaisu Sampo-kyytien korvaamiseksi.

Sivistyksen toimialueen mielestä ehdotus sähköisen tilausjärjestelmän kehittämisestä kutsuliikenteeseen on erittäin hyvä ajatus ja sitä kannattaa viedä eteenpäin kunnan muilla palvelualueilla. Ehdotus edistäisi hyvin todennäköisesti palvelun toimivuutta. Ratkaisuna asiaan nähdään myös palveluverkon ja kuljetusten kehittäminen siten, että yhä useampi koulukuljetus voidaan toteuttaa julkista liikennettä hyödyntäen. Lisääntyneet asiakasmäärät julkisessa liikenteessä voivat johtaa vuorojen ja reittien monipuolistumiseen, jota kautta kuntalaisten palvelut parantuisivat.

Ehdotus

Esittelijä

Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää hyväksyä esitetyn selvityksen aloitteen johdosta ja ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että VALTUUSTO päättää katsoa valtuutettu Anu Åbergin esittämän aloitteen 13.5.2019 § 76 tulleen käsitellyksi.

 

Päätös

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti hyväksyä esitetyn selvityksen Sivistyksen toimialueen osalta ja samalla kehotti myös teknistä lautakuntaa käsittelemään Turvallinen liikkuminen Tuusulanjärven länsipuolella  -aloitteen ennen kunnanhallituksen ja valtuuston käsittelyä.

Lisäksi lautakunta päätti muistuttaa valtuuston hyväksymästä valtuustokauden 2017-2021 tavoitteesta, myös talousarvion 2019 vuositavoitteesta ”Pilotoimme sisäisen liikenteen kehittämiseksi liikkumisen palveluja (MaaS) HSL:n kanssa yhteistyössä” liikkumisen parantamiseksi.

 

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua keskustelun, lautakunta päätti keskustelun päätteeksi yksimielisesti hyväksyä annetun selvityksen aloitteeseen seuraavalla lisäyksellä:

Lautakunta kehottaa myös teknistä lautakuntaa käsittelemään Turvallinen liikkuminen Tuusulanjärven länsipuolella -aloitteen ennen kunnanhallituksen ja valtuuston käsittelyä.

Lisäksi lautakunta muistuttaa valtuuston hyväksymästä valtuustokauden 2017-2021 tavoitteesta, myös talousarvion 2019 vuositavoitteesta ”Pilotoimme sisäisen liikenteen kehittämiseksi liikkumisen palveluja (MaaS) HSL:n kanssa yhteistyössä” liikkumisen parantamiseksi.

 

Valmistelija

  • Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Perustelut

Nykyisin Nummenväylän ja Paijalantien eteläpään alueella liikennöi Paijalan ja Keravan välillä linja 963 (arkisin, la & su), Hyrylän ja Rannikonmäen välillä linja 964 (arkisin) sekä yksittäinen Hyrylän ja Jokelan välillä liikennöivän 965K -linjan vuoro (arkisin). Linjan 963 vuorot tarjoavat ajallisesti kattavimman palvelun. Linjojen 964 ja 965K -vuorot palvelevat pitkälti koululais- ja asiointiliikennettä tarjoten myös työmatkaliikkujalle matkustusmahdollisuuden liikennöintiaikojensa puitteissa. Paijalantien maantieosuudella ja Vanhankyläntiellä ei nykyisellään ole HSL:n linjaliikennettä. Myöskään Järvenpään puolella ei ole Vanhankyläntien käytävässä linja- tai palveluliikennettä.

HSL on esittänyt toiminta- ja taloussuunnitelmassaan vuosille 2025-2027 uuden Tuusulanjärven länsipuolen joukkoliikennepalvelun perustamista. HSL varautuu perustamaan erityisesti Tuusulan koulukuljetustarpeita varten uuden reititetyn ja aikataulutetun linja-autoyhteyden Tuusulanjärven länsipuolelle Hyrylän ja Tuusulan Hiirimäen ja Ruskelan välille. Uuden linjan tunnus on 968 ja se on esitetty HSL:n liikennöintisuunnitelmassa 2025-2026 (HSL:n julkaisuja 1/2025). Linjan reitin ja aikataulun yksityiskohdat ovat vielä alukuvuodesta 2025 suunnittelussa. Liikenteen aloitus ajoittuisi syyslukukauden 2025 alkuun. Käynnistyessään reititetty ja aikataulutettu liikenne korvaa mahdollisuuksien mukaan koulutaksikuljetuksia reittiliikenteen vaikutusalueella. Käynnistyessään liikenne on avointa kaikille alueella matkustaville ja se esitetään HSL reittioppaassa osana muuta alueen joukkoliikennetarjontaa.

Poliisin tietoon tulleiden onnettomuuksien perusteella Nummenväylän, Paijalantien, Vanhankyläntien, Monsantien ja Vanhan Hämeentien muodostamalla väylästöllä on viisivuotisjaksolla vuosina 2019-2023 tapahtunut 14 liikenneonnettomuutta. Näistä vakavuudeltaan loukkaantumiseen johtaneita on ollut kuusi. Puolet onnettomuuksista on ollut yksittäisonnettomuuksia, kaksi kohtaamisonnettomuutta ja loput yksittäisiä ohitus-, mopedi, peräänajo-, kääntymis- ja risteämisonnettomuuksia. Onnettomuudet ovat pääasiassa sattuneet väyläkäytävissä, joissa on erillinen jalankulun ja pyöräilyn väylä. Onnettomuuksista yksi yksittäisonnettomuus on tapahtunut väyläosuudella (Vanha Hämeentie), jossa ei ole erillistä jalankulun ja pyöräilyn väylää. Onnettomuustiheyden tai onnettomuuksien laadun ei voi sanoa olevan poikkeuksellinen verrattuna muihin vastaavan kaltaisiin asuttuihin alueisiin Tuusulassa. Tuusulanjärven länsipuolisella väylästöllä loukkaantumiseen johtaneet ajoneuvoliikenteen onnettomuudet korostuvat Vanhankyläntien mutkaisella osuudella Monsantien ja Järvenpään rajan välillä. 

Tuusulan liikenneturvallisuussuunnitelma on parhaillaan käynnissä. Suunnitteluvaihe päättyy alkukesästä 2025. Suunnittelutyön puitteissa toteutettiin loppukesästä 2024 kuntalaiskysely, jonka runsasta vastausmäärän läpikäyntiä on tehty loppuvuodesta 2024. Esitettävien parannuskohteiden valintaa toteutetaan talvikuukausina vuoden 2025 puolella. Tuusulanjärven länsipuolisen väylästön liikenneturvallisuustilanne käydään suunnittelutyössä läpi.

Valtuustokaudelle 2017-2021 asetettu tavoite Tuusulan sisäisessä liikenteessä toteutettavasta pilotista tai piloteista ei edennyt. Liikenne -yksikön näkökulmasta tapahtuneessa on pitkälti kyse tämän tyyppiseen kuntalähtöiseen kehitystoimintaan varattavien tai siihen osoitettavissa olevien resurssien niukkuudesta. Liikenne -yksikön näkemys on, että Helsingin seudun tiiviisiin kaupunki- ja asemanseutuolosuhteisiin verrattuna Tuusulan alueet tarvitsisivat liikenteen palvelujen osalta suhteellisen laajasti eri liikennepalvelun osana toimivien kulkumuotojen kehittämistä ja palvelulisäyksiä, jotta MaaS-operoinnin pilotointi edes rajatusti voisi asiakkaiden hankinnan onnistumisen tai sitouttamisen kannalta olla tasolla, joka tuottaisi pilotin päätelmien teon kannalta laadukasta ja hyödyllistä tietoa.  HSL on tehnyt omat linjauksensa markkinaehtoisesta MaaS -operaattoriyhteistyöstä. Markkinaehtoiset MaaS -operaattorit eivät yleisesti puolestaan ole viime vuosina todennäköisesti menestyneet Helsingin seudulla asiakashankinnassaan toivomallaan tavalla ja operaattoripalvelutarjonta on supistunut.  Kunnan valtuustokauden tavoitteet julkisen liikenteen kehittämisen osalta on kaudella 2021-2025 sanoitettu tavalla, jossa haetaan HSL -linjastolta parempaa palvelevuutta. Tässä tavoitteessa on resurssien puitteissa edetty myös Tuusulassa. 
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää 

  • hyväksyä esitetyn selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle,​ että

 

VALTUUSTO päättää

  • katsoa valtuutettu Anu Åbergin esittämän aloitteen 13.5.2019 § 76 tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.