Kasvatus- ja sivistyslautakunta, kokous 28.1.2025

§ 6 Oppilaskuljetusten hankinta lukuvuosille 2025-2026 ja 2026-2027, optio lukuvuosille 2027- 2028 ja 2028-2029, hankintapäätös osa-alue A1 ja A3

TUUDno-2024-1790

Valmistelija

  • Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi

Perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Tuusulan kunta järjestää oppilaskuljetukset ensisijaisesti olemassa olevaa linjaliikennettä tai tarvittaessa muita joukkoliikennemuotoja käyttäen. Mikäli linjaliikenteen reitti ja aikataulu tai muu Tuusulan kunnassa käytössä oleva joukkoliikennemuoto ei vastaa myönteisen koulukuljetuspäätöksen saaneen oppilaan koulumatkoihin tai oppilaan kohdalla muu Tuusulan kunnan koulukuljetuksen myöntämisperuste toteutuu,​ järjestetään oppilaan koulukuljetus tilausajona.

Hankinnan kohteena ovat tilausajona suoritettavat oppilaskuljetukset. Sopimuskausi on kaksi vuotta ja se alkaa lukuvuoden 2025 - ​2026 alusta. Sopimuskauden mukaisten oppilaskuljetusten alkamisajankohta on 7.8.2025. Lisäksi tilaaja varaa oikeuden kahden lukuvuoden mittaiseen optiokauteen.

Oppilaskuljetukset alkavat ja päättyvät lukuvuosittain Tuusulan kunnan kasvatus-​ ja sivistyslautakunnan päättäminä aikoina. Palvelu ajoittuu koulujen työajoiksi. Pääsääntöisesti kuljetukset ajetaan lukuvuoden työpäivinä,​ alkaen elokuussa ja päättyen touko-​kesäkuun vaihteessa. Syyslukukaudella pidetään syysloma,​ lukukausien välissä joululoma ja kevätlukukauden aikana talviloma. Viimeisin tieto koulujen työ-​ ja loma-​ajoista on luettavissa Tuusulan kunnan www-​sivuilta.

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016).

Hankinnan arvo ylittää hankintalain 26 §:ssä ilmoitetun EU-kynnysarvon.

Hankinta on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen. Tämä hankintapäätös koskee tarjouspyynnön osa-alueita A1 ja A3. Osa-alueesta A2 on tehty erillinen hankinnan keskeytyspäätös.

Hankintamenettely ja tarjouspyyntö

Oppilaskuljetusten tilausajoja lukuvuosille 2025-​26 ja 2026-​27 (optio lukuvuosille 2027-​2028 ja 2028-​2029) koskeva EU-hankintailmoitus ja tarjouspyyntö julkaistiin 29.11.2024 ilmoituskanavissa Hankintailmoitukset.fi tunnisteella TUUDno-2024-1790 sekä TED-tietokannassa tunnisteella 731649-2024.

Tarjousten käsittely

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen, ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen. Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten avaus, tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuus

Tarjouksia saatiin määräaikaan 7.1.2025 klo 16.00 mennessä viisitoista (15 kappaletta.) Tarjouksen määräaikaan mennessä jättivät seuraavat liikennöitsijät:

A&H Taksipalvelut Oy

Espoon Taksikuljetus Oy

HelpBus Oy

Keravan Taksi Oy

Petax Oy

Rolly Raseborg Ab

Sky Captain Oy

Sky Lady Oy

Sky Sir Oy

T. Hintikka

Taksikuljetus Petrus Anttila Oy

The Yellow Line Oy

Tmi Kari Palonen

Ventoniemi Oy

VJL Kuljetus ja Koneurakointi Ky
 

Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 8.1.2025 klo 12.03 hankintayksikön tiloissa. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.

Avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä kohdassa Muut ehdot pyydetyt kelpoisuusehdot.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä 16.12.2024 klo 12.00 asti. Määräaikaan mennessä saapui neljä (4) kysymystä, joihin vastattiin 17.12.2024 mennessä.

Tarjousten vertailu

Oppilaskuljetusten puitejärjestely toimii tarjouspyynnön mukaisesti siten,​ että valituista sopimusosapuolista tehdään hankinnan osa-alueiden ja autotyyppien mukaiset luettelot,​ jossa palveluntuottajat asetetaan hankintapäätöksessä ilmoitettuun edullisuusjärjestykseen.

Valitessaan käytettävää autotyyppiä kunkin osa-alueen sisällä,​ tilaaja käyttää edullisinta autotyyppiä suhteessa kuljetettavaan oppilasmäärään. Tilanteessa,​ jossa saman oppilasmäärän voisi kuljettaa useilla erilaisilla autotyypeillä yhtä edullisesti,​ tilaaja valitsee ensisijaisesti autotyypin,​ johon mahtuu enemmän oppilaita ja jota käytettäessä tarvitsee käyttää pienempää määrää ajoneuvoja.

Kunkin kohteen kuljetustilauksia tehtäessä kysytään palveluntuottajalta,​ voiko hän ottaa vastaan tilauksen ottaen huomioon mm. reitin ja oppilasmäärän sekä mahdolliset kalustovaatimukset (esim. invataksi). Ellei ensisijainen puitesopimuskumppani pysty toteuttamaan tilausta vaatimusten mukaan,​ hankinnasta neuvotellaan järjestyksessä seuraavan palveluntuottajan kanssa.

Tilaaja tekee kuljetustilaukset kultakin puitesopimustoimittajalta pääsääntöisesti ajosuunnitelmien avulla lukukaudeksi/lukuvuodeksi kerrallaan. Ajosuunnitelmien tekemisen tavoitteena on antaa kullekin puitejärjestelyssä mukana olevalle palveluntuottajalle ja kuljettajalle vahvistettu tieto kuljetusten määristä ja kohteista mahdollisimman pitkäksi aikaa kerrallaan.

Reititysten ja koulujen lukujärjestysten täsmennettyä heinäkuun lopulla/elokuun alussa selviää ostettavan palvelun määrä sekä oppilaskuljetuksia ajavien liikennöitsijöiden määrä. Kaikille puitejärjestelyyn hyväksytyille ei riitä oppilaskuljetuksia ajettavaksi.

Tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus halvimman hinnan perusteella. Hintavertailu toteutettiin hankinnan kohteen kriteereihin tarjoajien antamien hintojen perusteella siten,​ että jokaisen osa-alueen jokaisesta autotyypistä tehtiin erillinen edullisuusjärjestys.

Puitejärjestelyyn valittavat palveluntuottajat ovat kilometrihintoineen edullisuusjärjestyksessä liitteissä Vertailutaulukot A1 ja A3.

Lisätiedot:

Riikka Korhonen, kuljetussihteeri, riikka.korhonen@tuusula.fi, 040-314 3404

Markus Torvinen,​ opetuspäällikkö,​ markus.torvinen@tuusula.fi,​ 040-​314 3410

Katja Elo,​ vs. sivistysjohtaja,​ katja.elo@tuusula.fi,​ 040-​314 3403

Ehdotus

Esittelijä

  • Katja Elo, vs. sivistysjohtaja, katja.elo@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • valita puitejärjestelyyn tilausajoina järjestettäviä oppilaskuljetuksia hoitamaan lukuvuosille 2025-​26 ja 2026-​27 (optio lukuvuosille 2027-20​28 ja 2028-20​29) seuraavat liikennöitsijät puitejärjestelyn mukaisessa edullisuusjärjestyksessä
  • Tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.
  • Valtuuttaa hallintosäännön mukaisen viranhaltijan allekirjoittamaan hankintasopimukset ja tekemään siihen tarvittavat teknisluonteiset korjaukset ja täydennykset.

 

Osa-alue A1: Esi-​ ja perusopetuksen oppilaskuljetukset Tuusulan kouluihin tai päiväkoteihin

Osa-alue 1, Autotyyppi 1

Taksikuljetus Petrus Anttila Oy

Tmi Kari Palonen

Sky Sir Oy

Sky Captain Oy

Sky Lady Oy

Keravan Taksi Oy

Espoon Taksikuljetus Oy

T. Hintikka

Petax Oy

HelpBus Oy

Rolly Raseborg Ab

 

Osa-alue A1,​ Autotyyppi 2

Sky Captain Oy

Tmi Kari Palonen

Taksikuljetus Petrus Anttila Oy

Sky Sir Oy

Sky Lady Oy

T. Hintikka

Espoon Taksikuljetus Oy

Petax Oy

Rolly Raseborg Ab

HelpBus Oy

 

Osa-alue A1, Autotyyppi 3

Tmi Kari Palonen

Sky Captain Oy

T. Hintikka

Sky Lady Oy

Sky Sir Oy

Espoon Taksikuljetus Oy

Petax Oy

Rolly Raseborg Ab

HelpBus Oy

 

Osa-alue A1, Autotyyppi 4

Sky Captain Oy

Sky Lady Oy

Sky Sir Oy

Keravan Taksi Oy

Rolly Raseborg Ab

Ventoniemi Oy

The Yellow Line Oy

HelpBus Oy

T. Hintikka

 

Osa-alue A1, Autotyyppi 5

Rolly Raseborg Ab

Ventoniemi Oy

VJL Kuljetus ja Koneurakointi Ky

HelpBus Oy

T. Hintikka

 

Osa-alue A1, Autotyyppi 6

Sky Captain Oy

Sky Lady Oy

Sky Sir Oy

HelpBus Oy

Ventoniemi Oy

Rolly Raseborg Ab

T. Hintikka

 

Osa-alue A3: Oppilaskuljetukset Tuusulasta lähikuntiin

Osa-alue A3, Autotyyppi 1

Taksikuljetus Petrus Anttila Oy

Sky Sir Oy

Sky Captain Oy

Sky Lady Oy

Petax Oy

Espoon Taksikuljetus Oy

HelpBus Oy

Rolly Raseborg Ab

T. Hintikka

 

Osa-alue A3, Autotyyppi 2

T. Hintikka

A&H Taksipalvelut Oy

Sky Captain Oy

Sky Lady Oy

Sky Sir Oy

Petax Oy

Espoon Taksikuljetus Oy

HelpBus Oy

Rolly Raseborg Ab

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 


Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupiste TuusInfoon os. Autoasemankatu 1, 04300 Tuusula. 

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi