Kunnanhallitus, kokous 16.12.2024

§ 456 Lausunto ympäristövaikutusten arviointimenettelyn soveltamista Jäniksenlinna-Raala aurinkovoimapuisto

TUUDno-2024-2235

Valmistelija

  • Henna Lindström, yleiskaavasuunnittelija, henna.lindstrom@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö 

Uudenmaan ELY-keskus pyytää viranomaisilta lausuntoa siitä, onko ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA-menettely) tarpeen soveltaa Neoen Renewables Oy:n aurinkovoimahankkeeseen. YVA-menettelyä sovelletaan hankkeeseen ELY-keskuksen päätöksellä, mikäli hanke tai sen muutos todennäköisesti aiheuttaa YVA-lain (252/2017) liitteen 1 hankeluettelon hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia (YVA-laki 3 § 2 mom.). Päätöstä tehtäessä otetaan huomioon hankkeen ominaisuudet, sijainti ja vaikutusten luonne YVA-lain liitteen 2 osoittamalla tavalla. Menettelyä ohjaa ja valvoo yhteysviranomaisena toimiva alueellinen ELY-keskus.    

Lausuntopyynnön liitteenä on esitetty hankkeesta vastaavan toimittama aineisto, johon sisältyy hankekuvaus sekä hakijan näkemys hankkeen ympäristövaikutuksista. Hankealue on tarkentunut alkuperäisen tarveharkinta-aineiston lähettämisen jälkeen ja hankemateriaalista löytyvä alue nro 3, joka on osa Nurmijärven Raalan suunnittelualuetta, on jätetty pois hankealueesta.  

Lausunto pyydetään toimittamaan sähköisesti Uudenmaan ELY-keskuksen kirjaamoon kirjaamo.uusimaa@elykeskus.fi sekä tiedoksi asian käsittelijälle jenni.nieminen@ely-keskus.fi viimeistään 19.12.2024. Kannanotossa pyydetään mainitsemaan asian diaarinumero UUDELY/16850/2024. 

Asian tausta 

Neoen Renewables Finland Oy selvittää mahdollisuutta toteuttaa aurinkovoimapuisto Nurmijärven ja Tuusulan kuntien Jäniksenlinnan sekä Raalan alueille. Tarkasteltavia alueita on kolme: Raala, Jäniksenlinna 1 sekä Jäniksenlinna 2. Hankkeen kokonaispinta-ala on noin 677 hehtaaria, josta noin 396 hehtaaria sijoittuu Nurmijärven alueelle ja noin 282 hehtaaria Tuusulan alueelle. Aurinkoenergian selvitysalue sijoittuu 37 yksityisessä omistuksessa olevan kiinteistön alueelle. Tuusulan kunta tai Nurmijärven kunta eivät omista maata hankealueelta. Hanketoimija on tehnyt toiminnan ja tarvittavan luvituksen hakemisen osalta maanvuokrasopimukset maanomistajien kanssa.  

Hankealueet sijoittuvat pääasiassa peltoalueille. Tuusulan puoleisilla selvitysalueilla on voimassa Ruskela-Vanhakylä-Ritasjärvi-osayleiskaava, jossa alueet ovat maa- ja metsätalousaluetta, viljelymaisemaa (MV-1 ja MV-2), sekä vähäisemmässä määrin maa- ja metsätalousaluetta (MT-1 ja MT-3). Nurmijärven puolella ei ole voimassa olevaa osayleis-/yleiskaavaa. Hankealueille ei sijoitu asemakaavoja. Aurinkovoimalan nimellisteho on maksimissaan alustavalla toteutussuunnitelmalla noin 500 MWp, mutta nimellisteho tarkentuu teknisen suunnittelun edetessä. 

Hankkeessa suunnitellaan rakennettavan sähköasema hankealueen keskiosiin. Sähköasemalle on tässä vaiheessa kolme vaihtoehtoista paikkaa, joista toteutuu 1–2. Rakennettavalta sähköasemalta sähkö siirretään ilmajohdoilla tai maakaapeleilla olemassa olevalle suunnittelualueiden keskellä sijaitsevalle Fingrid Oyj:n Nurmijärven 400 kV sähköasemalle. Aurinkovoima-alueiden välinen sähkönsiirto toteutetaan nykyisten teiden viereen rakennettavilla 33 kV maakaapeleilla. Olevat tiet on tarkoitus jättää avoimiksi ja aitaamattomiksi, muuten paneelialue aidataan. Aurinkopaneelien perustukset tehdään paaluttamalla. Aurinkovoimala alueelle tulee lisäksi inverttereitä ja muuntamoita. 

Alle 200 metrin etäisyydellä Tuusulan ja Nurmijärven selvitysalueesta sijaitsee 146 asuinrakennusta ja 19 lomarakennusta. Alle kilometrin etäisyydelle hankealueista sijoittuu 412 asuinrakennusta sekä 47 lomarakennusta (YVA-tarveharkintahakemus, kuva 15).  

Kuten kaikella rakentamisella, myös aurinkoenergian tuotantoalueilla on vaikutuksia, joista merkittävimmät vaikutukset kohdistuvat yleensä alueen luonnonoloihin, maisemaan, ihmisiin ja ilmastotavoitteisiin. Hakija on kuvannut ympäristövaikutuksia liitteenä olevassa tarveharkintamateriaalissa. 

Osa arvioiduista vaikutuksista on väliaikaisia ja kohdistuvat pääasiassa rakennusvaiheeseen, kuten lisääntyvä liikenne ja rakentamisesta aiheutuva melu. Osa vaikutuksista sen sijaan ovat pidempiaikaisia, kuten merkittävät avoimien alueiden maisemamuutokset sekä vaikutukset ihmisten elinoloihin, viihtyvyyteen ja virkistykseen.  

Hakijan näkemyksen mukaan “suunnitellusta aurinkoenergiahankkeesta ei todennäköisesti aiheutuisi, ottaen huomioon hankkeen ominaisuudet ja sijainti sekä vaikutusten luonne, laadultaan tai laajuudeltaan sellaisia merkittäviä ympäristövaikutuksia, jotka kokonaisuutena olisivat rinnastettavissa ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetussa laissa mainittujen hankkeiden merkittäviin ympäristövaikutuksiin, kun otetaan huomioon myös todennäköisesti muodostuvat yhteisvaikutukset. Hankkeesta vastaavan mielestä alueen ympäristöarvot pystytään tunnistamaan edellä mainituilla selvityksillä ja ne pystytään ottamaan huomioon hankkeen jatkosuunnittelussa. Siten hankkeesta vastaavan näkemys on, että hankkeeseen ei olisi tarpeen soveltaa YVA-menettelyä.” (Tarveharkintahakemus, FCG 27.9.2024) 

Tuusulan kunnanhallituksen lausunto 

Tuusulan kunnan kaavoitus ohjaa hanketoimijan ja heidän valitsemansa konsultin vetämää osayleiskaavamuutosprosessia ja on siten osaltaan mukana hankkeen vaikutusten arvioinnissa.  Hankealue on suuri ja sijoittuu Vanhakylän kylämaisemaan. On erittäin tärkeää tutkia ympäristövaikutukset laajasti ja yksityiskohtaisesti. Vaikutusten selvittäminen ja arviointi voidaan tehdä joko osayleiskaavan muutosprosessissa tai YVA-menettelyllä. Teollisen kokoluokan aurinkovoimalat ovat yleistyneet viimevuosien aikana nopeasti ja vastaavia hankkeita on meneillään paljon eteläisessä Suomessa. Tuusulassa tämä on ensimmäinen laatuaan. Valtakunnallinen ohjaus luvittamisen, kaavoittamisen ja vaikutustenarviointiprosessin osalta on puutteellinen. Kokemuksia tämän kokoluokan toimivista aurinkovoimaloista tai niiden vaikutuksista ei vielä juurikaan ole. Myöskään aurinkovoimalan sijoittamisesta pohjavesialueelle ei ole olemassa yhdenmukaista näkemystä tai ohjeistusta. Valtakunnallisen ohjeistuksen puutteen, hankkeen laajuuden, sijoittumisen kahden kunnan alueelle sekä mm. maisema- ja pohjavesivaikutusten arvioinnin vuoksi kunta pitää perusteltuna soveltaa hankkeessa YVA-menettelyä.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää 

  • antaa asiassa perusteluosan mukaisen lausunnon Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle toimitettavaksi   
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Yleiskaavasuunnittelija Henna Lindström selosti asiaa kokouksessa. 

Tiedoksi

kirjaamo.uusimaa@elykeskus.fi, jenni.nieminen@ely-keskus.fi

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.