Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, kokous 20.11.2024

§ 81 Pääkirjaston hankesuunnitelman hyväksyminen

TUUDno-2024-966

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
Katri Rahkola, Kirjastotoimenjohtaja, katri.rahkola@tuusula.fi
Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Yleistä 

Tuusulan pääkirjaston tarveselvityksen tavoitteena on perustella tilahankinnan tarpeellisuus tai olemassa olevan tilan muutostarve, kuvata alustavasti tarvittavat tilat ja niille asetettavat vaatimukset, tutkia vaihtoehtoiset käyttömahdollisuudet sekä arvioida eri ratkaisujen edullisuus. Tarveselvityksestä edetään hankesuunnitelman laatimiseen. 

Tuusulan pääkirjaston nykyiset tilat toimivat alkuperäisesti käyttötarkoituksiltaan liiketiloiksi suunnitelluissa tiloissa, jotka muutettiin vuonna 2001 pääkirjastoksi. Pääkirjaston laajentunut palveluntarjonta on muuttanut tilatarvetta viime vuosikymmenten aikana. Nykyiset tilat eivät kaikilta osin vastaa tarvetta. Pääkirjaston tilatarpeet on selvitetty Opetus- ja kulttuuriministeriön laatusuosituksiin sekä käyttäjän vaatimusten perusteella nykytilanteeseen ja tulevaisuuden muuttuviin vaatimuksiin peilaten. 

Tilatarpeen muuttumisen ohella nykyiseen kirjastorakennukseen kohdistuu peruskorjaustarvetta. Kuntoarvioon kirjattu pääkirjastorakennuksen peruskorjaus tulisi aloittaa viimeistään vuonna 2026. 

Vanhan peruskorjaus tai uudisrakennus 

Peruskorjausvaihtoehdon ohella on tarveselvitysvaiheessa jo tutkittu alustavasti vaihtoehtona toteuttaa uudet kirjastotoiminnan tarvitsemat tilat. Sijaintivaihtoehtoja on aiemmin selvitetty mm. Koskensillantie-Esikunnanpolku -asemakaavaluonnoksen yhteydessä ja sittemmin tarveselvitystä laadittaessa. Potentiaalisimmat sijainnit voisivat olla ns. hyvinvointikortteli uimahallin itäpuolella tai Hyrrän kortteli. Mikäli uudisrakennusvaihtoehto valitaan, tulee sijainnista tehdä ratkaisu kohtuullisen ripeällä aikataululla, jotta em. hybridihankkeiden toteutusvaihtoedot ovat vielä aikataulullisesti mahdollisia. Hankesuunnitelman tulee valmistua ennen korttelin muiden hankkeiden hankesuunnitelmien valmistumisen aikataulussa - arviolta vuoden 2024 aikana, jotta yhteishanke olisi mahdollinen. 

Kirjastolaki ja palvelustrategia 

Laki yleisistä kirjastoista (1492/2016, 6§ Yleisen kirjaston tehtävät) määrittää yleisen kirjaston tehtäviksi: 

  • tarjota pääsy aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin; 

  • ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa; 

  • edistää lukemista ja kirjallisuutta; 

  • tarjota tietopalvelua, ohjausta ja tukea tiedon hankintaan ja käyttöön sekä monipuoliseen lukutaitoon; 

  • tarjota tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan; 

  • edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua    
     

Yleisiä kirjastoja tulee kehittää kirjastolain tavoitteiden mukaisesti, mikä tarkoittaa kirjastopalveluiden maksuttomuutta ja niiden lähipalveluluonteen säilyttämistä. Kirjastolain mukaan kirjastoja tulee kehittää avoimena oppimisen ja harrastamisen, kansalaistoiminnan tarpeita tukevina tiloina sekä digitaalista tasa-arvoa turvaavina toimijoina.  

Tuusulan kunnan tavoitteena on, että kirjasto tukee ja nostaa esille kunnan arvojen mukaista toimintaa. Kunnan seuraavan sukupolven kirjastot ovat muuntojoustavia tiloja, joissa on otettu eri käyttäjäryhmien tarpeet huomioon. Kirjastojen tulee olla Tuusulan asukkaille matalan kynnyksen osallistumisareenoita, jotka kannustavat aktiiviseen kansalaisuuteen. Kirjasto vahvistaa ja ylläpitää osallisuutta sekä tarjoaa kaikille kansalaisille puitteet osallistua ja rakentaa modernia yhteisöllisyyttä. 

Kirjaston kävijämäärä 

Seuraavien vuosikymmenten aikana Tuusulaan odotetaan merkittävää väestönkasvua. Opetus- ja kulttuuriministeriön laatusuosituksessa toimintaan soveltuvaa tilaa tulee olla vähintään 100 m²/1000 asukasta. Pääkirjaston kävijämäärät ovat kasvaneet vuosikymmenten aikana. Vuonna 2023 nähtiin ennätys vuosittaisissa kävijämäärissä, 219 190 asiakasta, mikä tarkoitti yli 10 % kasvua. Väestön- ja kävijämäärien kasvu osoittaa kirjastopalveluiden tarpeen kasvun. 

Tarveselvityksessä tutkitut vaihtoehdot 

 

V1B Pääkirjaston kevyt peruskorjaus

V1B Pääkirjaston raskas peruskorjaus

V2 Pääkirjasto Hyrrään

V3A Pääkirjaston uudis-rakennus

V3B Uudis-rakennus sote-keskuksessa

Laajuus

2 500 brm²

5 085 brm²

4 750 brm²

4 750 brm²

4 750 brm²

Vaihto-ehdon keskeiset hyödyt ja haitat

Sijainti ennallaan

Eri alkuperäinen rakennuksen käyttö-tarkoitus

Ei mahdollista toiminnallisia muutoksia

Ei vastaa tarpeeseen

- Väistötilat vaativa hanke

Sijainti ennallaan 

Eri alkuperäinen rakennuksen käyttö-tarkoitus 

Toiminnallisia muutoksia 

Vaatii uusia tila-järjestelyjä 

Merkittäviä rakenteellisia muutoksia 

Väistötilat vaativa hanke 

Kirjasto kauppa-keskuksen yhteydessä 

Keskon suunnitelmat toistaiseksi auki 

Muiden toimijoiden tarpeet huomioitava 

Ei väistö-tilojen tarvetta 

 

Pääkirjasto itsenäisenä yksikkönään 

Vastaa täysin kirjaston tarpeisiin 

Tilaohjelmaa rajoittavia tekijöitä ei ole 

Ei väistö-tilojen tarvetta 

Kirjasto osana muuta toimintaa  

Vastaa kirjaston tarpeisiin 

Tila-ohjelmaa rajoittavat tekijät vähäiset 

Ei väistötilojen tarvetta 

Vaihto-ehdon kustan-nukset

Kustannus-arvio 5 680 000 €

Vain pakolliset korjaus-tarpeet huomioitu

15 v. tarkastelu-ajanjakso

Tilamuutoksia ei ole huomioitu

Ei vastaa nykytilanteen tilatarpeeseen

 Ei ratkaise tulevaa tilatarvetta

Kustannus-arvio 11 000 000 € 

Tilat ja talotekniikka uudistetaan kokonais-valtaisesti

Tilamuutokset on huomioitu

Rahoitus-kuluja ei huomioitu

Toiminnan varusteet, kojeet ja laitteet - ei huomioitu

Väistötilat ja muutot - ei huomioitu

Kustannus-arvio 25 650 000 – 36 765 000 €

- Vuokrahinta-arvio 30 – 43 €/m2

- Toiminnan varusteet, kojeet ja laitteet eivät sisälly

Kustannus-arvio    17 100 000 €

- Rahoitus-kulut eivät sisälly

- Toiminnan varusteet, kojeet tai laitteet eivät sisälly

- Väistötilat ja muutot eivät kuulu kustannus-arvioon

Kustannus-arvio  16 860 000 €

 - Rahoitus-kulut eivät sisälly

- Toiminnan varusteet, kojeet tai laitteet eivät sisälly

- Väistötilat ja muutot eivät kuulu kustannus-arvioon

Yhteenveto tuloista ja menoista

Tulot:

+ vuokratulo: 150 204 €/v (2023)

Menot:

-220 868 €/v (ylläpidon kustannukset 
3 313 020 €/15v

5 680 000€ tai -11 000 000€

Tase/kirjanpito: (Haahtela)

Tekninen arvo noin 6.4Meur

Jälleenhankinta-arvo 12,5 Meur

YHT.5 680 000 tai -11 000 000 €

HUOM! Ylläpidon kustannukset eivät sisälly

Yhteenveto V2 tuloista ja menoista

+ 2 900 000€ (arvioitu tontin myyntitulo)

- 510 000 € (purku-kustannukset)

YHT. -23 260 000 - 34 375 000€

Yhteenveto V3 tuloista ja menoista

+ 2 900 000€ (arvioitu tontin myyntitulo)

- 510 000 € (purku-kustannukset

- 1 660 000 € (tontista menetetyt myyntitulot)

- XX € (ylläpidon kustannukset 15 v. tarkennetaan)

YHT. V3A - 16 370 000 €

 

YHT. V3B - 16 130 000 €

 

HUOM! Ylläpidon kustannukset eivät sisälly

 

Ehdotus

Esittelijä

Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää

  • käydä asiasta lähetekeskustelun ja merkitä asian tiedoksi. 

  • esittää tekniselle lautakunnalle ja edelleen kunnanhallituksen hankesuunnitelman käynnistämistä edistettävän vaihtoehdon selvittämiseksi. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kuntasuunnittelupäällikkö Asko Honkanen ja kirjastotoimen johtaja Katri Rahkola esittelivät asiaa kokouksessa.

Valmistelija

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta käsitteli pääkirjaston tarveselvitystä 21.5.2024. Tämän jälkeen on sijaintivaihtoehtojen vertailun tueksi vielä tehty laskelma, jossa esitetään arvio eri vaihtoehtojen kustannustehokkuudesta. Laskelmassa on tilahankinnan investointikulu jaettu oletulle käyttöajalle. Laskelma osoittaa, että kustannustehokkaimmat vaihtoehdot ovat esitetyillä oletuksilla uudisrakennusvaihtoehdot.

 

Ve   Investointi Rahoituskulut (3,3%) Lainanhoitoaika Kulut Käyttöaika Kustannus / vuosi
    M€ M€ v M€ v  
1A Kevyt peruskorjaus 5,68 0,49 5,00 6,17 5 1,2
1B Raskas peruskorjaus 11,00 2,96 15,00 13,96 15 0,9
2 Uudisrakennus Hyrrän osana 30,00 vuokrakohde vuokrakohde 30,00 40 0,8
3A Uudisrakennus hyvinvointikorttelissa 17,10 8,02 25,00 25,12 40 0,6
3B Osa sote-keskusta 16,86 7,92 25,00 24,78 40 0,6

 

Hyrrän vaihtoehdosta saadaan suunnitelma ja tarkennettu kustannusarvio lähiaikoina, jolloin vaihtoehtovertailua tarkennetaan.

 

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää merkitä pääkirjaston tarveselvityksen tiedoksi ja päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi pääkirjaston tarveselvityksen
  • käynnistää pääkirjaston hankesuunnitelman valmistelun ensisijaisesti vaihtoehdon 2 ja vaihtoehdon 3 (AB) pohjalta.


Lisäksi tekninen lautakunta päättää tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asia osalta valittömästi kokouksessa.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti merkitä pääkirjaston tarveselvityksen tiedoksi ja päätti ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi pääkirjaston tarveselvityksen
  • käynnistää pääkirjaston hankesuunnitelman valmistelun ensisijaisesti vaihtoehtojen 1B, 2 ja vaihtoehdon 3 (AB) pohjalta.

 

Lisäksi tekninen lautakunta päätti tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asia osalta valittömästi kokouksessa.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Cecilia Veikkolainen ehdotti vaihtoehto 1B:n isäystä päätösehdotuksen toiseen kohtaan:

  • käynnistää pääkirjaston hankesuunnitelman valmistelun ensisijaisesti vaihtoehtojen 1B, 2 ja vaihtoehdon 3 (AB) pohjalta.

 

Tekninen lautakunta hyväksyi yksimielisesti lisäyksen.

Valmistelija

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi pääkirjaston tarveselvityksen
  • käynnistää pääkirjaston hankesuunnitelman valmistelun ensisijaisesti vaihtoehtojen 1B, 2 ja vaihtoehdon 3 (AB) pohjalta.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • merkitä tiedoksi pääkirjaston tarveselvityksen
  • käynnistää pääkirjaston hankesuunnitelman valmistelun ensisijaisesti vaihtoehdon 1B ja vaihtoehdon 3 (AB) pohjalta.

Kokouskäsittely

Kirjastotoimenjohtaja Rahkola ja kuntasuunnittelupäällikkö Honkanen selostivat asiaa kokouksessa. 

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, jäsen Nyman ehdotti vaihtoehdon 2 poisjättämistä. Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti. 

Jäsen Laura Åvall saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 17.45. 
Rahkola ja Honkanen poistuivat kokouksesta asian käsittelyn jälkeen 19.51. 

Asian käsittelyn jälkeen pidettiin tauko klo 19.51- 19.02.
 

Valmistelija

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Kokouksessa esitellään pääkirjaston tarveselvitystä ja sen valmistelun tilannekatsausta.

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Valtuustoasiain valmistelutoimikunta päättää

  • merkitä tilannekatsauksen tiedoksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Kuntasuunnittelupäällikkö Honkanen selosti asiaa kokouksessa. 

Valmistelija

  • Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Tarve lyhyesti

Tarve parantaa kirjastotoiminnan tiloja perustuu tarpeeseen kehittää toimintaa ja toisaalta nykyisen rakennuksen kunto. Tilatarpeen muuttumisen ohella nykyiseen kirjastorakennukseen kohdistuu peruskorjaustarvetta. Kuntoarvioon kirjattu pääkirjastorakennuksen peruskorjaus tulisi aloittaa viimeistään vuonna 2026. Kuntoarviota tarkempien tietojen saamiseksi Tilapalvelut on tilannut nykyisen pääkirjastorakennuksen kuntokartoituksen, joka valmistuu 11/2024.

Tuusulan pääkirjaston nykyiset tilat toimivat alkuperäisesti käyttötarkoituksiltaan liiketiloiksi suunnitellussa kiinteistössä, jotka muutettiin vuonna 2001 pääkirjastoksi. Pääkirjaston laajentunut palveluntarjonta on muuttanut tilatarvetta viime vuosikymmenten aikana. Nykyiset tilat eivät kaikilta osin vastaa tarvetta. Pääkirjaston tilatarpeet on selvitetty Opetus- ja kulttuuriministeriön laatusuosituksiin sekä käyttäjän vaatimusten perusteella nykytilanteeseen ja tulevaisuuden muuttuviin vaatimuksiin peilaten. Tuusula ja Hyrylän alue on yksi voimakkaiten kehittyvimpiä alueita Tuusulassa. Kunnan kasvusta noin 80 % sijoittuu Hyrylän suuralueelle. Väestönkasvu nojaa pääasiassa muista kunnista saatuihin muuttovoittoihin Työ- ja eläkeikäisten määrän ennustetaan kasvavan, samoin alle 7-vuotiaiden määrän. 8-15-vuotiaiden määrän elpymisen ennustetaan kohdistuvan eritoten Hyrylään.

Palvelut ovat sisällöltään ja saavutettavuudeltaan asiakaslähtöisiä.  Tämä edellyttää asiakastarpeet huomioivaa palvelumuotoilua sekä helposti löydettävää ja saavutettavaa sijaintia suurten asiakasvirtojen näkökulmasta. Kirjaston tavoitteena on saavuttaa myös uusia tuusulalaisia, joille ei perinteinen kirjasto ehkä ole luonteva  eri toimintojen, opiskelun ja työskentelyn tila. Kirjastosta pyritään luomaan akustisesti ja visuaalisesti miellyttävä kaikenikäisten kohtaamispaikka. 

Vaihtoehtojen selvittäminen

Kunnanhallitus päätti 26.8.2024 § 267 käsitellessään pääkirjaston tarveselvitystä käynnistää pääkirjaston hankesuunnitelman valmistelun ensisijaisesti vaihtoehdon 1B ja vaihtoehdon 3 (AB) pohjalta. Tarveselvitystä käsiteltäessä ei katsottu olevan tarvetta selvittää vaihtoehtoa, jossa tehtäisiin vain minimikorjaustoimenpiteitä mahdollistamatta kirjastotoiminnan kehittämistä, mikä oli siten hankesuunnitelman laatimisen lähtökohta.Tuusulan pääkirjaston hankesuunnitelman tarkasteluvaihtoehdot ovat:

  • Vaihtoehto 1 - nykyisen kiinteistön peruskorjaus ja laajennus. Vaihtoehdossa korjataan nykyinen rakennus ja laajennetaan kirjaston tiloja rakennuksen sisällä ent. sote-toimiston tiloihin. Rakennus asettaa jonkin verran rajoitteita toiminnan kehittämiselle. Kustannusarvio 17,2 M€, käyttöikä peruskorjauksen jälkeen noin 20 vuotta.
  • Vaihtoehto 3A - pääkirjasto sote-keskuksen laajennuksena myöhemmässä vaiheessa. Tilat vastaavat hyvin tiedossa olevaa tarvetta ja ovat muuntojoustavat. Tilojen yhdistäminen sote-keskukseen on suunniteltava jo ensivaiheessa. Kustannusarvio 22,7 M€, käyttöikä 100 vuotta edellyttäen n. 25 vuoden välein peruskorjausta.
  • Vaihtoehto 3B - pääkirjasto rakennetaan uuden sote-keskuksen toteuttamisen yhteydessä. Tilat vastaavat hyvin tiedossa olevaa tarvetta ja ovat muuntojoustavat. Kustannusarvio 14,8 M€, käyttöikä 100 vuotta edellyttäen n. 25 vuoden välein peruskorjausta.

Vaihtoehtojen elinkaarieroavaisuudet johtuvat eri aikakausien rakenteista ja rakentamistekniikasta. 1980-luvun rakennuksia ei useimmiten suunniteltu tai osattu toteuttaa kestämään 100 vuotta. Toisaalta ainakin talotekniikan käyttöikä lasketaan useimmiten n. 25 vuoden mittaiseksi, joten peruskorjaustarvetta syntyy nykyajankin standardeilla toteutettaviin rakennuksiin, vaikka rakenteellisesti ja rakennusosiltaan rakennus olisi hyvässä kunnossa.

Vaihtoehtojen toiminnallisista eroavaisuuksista

Ve1

Tilaa ei ole nykyisessä kirjastossa riittävästi kaikkiin tarvittaviin toimintoihin (yhteisölliset oleskelutilat, muunneltavat tapahtumatilat, kuntalaisten työskentelytilat, pajatilat jne.) Kirjastotoiminnan laajentaminen rakennuksen koillisosaan (ns. sote-tilat) on siten perusteltua. Hankesuunnitelmassa kuvatussa peruskorjausvaihtoehdossa tilatarpeet vastaavat tilaohjelmaa tilojen laajentumisen myötä. Rakenteista on mahdollista aiheutua rajoitteita tiloihin, jotka selviävät vasta korjattaessa. 

Tästä huolimatta mm. omatoimikirjaston tilarajaus on huomattavasti helpompi tehdä uuteen kirjastoon, kun se voidaan ottaa huomioon suunnittelussa alusta asti. Tämä ei välttämättä onnistu nykyisessä kirjastossa.
Nykyinen kirjastosalissa on runsaasti kantavia pylväitä, jotka tuovat haasteita tilan muuntojoustavuuteen ja toimintojen sijoitteluun.

Ve 3A ja 3B

Uudisrakentamisvaihtoehdoissa tilat vastaavat täysin tilaohjelman tarpeita, mahdollisuus tarjota uusia palveluja. Synergia sote-keskuksen tarjoamien palvelujen kanssa ja mahdollisuus tilahjelmien tehostamiseen (sote ja kirjasto). Yhteistyömahdollisuudet kirjaston, Tuusulan yhteisötilojen ja Keusoten yhteisten tilojen välillä ovat näissä vaihtoehdoissa mahdollisia. Vaihtoehdossa V3B kirjaston ja sote-keskuksen tarjoamien palvelujen (lapsiperheet, ikäihmiset) on todettu täydentävän toisiaan, jolloin on luontevaa, että kirjaston ja sote-keskuksen välisiin sujuviin sisäisiin yhteyksiin kiinnitetään huomiota. Vaihtoehdossa V3A myöhemmin rakennettava kirjasto-osa voi mahdollisesti käsittää muutakin kuin julkishallinnollista tilaa, esimerkiksi asumista tai toimistotiloja. Tässäkin vaihtoehdossa on järjestettävä sisäinen kulkuyhteys pääkirjaston ja sote-keskuksen välille ja em. hyötyjä saavutetaan.

Hyvä saavutettavuus on yksi kirjaston tavoitteista. Linja-autoasema ja paikoitustalo mahdollistavat saavutettavuuden optimaalisimmin ja laajalti, eri kulkuvälineillä.

Kustannukset

Toteutuskustannukset (alv. 0 %) vaihtoehdoittain ovat seuraavat:

Raskas peruskorjaus, sisältää väistötilat ja muuttokustannukset 17 200 000 €
Pääkirjaston tilat hyvinvointikortteliin myöhemmässä vaiheessa (ve 3A)  22 700 000 €
Pääkirjaston tilat hyvinvointikortteliin sote-keskuksen toteutuksen yhteydessä (ve 3B)  14 800 000 €
Optio: Kunnan päätearkisto varikon yhteyteen (tilat n. 250 m2), jolloin ed. investoinnit pienenevät. 825 000 – 875 000 €

Tarveselvitysvaiheessa tutkitun ja ve 3A:han sisältyvän kevyen peruskorjauksen rakennuskustannukset ovat 5,7 M€ ja kevyellä peruskorjauksella saavutettava elinkaari on enintään 15 vuotta. Kevyen peruskorjausvaihtoehdon lisäkuluja ovat: rakentamisen ajan rahoituskulut 490 000 €, h​enkilökunnan autopaikat 385 000 €, p​ääkirjaston ja arkiston väistötilat 2 800 000 € ja k​irjaston muuttokustannukset 100 000 €. ​Näin ollen kevyen peruskorjauksen kulut yhteensä ovat noin 9,0 M€.​

Kun otetaan huomioon lisäksi oletus rakennuksen käyttöiästä, uudisrakennusvaihtoehto 3B on kustannustehokkain.

Rahoitusvaihtoehdot

Vaihtoehdossa V3A ja V3B hyvinvointikorttelin hankkeen eri rahoitusmalleja varten järjestetyssä markkinakartoituksessa kävi ilmi, että kirjastotilojen mahdollista rahoittajaa ei ole löydettävissä. Investoreilla on mielenkiintoa hyvinvointikorttelin palvelutilojen rahoitukseen, mutta vain, mikäli kohteena olisi koko toteutus (sisältäen sote-keskuksen). Koska sote-keskus toteutetaan Keusoten omarahoitteisena, ei kirjastotilojen osalta ole tarjolla sijoittajavaihtoehtoa järkevin kustannuksin.
Vaihtoehdon 1 toteutus tapahtuisi vuosien 2026 – 2028 aikana.

Vaihtoehdossa V3A kirjastotilojen toteuttaminen sote-keskuksen rakentamisen jälkeen voi alkaa esim. 5–15 vuoden kuluttua. Vaiheistamisen tarkoituksena on saada lisääaikaa tasapainottaa kunnan investoinneista syntynyttä ja syntyvää taloustilannetta. Vaiheistaminen tuo teknisiä haasteita, aiheuttaa merkittävää häiriötä samassa rakennuskokonaisuudessa toimivalle sote-keskukselle, hidastaa toteutusta ja nostaa tilojen rakentamiskustannuksia. Kirjastotilojen toteuttaminen hyvinvointikortteliin viiveellä edellyttää kevyttä peruskorjausta nykyiseen kirjastokiinteistöön, mikä tekee tästä vaihtoehdosta epäedullisen.
​​Kevyen peruskorjauksen tarve perustuu rakennusosien ja talotekniikan järjestelmien kuntoarvioon, jonka perusteella on laadittu pakollisten lyhyempiaikaisten toimenpiteiden arvio.

Vaihtoehdossa 3B alustavan aikataulun mukaan kilpailullinen neuvottelumenettely toteutetaan vuoden 2025 syksyyn mennessä ja sopimus kehitysvaiheesta allekirjoitetaan loppuvuodesta 2025. Urakkavaiheen tilaus allekirjoitetaan keväällä 2026. Rakentamisen on tarkoitus alkaa viimeistään vuoden 2026 kesällä siten, että rakennuksen tulee valmistua alustavasti kesällä 2028.​​​​​​

Päätearkisto

Jos pääkirjaston osalta valitaan muu kuin peruskorjausvaihtoehto ja nykyinen rakennus puretaan, tulee löytää uusi sijainti myös päätearkistolle. Kaikissa kirjaston osalta tutkituissa vaihtoehdoissa on tarkasteltu tilannetta, jossa pääkirjaston tiloihin sijoittuisi myös kunnan päätearkisto. Pääkirjaston hankesuunnitelmassa on myös esitetty nykyisellään pääkirjaston kellarissa sijaitsevan päätearkiston vaihtoinen sijoituspaikka suunnitteilla olevan kunnan varikon yhteyteen.

Päätearkiston toiminta ei ole siten kunnan muiden toimintojan kanssa linkissä, että niiden tulisi sijoittua ehdottomasti jonkin tietyn toiminnan yhteyteen. Päätearkiston sijaintia valittaessa kysymys on enemmänkin teknistaloudellinen.

Toteutettaessa päätearkiston ve 3A tai 3B:n mukaisesti niiden kustannusarvio 670 000 € sisältyy ed. kirjaston kustannusarvioihin. Mikäli halutaan toteuttaa päätearkisto esim. uuden varikon yhteyteen, on kustannusarvio 825 000 - 875 000 €. Kirjaston peruskorjausvaihtoehdon ve 1​ osalta on toettava, että harmillisesti arkiston väistötilakustannukset ovat noin 875 000 € (24 kk) eli käytännössä uusien tilojen toteuttamiskustannukset, koska arkistotilalle on asetettu mm. tiukat sisäilma- ja palosuojausvaatimukset. Ratkaisua, jossa päätearkisto jouduttaisiin siirtämään väistötiloihin kannattaa välttää.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä laaditun hankesuunnitelman
  • että pääkirjasto hanketta edistetään vaihtoehto 3B:n mukaisesti eli toteuttamalla uudet kirjastotilat hyvinvointikortteliin 5729 samanaikaisesti uuden sote-keskuksen kanssa
  • että päätearkiston hanketta edistetään toteuttamalla uudet tilat hyvinvointikortteliin 5729 samanaikaisesti uuden sote-keskuksen kanssa.


Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää 

  • päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää käynnistää kirjastotilojen hankinnan kilpailutuksen perustettavien keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden lukuun.
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuntasuunnittelupäällikkö Honkanen ja kirjastotoimenjohtaja Rahkola selostivat asiaa kokouksessa.

Honkanen ja Rahkola poistuivat kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 17.30. 


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.