Perustelut
Kuuleminen luonnonsuojelualueen perustamisesta (UUDELY/17323/2024)
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) harkitsee luonnonsuojelualueen perustamista Tuusulan kunnan omistamille kiinteistöille ja 20 yksityiselle kiinteistölle Tuusulan kunnan alueella sekä Tuusulan kunnan omistamalle kiinteistölle Järvenpään alueella. Tuusulan kunnan omistamat kiinteistöt, joille luonnonsuojelualue ulottuisi ovat seuraavat:
Tuusulan kunnan omistamat kiinteistöt Tuusulassa:
- Kiinteistön nimi: Keskusta, kiinteistötunnus: 858-402-13-10
- Kiinteistön nimi: Anttila, kiinteistötunnus: 858-409-26-136
- Kiinteistön nimi: Kalapoika, kiinteistötunnus: 858-409-1-105
- Kiinteistön nimi: Järvensivu, kiinteistötunnus: 858-409-3-142
- Kiinteistön nimi: Mäntysaari, kiinteistötunnus: 858-409-3-167
- Kiinteistön nimi: Anttila, kiinteistötunnus: 858-409-26-136
- Kiinteistön nimi: Soriola, kiinteistötunnus: 858-409-4-277
Tuusulan kunnan omistama kiinteistö Järvenpäässä:
Luonnonsuojelulain (9/2023) 47 §:n 2 momentin mukaan ELY-keskus voi ilman maanomistajan hakemusta tai suostumusta päätöksellään perustaa luonnonsuojelualueeksi sellaisen yksityisen alueen, joka sisältyy valtioneuvoston hyväksymään luonnonsuojeluohjelmaan tai jonka suojelu on valtioneuvoston Natura 2000 -verkoston toteuttamista koskevan periaatepäätöksen mukaan toteutettava luonnonsuojelulaissa säädetysti. Luonnonsuojelulain 41 §:n mukaan valtiolla on velvoite toteuttaa suojelutavoitteita vastaava suojelu Natura 2000 -alueilla.
Kun luonnonsuojelualue perustetaan ilman maanomistajan hakemusta tai suostumusta 47 §:n 2 momentin mukaisella tavalla, maanomistaja säilyttää rauhoitetun kiinteistön omistuksessaan. Päätökseen otettavat rauhoitusmääräykset eivät saa rajoittaa maankäyttöä enempää kuin aluetta koskevasta luonnonsuojelu-ohjelmasta tai Natura 2000 -verkostoon kuuluvan alueen suojeluperusteista johtuu, ellei maanomistaja ole muuhun suostunut.
Luonnonsuojelun toteuttaminen vapaaehtoisella suojelulla on myös mahdollista. Mikäli kunta haluaa perustaa luonnonsuojelualueet vapaaehtoisella suojelulla, tulee kunnan olla yhteydessä ELY-keskuksen asiaa käsitteleviin virkahenkilöihin.
Uudenmaan ELY-keskuksen esitys luonnonsuojelualueen rauhoitusmääräyksiksi:
I Yleiset rajoitukset
Koko alueella on kielletty:
- metsänhakkuu ja muut metsänhoitotoimet;
- elävien ja kuolleiden kasvien, kasvinosien ja sienien ottaminen tai vahingoittaminen;
- maa-aineksien tai kaivoskivennäisten ottaminen ja maa- ja kallioperän vahingoittaminen ja muuttaminen;
- ojien kaivaminen, vesien perkaaminen ja patoaminen;
- rakennusten, rakennelmien, teiden ja polkujen rakentaminen;
- luonnonvaraisten selkärankaisten eläinten pyydystäminen, tappaminen tai hätyyttäminen tai niiden pesien hävittäminen ja selkärangattomien eläimien pyydystäminen tai kerääminen sekä
- kaikenlainen muu toiminta, joka muuttaa alueen maisemakuvaa tai vaikuttaa epäedullisesti luonnonoloihin tai eliölajien säilymiseen.
II Sallitut toimenpiteet
Edellä olevien määräysten estämättä sallitaan
- kotieläinten laiduntaminen ja laidunnuksen mahdollistavien rakenteiden ylläpitäminen ja rakentaminen alueen hoitamiseksi;
- alueen hoitoon ja kunnostukseen liittyvä vesikasvien niitto;
- marjojen ja hyötysienien poiminta;
- metsästys ja kalastus;
- haitallisten vieraslajien poistaminen;
- luonnonsuojelualueen rakennepiirteiden ja lajiston kartoittaminen sekä
- ELY-keskuksen hyväksymän hoito- ja käyttösuunnitelman mukaisten toimenpiteiden toteuttaminen.
Valtio on luonnonsuojelulain 111 §:n mukaan velvollinen korvaamaan kiinteistön omistajalle tai erityisen oikeuden haltijalle merkityksellisen haitan, joka aiheutuu 47 §:n 2 momentin nojalla perustetun luonnonsuojelualueen rauhoitussäännöksistä. Jos korvauksesta ei voida sopia, maanomistaja voi hakea Maanmittauslaitokselta toimitusta korvauksen määräämiseksi.
ELY-keskuksen on varattava asianosaiselle ja kunnalle tilaisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen antamista. Uudenmaan ELY-keskus on varannut Tuusulan kunnalle tilaisuuden lausua mielipiteensä luonnonsuojelualueen perustamisesta ja esitetyistä rauhoitusmääräyksistä. Lausunto pyydettiin toimittamaan 30.11.2024 mennessä sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo.uusimaa@ely-keskus.fi tai postitse osoitteeseen Uudenmaan ELY-keskus, PL 36, 00521 Helsinki. Lausunnon laatimiseen on saatu lisäaikaa 5.12. asti.
Kaavallinen tilanne
Rauhoitukseen esitetyt alueet (Tuusulanjärven eteläpään ja länsirannan osa-alueet) sijaitsevat valtuuston 9.4.2021 hyväksymän Hyrylän laajentumissuuntien osayleiskaavan alueella. Alueet on osayleiskaavassa osoitettu luonnonsuojelualueeksi SL-2 -merkinnällä aivan eteläkärkeä lukuun ottamatta. Kaavamääräyksen mukaan "alue on tarkoitettu luonnonsuojelulain nojalla suojeltavaksi. Alue on valtakunnallisen lintuvesien suojeluohjelman aluetta (Valtioneuvoston päätös 3.6.1982). Alue on säilytettävä mahdollisimman luonnonmukaisena. MRL 41 § 2 mom. nojalla määrätään, että alueella ei saa suorittaa toimenpiteitä, jotka saattavat vaikuttaa luonnonoloihin, maisemaan taikka eläin- ja kasvilajien säilymiseen". Vesialueet on merkitty merkinnällä W/sl.
Valtuusto on 14.11.2022 § 133 hyväksynyt Tuusulan yleiskaavan 2040. Rauhoitukseen esitetty Eteläpään osa-alue on Tuusulan yleiskaavassa 2040 osoitettu luonnonsuojelualueeksi SL-1 merkinnällä sekä vesialueeksi (W). Luonnonsuojelualueen kaavamääräyksen mukaan: "Merkinnällä on osoitettu alueet, jotka on tarkoitus perustaa luonnonsuojelualueiksi. Alue on tarkoitettu suojeltavaksi luonnonsuojelulain nojalla. Alueella voidaan tehdä hoitosuunnitelman mukaisia toimenpiteitä. Alueella ei saa suorittaa sellaisia toimenpiteitä, jotka saattavat vaarantaa alueen suojeluarvoja (mm. kaivaminen, louhiminen, täyttäminen, tasoittaminen, puunkaato). Suojelumääräys on voimassa, kunnes alue on muodostettu luonnonsuojelulain mukaiseksi luonnonsuojelualueeksi, kuitenkin enintään viisi vuotta yleiskaavan voimaantulosta lukien. Mikäli alueelle ei perusteta suojelualuetta viiden vuoden sisällä, astuu alueelle voimaan maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus, joka koskee kaivamis-, louhimis-, tasoittamis- ja täyttämistöitä, puun kaatamista tai muuta näihin verrattavaa toimenpidettä."
Tuusulan yleiskaava 2040 ei ole vielä lainvoimainen sillä valitusten käsittely on kesken korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Lainvoiman saadessaan Tuusulan yleiskaava 2040 kumoaa Hyrylän laajentumissuuntien osayleiskaavan.
Tuusulanjärven eteläpään toimenpide- ja reittisuunnitelmat
Tuusulanjärven Natura-alueelle on laadittu Tuusulanjärven eteläpään toimenpidesuunnitelma vuonna 2016. Työtä ohjaamaan perustettiin työryhmä johon kuuluivat Tuusulan kaavoitus, vapaa-aikapalvelut, kunnanpuutarhuri, Kirkonkylä-Hyökkälä yhteisen vesialueen osakaskunnan puheenjohtaja, Uudenmaan ELY-keskus, Suomen luonnonsuojeluliiton Tuusulan yhdistys, Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymä, Metsähallitus, Tuusulan kuntakehityslautakunnan puheenjohtaja, Paijalan yhteisen vesialueen osakaskunnan puheenjohtaja sekä Keski-Uudenmaan ympäristökeskus. Toimenpidesuunnitelmassa esitettiin mm. Tuusulanjärven eteläpäähän reittiä, uutta lintutornia sekä maiseman avoinna pitämistä, jotta siellä olisi vesilintujen kannalta mahdollisimman turvallista.
Maiseman pitämiseksi vesilintujen kannalta mahdollisimman turvallisena eli avoimena saatiin lokakuussa 2019 Tuusulan rakennusvalvonnasta kymmenen vuoden maisematyölupa, jonka mukaisesti ranta-aluetta on talvikaudella raivattu.
Tuusulanjärven eteläpään reittisuunnitelma välille Koskenmäentie – Kalamestarintie valmistui loppuvuodesta 2023. Reitin suunnittelun lähtökohtana on ollut mahdollistaa Tuusulanjärven ranta-alueen kauniin maiseman ja monipuolisen luonnon kokeminen niitä mielenkiintoisesti esille tuovalla tavalla. Reitti kulkee luontoarvoiltaan rikkaalla alueella, erityisesti linnustolliset arvot ovat suuria. Näiden arvojen suojelemiseksi reitin pohjoisosa pidetään suljettuna kaikelta käytöltä lintujen pesimäkauden ajan huhtikuun lopusta heinäkuun loppuun. Reitti on tarkoitettu jalkaisin käytettäväksi, ja se toteutetaan helppokulkuisena. Reitin eteläosasta pääosa toteutetaan 1,5m leveänä lankkupolkuna, lyhyt osuus länsipäässä toteutetaan murskepintaisena n. 1,5m leveänä ulkoilureittinä. Reitin pohjoisosasta noin puolet toteutetaan 1,5m leveänä lankkupolkuna ja noin puolet murskepintaisena n. 1,5m leveänä ulkoilureittinä. Pohjoisosan murskepintainen osuus ulottuu Kalamestarintien alkupisteestä Kalamestarintien eteläpään tasalle. Reitin varrella on muutamia kohtaamispaikkoja sekä kolme penkeillä varustettua pysähdyspaikkaa.
Reittisuunnitelma oli nähtävillä alkuvuodesta 2024 ja kesällä 2024 Uudenmaan ELY-keskus hyväksyi reittisuunnitelman toteutukseen liittyvän Natura-kynnysarvioinnin. Lähiaikoina kunta toimittaa muistutukset ja omat vastineensa niihin Uudenmaan ELY-keskukselle, joka vahvistaa suunnitelmat ja kuuluttaa vahvistamispäätöksen. Tämän jälkeen kunta hakee ulkoilureittitoimitusta.
Toimenpidesuunnitelman mukaisesti alueelle suunniteltiin yhteistyössä Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa esteetöntä lintutornia. 25.3.2021 Uudenmaan ELY-keskus myönsi Tuusulan kunnalle 195 600 euron avustuksen esteettömän lintutornin ja esteettömän lintutornireitin rakentamiseen. Myönnetty rahoitus olisi kattanut 50 % toteutuneista kuluista.
Tuusulanjärven eteläpäässä sijaitsi 2000-luvun alussa rakennettu Uudenmaan ELY-keskuksen lintutorni. Se oli huonossa kunnossa, eikä Uudenmaan ELY-keskuksella ollut resursseja sen ylläpitoon, joten se syksyllä 2021 purettiin pois, koska kunta oli rakentamassa Tuusulanjärven eteläpäähän uutta lintutornia. Joulukuussa 2021 Tuusulan kunnanvaltuusto kuitenkin karsi investoinneista lintutornin rahoituksen pois, eikä lintutornia ole vielä toteutettu. Lintutornin toteuttamiseen olisi kuitenkin hyvä varautua tulevaisuudessa.
TUUSULAN KUNNANHALLITUKSEN LAUSUNTO
Luonnonsuojelualueen perustaminen esitetyille Tuusulanjärven lintuvesien Natura-alueille on Hyrylän laajentumissuuntien osayleiskaavan ja Tuusulan yleiskaavan 2040 mukaista ja toteuttaa kaavojen tavoitteita.
Tuusulan kunta vaatii rauhoitusmääräysten sallittuihin toimenpiteisiin lisättävän, että luonnonsuojelualueella on sallittua “rakentaa, ylläpitää ja kunnostaa virkistäytymiseen käytettäviä polkuja ja muita rakenteita.” Määräys olisi tällöin vastaava kuin muilla kunnan omistamilla luonnonsuojelualueilla ja mahdollistaisi ulkoilureitin ja myöhemmässä vaiheessa lintutornin rakentamisen. Tuusulanjärven eteläpään ulkoilureitti tulee olla mahdollista toteuttaa nähtävillä olleen suunnitelman ja prosessin mukaisesti. Rauhoitusmääräykset eivät saa estää eteläosan reitin tai mahdollisen lintutornin rakentamista.
Vesilintujen tarvitsema avoimen maiseman ylläpitäminen tulee olla mahdollista myös tulevaisuudessa voimassa olevan maisematyöluvan mukaisesti, eikä rauhoittaminen saa estää myöskään Tuusulanjärven talvivirkistyskäyttöä.
Tuusulan kunta haluaa olla mukana laadittaessa lopullisia rauhoitusmääräyksiä sekä hoito- ja käyttösuunnitelmaa.
Kunta suosittaa, että luonnonsuojelualueiden perustamisen valmistelua edistetään laajasti neuvotteluteitse kuntaa mutta myös maanomistajia koskevassa asiassa: aiemmin luonnonsuojelualueita on perustettu hyvässä yhteistyössä, joten myös tämän alueen rauhoitusmääräyksiä on perusteltua tarkastella em. yhteistyössä, ennen suojelua koskeva päätöstä. Tuusulan strategian tavoitteena on vaalia viherympäristöä, vesistöjä ja niiden saavutettavuutta sekä luonnon monimuotoisuutta. Yksi kuluvan valtuustokauden indikaattoreista on luonnonsuojelualueiden määrän lisääminen, jota ko. alueen perustaminen toteuttaa edellyttäen, että edellä esitetyt asiat huomioidaan.