Tekninen lautakunta, kokous 21.11.2023

§ 126 Kirkkotien pohjoisosan kevyen liikenteen järjestelyt, suunnitelmaehdotusmuutoksen hyväksyminen

TUUDno-2023-1880

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suvi Honkanen, suunnitteluinsinööri, suvi.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Kirkkotien pohjoisosan jkpp-järjestelyt Kirkkotien pohjoisosan jkpp-järjestelyt katusuunnitelmaehdotus piir.no 2188/1 - 4,8, on ollut yleisesti nähtävillä 28.9.-11.10.2023.

Lähtökohdat

Katusuunnitelmaehdotus koskee pyöräliikenteen kylätie -järjestelyn toteuttamista Kirkkotien pohjoisosaan välille Järvenpääntie-Kotorannankuja (455 metrin matka). Kirkkotie sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Hyrylään.

Tarkastelussa olevalla Kirkkotien osuudella ei tällä hetkellä ole erillistä kevytväylää. Kirkkotien katualue on pääosin melko kapea. Se vaihtelee kadun linjaosuudessa 12-13 metrin välillä. Kadulla on avo-ojakuivatus. Erillisen kevytväylän rakentaminen edellyttäisi selvästi suurempaa väylän muokkausta ja arvokkaampaa investointia katuun kuin nyt esitettävä kylätieratkaisu. Kylätie -ratkaisun oletetaan parantavan liikenneturvallisuutta ajonopeuksien pienentyessä. Tarkasteltavalla Kirkkotien osuudella ei ole vuosina 2018-2022 tapahtunut liikenneonnettomuuksia, jotka olisivat poliisin tilastoinnissa. Väyläosuudella on tehty kunnan toimesta otosliikennelaskennat vuonna 2020 (helmikuu) ja 2021 (huhtikuu). Vuoden 2020 laskennassa kadun liikennemäärä oli 946 ajoneuvoa arkivuorokaudessa raskaan liikenteen osuuden ollessa noin 2,5 % ja vuoden 2021 laskennassa 1164 ajoneuvoa arkivuorokaudessa raskaan liikenteen osuuden ollessa 1,6 %. Kaksipyöräisten ajoneuvojen osuus kadun ajoneuvoliikenteen määrästä on vuoden 2021 laskennassa ollut 27 %. josta pääosan oletetaan olevan polkupyöräliikennettä. 

Liikenne- ja katutekniset ratkaisut

Kylätie on liikennejärjestely, jossa merkitään normaalia leveämpi piennar ajoradan molemmille reunoille, ajorata on normaalia kapeampi ja kohtaamistilanteessa autot hyödyntävät piennarta.

Kylätien ajosäännöt:

1. Normaalitilanteessa moottoriajoneuvot ajavat keskellä. Pyöräliikenne ja jalankulku käyttävät tien piennarta.

2. Kahden moottoriajoneuvon kohdatessa ajoneuvot siirtyvät tarvittaessa tilapäisesti hyödyntämään oikeanpuoleista piennaraluetta turvallisen kohtaamisen mahdollistamiseksi.

3. Pyöräilijän kohdatessa jalankulkijan, pyöräilijä siirtyy tarvittaessa ajoradalle. Ajoradalle siirtyvä pyöräilijä väistää ajoradan liikennettä.

4. Vastakkaisen liikenteen kohtaaminen tulee tehdä turvallisesti. Moottoriajoneuvolla tulee siirtyä pientareelle vain, jos piennaralue on vapaa. Jos reuna-alueella on muita käyttäjiä, pientareelle siirtyvän tulee odottaa kohtaamiseen tai ohittamiseen sopivaa liikennetilannetta.

 

Kirkkotiellä kylätie toteutetaan 455 metrin mittaiselle matkalla välillä Kirkkotie 33-Kotorannankuja. Kirkkotien kylätiellä ajorata merkitään 3,0 metrin leveyteen. Pientareet (kevytliikenne) merkitään molemmin puolin 1,5 metrin leveyteen. Lisäksi kylätielle toteutetaan 4 kpl hidastetöyssyjä sekä 2 kpl herätekiveyksiä.

Lisäksi Kotorannankujalle rakennetaan uusi suojatie ja lyhyt suojatielle johtava kevytväylä osuus Kotorannankujan kulmaukseen.

Kylätieosuuden päihin toteutetaan kylätie -järjestelystä informoivat opasteet. Katujakson 30 km/h -aluenopeusrajoituksesta pidetään ennallaan ja rajoituksesta muistutetaan kylätieosuuden päissä nopeusrajoituksen ajoratamerkinnöillä. Tuusulanjärven rantaraitilta Kotuntien kautta kylätielle saapuvaa liikennettä varoitetaan Kirkkotien kylätiejärjestelystä 50 metriä ennakkoon. Myös Pappilankujan suunnalta Kirkkotielle saapuvalle liikenteelle merkitään sama ennakkovaroitus. Ennakkovaroitusmerkki asetetaan myös Gustavelundinpolun suunnalta Kirkkotielle saapuville. Kadunvarsipysäköinti kielletään Kirkkotien kylätieosuudella.

Päällysteet ja istutukset

Kirkkotielle uusitaan asfaltti kylätieosuudelta. Herätekiveykset toteutetaan noppakivellä. Hidastetöyssyt tehdään asfaltista detalji 1 piirustuksen mukaisesti.

Vesihuolto ja kaapelit

Suunnitelma ei vaikuta nykyiseen vesihuoltoon tai kaapeleihin.

Valaistus

Katuvalaistukselle ei ole tarpeen tehdä muutoksia, katuvalaisimet on muutettu jo aiemmin led-valaisimiksi.

Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty 2 muistutusta nähtävillä olon aikana sekä 1 muistutus nähtävillä olon jälkeen.

 

Muistutus 1, yksityishenkilöt

Lausuntonamme ehdotamme seuraavia seikkoja:

- yksi pahimmista ongelmista on se, että kevyt liikenne, etenkin koululaiset eivät noudata oikeanpuoleista liikennettä, vaan käyttävät vapaasti molempia puolia tiestä, se on vaarallista paitsi vastaantulijoille, niin myös pihasta lähtijöille, kun ei koskaan voi olla varma, kummalta puolelta jokin pyöräilijä tulee

- kun tielle tulevat nyt levennetyt kevyen liikenteen kaistat, niin olisi varmistettava, että kevyt liikenne kulkisi omalla kaistallaan samaan suuntaan, joten ehdotus on, että molempiin kaistoihin maalattaisiin useampaan paikkaan näkyvät kuvat polkupyöristä ja nuoli kertomaan ajosuunnan

- kannattaisi myös harkita voidaanko läpiajo kieltää tällä osalla ja vaatia, että golfklubille suuntautuva liikenne tulisi Keravan risteyksen liikennevalojen kautta

- korokkeet tulisi suunnitella niin, että niiden kiertäminen mopoilla ei onnistu esimerkiksi ojan kautta ja ne olisivat niin pitkiä, että niiden yliajo ei aiheuttaisi pelkästään jysähdystä vaan pakottaisivat oikeasti hiljentämään vauhtia

- tiessä olevat näkyvät 30 km rajoitusmerkinnät ovat kyllä tarpeelliset, mutta valvonnan puutteessa niitä ei noudateta, etenkään nuoriso mopoilla ja mönkijöillä

Vastine 1

Suunnitelmaan lisätään tiemerkinnät M7 (jalankulkija) ja M8 (pyöräilijä).

Kylätie osuudelle toteuttavien hidasteiden myötä läpiajoliikenne tulee hidastumaan. Suunnitelman toteutuksen jälkeen seurataan liikennemäärien kehitystä, ja tehdään tarvittaessa lisätoimenpiteitä.

Hidasteet on suunniteltu yhtä leveäksi kuin asfaltoitu alue, eli hidasteen voi kiertää vain ojan/pientareen kautta. Lisäksi hidasteiden ulkokulmauksiin on suunniteltu huomiopollarit, jotka osaltaan estävät pientareen kautta oikaisemista.

 

Muistutus 2, Asunto Oy Ruusunmarja

Lähtökohdat 

  • Katualueen leveys: Pälkinkujan / Kotuntien risteyksen lähellä asfaltin reunasta toiseen mitattuna kadun leveys on vain 6,8 metriä, ojan reunasta toiseen 10,8 metriä. Ei siis 12-13 metriä. 
  • Liikennejärjestely: 

Liittymä Pälkinkujalta Kirkkotielle (kuva) on kahden mäen välisessä notkossa. Se sekä tien mutkat ja autokatos tuottavat näkemäesteen ja siten niukasti reagointiaikaa risteävän liikenteen kanssa puolin ja toisin.  As Oy Ruusunmarjassa on 16 asuntoa, valtaosalla asukkaista 1-2 autoa. Pälkinkujalle suuntautuu asukasliikenteen lisäksi palveluliikennettä kuorma- ja pakettiautoilla. Suunnittelussa on huomioitava riittävä tila esim jäteauton kääntymiseen Kirkkotieltä roskakatokselle ja päinvastoin ja aurauskalustolle. 

  • Liikennevirroista: 

Edelliset liikennelaskennat kunnan toimesta on tehty 2020 ja 2021 jolloin Koronapandemian aiheuttamat rajoitukset lienevät pienentäneet liikennemääriä Liikennelaskenta on mielestämme tarpeen tehdä uudestaan työ- ja kouluvuoden aikana arkipäivinä esim klo 7.30-9:30 ja klo 13-17 tuoreen faktadatan saamiseksi. Ainakin seuraavat tiedot olisi syytä kerätä: liikennemäärä, ajoneuvotyyppi, suunta, nopeus (vrt rajoitus), käytetty reitti.  Kevyessä liikenteessä yhä useammat käyttävät perinteisiä polkupyöriä nopeampia ajoneuvoja (mopot, mönkijät; uusimpina äänettömät sähköskuutit ja sähköpyörät). Erityisesti koululaiset ajavat usein ryhmissä, seuraamatta muuta liikennettä (älylaitteet!) , vieläpä tietä ylittäessään.  Koulumatkaliikennettä on nyt molempiin suuntiin (Hyökkälän ja Kirkonkylän koululle), Kunnan suunnitelmien mukaan syksystä -24 alkaen Hyökkälä suljetaan, Kirkonkylä korvautuu Tuusulanjärven kampuksella, Hyökkälä Rykmentinpuiston kampuksella. Tulevan muutoksen vaikutus liikennemääriin puheena olevalla tiellä on syytä suunnittelussa arvioida. 

  • Liikenne- ja katutekniset ratkaisut 

Esitämme Katusuunnitelmaa täydennettäväksi seuraavilla ratkaisuilla: 

-Toteutetaan moottoriajoneuvojen läpiajokielto puheena olevalle katuosuudelle, täydennettynä lisäkilvellä ”tonteille ajo sallittu” 

-Rakennetaan hidastetöyssy myös Pälkinkujalta katsoen vasemmalle puolelle mäkeen. 

-Lisätään peilit molempiin suuntiin Pälkinkujan kanssa risteävän liikenteen havaitsemiseksi riittävän ajoissa  
-Lisätään katuosuudelle nopeusnäyttö soveltuvaan kohtaan. 

 

  • Päällysteet ja istutukset 

Esitämme kunnan ylläpitämän Pälkinkujan asfaltin uusimista samassa yhteydessä Kirkkotien asfaltoinnin kanssa. 

 

Vastine 2

Katualueen leveydellä tarkoitetaan kaavan mukaisen katualueen leveyttä, ei nykyisen asfaltoidun alueen leveyttä.Maastossa olevat nykyiset rajapyykit eivät aina vastaa kaavan mukaista tilannetta.

Suunniteltu kylätieratkaisu ei suoranaisesti vaikuta jäteautojen yms.ajouriin. Jäteauton ajourat ko. liittymässä on tarkistettu toimivan. 

Suunnitelmaan sisältyy uusien hidastetöyssyjen rakentaminen Kirkkotielle Pälkinkujan itä-ja länsipuolelle. Hidasteiden sijainnit on valittu niin, että oleellisiin kohtiin liikenteen kannalta, mutta kuitenkin tarpeeksi kauas nykyisistä kadunvarteen sijoittuvista rakennuksista. Pälkinkujan länsiipuolinen hidaste sijoittuu mäkiosuudelle.

Kirkkotielle tehdään uudet liikennelaskennat vuonna 2024.

Pälkinkujan liittymänäkemät ei täytä suunnitelmavaatimusta. Nykyinen väistämisvelvollisuuskolmio korvataan stop-merkillä.Sama pätee Pappilankujan liittymään, myös siellä kolmio korvataan stop-merkillä.

Kylätie osuudelle toteuttavien hidasteiden myötä läpiajoliikenne tulee hidastumaan. Suunnitelman toteutuksen jälkeen seurataan liikennemäärien kehitystä, ja tehdään tarvittaessa lisätoimenpiteitä.

Katusuunnitelmassa ei esitetä nopeusnäyttötaulua Kirkkotielle. Suunnitelman toteutuksen jälkeen seurataan liikennemäärien kehitystä, ja tehdään tarvittaessa lisätoimenpiteitä.

Pälkinkujan asfaltointitarve on arvioutu yhdessä kunnossapito yksikön kanssa. Pälkinkujan vesijohto-ja jätevesiviemäri on rakennettu 1970-luvulla - on siis todennäköistä, että vesihuolto saneerataan lähivuosina. Tämän vuoksi asfaltointi ei kannata vielä tehdä.

 

Muistutus 3, myöhässä tullut

Suunnitelmaan on lisättävä Kirkkotielle Gustavelundinpolun kohdalle liikennemerkki, joka osoittaa Gustavelundinpolun olevan kevyenliikenteenväylä.

Todennäköisesti kyseinen liikennemerkki on D6: Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä

”Merkillä osoltetaan yhdistetty pyorätie ja jalkakäytäva, jota polkupyöräilijän ja jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan.”                                  

Voimassaolevassa kaavassa kaavamerkintä on pp/t.

 

Vastine 3

Kyseinen väylä on tällä hetkellä merkitty maastoon merkillä C2 "moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty" sekä lisäkilvellä "yksityisalue, tontille ajo sallittu". Väylä on kaavassa merkitty kevytväyläksi, mutta käytännössä se ei kuitenkaan sitä ole. Väylä ei ole kunnan kunnossapidossa, eikä kunta omista maapohjaa. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää 

  • hyväksyä Kirkkotien pohjoisosan jkpp-järjestelyt katusuunnitelmaehdotuksen piir.no 2188/1 - 4,8

Päätös

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti jättää asian pöydälle.

Valmistelija

  • Suvi Honkanen, suunnitteluinsinööri, suvi.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Kirkkotien kylätiestä on laadittu paranneltu suunnitelmaehdotus, lautakunnan antaman palautteen perusteella.

Aiemmin nähtävillä ja lautakunnan käsittelyssä olleessa suunnitelmaehdotuksessa, kylätie osuus alkoi Keudan alikulun kohdalta, koska siihen asti Kirkkotiellä on käytettävissä oleva kevytväylä yhteys.


Nyt esiteltävässä uudessa versiossa Kirkkotien alkuosassa (ensimmäiset 30 metriä Kirkkotie-Kirkkotie liittymästä) ajorata on 6,0 metriä ja molemmilla sivuilla on 0,5 metrin asfalttipiennar kevyelle liikenteelle. Tämän 30 metrin jakson jälkeen kadulle tulee hidaste, jonka jälkeen kylätie järjestely alkaa. Kylätien pohjoispäähän on tehty vastaavanlainen "siirtymäalue" Kotorannankujan liittymän yhteyteen.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • hyväksyä esitetyn suunnitelmaehdotusmuutoksen
  • asettaa parannetun suunnitelmaehdotuksen uudelleen nähtäville.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

valmistelija