Kunnanhallitus, kokous 12.8.2024

§ 256 Maaperän puhdistaminen ja yhdyskuntajätteen poistaminen Tuusulan kunnan vanhalta kaatopaikalta

TUUDno-2024-759

Valmistelija

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Perustelut

Asian selostus

H. G. Paloheimo Oy:n vireillepano maaperän puhdistamisesta ja yhdyskuntajätteen poistamisesta Tuusulan kunnan vanhalta kaatopaikalta, Asianosaisen kuuleminen ympäristönsuojelulain mukaisen vireillepanon johdosta

H. G. Paloheimo Oy on 3.11.2023 lähettänyt Uudenmaan ELY-keskukselle ympäristönsuojelulain 186 §:n mukaisen vireillepanon ja vaatinut, että Uudenmaan ELY-keskus määrää Tuusulan kunnan puhdistamaan maaperän ja poistamaan jätteen Tuusulan kunnan vanhalta kaatopaikalta hakemuksesta tarkemmin ilmenevällä tavalla. 

H. G. Paloheimo Oy:n vaatimuskirjelmä on ympäristönsuojelulain 186 §:n mukainen vireillepanohakemus, johon ELY-keskuksen tulee antaa valituskelpoinen päätös. Ympäristönsuojelulain 186 §:n mukaan, jollei ympäristönsuojelulain 135, 137, 175, 176, 180 tai 181 §:ssä tarkoitettu asia ole tullut vireille valvontaviranomaisen aloitteesta, asian voi panna kirjallisesti vireille mm. asianosainen. 

ELY-keskus varaa Tuusulan kunnalle tilaisuuden tulla kuulluksi H. G. Paloheimo Oy:n vireillepanon johdosta. Tämän jälkeen H. G. Paloheimo Oy:lle varataan tilaisuus antaa vastaselitys. Lopuksi asiassa annetaan valituskelpoinen päätös.

Uudenmaan ELY-keskus varaa Tuusulan kunnalle tilaisuuden lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä H. G. Paloheimo Oy:n vireillepanon johdosta. Uudenmaan ELY-keskus pyytää Tuusulan kuntaa lisäksi lausumaan seuraavista seikoista:

1) Onko Tuusulan kunnalla maankäytöllisiä suunnitelmia vireillepanossa tarkoitetuille kiinteistöille? Jos on, mitä ja millä aikataululla?

2) Onko kunnalla tietoja vireillepanossa tarkoitetusta kaatopaikasta mm. Minä aikana se on ollut toiminnassa? Mitä jätettä sinne on tuotu? Muuta?

3) Onko kunnalla tietoa, kenen omistuksessa vireillepanossa mainitut kiinteistöt ovat olleet silloin, kun kaatopaikka oli toiminnassa ja oliko kiinteistön omistajan kanssa mahdollisesti aikoinaan sovittu kaatopaikan pitämisestä kiinteistöllä ja jos oli sovittu, mitä asiasta oli sovittu?

Kuulemisen määräaikaa on jatkettu 23.8.2024 asti. 

 

Kunnanhallituksen lausunto

Kaavatilanne

Kiinteistöjen alueella on voimassa Jokela I -rakennuskaava, kaavanumero 012, Uudenmaan lääninhallituksen päätöksellä no 10290 15.12.1970. Rakennuskaavassa kiinteistöjen alue on valtaosin teollisuusrakennusten ja -laitosten korttelialuetta TT1. Kullekin rakennuspaikalle saa rakentaa tarpeellisen määrän asuntoja henkilökunnalle, jonka alituinen läsnäolo paikalla on välttämätöntä. Korttelialueen rakennuspaikan tehokkuusluku on 0,3. Palojoen varressa on luonnontilassa säilytettävää puistoaluetta PL.  

Vuoden 1970 asemakaava on pääosin toteuttamaton ja se voidaan nähdä vanhentuneen niiltä osin, miltä ei ole toteutunut. Alueelle on aloitettu asemakaavan muutostyö vuonna 2008. Valtuusto hyväksyy vuosittain kuntaan kaavoitussuunnitelman. Viimeisimmäksi Palojoenpuiston asemakaava on ollut hankkeena kaavoitussuunnitelmassa, joka on hyväksytty valtuustossa 7.12.2015§ 168. Tämän jälkeen asemakaavatyötä ei ole edistetty, koska maankäyttösopimukseen ei ole päästy.  

Alueella on voimassa myös oikeusvaikutteinen Jokelan osayleiskaava (kaavanumero 2029, voimaantulo 11.6.2008). Osayleiskaavassa Paloheimon kiinteistöjen alueille on osoitettu asuntoaluetta A, erillispientalovaltaista asuntoaluetta AO, julkisten palvelujen ja hallinnonalue PY, työpaikka-aluetta TP, lähivirkistysaluetta VL, suojaviheraluetta EV ja vesialuetta W.  

Tuusulan valtuusto on hyväksynyt Tuusulan yleiskaavan 2040 kokouksessaan 14.11.2022. Kaavan käsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa on vielä kesken, eikä kaava ole lainvoimainen. Kiinteistöt on Tuusulan yleiskaavassa 2040 osoitettu maa- ja metsätalousalueeksi sekä reservimerkinnällä alueeksi, jonka tarkempi suunnittelu aloitetaan Tuusulan yleiskaavan 2040 tavoitevuoden jälkeen. Ennen tarkempaa suunnittelua maankäyttöä ohjaa reservialueen alla oleva pääkäyttötarkoitusmerkintä. Olevien rakennusten korvaaminen tai laajentaminen on sallittua. Lisäksi alueelle on osoitettu paikallisesti luonnonsuojelullisesti arvokkaita alueen osia.   

Kaatopaikkatoiminta

Alueelta on laadittu tutkimus vuonna 2009: Tuusulan kunta, Jokelan vanha kaatopaikka, tutkimusraportti 9.10.2009 (Ramboll Finland Oy, työnro 82116116).

Raportin mukaan Tuusulan kunnan alueella Jokelassa sijaitsee vanha yhdyskuntajätteen kaatopaikka. Kaatopaikalle on sijoitettu jätettä 1960 - 1980 -lukujen aikana. Kunnan kaatopaikan välittömään läheisyyteen on samaan aikaan läjitetty tiiltä sekä ylijäämämaa-ainesta H.G.Paloheimo Oy:n toimesta. Täyttöalueet ovat yhdistyneet 1980-luvulla. Selvää rajaa tiilitehtaan sekä kunnan täyttöjen välille ei maastokatselmuksen perusteella voi tehdä.

Tutkimusraporttien mukaan kaatopaikasta ei ole ympäristön nykyinen maankäyttö huomioiden sellaista välitöntä haittaa tai vaaraa terveydelle tai ympäristölle, mikä edellyttäisi jätetäytön poiskaivamista. Alueella tehtyjen tutkimusten mukaan myös jätetäytön peitto, muotoilu ja eristäminen ylhäältä siten, että täyttö ei joudu suotovesihuutoutumille alttiiksi on mahdollinen kunnostusvaihtoehto. Kunnostustapa ratkaistaan alueen tulevan maankäytön perusteella.

Tähänastisten selvitysten perusteella on ilmeistä, että kunta ei ole käyttänyt aluetta yhdyskuntajätteen kaatopaikkaa luvatta eikä yleinen käytäntökään tue sellaista käsitystä, etteikö aluetta olisi käytetty kaatopaikkana ilman maanomistajan myötävaikutusta. Asiakirjaselvitys on edelleen kesken, koska Jokelan alueelta on useita kaatopaikkatoimintaa koskevia päätöksiä 1950-luvun alusta lähtien.

Alueelle on sijainnut sekä yhdyskuntajätteen kaatopaikka että alueella toimineen tiilitehtaan teollisuusjätteen kaatopaikka. Tutkimusten mukaan jätetäytössä on tiilijätettä, pilaantunutta maata ja yhdyskuntajätettä. Kunnostustapa ja siitä aiheutuvat kunnostuskustannukset tullaan sopimaan maa-alueen omistajan kanssa, kun alueen maankäyttöön tulee muutoksia.

Edellä selostetun perusteella Tuusulan kunta katsoo, että ELY-keskuksen ei tule edellyttää kunnan kunnostavan kaatopaikkaa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon Uudenmaan ELY-keskukselle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon Uudenmaan ELY-keskukselle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Kokouskäsittely

Kuntakehitysjohtaja Sirén selosti asiaa kokouksessa. 

Käsittelyn aikana esittelijä muutti ehdotustaan siten, että perusteluosaan lisättiin lause: "Edellä selostetun perusteella Tuusulan kunta katsoo, että ELY-keskuksen ei tule edellyttää kunnan kunnostavan kaatopaikkaa." 
Muutokset huomioitu pöytäkirjassa. 

Kuntakehitysjohtaja Sirén poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 17.27. 
 

Tiedoksi

Uudenmaan ELY-keskus: kirjaamo.uusimaa@ely-keskus.fi

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.