Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.5.2024

§ 52 Elintarvikelain 297/2021 55 § mukaisen määräyksen antaminen, Transpen Oy, Kerava

TUUDno-2023-1182

Valmistelija

  • Mikko Lappalainen, terveystarkastaja, mikko.lappalainen@tuusula.fi

Perustelut

Transpen Oy toimii elintarvikekontaktimateriaaleiksi luokiteltavien käyttötarvikkeiden maahantuojana. Toiminta perustuu Kiinasta maahantuontiin. Yrityksellä ei ole varsinaisia omia tuotteita, jotka se teettäisi Kiinassa vaan maahantuodut materiaalit ja tarvikkeet ovat alan messuilla tai muilla kanavilla esiteltyjä tuotteita. Elintarvikekontaktimateriaalien maahantuontitoimintaa valvotaan elintarvikelain 297/2021 perusteella. Elintarvikevalvonnan tarkastuksilla 29.11.2017, 5.11.2020 ja 31.3.2023 todettiin, että toimijalta puuttuu toiminnassa edellytetyt laadunhallintajärjestelmä ja tuotteiden vaatimustenmukaisuusilmoitukset. Tuotteiden vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi toimija on käyttänyt testidokumentteja, mitä muut EU-alueen maahantuojat ovat tuotteilla jo teetättäneet. Omia vaatimuksia tai laadunhallinnantoimenpiteitä ei ole määritetty materiaaleille ja tarvikkeille. Koska laadunhallinantoimenpiteitä ei ole tehty, voitiin todeta, että yritys ei ole perehtynyt materiaaleja ja tarvikkeita koskevaan lainsäädäntöön tai lainsäädännön vaatimuksiin. Toimijaa kehotettiin korjaamaan nämä epäkohdat.

Seurantatarkastuksella 31.3.2023 todettiin, että kehotettuja toimenpiteitä laadunhallinnan tai vaatimustenmukaisuusilmoituksen suhteen ei ollut tehty edeltävistä kehotuksista huolimatta. Vuoden 2020 tarkastuksen jälkeen toimijan kanssa käytiin sähköpostiviestintää vaatimustenmukaisuusilmoituksen laatimiseksi. Ilmoitusten laatimista ei viety loppuun, eikä ilmoituksia ollut laadittu yhdellekään tuotteelle vuoden 2023 tarkastuksen aikana. Havaintojen perusteella toimijaa kuultiin 27.4.2023 Terveysvalvonnan päällikön määräyksestä, joka annettiin 23.5.2023. Määräyksessä toimijaa edellytettiin korjaamaan havaitut puutteet 31.12.2023 mennessä. Määräyksellä annettiin kaksi päävelvoitetta:

  1. Toimijan on laadittava ja ylläpidettävä dokumentoitua laadunhallinta ja valvontajärjestelmää, jonka avulla määritellään ja varmistetaan maahantuotujen elintarvikekontaktimateriaalien vaatimustenmukaisuus.
     
  2. Toimijan tulee laatia elintarvikekontaktimateriaaleille vaatimustenmukaisuusilmoitukset, asetuksen EU No 10/2011 artiklan 15 mukaisesti ja liitteen IV edellyttämällä tavalla sekä Kauppa- ja teollisuusministeriön asetuksen 165/2006 § 5 mukaisesti ja liitteen 3 edellyttämällä tavalla.
     

Toimija toimitti 21.1.2024 tarkastettavaksi kuuden tuotteen vaatimustenmukaisuusilmoitukset. Vaatimustenmukaisuusilmoituksista ei kuitenkaan pystynyt päättelemään, että toimija noudattaisi niiden laadinnassa GMP-asetuksen mukaista laadunhallintaa. Toimija ei toimittanut kattavaa selvitystä päävelvoitteen 1 täyttämisen osalta määräaikaan mennessä. Päävelvoitteen 2 osalta toimija ei toimittanut riittäviä taustatietoja tarkastettavaksi, jotta valvontaviranomainen pystyisi toteamaan dokumentit vaatimustenmukaisiksi.

Asianosaisen kuuleminen

Toimijaa kuultiin epäkohdista 28.3.2024 paikanpäälle toimitetulla kuulemiskirjeellä, johon toimija antoi vastineen määräaikaan mennessä. Toimijalla ei ollut huomautettavaa päävelvoitteisiin, mutta esittää vastineessaan määräajan siirtoa vuoden 2024 loppuun. Kuulemiskirjeen toimittamisen yhteydessä tarkastettiin samat jo toimitetuista dokumenteista todetut epäkohdat ja käynnistä kirjoitettiin tarkastuspöytäkirja. Määräajan pidentämiselle ei ole perusteita, koska toimijalle on annettu jo aiemmin terveysvalvonnan päällikön määräys asiasta ja toimijalla on näin ollen ollut aikaa korjata toiminta elintarvikelainsäädännön mukaiseksi.

​​Perustelut

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen elintarvikkeiden kanssa kosketukseen joutuvista materiaaleista ja tarvikkeista (EY) N:o 1935/2004, 16 artiklan mukaan materiaaleille, joille on määritetty artiklan 5 mukaisia erityistoimenpiteitä, tulee näissä säännöksissä edellyttää vaatimustenmukaisuusilmoitusta. Erityistoimenpiteitä on määritetty asetuksella (EU) No 10/2011 muoville ja asetuksella (KTM) 165/2006 keramiikalle. Asetuksen 10/2011 artiklassa 15 on edellytetty vaatimustenmukaisuusilmoitusta muovisilta elintarvikekontaktimateriaaleilta ja asetuksen 165/2006 § 5 on annettu edellytys vaatimustenmukaisuusilmoituksesta keraamisille elintarvikekontaktimateriaaleille.

Euroopan Yhteisöjen komission asetuksen 2023/2006 artiklassa 5 on edellytetty, että valmistajalla on yrityksen kokoon suhteutettu tehokas dokumentoitu laadunhallintajärjestelmä, jossa on huomioitu henkilöstön määrän, tietojen ja taitojen riittävyys sekä tilojen ja laitteiden organisointi tavalla, jolla varmistetaan, että valmiit materiaalit ja tarvikkeet vastaavat niihin sovellettavia sääntöjä. Asetuksen 6 artiklassa edellytetään, että valmistajan on laadittava laadunvalvontajärjestelmä, jossa tarkastellaan hyvien tuotantotapojen täytäntöönpanoa ja tavoitteiden saavuttamista sekä nimettävä toimenpiteet, joiden avulla korjataan kaikki puutteet toteutettaessa hyvien tuotantotapojen periaatteita. Asetuksen 7 artiklassa edellytetään, että valmistajan on kehitettävä ja ylläpidettävä joko paperiversioina tai sähköisessä muodossa asianmukaista dokumentointijärjestelmää, joka kattaa lopullisen materiaalin tai tarvikkeen vaatimustenmukaisuuden ja turvallisuuden kannalta olennaiset eritelmät, valmistusohjeet ja prosessoinnit. Nämä asiakirjat on 7 artiklan 3 momentin mukaan esitettävä pyydettäessä toimivaltaiselle viranomaiselle. Asetuksessa vaatimukset on kohdistettu elintarvikekontaktimateriaalien valmistajalle, mutta Suomen Ruokavirasto on tulkinnut asetuksen 2 artiklaa, jonka mukaan asetusta sovelletaan kaikkiin aloihin ja kaikkiin kyseisten materiaalien ja tarvikkeiden tuotannon, jalostuksen ja jakelun vaiheisiin, lukuun ottamatta kuitenkaan lähtöaineiden tuotantoa. Tulkinnan mukaan vaatimukset koskevat kaikkia alan toimijoita niiltä osin kuin ne ovat sovellettavissa toimintaan. Ohjeistuksen (Ruokaviraston ohje nro 4217/04.02.00.01/2021) mukaan GMP-asetuksen mukaan hyvät tuotantotavat edellyttävät toimijalta mm.:

  • Riittävää oman kontaktimateriaalialan lainsäädännön, oman prosessin ja muiden riskinhallinnan kannalta olennaisten yksityiskohtien tuntemusta sekä henkilöstön osaamisen varmistamista ja ylläpitoa.
     
  • Laadunhallintajärjestelmää, johon kuuluu laadunvarmistusjärjestelmä (vaara-analyysi, prosessin hallinta, lopputuotteen kriteerien asettaminen sekä valvontapisteiden määrääminen).
     
  • Laadunvarmistuksen toteutumisen seurantaa (prosessin valvontapisteiden seuraaminen, korjaavat toimenpiteet, lopputuotteen tutkiminen).
     
  • Tietojen ja asiakirjojen dokumentointia sekä asiakirjojen eteenpäin toimittamista.
     
  • Jäljitettävyyden toteutumista.
     

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Ympäristölautakunnan määräys

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • antaa Transpen Oy:lle (y-tunnus  0115295-4) seuraavan Elintarvikelain 55§:n mukaisen määräyksen:

 

Päävelvoite 1

Toimijan on laadittava ja ylläpidettävä dokumentoitua laadunhallinta- ja valvontajärjestelmää, jonka avulla määritellään ja varmistetaan maahantuotujen elintarvikekontaktimateriaalien vaatimustenmukaisuus. 
 

Päävelvoite 2

Toimijan tulee laatia elintarvikekontaktimateriaaleille vaatimustenmukaisuusilmoitukset, asetuksen EU No 10/2011 artiklan 15 mukaisesti ja liitteen IV edellyttämällä tavalla sekä Kauppa- ja teollisuusministeriön asetuksen 165/2006 § 5 mukaisesti ja liitteen 3 edellyttämällä tavalla.
 

Määräaika

Päävelvoitteet 1 ja 2 tulee tehdä 30.9.2024 mennessä.

Uhkasakko

Päävelvoitteen 1 tehosteeksi asetetaan 5000 euron uhkasakko. Päävelvoitteen 2 tehosteeksi asetetaan 5000 euron uhkasakko.

Perustelut määräykselle

Toimija ei ole laatinut asetuksen EY N:o 2023/2006 artikloissa 5 ja 6 edellytettyä ja Ruokaviraston ohjeessa nro 4217/04.02.00.01/2021 tarkennettua laadunhallintajärjestelmää tai toteuttanut maahantuojan laadunhallintatoimenpiteitä. Toimija ei ole hankkinut tavarantoimittajilta kattavia tietoja tuotteista, jotta tämä pystyis huolehtimaan velvollisuudestaan laatia tuotteille vaatimustenmukaisuusilmoitukset, kuten asetuksien EU N:o 10/2011 artiklassa 15  muovisille ja KTM 165/2006 5 § keraamisille tarvikkeille on edellytetty. Toimijaa on kuultu määräyksen antamisesta, eikä tällä ollut huomautettavaa päävelvoitteisiin. Toimijan esittämään määräajansiirtoon vuoden 2024 loppuun ei ole perusteita. Toimijalle on annettu samojen toimenpiteiden toteuttamiseen 23.5.2023 annetulla Terveysvalvonnan päällikön määräyksellä pidennetty määräaika vuoden 2023 loppuun, jonka toimija jätti noudattamatta. 

Sovelletut oikeusohjeet

Elintarvikelaki 297/2021 § 6, 14, 21, 55, 68

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus elintarvikkeiden kanssa kosketukseen joutuvista materiaaleista ja tarvikkeista (EY) N:o 1935/2004

Komission asetus (EY) N:o 2023/2006 elintarvikkeen kanssa kosketukseen joutuvien materiaalien hyvistä tuotantotavoista 22.12.2006

Komission asetus, (EU) N:o 10/2011, elintarvikkeen kanssa kosketukseen joutuvista muovisista materiaaleista ja tarvikkeista

Kauppa- ja teollisuusministeriön asetus 165/2006, elintarvikkeen kanssa kosketukseen joutuvista keraamisista tarvikkeista

Hallintolaki 434/2003

Ruokaviraston ohje nro 4217/04.02.00.01/2021

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Merkittiin tiedoksi, että terveysvalvonnan päällikkö Miia Suurkuukka poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 17:31.

Tiedoksi

Transpen Oy

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000

sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm