Kunnanhallitus, kokous 22.4.2024

§ 154 Hyrylän liike- ja palvelukeskus, sopimuskumppanin vaihtaminen

TUUDno-2021-168

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, apulaispormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • valita Hyrylän liike- ja palvelukeskuksen toteuttajan hankintaa koskevan tarjouskilpailun voittajaksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen NREP Oy:n, Lehto Tilat Oy:n ja Parviainen Arkkitehdit Oy Ltd:n muodostaman ryhmittymän
  • oikeuttaa kuntakehitysjohtajan viimeistelemään ja allekirjoittamaan liike- ja palvelukeskuksen suunnittelun ja toteuttamisen periaatteita ja ehtoja koskevan hankesopimuksen, jolla sovitaan hankkeen kehitys- ja toteutusvaiheiden tehtävistä ja päätöksenteosta
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän pykälän osalta välittömästi kokouksessa.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Jussi Salonen esitti Pentti Mattilan kannattamana pöydälle jättöesityksen.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu pöydälle jättöesitys, asia on ratkaistava äänestämällä. Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Jussi Salosen tekemää Pentti Mattilan kannattamaa pöydälle jättöesitystä äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 "jaa"-ääntä (Arto Lindberg, Mika Mäki-Kuhna, Annika Lappalainen, Karita Mäensivu, Lilli Salmi, Mari Tienhaara, Pasi Huuhtanen, Pekka Heikkinen, Elina Väänänen) , 4 "ei"-ääntä  (Jussi Salonen, Pentti Mattila, Tuija Reinikainen, Salme Nepponen).

Äänin 9 - 4 kunnanhallitus päätti, että asian käsittelyä jatketaan.

Jussi Salonen esitti seuraavan Pentti Mattilan kannattaman palautusehdotuksen: "Esitämme pykälän palauttamista takaisin valmisteluun siten, että hankinnan kohteeksi Hyrylän keskustassa suunnitellaan monipuolisempi, mittakaavaltaan sopusuhtainen, liikenneolosuhteet huomioonottava kokonaisuus, joka on  kaupunkikuvallisesti sopivampi Hyrylään kuin nyt hankinnan kohteeksi ehdotettu."

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu palautusesitys, asia on ratkaistava äänestämällä. Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat asian käsittelyä tässä kokouksessa äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Jussi Salosen tekemää Pentti Mattilan kannattamaa palautusehdotusta äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 "jaa"-ääntä (Arto Lindberg, Mika Mäki-Kuhna, Annika Lappalainen, Karita Mäensivu, Lilli Salmi, Mari Tienhaara, Pasi Huuhtanen, Pekka Heikkinen, Elina Väänänen) , 4 "ei"-ääntä  (Jussi Salonen, Pentti Mattila, Tuija Reinikainen, Salme Nepponen).

Äänin 9 - 4 kunnanhallitus päätti, että asian käsittelyä tässä kokouksessa jatketaan.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • valita Hyrylän liike- ja palvelukeskuksen toteuttajan hankintaa koskevan tarjouskilpailun voittajaksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen NREP Oy:n, Lehto Tilat Oy:n ja Parviainen Arkkitehdit Oy Ltd:n muodostaman ryhmittymän
  • oikeuttaa kuntakehitysjohtajan viimeistelemään ja allekirjoittamaan liike- ja palvelukeskuksen suunnittelun ja toteuttamisen periaatteita ja ehtoja koskevan hankesopimuksen, jolla sovitaan hankkeen kehitys- ja toteutusvaiheiden tehtävistä ja päätöksenteosta
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän pykälän osalta välittömästi kokouksessa.
     

Jussi Salonen, Tuija Reinikainen, Salme Nepponen, Pentti Mattila ilmoittivat päätöksestä eriävän mielipiteen.

Jussi Salonen jätti päätöksestä seuraavan kirjallisen eriävän mielipiteen: "Kirjallinen eriävä mielipide § 230 Hyrylän palvelukeskus, rakennuttamisen hankinta

Pykälä 230 Hyrylän palvelukeskus, rakennuttamisen hankinta olisi pitänyt palauttaa uudelleen valmisteluun siten, että hankinnan kohteeksi Hyrylän keskustassa suunnitellaan monipuolisempi, mittakaavaltaan sopusuhtainen, liikenneolosuhteet huomioonottava kokonaisuus, joka on  kaupunkikuvallisesti sopivampi Hyrylään kuin nyt hankinnan kohteeksi ehdotettu. Tämän kokonaisuuden on oltava yhdenmukainen Tuusulan kunnan aiempien päätösten ja linjausten kanssa, joiden perusteella tämän kokonaisuuden sijaintipaikaksi on valittu nyt esillä oleva paikka Hyrylän keskustassa.

Näitä päätöksiä ja linjauksia edustaa hyvin Tuusulan kunnan vuonna 2019 tekemä tarkastelu - Hyrylän liikekeskus Maankäytölliset vaihtoehtotarkastelut Sitowise Oy 2019 16.9.2019 – jossa Vaihtoehto 1 kuvaa kunnan aiempien tavoitteiden mukaista monipuolista kokonaisuutta. Tässä Vaihtoehto 1:ssä yksityiset, kaupalliset ja julkiset palvelutilat, asuminen, pysäköinti, liikenneratkaisut ja kuntalaisten käyttöön muodostuvat olemisen ja kohtaamisen, tapahtumien paikat niin rakennuksen sisällä kuin sen ulkopuolella katutilassa muodostavat vetovoimaisen ja viihtyisän Hyrylän keskustan.

Nyt valittu vaihtoehto  peruuttamattomalla tavalla, massiivisuudellaan ja monotonisuudellaan, yksipuolisella sisällöllään ei vastaa Tuusulan kunnan aiemmin asettamia tavoitteita, se tuottaa yksipuolista, elotonta ympäristöä, torialue katoaa alueelta. Lisäksi valittu hanke aiheuttaa suuruusluokkaa 4 miljoonaa euroa olevat kulut katuverkon muutoksissa etenkin Rykmentinpuiston puolella ja joihin kuluihin ei kokouksessa saadun vastauksen mukaan saada HOK-Elantoa osallistumaan.

Kunnanvaltuusto ylimpänä päättävänä toimielimenä asetetaan ns tapahtuneiden tosiasioiden eteen. Käytännössä kunnanvaltuusto ei voi kuin hyväksyä nyt valitun hankkeen pohjalta valmistellun asemakaavaehdotuksen ilman mahdollisuutta vaihtoehtojen arviointiin."
 

Pentti Mattila ja Salme Nepponen ilmoittivat päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen: "Hyrylän palvelukeskuksen rakennuttamisen hankinta on syytä palauttaa uudelleen valmisteluun.

Hyrylän keskustaajama ansaitsee kaupunkikuvallisesti sopusuhtaisen ja monipuolisen palvelujen kokonaisuuden, jossa myös alueen liikennehankkeet on otettu kattavalla tavalla huomioon. Esim. alueen liikennöinnin osalta vielä ei ole ollut saatavilla riittäviä tietoja. Hanke aiheuttaa kustannuksia, joista kaikista ei ole vielä tietoa kokouksessa, esim. linja-autoaseman siirto ja alikulkutunnelin rakentaminen. Yksistään linja-autoaseman siirron kustannukset on arvioitu olevan n. 4 miljoonaa euroa."
 

Jani Saarinen (Vison Oy) ja kuntasuunnittelupäällikkö Asko Honkanen olivat asiantuntijana kokouksessa.

Valmistelija

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Hyrylän liike- ja palvelukeskuksen suunnittelu on edennyt hyvään vaiheeseen. Hankesopimuksessa kuvattu Toteutusvaiheeseen siirtyminen edellyttää vielä vuokrasopimusten, kiinteistökaupan esisopimuksen ja Toteutussuunnitelman loppuunsaattamiset. Sopimusneuvottelut ovat sujuneet hyvässä hengessä osapuolten kesken ja sopimukset on työstetty hyvin pitkälle. Toteutusvaiheeseen siirtymisen määräpäiväksi on Hankesopimuksessa sovittu 1.8.2022. Toimittaja Nrep Oy on pyytänyt toteutusvaiheen aloituspäivään jatkoaikaa vuoden loppuun saakka, 31.12.2022.

Hankesopimuksen 7-kohdassa on kuvattu toteutusvaiheen sisältö. Hankesopimuksen 17-kohdassa on määritelty, että toteutusvaiheen tulee alkaa viimeistään 1.8.2022. 

Tilaajana Tuusulan kunnan puolelta on myös tarkoituksenmukaista suostua pyydettyyn lykkäykseen, jotta kaikki dokumentit saadaan asianmukaisesti valmiiksi hankkeen eteenpäin viemiseksi. 

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä 27.10.2021 allekirjoitetun hankesopimuksen 17-kohdan muuttamisen siten, että toteutusvaiheeseen tulee siirtyä viimeistään 1.1.2023
  • hyväksyä ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunnanhallituksen aiemmat päätökset

Kunnanhallitus 14.6.2021, § 230 Hyrylän palvelukeskus, rakennuttamisen hankinta

  • päätös Hyrylän liike- ja palvelukeskuksen toteuttamisen tarjouskilpailun voittajan valinnasta, NREP Oy:n, Lehto Tilat Oy:n ja Parviainen Arkkitehdit Oy Ltd:n muodostama ryhmittymä
  • päätös oikeuttaa kuntakehitysjohtaja viimeistelemään ja allekirjoittamaan liike- ja palvelukeskuksen suunnittelun ja toteuttamisen periaatteita ja ehtoja koskeva hankesopimus, jolla sovitaan hankkeen kehitys- ja toteutusvaiheiden tehtävistä ja päätöksenteosta

 

Kunnanhallitus 27.6.2022, § 256 Hyrylän liike- ja palvelukeskus, rakennuttamisen hankinta

  • päätös 27.10.2021 allekirjoitetun hankesopimuksen 17-kohdan muuttamisesta siten, että toteutusvaiheeseen tulee siirtyä viimeistään 1.1.2023 (aiemmin viimeistään 1.8.2022)


Perustelut

Hankkeen kehitysvaihe on toteutettu laaditun hankesopimuksen mukaisesti ja hankkeen osapuolet ovat hyväksyneet kehitysvaiheen tulokset 8.12.2022, joten voidaan edetä vuokralaisten omien päätöksentekoprosessien osalta. Kehittämisvaiheen tuloksina valmistuneet asiakirjat ovat

  1. Alueen asemakaavan muutos
  2. Liike- ja palvelukeskuksen toteutusvaiheen projektisuunnitelma sisältäen viitesuunnitelman, pohjapiirrokset ja pinta-alalaskelmat, autopaikat, rakennustapaselosteen sekä hankerajat ja ylläpidon vastuunjakotaulukon
  3. Liike- ja palvelukeskuksen rakennushankkeen urakkasopimus (sijoittajan ja urakoitsijan välinen)
  4. Liike- ja palvelukeskuksen kiinteistökaupan esisopimus sisältäen kauppakirjaluonnoksen
  5. Liike- ja palvelukeskuksen vuokrasopimukset
  6. Liike- ja palvelukeskuksen yhteydessä toteutettavan ulkopysäköintialueen käyttöoikeussopimus
  7. Liike ja palvelukeskuksen yhteisjärjestelysopimusluonnos
     

Toteutusvaiheeseen siirtymisen edellytyksenä on, että Toteuttaja ja Tuusulan kunta ovat sopineet liike- ja palvelukeskuksen tontin kaupan lopullisista ehdoista siten, että Tontin kauppaa koskeva kauppakirja on Investorin puolesta valmis allekirjoitettavaksi viipymättä Tontin asemakaavamuutoksen tultua voimaan.

Toteutusvaiheessa Tontin asemakaavamuutoksen tultua voimaan ja Kohteen rakennusluvan saatua lainvoiman (tai Toteuttajan saatua luvan aloittaa rakentaminen vakuutta vastaan) Toteuttaja toteuttaa Kohteen Toteutussuunnitelman mukaisesti.

Toteutusvaihe päättyy Kohteen valmistumiseen, kun Toteuttaja on luovuttanut Kohteen Tilaajalle ja Vuokrasopimuksen mukaisen vuokrakauden käynnistyttyä.

Vuokrasopimus

Tuusulan kunta ja HOK-Elanto laativat kumpikin NREP Oy:n kanssa omat samansisältöiset vuokrasopimuksensa. NREP Oy siirtää sopimukset perustettavien yhtiöidensä lukuun. Laaditut vuokrasopimukset perustuvat vuokrasuhdetta ja vuokrasopimuksia säätelevään lakiin liikehuoneiston vuokrauksesta (482/1995).

Vuokrakohde, tilat ja autopaikat sekä pinta-alojen ja paikkamäärien tarkistukset

Vuokrauksen kohteena ovat vuokrasopimuksen liitteen 1 mukaiset pohjapiirustuksen ja pinta-alalaskelman mukaiset toimisto-, kokoontumis- ja asiakaspalvelutilat Liike- ja palvelukeskuksen kerroksissa 2–5, yhteensä n. [4648] htm2.

Vuokralainen saa lisäksi käyttöönsä vuokrasopimuksen liitteen 2 mukaiset liike- ja palvelukeskuksen alempaan pysäköintikellariin sijoitettavat noin 65 autopaikkaa. Autopaikat ovat kuitenkin niiden kulloisenkin vapaanaolotilanteen mukaan ma-pe iltaisin klo 16 jälkeen sekä viikonloppuisin veloituksetta Liike- ja palvelukeskuksen toisen vuokralaisen lyhytaikaisessa asiakaspysäköintikäytössä. Vuokralaisen autopaikoilla ei ole pysäköintikiekon käyttövelvollisuutta ma-pe klo 7-18, mikäli autossa on näkyvillä Vuokralaisen pysäköijälle myöntämä pysäköintiin oikeuttava pysäköintilupaa osoittava pysäköintilupa/-tunnus.

Vuorottaispysäköinnistä sovitaan vastaavasti myös Vuokranantajan ja HOK-Elannon välisessä vuokrasopimuksessa. Vuokralaiset voivat kuitenkin keskenään sopia vuorottaispysäköinnin periaatteista toisin kuin tässä on kirjattu.

Pysäköintikellariin sijoittuvien autopaikkojen lisäksi Vuokralainen luovuttaa Liike- ja palvelukeskuksen hallintaan erillisellä käyttöoikeussopimuksella siinä ilmenevien ehtojen mukaisesti vähintään 15 vuodeksi alueen, johon toteutetaan noin 70 ulkoparkkipaikkaa. Ko. ulkoparkkialue pidetään vuokrasopimuksen 15 vuoden vuokra-ajan yleisenä lyhytaikaisena ja maksuttomana pysäköintialueena, jossa on pysäköintikiekon käyttövelvollisuus, siten, että sen paikkoja ei nimenomaisesti osoiteta yksin Liike- ja palvelukeskukselle, vaan ulkoparkkialue palvelee myös muita lähialueen toimintoja, kuten kirjastoa ja Taidekasarmia (mutta ulkoparkkialueelle ei sijoiteta liityntäpysäköintiä).

Sekä vuokrakohteen pinta-alojen että pysäköintikellarin ja ulkoparkkialueen autopaikkojen määrät ovat alustavia. Lopullinen pinta-ala ja autopaikkojen määrä tarkistetaan ennen vuokrakohteen hallinnanluovutusta ja vahvistetaan hallinnanluovutuksen yhteydessä.

Kokonaisvuokra ja vuokran indeksitarkistukset sekä alv

Vuokralaiset maksavat kiinteistöstä kokonaisvuokraa, joka muodostuu perusvuokrasta ja kiinteistöveron määrään perustuvasta vuokranosuudesta. Autopaikat sisältyvät kokonaisvuokraan.

Kunnan alustava perusvuokra on toukokuussa 2021 saadussa tarjouksessa 112.058,00 eur/kk ja kiinteistöveron määrään perustuva vuokra 8.916,67 eur/kk. Vuokra sidotaan elinkustannusindeksiin, jonka perusindeksilukuna käytetään toukokuun 2021 pistelukua (pisteluku 2009). Perusvuokra ja Investointivuokra tarkistetaan nykyarvoonsa vuosittain kunkin vuoden heinäkuussa. Ensimmäinen indeksitarkistus tehdään edellä sanotusta poiketen vuokra-ajan alkaessa. Mahdollista indeksin alenemista ei huomioida. Lokakuun 2022 indeksitarkistettu perusvuokra on 123.325,16 €/kk.

Vuokralainen on arvonlisäverovelvollinen ja vuokraan (Kokonaisvuokraan kokonaisuudessaan ja Investointivuokraan) lisätään kulloinkin voimassa olevan verokannan mukainen arvonlisävero.

Vuokrakohteen suunnittelu ja rakentaminen sekä mahdolliset suunnitelmien tarkistukset

Vuokrattavien tilojen sisältöä ja/tai laatua voidaan vielä muuttaa rakentamisen aikana vuokrasopimuksessa kuvatuin menettelyin, jolloin varmistetaan samalla niiden mahdollisesta vaikutuksesta vuokriin.

Vuokralainen voi maksaa muutokset erikseen tai sisällyttää ne vuokraan.

Vuokrattavat tilat ja niiden laatutaso sekä autopaikkojen määrät vahvistetaan vuokrasopimuksen liitteissä olevissa pinta-alakaavioissa, autopaikkasuunnitelmissa sekä rakennustapaselostuksissa.

Hoito- ja ylläpitovastuut sekä muutokset vuokrasuhteen aikana

Osapuolten välisestä ylläpitovastuiden jakautumisesta on sovittu liitteenä 5 olevassa vastuunjakotaulukossa (jossa on samalla sovittu myös hankintarajoista).

Vuokranantaja vastaa kustannuksellaan niiden kiinteistön/Vuokrakohteen osien, laitteiden ja järjestelmien ylläpidosta, uusimisesta ja korjauksista, jotka on sanotussa vastuunjakotaulukossa yksilöity Vuokranantajan vastattaviksi.

Vuokralaisella on oikeus suorittaa vuokra-aikana Vuokrakohteessa kustannuksellaan lisä- ja muutostöitä hankittuaan niille ensin Vuokranantajan kirjallisen suostumuksen

Vuokra-aika

Vuokrasopimus on määräaikainen siten, että vuokra-aika päättyy viidentoista (15) vuoden kuluttua vuokra-ajan alkamisesta.

Vuokra-aika alkaa, kun kohteen hallinta luovutetaan vuokralaiselle. Vuokra-kohteen hallinta luovutetaan erikseen ilmoitettuna ajankohtana vuokralaiselle sen jälkeen, kun vuokrasopimus on allekirjoitettu ja vuokrakohde on valmistunut ja kun rakennusvalvontaviranomainen on hyväksynyt kohteen sekä sen käyttöä palvelevat pysäköinti-, huolto- ja aputilat käyttöönotettavaksi.

Kohteen arvioitu ja alustava hallinnanluovutuspäivä on 31.8.2025.

Ali- ja edelleenvuokraus sekä vuokrasopimuksen siirto

Vuokralaisella ei ole oikeutta ali- tai edelleen vuokrata Vuokrakohdetta eikä luovuttaa eteenpäin autopaikkojen käyttöoikeutta ilman Vuokranantajan etukäteen antamaa kirjallista suostumusta.

Vuokranantajalla on oikeus siirtää tähän Vuokrasopimukseen perustuvat oikeutensa ja velvollisuutensa kokonaan tai osittain kolmannelle osapuolelle.

Muut hanketta ohjaavat sopimukset

Hankkeen osapuolet ovat valmistelleet kehitysvaiheen aikana muita hankkeen toteuttamiseen ja vuokrasopimukseen liittyviä sopimusasiakirjoja, joita ovat

  • Liike- ja palvelukeskuksen tontin kiinteistökaupan esisopimus, jonka osalta päätösvalta on hallintosäännön mukaan kuntakehitysjohtajalla. Esisopimus on tarkoitus allekirjoittaa vuokrasopimuksen hyväksymisen jälkeen vuokrasopimuksen allekirjoituksen yhteydessä.
  • Liike- ja palvelukeskuksen ja muutamien muiden kiinteistöjen pintapysäköintiin tarkoitetun tontin 8028-5 käyttöoikeussopimus, jonka osalta päätösvalta on hallintosäännön mukaan maankäyttöpäälliköllä. Käyttöoikeussopimus on tarkoitus allekirjoittaa vuokrasopimuksen hyväksymisen jälkeen. Tämän sopimuksen osalta on vielä kesken kirjastorakennuksen palvelukeskuksen rakentamisen aikaisten yhteyksien suunnittelu.
  • Liike- ja palvelukeskuksen yhteisjärjestelysopimus, jonka valmistelu on vielä kesken, mutta jossa sovitaan usean kiinteistön keskinäisistä rasitteista, vastuista ja velvoitteista ja tämän hankkeen osalta ainakin vuokranantajan ja vuokralaisten kesken palvelukeskuskiinteistön rakenteiden ja kiinteistöön liittyvien rakennelmien toteuttamisesta ja ylläpidosta katualueilla sisältäen esim. liikennemerkkien, opasteiden ja valaisimien kiinnittämisen julkisivuun. Sopimuksen allekirjoittaminena ajoittunee keväälle 2023, kun suunnitelmat ovat edenneet palvelukeskuksen rakenteiden ja katualueiden suunnittelun osalta.

 

Kunnnahallituksen asialistan oheismateriaalina on hallituksen jäsenille tiedoksi viimeisteliyä vaille valmiit kiinteistökaupan esisopimus ja käyttöoikeussopimus.

Päätösvalta

Hallintosäännön mukaan yli 5 vuotta kestävistä, määräaikaisista vuokrasopimuksista päättää kunnanhallitus.

Hallintosäännön mukaan päätösvalta vuokrasopimuksen muutoksista on kunnanhallituksella. Hallintosäännön mukaan investointihankkeeseen liittyvät mahdolliset lisä- ja muutostyöt, joille on kustannusvaraus, päätetään siten, että tilapalvelupäällikkö päättää alle 250.000 euron arvoisista töistä, kuntakehitysjohtaja alle 500.000 euron töistä, Tekninen lautakunta alle 1 milj. euron ja kunnanhallitus tätä suuremmista töistä. Tämä hankinta ei ole investointihankinta, vaan tilat hankitaan vuokralle.

Toteutus- ja käyttöaikaisten vuokrasopimusmuutosten ja suunnitelmamuutosten osalta nopean päätöksenteon varmistamiseksi esitetään, että päätösvalta myös tämän vuokrasopimuksen muutosten osalta käytettäisiin samaa päätösvaltajakoa kuin investointikohteen ollessa kyseessä. Toteutusvaiheessa erityisesti voi syntyä tilanteita, jolloin tulee rakentamisen aikana nopeasti päättää, miten jokin tila- tai tekninen kysymys osalta on ratkaistava.

Hankkeen aikatauluarvio

Asemakaavanmuutospäätöksestä on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen. Olettaen, että hallinto-oikeus käsittelee valituksen ja tämän jälkeen kaavapäätös saa lainvoiman, palvelukeskustontin toteuttaminen voi alkaa. Hallinto-oikeuden käsittely on yleensä kestänyt 9-14 kk. Näin ollen rakentaminen voisi alkaa vuoden 2024 alussa. Palvelukeskuksen rakentaminen kestää noin kaksi vuotta, jolloin rakennus olisi käyttöön otettavissa vuoden 2026 alussa.

Ennen palvelukeskuksen rakennustöiden aloittamista tulee vanha ostoskeskus purkaa ja toteuttaa kunnallistekniikan siirtoon liittyvät rakennustyöt palvelukeskuksen tonttiin rajoittuvilla katualueilla. Ostoskeskuksen purkaminen on järkevää tehdä ennen kunnallistekniikan töitä. Johtuen kaukolämpölinjojen rakentamistarpeista, kunnallistekniikan työt puolestaan on syytä tehdä lämmityskauden ulkopuolella. Näin ollen ostoskeskuksen purkaminen tulee aloittaa vuoden 2023 alussa, jotta infratyöt valmistuvat ainakin kaukolämpöverkon osalta ennen lämmityskauden alkamista syksyllä 2023.

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä Hyrylän palvelukeskuksen laaditun vuokrasopimuksen liitteineen
  • valtuuttaa kuntakehitysjohtajan (muutokset yhteensä alle 500.000 €) ja tilapalvelupäällikön (muutokset yhteensä alle 250 000 €) päättämään mahdollisista vuokratiloja koskevista muutoksista
  • valtuuttaa yhdyskuntatekniikan päällikön päättämään Hyrylän palvelukeskushankkeeseen liittyen yhteisjärjestelysopimuksesta sekä allekirjoittamaan sen kunnan puolesta
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • hyväksyä Hyrylän palvelukeskuksen laaditun vuokrasopimuksen liitteineen
  • valtuuttaa kuntakehitysjohtajan (muutokset yhteensä alle 500.000 €) ja tilapalvelupäällikön (muutokset yhteensä alle 250 000 €) päättämään mahdollisista vuokratiloja koskevista muutoksista
  • valtuuttaa yhdyskuntatekniikan päällikön päättämään Hyrylän palvelukeskushankkeeseen liittyen yhteisjärjestelysopimuksesta sekä allekirjoittamaan sen kunnan puolesta
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Ari Nyman esitti Raimo Stenvallin kannattamana, että sopimusta ei hyväksytä.

Puheenjohtaja totesi, koska oli tehty kannatettu muutosesitys, asia on ratkaistava äänestämällä. Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta äänestävät "jaa" ja ne, jotka Nymanin muutosesitystä, äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä

  • jaa-äänen antoivat Kim Kiuru, Ulla Rosenqvist, Aila Koivunen, Kati Lepojärvi, Tapio Tammilehto, Jouko Riola, Kalle Ikkelä, Tuija Reinikainen, Ari Koponen
  • ei-äänen antoivat Ari Nyman, Raimo Stenvall
  • tyhjän äänen antoi Eeva-Liisa Nieminen
  • poissa oli Jari Immonen.

 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 jaa-ääntä, 2 ei-ääntä ja 1 tyhjä ääni. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi.

Valmistelija

  • Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi
  • Inkeri Kontiola, hankintapäällikkö, inkeri.kontiola@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunta ja HOK-Elanto ovat tehneet sopimuksen Hyrylän liike- ja palvelukeskuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta sekä vuokraamisesta tilaajien käyttöön NREP Oy:n, Lehto Tilat Oy:n sekä Olla Arkkitehdit Oy:n kanssa. NREP Oy on myöhemmin käyttänyt hankkeessa alihankkijana Jatke Toimitilat Oy:tä. Lehto Tilat Oy:n (Myöhemmin Lehto) hallitus on päättänyt 6.2.2024 jättää konkurssihakemuksen käräjäoikeuteen.

Hankintalain 136 §:n 2 momentin kohdan 4 mukaan alkuperäinen sopimuskumppani voidaan vaihtaa mm. maksukyvyttömyyden seurauksena. Konkurssi on selkeä osoitus maksukyvyttömyydestä, mutta konkurssilain mukaan konkurssipesällä on oikeus jatkaa toimintaa. Pesänhoitaja on ilmoittanut, että konkurssipesä ei jatka tämän hankkeen osalta liiketoimintaa.

Mikäli sopimuskumppani vaihdetaan kesken hankkeen toteutusta, tulee uuden sopimuskumppanin tulee täyttää hankintavaiheessa ehdokkaalle (soveltuvuusvaatimukset) ja tarjoajalle asetetut muut vähimmäisvaatimukset. Tässä palvelukeskuksen tilojen hankinnassa urakoitsijalle oli asetettu ainoastaan soveltuvuusvaatimuksia. Jatke Toimitilat Oy:n osalta voidaan todeta, että soveltuvuusvaatimukset täyttyvät: 

  1. tilaajavastuulain vaatimusten täyttyminen; (kts. liite 1.Luotettava kumppani -raportti 6.2.2024)
  2. luottoluokitus/riskiluokka: (kts. liite 2a. riskiluokka 2, pieni riski ja liite 2b. RatingAlfa AA hyvä +) 
  3. liikevaihto: (kts. liite 3a. Jatke Vuosi ja vastuullisuuskatsaus ja liite 3b. Jatke Toimitilat Oy Tilinpäätös 2022 )
  4. rakennuttamisen tai pääurakoitsijana toimimisen yritysreferenssi: (kts. liite 4. Referenssihanke Jatke Toimitilat Oy: Pääurakoitsija kauppakeskus Lohen uudisrakennuksen urakassa, vastaanotettu 7/2019, lopullinen laajuus yli 15 000 brm2.)

Lisäksi todetaan, että sopimuskumppanin vaihdos ei aiheuta sopimuksien sisältöön liittyviä muutoksia ja että käsiteltävä asia on sopimuksen täytäntöönpanoon liittyvä, eikä siten asiassa ole muutoksenhakumahdollisuutta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • todeta Jatke Toimitilat Oy:n osalta, että hankinta-asiakirjoissa esitetyt soveltuvuusvaatimukset täyttyvät
  • hyväksyä liitteenä esitetyn lisäsopimuksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Kuntasuunnittelupäällikkö Asko Honkanen selosti asiaa kokouksessa. 

Tiedoksi

inkeri.kontiola@tusuula.fi, timo.pahkala@wasagroup.fi; Jyrki.Karjalainen@sok.fi; jani.saarinen@vison.fi; juva@nrep.com; jani.ristimaki@olla.fi; heikki.lonka@tuusula.fi; hehy@nrep.com; juha.virolainen@vison.fi; sala@nrep.com; esa.rautanen@jatke.fi;