Perustelut
Tuusulan avustusten kokonaisuuden tarkastelu ja uudistus
Kuntalain mukaan kunnan tehtävänä on edistää kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä sekä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Tuusulan kuntastrategian mukaan Tuusula kehittää hyvinvoinnin edellytyksiä ja mahdollisuuksia sekä ehkäisee yksinäisyyttä, eriytymistä ja pahoinvointia. Kunta haluaa vahvistaa kunnan, asukkaiden ja yhteisöjen yhteistyötä ja kumppanuutta sekä olla osallisuuden edelläkävijä ja jatkaa demokratian eri muotojen ja osallistumisen tapojen kehittämistä. Tuusulan kuntastrategiaa toteuttavan järjestösuunnitelman visiona on olla Suomen järjestöystävällisin kunta. Avustukset ovat keskeinen järjestöyhteistyön keino ja järjestöjen tekemän hyvinvointityön mahdollistaja.
Tavoitteet avustusten kokonaisuuden uudistamiselle
Tuusulan avustustoiminnasta tehtiin sisäinen tarkastus syksyllä 2022 ja tällöin todettiin Tuusulan avustustoiminnan olevan hyvällä tasolla. Tarkastuksessa nousi myös esiin kehittämistarpeita ja niiden pohjalta sisäinen tarkastus teki suosituksia uudistettavista asioista. Tarkastuksen tuloksena koottiin poikkihallinnollinen avustusuudistusta valmisteleva työryhmä, jota on vedetty kunnan johdon toimialueelta käsin.
Uudistuksen tavoitteena on ollut
- Avustustoiminnan yhdenvertaisuus ja tasa-arvo hakijoiden näkökulmasta
- Avustusten hakemisen selkeys ja sujuvuus
- Yhden luukun periaate kunnan myöntämissä avustuksissa
- Avustustoiminnan järjestelmällisyys ja avoimuus kunnan ja hakijoiden kannalta
- Avustustoiminnan muodostama yhtenäinen kokonaisuus
- Tuusulan kunta ohjaa avustettavaa kuntalaistoimintaa strategian kautta
- Lisätä kunnan elinvoimaa sekä asukkaiden ja yhteisöjen juurtumista, viihtyvyyttä ja osallisuutta
- Saada näkyviin, minkä yhdistysten kanssa kunnalla on avustuksenomaista vuokratukea
Avustusten nykytilassa avustuskäytännöt ovat hajautuneet ja on tunnistettu tarve uudistaa avustusten sähköistä alustaa osana laajempaa sähköisen asioinnin kehittämiskokonaisuutta.
Nykytila-analyysissä tunnistetuiksi haasteiksi nostettiin:
- Useat hakuajat
- Useat taho avustusten jakajina
- Vaihtelevat avustuskriteerit
- Ei yhteistä tietokantaa
- Päällekkäisyyksiä myönnetyissä avustuksissa
- Vuokratukikäytäntö ja sopimuksiin perustuva avustaminen suhteessa haettaviin avustuksiin ei ole kokonaisuudessaan avointa
- Hakija ei löydä yhtenäistä tietoa kunnan avustuskokonaisuudesta
- Monia nettisivuja, tieto vaikeasti löydettävissä
- Viestinnässä parannettavaa
Uudistuksen eteneminen
Uudistus on edennyt vuoden 2023 aikana nykytilan kartoituksella, muiden kuntien käytänteisiin tutustumisella, sähköisen asioinnin liittymäpintojen tunnistamisella ja valmistelulla, yhteiskehittämisen pajoissa ja poikkihallinnollisessa viranhaltijavalmistelussa:
- Kunnan johtoryhmän toimeksianto 1/2023
- Avustusten nykytilan kartoitus 2-4/2023
- Muiden kuntien käytänteisiin tutustuminen 2-4/2023
- Liittymäpinnat sähköiseen asiointiin 2-11/2023
- Sisäinen valmistelu ja työpajat 2-11/2023
- Yhteiskehittämisen pajat asukkaiden ja yhteisöjen kanssa 12.6. ja 25.10.
- Lautakuntakäsittelyt 17.11. (hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ltk), 21.11. (kulttuuri- ja vapaa-aika ltk) ja 22.11. (kasvatus- ja sivistysltk) ja kunnanhallitus 27.11.
- Avustusuudistus on käytössä vuoden 2024 alusta
Avustusuudistuksesta on määrä päättää marras-joulukuussa 2023, ja uudistuneet avustuskäytännöt on tarkoitus ottaa käyttöön alkuvuodesta 2024.
Muutoksia avustusmäärärahojen suuruuteen ei ole esitetty vuodelle 2024 talousarviossa. Avustussummat täsmentyvät vuosittain talousarvion yhteydessä
Avustusuudistus koskee valtaosaa kunnan avustuksista
Tuusulan kunnan avustamisen kokonaisuus on moninainen. Nyt päätöksenteossa olevaan udistukseen on otettu mukaan valtaosa kunnan avustuksista. Avustuskokonaisuuden uudistaminen tulee kuitenkin jatkumaan vuoden 2024 aikana ja tällöin on tarkoitus ottaa tarkasteluun mm. tila-avustukset.
Avustukset, joita tarkastelu (2023) koskee:
- Avustukset kulttuuri- ja taidetoimintaan
- Tuotantotuki ammattitaiteilijoille
- Tuotantotuki ammattilaisryhmille
- Tuotantotuki taiteen harrastajille
- Tuotantotuki taide- ja kulttuuriyhdistyksille
- Tuotantotuki kotiseutu- ja kulttuuriperintötyöhön
- Työskentelyapuraha ammattitaiteilijoille
- Nuorisotyön toiminta-avustus
- Liikuntatyön toiminta-avustus
- Erityisliikunnan toiminta-avustus
- Harrastusmaksutuki
- Matalan kynnyksen toiminnan avustus (rahasto)
- Matka-avustus (rahasto)
- Toiminta-avustus yleishyödyllistä työtä tekeville seuroille ja yhdistyksille, lapsiperheet
- Avustukset hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen
- Kehittämisverkostojen toimintaraha
- Talkooavustukset
- Yhteistyösopimukset
- Yleishyödyllisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustus
- Eläkeläisjärjestöjen toiminta-avustus
Avustukset, joita uudistus ei koske tässä vaiheessa (2023):
- Yleishyödyllisten järjestötalojen vuokratuki
- Kiinteistöveron palautus
- Peruskorjausavustus
- Veteraaniavustukset
- Yksityistieavustukset
- Kesätyöllistämistuki
- Saattoavustus
- Koululaisten kilpatoiminnan avustus
- STMn avustus ruoka-aputoimijoille
- Koulujen kerhotoiminnan avustaminen (Harrastamisen Suomen malli)
- Kunnan tiloissa operoivien toimijoiden maksusubventiot
- Palkitseminen ja stipendit
- Kummituki
Tuusulan kunnan avustustoiminnan yleiset periaatteet
Kolmannen sektorin järjestämää, paikallista kansalaistoimintaa tekevät yhdistykset ja yhteisöt sekä yksittäiset toimijat voivat hakea kunnalta avustuksia. Avustettavan toiminnan tulee tukea lakien sisältöjä ja henkeä sekä olla linjassa Tuusulan kunnan strategian kanssa.
Tuusulan kunnalla on käytössä avustustoiminnan yleiset periaatteet, jotka koskettavat kaikkia avustuksia. Tämän lisäksi osalla avustuksista on käytössä avustuskohtaisia myöntökriteereitä. Tuusulan avustustoiminnan yleiset periaatteet sisältävät linjaukset myönnettävistä avustuksista, avustamisen edellytyksistä sekä käytännön prosesseihin liittyvistä yleisistä periaatteista. Avustustoiminnan yleisten periaatteiden kirjaamisen tavoitteena on lisätä kunnan avustustoiminnan läpinäkyvyyttä ja varmistaa yhtenäiset toimintatavat kunnan avustusten käsittelyssä. Avustustoiminnan yleisistä periaatteista päättää kunnanhallitus. Lautakunnat toteuttavat näitä kuntaorganisaatiolle määritettyjä yhteisiä avustusten myöntämisen menettelytapoja tehtäväalueellaan ja tarkentavat niitä tarvittaessa. Lautakunnat päättävät tehtäväalueensa avustusten ja vastaavan luonteisten yhteistyösopimusten kriteereistä ja periaatteista sekä viranhaltijoiden oikeudesta myöntää avustuksia ja tehdä kyseisiä yhteistyösopimuksia. Yhteisten palveluiden osalta vastaava toimivalta on kunnanhallituksella.
Avustusten myöntäminen perustuu aina harkintaan. Harkinnassa otetaan huomioon avustettavan toiminnan tarkoitus, laajuus, laatu sekä kokonaisvaikuttavuus. Toiminnan vaikuttavuuden arvioinnissa voidaan hyödyntää tarkemmin määriteltyjä kriteereitä tai pisteyttämistä. Avustettavan toiminnan tulee tukea kunnan perustehtävää ja/tai kunnan strategian toteutumista. Talousarviossa ja toimialueiden käyttösuunnitelmissa määritellään vuosittain avustuksiin käytettävissä olevat varat.
Hakija ja avustettava toiminta
Avustusta voidaan pääsääntöisesti myöntää hakijalle, jonka kotipaikka ja toiminta ovat Tuusulassa tai toimintaan, joka kohdentuu tuusulalaisiin.
Avustettavan toiminnan on oltava Suomen lakien ja säädösten sekä hyvän tavan mukaista. Avustuksen hakijan harjoittama toiminta ei saa olla ristiriidassa kunnan strategian ja yhteisen toimintatavan, eettisten ohjeiden tai yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman kanssa. Tuusulan kunnan myöntämien avustuksien tarkoituksena on kunnan strategian mukaisesti lisätä asukkaiden hyvinvointia, osallisuutta ja heidän juurtumistaan yhteisöön sekä kunnan viihtyvyyttä ja elinvoimaa. Avustettavassa toiminnassa tulee korostua yleishyödyllisyys ja avoimuus sekä avustettavan toiminnan tulee edistää kuntalaisten hyvinvointia ja/tai kunnan elinvoimaa. Kunta voi asettaa avustuksen käytölle erityisehtoja.
Avustuksen saajan hallinnon ja talouden on oltava voimassa olevien lakien ja säännösten mukaisesti järjestetty. Yhteisön kirjanpito sekä muu avustuksen seuranta tulee laatia siten, että avustuksen käyttöä on mahdollista seurata ja luotettavalla tavalla arvioida. Avustuksen saaja on vastuussa mahdollisessa alihankintatilanteessa siitä, että myös alihankkija noudattaa tässä ohjeessa määriteltyjä menettelyitä.
Hakukelpoisuus
- Avustusten tulee kohdentua tuusulalaisiin, Tuusulaan tai hakijan olla tuusulalainen.
- Avustuksen saajalta tulee löytyä omaa rahoitusta ja realistinen toimintasuunnitelma.
- Aiemmin saadun avustuksen tulee olla raportoituna ennen uuden avustuksen myöntämistä.
- Toimintaa ei tueta muulla kunnan avustuksella tai tuella (poislukien tila-avustukset).
- Hakijan tulee olla oikeushenkilö (y-tunnus) tai täysi-ikäinen (vahva tunnistautuminen).
- Ei rekisteröityneet yhteisöt, esimerkiksi työryhmät, rinnastetaan yksityishenkilöön (hakijan oltava täysi-ikäinen ja tunnistauduttava vahvasti). Avustusten haku on heille mahdollista sekä yhdistyksille että yksityishenkilöille suunnattujen avustusten osalta.
- Tarkoituksenmukainen, yleishyödyllinen sekä toiminnan rahoittamiseksi järjestetty varainhankinta ei vähennä avustuksen määrää.
- Hakemus on jätettävä sähköiseen järjestelmään määräaikaan mennessä, myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä. Hakemuksen liitteitä voi täydentää hakuajan päätyttyä.
- Osa avustuksista (kerta-avustukset) on jatkuvan haun piirissä ja tällöin hakuaika on kalenterivuosi.
Avustushakemuksia arvioitaessa suositaan hankkeita, toimintaa tai tapahtumia, joilla on
- vaikutuksia yhteisöllisyyteen, osallisuuteen, saavutettavuuteen ja hyvinvointiin sekä toiminnan monipuolisuuteen avustusten kokonaisuudessa
- yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
- omarahoitusta ja realistinen toimintasuunnitelma.
Myönnettävä avustus
- Pääperiaate on, että kunta voi myöntää avustusta samaan tarkoitukseen ainoastaan yhden avustuksen muodossa (poikkeuksena tästä tila-avustukset). Avustusta haettaessa hakijan on ilmoitettava myös muualta kuin Tuusulan kunnalta samaan tarkoitukseen saamansa avustukset. Hakijayhteisöltä edellytetään omarahoitusosuutta tai muuta aktiivista panosta avustuksen kohteena olevan toiminnan toteuttamisessa.
- Avustus on käytettävä siihen tarkoitukseen, mihin se on myönnetty. Käyttötarkoituksen muutos aiheuttaa avustuksen takaisinperinnän, mikäli asiasta ei ole etukäteen sovittu kunnan kanssa. Avustuksen saajan on myös informoitava kuntaa välittömästi, mikäli saajan kyvyssä toteuttaa avustuksen kohteena oleva toiminta, osittain tai kokonaan, tapahtuu muutos.
- Avustuksia ei myönnetä takautuvasti.
Avustustyypit: toiminta-avustukset ja kerta-avustukset
Uudistuksessa tarkastellut avustukset jaotellaan jatkossa seuraavasti:
Toiminta-avustukset
- Toiminta-avustus kulttuuritoimintaan (Vuonna 2024 125 000 € /v)
- Toiminta-avustus liikuntatoimintaan (Vuonna 2024 65 000 € / v)
- Toiminta-avustus nuorisotyöhön (Vuonna 2024 20 000 € / v)
- Toiminta-avustus yleishyödyllisille yhdistyksille, eläkeläisjärjestöille ja hyvinvoinnin edistämiseen (Vuonna 2024 67 000 € / v)
- Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 20 000 € / v)
Kerta-avustukset
- Kerta-avustus kokoaa yhden haun alle seuraavat avustusmuodot
- Tapahtumatuki (ei erillistä budjettia tällä hetkellä, pormestarin käyttövarat)
- Matka-avustus (rahasto)
- Matalan kynnyksen avustukset (rahasto)
- Talkooavustukset (roskapusseja, hanskoja, eväitä, laitteita lainaan, kunnan työtä)
- Kehittämisverkostojen toimintarahat (Vuonna 2024 41 000 € = 1 €/asukas)
- Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 5 000 € / v, rahasto)
Avustusten hakuajat yhtenäistetään
Uudistuksessa tarkasteltujen avustusten hakuajat yhtenäistetään ja avustuksia haetaan jatkossa seuraavasti:
Kaikki toiminta-avustukset
- Hakuaika:
- 1.1. – 31.1.2024 (vuoden 2024 avustukset)
- Päätökset:
- Helmikuun loppu / maaliskuun alku (hakuaika 1.1.-31.1.)
- Maksatus: Heti päätöksen saatua lainvoiman
Kerta-avustukset
- Hakuaika: Jatkuva haku
- Päätökset: Nopeimmillaan viikossa (kehittämisverkostojen toimintaraha). Joidenkin kerta-avustusten osalta käsittelyaika voi olla pidempi. Poikkihallinnollinen avustustiimi kokoontuu kerran viikossa (ei kokoonnu, jos ei ole käsiteltävää).
- Maksatus: Heti päätöksen saatua lainvoiman
Viestintä avustuksista ja sähköinen asiointi
Avustuksista kootaan yksi verkkosivu, jossa löytyy kootusti tietoa avustuksista tuusula.fi/avustukset. Jatkossa tullaan laatimaan yhteinen kaikki avustushaut kokoava hakukuulutus. Lisäksi tehdään tarpeen mukaan erillisiä hakukuulutuksia. Avustuksista laaditaan yhteinen tiedote ja lisäksi avustuksista voidaan muistuttaa erillisillä tiedotteilla.
Jatkossa avustuksia haetaan uuden sähköisen asioinnin alustan kautta. Alusta kokoaa kaikki avustushaut yhdelle sähköisen asioinnin koontisivulle, jossa avustushaut ovat listattuna.
Avustuksen myöntäminen ja maksaminen
Mikäli tammikuussa haettavaa toiminta-avustusta jää jakamatta voi sitä hakea jatkuvan haun periaatteella. Avustukset maksetaan heti avustuspäätöksen saatua lainvoiman. Avustus voidaan periä takaisin, mikäli aihetta ilmenee (esim. raportointivelvollisuuden laiminlyönti, väärinkäytökset). Raportointi avustuksen käytöstä tehdään määräaikaan mennessä sähköisen asioinnin järjestelmässä.
Avustusten jaottelu, avustuksista päättävät toimielimet ja avustusmäärärahat
Avustukset jaotellaan jatkossa seuraavan taulukon mukaisesti:
Toiminta-avustukset
Nykyinen avustus |
Tuleva avustus |
Nykyinen myöntäjä |
Tuleva myöntäjä |
Avustussumma vuonna 2024
(TA 2024) |
Avustukset kulttuuri- ja taidetoimintaan |
Toiminta-avustus kulttuuritoimintaan |
KUVA |
KUVA |
125 000 € /v |
Liikuntatyön toiminta-avustus |
Toiminta-avustus liikuntatoimintaan |
KUVA |
KUVA |
65 000 € / v |
Nuorisotyön toiminta-avustus |
Toiminta-avustus nuorisotyöhön |
KUVA |
KUVA |
20 000 € / v |
Toiminta-avustus yleishyödyllistä työtä tekeville seuroille ja yhdistyksille/lapsiperheet,
Avustukset hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen,
Yleishyödyllisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustus,
Eläkeläisjärjestöjen toiminta-avustus,
Erityisliikunnan toiminta-avustus
|
Toiminta-avustus yleishyödyllisille yhdistyksille, eläkeläisjärjestöille ja hyvinvoinnin edistämiseen |
KH, KUVA, KASSI ja HYTE |
HYTE |
67 000 € / v |
Harrastusmaksutuki |
Toiminta-avustus harrastusmaksuihin |
KUVA |
KUVA |
20 000 € / v |
Kerta-avustukset
Nykyinen avustus |
Tuleva avustus |
Nykyinen myöntäjä |
Tuleva myöntäjä |
Matalan kynnyksen toiminnan avustus (rahasto)
Matka-avustus (rahasto)
Kehittämisverkostojen toimintaraha
Talkooavustukset |
Kerta-avustus
- Tapahtumatuki (ei erillistä budjettia tällä hetkellä, pormestarin käyttövarat)
- Matka-avustus (rahasto)
- Matalan kynnyksen avustukset (rahasto)
- Talkooavustukset (roskapusseja, hanskoja, eväitä, laitteita lainaan, kunnan työtä)
- Kehittämisverkostojen toimintarahat (Vuonna 2024 41 000 € = 1 €/asukas)
- Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 5 000 € / v, rahasto)
|
Viran-haltija |
Työryhmä ja viran-haltija |