Perustelut
Perusopetusasetuksen 9 §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee laatia lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma (jäljempänä lukuvuosisuunnitelma), jossa määrätään seuraavista asioista:
1. opetuksen yleinen järjestäminen
2. opetustunnit
3. opetuksen yhteydessä järjestettävä muu toiminta
4. työajat
5. koulun ulkopuolella annettava opetus
6. muut tarpeelliset opetuksen järjestämiseen liittyvät asiat.
Lukion osalta säädökset ovat lukioasetuksen 3 §:n mukaan koulutuksen järjestäjän tulee laatia vuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma (jäljempänä lukuvuosisuunnitelma) jossa määrätään seuraavista asioista:
1. opetuksen yleinen järjestäminen
2. opetustunnit
3. opetuksen yhteydessä järjestettävä muu toiminta
4. työajat
5. koulutuksen järjestäjän yhteistyöstä muiden koulutuksen järjestäjien kanssa, koulutuksen hankkimisesta muulta koulutuksen järjestäjältä sekä muulta yhteisöltä tai säätiöltä
6. itsenäisestä opiskelusta
7. muut tarpeelliset opetuksen järjestämiseen liittyvät asiat.
Kehittämssuunnitelman 2022-2025 osa-alueet ovat Oppiminen ja hyvinvointi, Henkilöstön osaaminen, Kestävä tulevaisuus, Digitaaliset palvelut, Laatu ja arviointi, Osallisuus ja kumppanuudet sekä Johtaminen. Koulut ovat valinneet niistä 1-3 kehittämiskohdetta tulevalle lukuvuodelle. Käytännössä kouluilla pyritään esim. Lisäämään digitaalisten sovellusta käyttöä ja osaamista ja lisäämään suunnitelmallisempaa arvioinnista tiedottamista ja lisäämällä opettajien osaamista yhdenvertaisen arvioinnin saavuttamiseksi.
Lukuvuonna 2023-24 koulujen yhteisenä kehittämiskohteena on edelleen Agenda2030 ja kestävä tulevaisuus. Kestävän tulevaisuuden toimissa korostuvat demokratiakasvatus, tasa-arvoinen toimintakulttuuri, vastuulliseen kuluttamiseen ohjaaminen ja ilmastotekoihin kannustaminen. Tuusulan Agenda2030 portaat otettiin käyttöön syksyllä 2022 ja sitä kautta teemat tulevat tutuksi kaikille tuusulalaisille oppilaille. Portaiden sisältöön voi tutustua tarkemmin täältä https://sites.google.com/edu.tuusula.fi/agenda2030/info?authuser=0.
Edellisen lukuvuoden aikana koulujen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat päivitettiin. Yksi tärkeä vaihe prosessia oli sidosryhmille tehty kysely joiden tulosten perusteella koulut ovat nostaneet tavoitteita alkaneelle lukuvuodelle. Kyselyiden perusteella on päätetty lisätä osaamista kieliin ja kulttuureihin liittyen, sensitiivisyyttä huomata ja vastata oppilaiden erilaisiin tarpeisiin ja yhdenvertaistaa ja selkeyttää arviointikäytänteitä.
Henkilöstön osaamista vahvistetaan 2.3.2024 järjestettävän Oppimisen Foorumi 2024 koulutuspäivällä. Sen lisäksi koulutuksia järjestetään sekä rehtoreille, ohjaajille ja opettajille mm. Osallisuuden ja vuorovaikutuksen johtamisesta, kielitietoisuudesta ja arvioinnista.
Diasarja, jossa kuvataan lukuvuosisuunnitelmien kannalta keskeisiä toimia lukuvuonna 2022-23 on liitteenä. Sivistysjohtajan päätös sekä liitteinä olevat lukuvuosisuunnitelmat toimitetaan tiedoksi lautakunnalle ennen kokousta.
TUNTIRESURSSIT
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on 9.12.2016 § 82 hyväksynyt perusopetuksen tuntiresurssien myöntämisperiaatteet ja kasvatus- ja sivistyslautakunta 20.4.2021 § 34 lukion tuntiresurssien myöntämisperiaatteet. Tuntiresurssiesitykset lukuvuodeksi 2023-2024 on valmisteltu lautakunnan hyväksymien myöntämisperiaatteiden mukaisesti.
Sivistysjohtajan päätökset vuosiluokkien 1-6 ja 7-9, lukion ja ohjaajien tuntiresursseista lukuvuodelle 2023-2024 ovat liitteenä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää
- merkitä tiedoksi koosteen koulujen lukuvuosisuunnitelmista ja keskeiset kehittämiskohteet lukuvuodelle 2023-2024.