Tekninen lautakunta, kokous 24.10.2023

§ 115 Jätemaksutaksa 2024, Kiertokapula Oy, lausunto

TUUDno-2023-590

Valmistelija

  • Jari Huttunen, kunnossapitopäällikkö, jari.huttunen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö
Jätehuoltoviranomainen jätelautakunta Kolmenkierto on asettanut Kiertokapula Oy:n jätemaksutaksaluonnokset nähtäville ajalle 13.10.-15.11.2023.

Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään kunnan hyväksymässä taksassa. Jätelautakunta päättää taksan hyväksymisestä nähtävillä olon jälkeen.

Yhteinen jätelautakunta pyytää lausuntoa Kiertokapula Oy:n osakaskunnilta jätemaksutaksaluonnoksista. Lausunto pyydetään toimittamaan jätelautakunnalle 15.11.2023 mennessä.


Taksojen tärkeimpiä muutoksia:
Tärkeimmät muutokset koskevat astiapalvelun laajenemista ja tyhjennyspäivän määrittelyä:

Jatkossa jäteastian kustannus sisältyy tyhjennyshintaan kaikissa jätejakeissa. Kiertokapula Oy toimittaa asiakkaalle jäteastian veloituksetta, kun jätteenkuljetuspalvelu alkaa. Jäteastia vaihdetaan tarvittaessa. Tämä muutos koskee käsin siirrettäviä pienjäteastioita ja muita tilavuusperusteisesti hinnoiteltavia jäteastioita.

Jatkossa tyhjennyspäivä on joko suunniteltu päivä tai yhtä päivää aiemmin tai myöhemmin (±1). 

Sekajätteiden tyhjennyshinnat esitetään nostettavaksi 12,5%, muiden jätejakeiden sekä lisäpalvelujen hintoja 6,5 % sekä lisäksi vapaa-ajan asuntojen ja omakotitalojen (kiinteistöllä 1-4 huoneistoa) perusmaksuun esitetään 15,4 % korotusta. Kerros- ja rivitaloille (kiinteistöllä 5 huoneistoa tai enemmän) esitetty korotus on hieman pienempi, 11,1 %.


Taksan rakenne
Taksa on rakenteeltaan kaksiosainen eli asuin- ja vapaa-ajan kiinteistöjen jätemaksut muodostuvat 1) perusmaksusta ja 2) järjestetyn jätehuollon maksusta.


Vuoden 2024 esitetyt taksahinnat perusteluineen
Taksaluonnoksen mukaan esimerkiksi 240 litran sekajäteastian tyhjennysmaksu olisi 1.1.2024 alkaen 7,86 euroa ja 140 litran biojäteastian tyhjennysmaksu puolestaan 6,09 euroa. Vastaavankokoisten jäteastioiden tyhjennysmaksut ovat tällä hetkellä (1.1.2023 alkaen) sekajäte: 6,99 euroa ja biojäte 5,72 euroa. Sekajätteen tyhjennyshintojen nousu olisi 12,5 %. Muiden jätejakeiden ja lisäpalveluiden puolestaan 6,5 %.

Jäteastioiden tyhjennysmaksuja nostavat monet eri tekijät, jotka on lueteltu Kiertokapula Oy:n esityksessä. Tyhjennysmaksu koostuu laskennallisesti kahdesta osasta, jotka ovat kuljetus- ja käsittelyosa.

Tyhjennysmaksun kuljetusosaa nostaa yleinen kustannustason nousu, joka näkyy Tilastokeskuksen kustannusindekseissä. Lisäksi maksuja nostaa tyhjennysmaksuun jatkossa sisältyvä astiapalvelu sekä alueella toimineen jätteenkuljetusyrityksen konkurssi keväällä 2023. Taksaluonnosten kuljetusosassa on myös varauduttu kuljetuskustannusten nousuun ensi vuoden aikana 5 % verran, jotta taksamuutoksia ei jouduttaisi tekemään kesken vuotta.

Tyhjennysmaksun käsittelyosan korotukseen vaikuttaa sekajätteen käsittelylaitoksen (Fortum Waste Solutions Oy) vastaanottohinnan eli niin kutsutun porttihinnan ennakoitu korotus, jonka on arvioitu olevan 6,7 %. Sekajätteen porttihinta maksetaan, kun sekajätekuorma viedään Fortumin jätteenpolttolaitokselle. Porttihinta on sidottu useammasta indeksistä koostuvaan hinnantarkistusjärjestelmään. Järjestelmässä on mukana Tilastokeskuksen tuottajahintaindeksejä ja työvoimakustannusindeksi.


Jätehuollon perusmaksu
Jätehuollon perusmaksu on ollut käytössä samansuuruisena vuosien 2022 ja 2023 ajan. Vuodelle 2024 perusmaksuun esitetään korotusta. Vapaa-ajan asuntojen ja omakotitalojen (kiinteistöllä 1-4 huoneistoa) perusmaksuun esitetään 15,4 % korotusta. Kerros- ja rivitaloille (kiinteistöllä 5 huoneistoa tai enemmän) esitetty korotus on hieman pienempi, 11,1 %.

Kiertokapula Oy:ltä saadun tiedon mukaan tilastoinnin perusteella pientuojien vastaanottopaikkoihin tuomat jätemäärät ovat kasvaneet voimakkaasti, kun taas suurempien kuormien määrä on kasvanut maltillisesti. Tämän vuoksi korotus painottuu hieman enemmän omakotitaloille ja vapaa-ajan asunnoille.

Taksaesityksen mukaan perusmaksulla tullaan jatkossa kattamaan myös poistotekstiilien keräyksestä, käsittelystä ja kuljetuksesta syntyvät kulut. Poistotekstiilin keräys alkoi vuoden 2023 alussa ja sen kulujen arvioidaan olevan noin 400 000 euroa vuodessa. Lisäksi vaarallisten jätteiden käsittelyn kustannukset nousevat noin 20 000 euroa ja perusmaksulla vastaanotettavien "ilmaisjakeiden" käsittelyn kustannukset noin 35 000 euroa. Laskelmissa on myös huomioitu edellä mainittujen toimintojen ja pientuojien jätteiden vastaanoton palkkakustannusten nousu. Jätelautakunnan kustannukset nousevat noin 26 000.

Järjestetyn jätehuollon maksu on maksu jäteastioiden tyhjennyksistä, maksu aluekeräyspisteen käytöstä tai maksu lähikeräyspisteen eli asuntoaluekohtaisen jätteenkeräyspisteen käytöstä. Perusmaksu, maksu aluekeräyspisteen käytöstä ja lähikeräyspistemaksu ovat vuosimaksuja. Taksassa on määritelty lisäksi jäteastioiden myyntiin ja vuokraukseen liittyvät hinnat sekä tarpeen mukaan määräytyvät lisäpalvelumaksut. Lisäksi taksassa on määritelty erikseen suoraan jätteidenkäsittelyalueille toimitettavien jätejakeiden vastaanottohinnat sekä mahdollisten lisätöiden hinnat.


Kommentteja taksamaksujen muutoksiin
 

Kuljetuskustannusten muutokset tulee tarkastella kuljetussopimuksen mukaisesti kerran vuodessa pakkaavien jäteautojen kustannusindeksin perusteella, eikä ennakkoaavistuksiin mahdollisista korotuksista. Tässä taksaesityksessä on korotusta perusteltu kuljetusten indeksikorotuksella (2,56%) sekä varauduttu kuljetuskustannusten nousuun sopimus vuoden aikana (5%). Taksaesityksen kuljetusosuuden tulee perustua pelkästään kuljetussopimuksen mukaisiin indeksitarkistuksiin.

Jätetaksan perusmaksu on alun alkaen määritelty erisuuruiseksi vapaa-ajan asuntojen ja omakotitalojen (kiinteistöllä 1-4 huoneistoa) ja kerros- ja rivitaloille (kiinteistöllä 5 huoneistoa tai enemmän) lisäksi perusmaksua esitetään korotettavan prosentuaalisesti enemmän pien- ja vapaa-ajanasuntojen osalta, kuin rivi- ja kerrostaloasukkaiden osalta. Perustelutekstin mukaan pientalolliset käyttävät pienjäteasemien palveluja kerros- ja rivitaloasukkaita enemmän. Nyt perusmaksu kattaa pienjäteasemapalvelujen lisäksi myös poistotekstiileistä ja vaarallisista jätteistä tulevat kustannukset, joita syntyy jokaiselta ihmiseltä, riippumatta asumismuodosta. Useassa pientalossa asuu 1-4 henkilöä kyseisiä palveluja käyttävää henkilöä, kun taas kerrostalossa asuu kymmeniä tai jopa satoja kyseisten palvelujen käyttäjää. Näin ollen perusteluja omakotitalokiinteistöjen korkeammalle perusmaksulle ja perusmaksun suuremmalle korotukselle ei ole. Maksut, kuten perusmaksutkin pitää perustua syntyvän jätteen määrään tai palvelujen käyttöön, ei asumismuotoon.

Tuusulalaisen omakotiasukkaan jätemaksut ovat nousseet 2016 jälkeen n. 103 %, kun taas esim. rivitaloasukkaan jätemaksut ovat samassa ajassa nousseet n. 68 %, mitkä tuntuvat kestämättömiltä. Laskelmat on tehty omakotiasukkaan 240 l astian tyhjennys neljän viikon välein ja rivitaloasukkaiden 600 l astian tyhjennys viikon välein.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi ehdotuksen Kiertokapula Oy:n jätemaksutaksasta 2024
  • antaa seuraavan lausunnon jätelautakunta Kolmenkierrolle toimitettavaksi: 
    • vastustaa jätehuollon perusmaksun korottamista esitetyssä muodossa
    • esittää, että perusmaksun pitää perustua syntyvän jätteen määrään tai palvelujen käyttöön, ei asumismuotoon
    • vastustaa vahvasti ennakoivaa korotusta mahdollisien nousujen varalle
    • kannustaa yhtiötä kehittämään jätetaksoja siten, että ne ovat jätteeen lajittelua kannustavia ja jätteen kuljetuksesta aiheutuvia kustannuksia hillitsevä esimerkiksi sallimalla pidemmät jäteastioiden tyhjennysvälit tai siirtymällä punnitsevan jätteenkuljetuskaluston käyttöön.

 

Lisäksi tekninen lautakunta päättää tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.