Valmistelija
Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi
Perustelut
Vastinepyyntö
Vaasan hallinto-oikeus pyytää 16.8.2018 saapuneella lähetteellä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan vastinetta valituksesta, joka koskee Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan ympäristölupapäätöstä 12.6.2018 § 63 (VHO:n diaari 00895/18/5109). Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt lisäaikaa vastineen jättämiseen 19.9.2018 asti.
Valituksenalainen päätös
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kokouksessaan 12.6.2018 § 63 myöntänyt eräin ehdoin YIT Infra Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen kalliokiviaineksen louhinnan ja murskauksen ympäristöluvan Tuusulan tiloille Huhtariihi 2 858-411-18-43 ja Stenbacka 858-411-30-0. Toiminnalle on myönnetty myös ympäristönsuojelulain 199 §:n mukainen aloituslupa.
Valitukset Vaasan hallinto-oikeuteen
Ympäristölautakunnan ympäristölupapäätöksestä on tehty Vaasan hallinto-oikeuteen yksi valitus. Valituksessa vaaditaan aloitusluvan kumoamista ja koko päätöksen hylkäämistä. Valitus on tämän päätöksen liitteenä.
Ehdotus
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa valituksen johdosta Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan vastineen.
Ympäristölautakunnan vastine
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä. Hylkäysperusteena lautakunta esittää seuraavaa:
Ympäristölupapäätöstä koskevalla alueella on lainvoimainen osayleiskaava, jonka toteuttaminen edellyttää maanpinnan tasaamista kalliota louhimalla. YIT Infra Oy:n ympäristölupahakemuksissa esitetty hanke on kiviainesten otto- ja jalostustoiminnalle tavanomainen. Kivenlouhinnan ja -murskauksen aiheuttamat ympäristövaikutukset tunnetaan yleisellä tasolla varsin hyvin. Kyseisille toiminnoille on annettu lisäksi kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annettu asetus (MURAUS-asetus, 800/2010), joka normitasoisena määrittää näille toiminnoille ympäristönsuojelun vähimmäisvaatimukset.
Morenia Oy, Lemminkäinen Infra Oy ja Finavia ovat 2.10.2009 saattaneet vireille Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa Focus-alueen maa-ainestenottohanketta koskevan ympäristövaikutusten arviointiselostuksen. YVA-menettelyn tarve on määräytynyt YVA-asetuksen hankeluettelon kohdan 2 b perusteella (kiven, soran tai hiekan otto louhinta- tai kaivualueen pinta-ala on yli 25 hehtaaria tai otettava ainesmäärä vähintään 200 000 kiintokuutiometriä vuodessa). YVA:n mukaisen hankealueen pinta-ala on ollut noin 93 hehtaaria, josta kalliota louhitaan noin 78,5 hehtaarin kokoiselta alueelta. YVA-hankealueelta on suunniteltu louhittavan kalliota yhteensä noin 9,3 milj. m3ktr.
Uudenmaan ELY-keskus on YVA-lain tarkoittaman yhteysviranomaisena antanut lausunnon arviointiselostuksesta 11.2.2010 (UUDELY/3/07.04/2010). Lausunnon mukaan arviointiselostus on käsitelty YVA-lainsäädännön vaatimalla tavalla ja se on kattanut riittävästi YVA-asetuksen 10 §:ssä mainitut arviointiselostuksen sisältövaatimukset. Yhteysviranomaisen lausunnossa on esitetty kuitenkin joitakin lisäselvitys- ja tarkennustarpeita, jotka lausunnon mukaan tulee esittää viimeistään tulevissa lupaprosesseissa. Morenia Oy, Lemminkäinen Infra Oy ja Finavia Oyj ovat täydentäneet yhteysviranomaisen lausunnon perusteella YVA-selostuksessa esitettyjä tietoja.
YIT Infra Oy:n ympäristölupaa koskeva toimialue on pääosin ympäristövaikutusten arviointimenettelyn hankevaihtoehdon VE1 mukainen. Lupahakemuksessa esitetty ottovaihe 2 sijoittuu kuitenkin YVA-rajauksen ulkopuolelle. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn tarkoituksena on varmistaa, että ympäristövaikutukset selvitetään riittävällä tarkkuudella silloin, kun hanke aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. YVA-menettelyn tavoitteena on myös lisätä kaikkien mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa hankkeiden suunnitteluun. Vaikka YIT Infra Oy:n lupahakemusalueen pohjoispuolella oleva ottovaihe 2 (4,3 ha) sijoittuukin YVA-alueen ulkopuolelle, on Focus-alueen maa-ainesten oton YVA-menettely ollut riittävä ympäristölupahakemuksen käsittelyn kannalta. Vaiheen 2 maa-ainesten otto ei edellytä erillistä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä. Lupahakemuksessa esitetyt murskaustoiminnot sijoittuvat YVA-alueelle. Vaiheen 2 maa-ainesten ottoa koskevat tiedot on esitetty vireillä olevassa maa-aineslupahakemuksessa ja ympäristölupahakemuksessa. Lupahakemuksissa on esitetty esim. louhinnan ja murskauksen uusi melumallinnus (Ramboll Finland Oy 13.9.2016), joka täydentää YVA-selostuksessa esitettyjä tietoja. Ympäristölupalupahakemuksessa esitetyt tiedot ja hakemusasiakirjat ovat olleet lupaharkinnan kannalta riittävät.
Maa-ainesten oton suoja-alueista on määrätty maa-ainesluvan ja ympäristöluvan lupamääräyksissä. Ympäristöluvan suoja-aluemääräys on annettu kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annetun asetuksen (800/2010) mukaisena. Maa-ainesluvan suoja-aluemääräys on annettu ympäristöhallinnon suunnitteluohjeen (Maa-ainesten kestävä käyttö, ympäristöhallinnon ohjeita 1/2009) mukaisena. Suoja-aluemääräykset ovat sisällöltään yhtenevät. Lupapäätöksissä määrätyille suoja-alueille jäävän kallion louhinta ei ole mahdollista maa-aines- tai ympäristöluvalla. Kaava-alueen toteuttamiseen liittyvät louhinnat toteutetaan tältä osin myöhemmissä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisissa lupamenettelyissä.
Ympäristöluvan lupamääräyksessä 2 tarkoitettu 300 metrin suoja-alue koskee etäisyyttä asumiseen tai loma-asumiseen käytettävään rakennukseen tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan oleskeluun tarkoitettuun piha-alueeseen tai muuhun häiriölle alttiiseen kohteeseen. Lähimmät kiinteistöt, jotka rajoittavat edellä mainitun suoja-alueen vuoksi kiviainesten ottoa sijaitsevat ottoalueen koillis- ja pohjoispuolella. Ympäristöluvan hakija on hakemuksessaan ilmoittanut, että hakijan omistama kiinteistö Koivulehto 858-411-18-26 ei ole asuinkäytössä. Suoja-aluemääräys tulee sovellettavaksi ja valvottavaksi vasta kiviainesten oton aikana.
Myös toiminnan melua ja ilman laatua koskevat määräykset (melutasot, suojaustoimenpiteet, tarkkailu) on annettu MURAUS-asetuksen mukaisena. Ympäristölupapäätöksen lupamääräyksessä 6 on määrätty toimintaa koskevista enimmäismelutasoista. Ympäristölupamääräyksessä 13 on määrätty melun tarkkailusta ja raportoinnista. MURAUS -asetuksen 5 §:n (314/2017) mukaan ilmanlaadusta alueilla, joilla asuu tai oleskelee ihmisiä ja joilla ihmiset saattavat altistua ilman epäpuhtauksille, säädetään ilmanlaadusta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (79/2017). Ympäristöluvan lupamääräyksessä 12 on määrätty toiminnasta aiheutuvien hiukkaspäästöjen tarkkailusta ja raportoinnista.
Ympäristölupamääräyksen 7 mukaan ennen toiminnan aloittamista on arvioitava toiminnan aiheuttaman tärinän vaikutukset ja määritettävä ne toimenpiteet, jotka tarvitaan tärinän aiheuttaman vahinkojen välttämiseksi. Louhintatyöhön liittyvässä riskianalyysissä tulee ottaa huomioon käytettävä räjähdysainemäärä, maa- ja kallioperän tärinänjohtavuus sekä räjäytyskohteen ja arvioitavien rakennusten (tai muiden tärinälle herkkien laitteiden) välinen etäisyys sekä muut mahdolliset tärinän leviämiseen vaikuttavat tekijät. Riskianalyysin tuloksen perusteella on tehtävä tarvittavat kiinteistökatselmukset ja tärinänmittaussuunnitelmat. YIT Infra Oy:n ympäristölupahakemuksen mukaan louhintaräjäytyksiä on vuodessa noin 30 kappaletta. Kalliokiviaineksen irtilouhinnat (räjäytykset) ovat lyhytkestoisia ja niistä aiheutuu ympäristöön maaperän kautta leviävän tärinän lisäksi myös ilmanpainevaikutus (värinä). Suomessa maaperän kautta leviävän tärinän raja-arvot ja suositukset on laadittu lähinnä rakenteiden vaurioitusriskin kannalta. Räjäytys- ja louhintatyön turvallisuudesta on määrätty valtioneuvoston asetuksessa räjäytys- ja louhintatyön turvallisuudesta (644/2011). Asetuksen määritelmien mukaan asutulla alueella tarkoitetaan aluetta, joka ulottuu 200 metrin etäisyydelle asutusta rakennuksesta tai paikasta, jossa ihmisiä tavallisesti oleskelee. Kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (800/2010) ei ole annettu tärinää koskevia raja-arvoja tai tarkkailu- ja raportointivelvoitteita. MURAUS-asetuksen mukaan kallion louhinnan etäisyys asuttuun alueeseen tulee olla vähintään 300 metriä. Suomen rakennusinsinöörien liitto RIL ry:n julkaisussa RIL 253-2010 on esitetty rakentamisen aiheuttaman tärinän ohjearvot. Ohjearvot ovat ohjeellisia ja ne edustavat hyvää rakentamistapaa tärinän vaikutusten huomioon ottamisessa. Oppaassa on esitetty ohjearvot erikseen sekä louhintatärinän että muiden maa- ja pohjarakennustöiden aiheuttamien tärinöiden arvointiin. Louhinnasta rakennuksiin kohdistuvan tärinän mitoitus- ja ohjearvot on esitetty RIL 253-2010 kappaleessa 3.6. Louhintatärinän heilahdusnopeuden huippuarvon määrääminen ympäristöluvassa RIL 253-2010 oppaassa esitettyyn tärinän häiritsevyysarvoon (0,4...0,8 mm/s) valituksessa esitetyllä tavalla ei ole mahdollista ympäristönsuojelulain 52 §:n 3 momentin perusteella ottaen huomioon kivenlouhinnan luonne, alueen ominaisuudet, jolla toiminnan vaikutukset ilmenevät (etäisyydet), toiminnan vaikutus ympäristöön kokonaisuutena, ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi tarkoitettujen toimien merkitys ympäristön kokonaisuuden kannalta sekä tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet toteuttaa nämä toimet.
Ympäristöluvan melua, pölyä ja tärinää koskevia määräyksiä annettaessa on otettava huomioon toiminnan lähiympäristö. Lupamääräykset ovat toiminnanharjoittajaa sitovia ja toiminnanharjoittajan on ryhdyttävä epäkohdan havaittuaan korjaaviin toimenpiteisiin ympäristölupamääräyksen 19 edellyttämällä tavalla. Ympäristölupamääräyksen 19 mukainen erityinen määräys lentotoimintaan liittyvistä vaaratilanteista on annettu Finavia Oyj:n lausunnon perusteella. Kysessä oleva velvoite koskee toiminnanharjoittajaa myös ilmailulain (846/2014) 159 §:n perusteella.
Louhintaräjäytyksistä tulee ilmoittaa räjäytysajankohtana siten, kun räjäytys- ja louhintatyön turvallisuudesta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (644/2011) on säädetty. Ympäristölupapäätöksessä toiminnanharjoittajalle ei ole määrätty valituksessa mainittua Jyväskylän kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen määräämää tiedotusvelvoitetta asuinkiinteistöille 500 metrin etäisyydelle toiminta-alueen reunasta. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että ympäristölupapäätöksen lupamääryksiä voidaan täydentää valituksessa esitetyn tiedotusvelvoiteen osalta.
Ympäristölupapäätöstä koskeva alue ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella. Focus-alueelle on asennettu kaksi kalliopohjaveden havaintoputkea sekä yksi maaperän pohjaveden havaintoputki kesällä 2009. Näistä yksi putki, KVP 1, sijaitsee noin 100 m itään ottoalueesta. Kyseisessä havaintoputkessa kalliopohjaveden pinta on mitattu olevan tasolla +43,10 (28.8.2009). Ottoalueen itäosassa on asfalttiasematoimintaan liittyviä havaintoputkia. Etelä-Suomen aluehallintoviraston YIT Infra Oy:lle myöntämässä Sammomäen asfalttiaseman ympäristöluvassa on määrätty pohjaveden tarkkailusta asfalttiseman alueella. Lähin käytössä oleva asfalttiaseman tarkkailupiste sijaitsee suunnittelualueen välittömässä läheisyydessä. Asfalttiasema-alueen ja sen lähiympäristön pohjaveden pinnankorkeuden ja pohjaveden laadun tarkkailua on tehty säännöllisesti vuosina 2009-2018. YIT Infra Oy:n Sammonmäen asfalttiseman vesientarkkailun vuosiraportti v. 2017 toimitetaan tiedoksi Vaasan hallinto-oikeudelle tämän vastineen liitteenä.
MURAUS-asetuksen 4, 6, 8 ja 13 §:n vaatimukset kivenmurskaamon sijoittamisesta alle 500 metrin etäisyydelle lähimmistä asuinrakennuksesta on otettu huomioon ympäristölupamääräyksissä 3, 4, 5, 12 ja 13. Osa määräyksistä on annettu MURAUS-asetusta tiukempana. Louheen syötön tapahtuessa suoraan esimurskaimeen (kaivinkoneella), sijoittuu murskauslaitos yleensä aina louhintarintauksen välittömään lähisyyteen. Lupapäätöstä koskevassa tapauksessa ensimmäinen louhintarintaus on nykyisen Ruohosuontien suuntainen.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on myöntänyt 12.6.2018 § 64 YIT Infra Oy:lle maa-ainesten ottamiseen maa-ainesluvan ja aloitusluvan kiinteistöille Huhtariihi 2 858-411-18-43 ja Stenbacka 858-411-30-0. Maa-aineslupapäätöksestä on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta toimittaa tämän vastineen liitteenä Vaasan hallinto-oikeudelle tiedoksi maa-aineslupapäätöksen ja lautakunnan vastineen maa-aineslupapäätöksestä tehtyyn valitukseen (lautakunta 21.8.2018 § 74) . Helsingin hallinto-oikeus on välipäätöksellään 6.9.2018 hylännyt täytäntöönpanon kieltämistä koskevan vaatimuksen.
Ympäristölupaa koskevan alueen tuleva käyttötarkoitus on osoitettu lainvoimaisessa oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa. Osayleiskaavassa on osoitettu myös tulevat ottotasot. Lupahakemuksessa esitetty maa-ainesten ottaminen liittyy osayleiskaavan toteuttamiseen kaava-aluetta tasaamalla. Koska lupahakemusta koskeva toimenpide liittyy kaavan toteuttamiseen, toiminnalle on voitu myöntää ympäristönsuojelulain 199 §:n mukainen aloituslupa. Aloituslupaa myönnettäessä on otettu huomioon myös kunnanhallituksen lausunnossaan esittämät seikat, jotka liittyvät kunnan kehittämisen kannalta tärkeän Focus-alueen asemakaavatyöhön ja lopulliseen rakentumiseen.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että toimittaessa ympäristölupapäätöksen mukaisesti ei lupahakemusta koskevilla tiloilla tapahtuvasta kivenlouhinnasta ja murskauksesta aiheudu yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa ympäristönsuojelulain 49 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella, eikä kohtuutonta haittaa naapureille. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että ympäristölupapäätöksestä 12.6.2018 § 63 tehty valitus tulee hylätä.
Täytäntöönpano
Päätösote / Vaasan hallinto-oikeus (vastineen mukaan liitettynä YIT Infra Oy:n Sammonmäen asfalttiseman vesientarkkailun vuosiraportti v. 2017, Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan maa-aineslupapäätös 12.6.2018 § 64 ja lautakunnan vastine maa-aineslupapäätöksestä tehtyyn valitukseen 21.8.2018 § 74).