Perustelut
Helsingin seudun liikenne-kuntayhtymän hallitus on kokouksessaan 23.5.2023 § 54 päättänyt pyytää perussopimusluonnoksesta lausuntoja jäsenkunnilta 31.8.2023 mennessä. HSL:n voimassaoleva perussopimus on tullut voimaan 1.1.2018 Tuusulan ja Siuntion liityttyä kuntayhtymään. Perussopimuksen muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2024 alkaen. Taustalla on kuntalain siirtymäsäännös (21.5.2021/419), jonka mukaan kuntayhtymän perussopimus on saatettava 56 §:n mukaiseksi vuoden 2023 loppuun mennessä. Perussopimuksessa on huomioitu kuntalain 8 luvun (kuntien yhteistoiminta) muutokset. Lisäksi esityksessä on poistettu perussopimuksen ja hallintosäännön päällekkäisyyksiä. Kuntalain 56 §:n mukaan perussopimuksessa on sovittava ainakin:
1) kuntayhtymän nimestä, kotipaikasta ja jäsenkunnista;
2) kuntayhtymän tehtävistä sekä tarvittaessa 8 §:ssä tarkoitetun järjestämisvastuun siirtymisestä;
3) yhtymäkokousedustajien tai yhtymävaltuuston taikka muun ylintä päätösvaltaa käyttävän toimielimen jäsenten lukumäärästä ja äänivallan perusteista;
4) kuntayhtymän muista toimielimistä sekä niiden tehtävistä, päätösvallasta ja koollekutsumisesta;
5) siitä, mikä kuntayhtymän toimielin valvoo kuntayhtymän etua, edustaa kuntayhtymää ja tekee sen puolesta sopimukset; (21.5.2021/419)
6) jäsenkuntien osuudesta kuntayhtymän peruspääomaan ja varoihin sekä vastuusta sen veloista sekä muista kuntayhtymän taloutta koskevista asioista; (21.5.2021/419)
7) kuntayhtymän hallinnon ja talouden tarkastuksesta;
8) kuntayhtymästä eroavan jäsenkunnan ja toimintaa jatkavien jäsenkuntien asemasta;
9) kuntayhtymän purkamisesta ja loppuselvityksen suorittamisesta;
10) menettelystä, jolla kuntayhtymän alijäämä katetaan tilanteessa, jossa jäsenkunnat eivät ole hyväksyneet 119 §:n 2 momentissa tarkoitettua sopimusta kuntayhtymän talouden tasapainottamisesta;
11) talouden ja toiminnan seurantajärjestelmästä ja raportoinnista jäsenkunnille.
Perussopimuksessa voidaan myös sopia, että kuntayhtymän muun toimielimen kuin yhtymäkokouksen jäsenten ja varajäsenten tulee olla jäsenkuntien valtuutettuja ja että sopimuksessa määrätyissä asioissa päätöksen tekemiseen vaaditaan määräenemmistö.
Kuntalain 51 §:n 1 momentin mukaan, jos perussopimuksessa ei ole toisin sovittu, perussopimusta voidaan muuttaa, jos vähintään kaksi kolmannesta jäsenkunnista sitä kannattaa ja niiden asukasluku on vähintään puolet kaikkien jäsenkuntien yhteenlasketusta asukasluvusta.
Perussopimukseen esitetyt muutokset
HSL on toimittanut sopimusmuutoksista yhteenvedon, jossa on koottu sopimukseen esitetyt keskeiset muutokset. Lisäksi lausuntoa varten on toimitettu perussopimusehdotus. Sopimusehdotus on ryhmitelty yhdeksänlukuiseksi. Voimassa olevassa perussopimuksessa on seitsemän lukua.
Sopimusehdotuksen ensimmäiseen lukuun on koottu kuntayhtymän jäsenkuntia ja tehtäviä koskevat asiat. Luvun lainsäädäntöviittaukset on päivitetty voimassa olevan lainsäädännön mukaisiksi. Tehtävälistaukseen on tuotu pikaratikka uutena joukkoliikennemuotona liikennepalveluiden listaan. Nykyisen sopimuksen 1. luvussa olevat taloutta käsittelevät asiat on siirretty sopimusehdotuksen taloutta käsittelevään lukuun.
Sopimusehdotuksen toisen luvun otsikko on ennallaan, Johtamis- ja toimintaperiaatteet. Luvun toiminnan ja talouden suunnittelua koskevasta pykälästä on poistettu kuntayhtymän strategian sisällön tarkka määrittely. Samalla on lisätty tarkennus yhtymäkokouksen roolista strategian hyväksyjänä.
Sopimusehdotuksen kolmannen, yhtymäkokousta käsittelevän luvun pykälät on otsikoitu osin uudelleen ja luvun asiat jäsennelty osin uudelleen. Samalla on poistettu kirjauksia ja määritelmiä, joita ei yleisesti tarvita kuntayhtymän perussopimuksessa.
Sopimusehdotuksen luku 4 on laajennettu kattamaan kuntayhtymän hallitusta koskevien asioiden lisäksi kuntayhtymän johtajaa koskevat asiat. Sopimusehdotukseen on kirjattu nykyinen käytäntö, jossa kunnilla on oikeus nimittää asiantuntijaedustaja hallitukseen. Hallituksen tehtävät ehdotetaan määritettäväksi jatkossa hallintosäännössä perussopimuksen sijaan. Kuntayhtymän hallituksen tehtävälistaus on poistettu perussopimusehdotuksesta. Myös nimenkirjoittamisoikeuden määrittely on poistettu perussopimusehdotuksesta. Se määritetään hallintosäännössä.
Sopimusehdotuksen luku 5 käsittelee kuntayhtymän taloutta. Lukuun on lisätty kuntalain vaatimusten mukaiset asiat koskien talouden ja toiminnan seurantajärjestelmää, raportointia jäsenkunnille sekä alijäämän kattamista. Käytössä oleva termi talous- ja toimintasuunnitelma on tuotu pykäläotsikoksi ja teksteihin. Kuntayhtymän hallituksen laatimasta toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotuksesta vuosittain annettavien jäsenkuntien lausuntojen lausunnonantoaikaan on lisätty 15 vuorokautta siten, että lausunto on annettava viimeistään 15. syyskuuta.
Sopimusehdotuksen luku 6 käsittelee kuntayhtymän toiminnan ja investointien rahoitusta. Luvun teksteihin on tehty teknisiä korjauksia ja täsmennyksiä sekä ajantasaistettu lipputulojen kohdistamista koskevaa tekstiä sekä matkustajanousutietojen tietolähteitä koskevaa tekstiä.
Sopimusehdotuksen lukuun 7 on koottu kuntayhtymän hallinnon ja talouden tarkastusta käsittelevät asiat.
Sopimusehdotuksen lukuun 8 on tuotu omaksi sopimusluvukseen kuntayhtymän purkamista ja loppuselvitystä käsittelevä asia.
Sopimusehdotuksen lukuun 9 on tuotu omaksi sopimusluvukseen sopimuksen voimaantuloa ja soveltamista koskeva asia.
Tuusulan kunnan lausunto Helsingin seudun liikenne-kuntayhtymän perussopimusluonnoksesta:
Tuusulan kunta puoltaa perussopimusehdotuksen kirjauksia ja pitää esitettyjä muutoksia teknisluontoisina tai voimassa olevia käytäntöjä vahvistavina sekä sopimusta selkeyttävinä.
Perussopimusehdotuksessa kuntayhtymän yhtymäkokouksen valta kasvaa kuntayhtymän hallintosäännön saadessa kuntayhtymän päätöksenteossa ja toimivallan jaossa yhä suuremman merkityksen. Tämä on syytä jäsenkunnissa tunnistaa ja antaa riittävät toimintaohjeet kunnan yhtymäkokousedustajille, jotta kuntayhtymän päätöksenteko pysyy toimivana ja omistajakuntien tahdon mukaisena.
Johtuen kuntien toimielinkäsittelyjen aikatauluista, on 15 vuorokauden lisäaika lausunnon antamiseen toiminta- ja taloussuunnitelmasta kannatettava. Lisäksi Tuusulan kunta pitää hyvänä, että Tuusulan kunnan asiantuntijajäsenen rooli vahvistetaan perussopimustasolla nykykäytäntöä vastaavaksi.
Perussopimusehdotuksessa esitetään uutta määritelmää kustannusten jaossa käytettävän kysyntätiedon (nousut ja matkustajakilometrit liikennemuodoittain ja kunnittain) perustaksi. Tuusulan kunta toteaa, että uuden määritelmän mukaisesti kerättyjen tietojen luotettavuus tulee varmistaa jäsenkuntien yhteisesti hyväksymällä tavalla. Koottaessa kysyntätietoja uuden määritelmän mukaisesti, tiedon tulee olla laadultaan niin hyvää, ettei tiedonkeruumenetelmistä aiheudu kustannustenjakoon merkittävää vääristymää.
Kunta kiinnittää huomiota perussopimusehdotuksen 27 §:n lauseeseen "Kuntayhtymän hallitus liittää vuosittain jäsenkunnille tämän perussopimuksen 21 §:n mukaisesti lähetettävän taloussuunnitelman lausuntopyyntöön alustavan suunnitelman kysyntätietojen tarkistamisesta", jossa viittaus perussopimuksen 21 §:ään vaikuttaa virheelliseltä. 21 §:ssä käsitellään jäsenkuntien osuuksista varoista ja veloista. Kyseisen viittauksen pitäisi todennäköisesti olla perussopimusehdotuksen 22 §:ään kohdistuva, jossa puhutaan mainitusta toiminta- ja taloussuunnitelmasta.