Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 18.4.2023

§ 52 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö

TUUDno-2018-47

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Katariina Serenius

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 12.9.2017 § 117 hyväksynyt Tuusulan kunnan uuden hallintosäännön mukaisesti Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön. Toimintasääntöä on tarve tarkistaa vuoden 2018 alusta voimaan tulleeseen ympäristönsuojelulain valvonnan maksullisuuden laajentamisen johdosta.

Ympäristönsuojelulaki mahdollistaa jatkossa valvontamaksun perimisen myös onnettomuus-, haitta- tai rikkomustilanteissa tehdyistä tarkastuksista, joiden perusteella on tarpeen antaa kehotus, määräys tai kielto sekä näiden noudattamisen valvomiseksi tarpeellisista toimenpiteistä. Säädöksessä tarkoitetaan kehotuksella ympäristönsuojelulain 179 §:n mukaista valvontaviranomaisen kehotusta. Kehotuksen antaminen valvontamenettelyn ensimmäisenä ja kevyimpänä korjaavana toimena ympäristövalvonnan viranhaltijoiden toimesta on hallintotoiminnan tehokkuuden kannalta perusteltua. 

Muilta osin toimintasääntöön ei esitetä muutoksia.

Ehdotus

Esittelijä

Risto Mansikkamäki

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön muutoksen
  • että toimintasääntö tulee voimaan 1.2.2018

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Katariina Serenius

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 16.1.2018 § 4 hyväksynyt Tuusulan kunnan uuden hallintosäännön mukaisesti Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön. Toimintasääntöä on tarve tarkistaa helmikuun 2019 alusta voimaan tulevan ympäristönsuojelulain muutoksen johdosta.

Ympäristönsuojelulakiin tulee uutena ennakkovalvonnallisena menettelynä yleinen ilmoitusmenettely, johon siirtyy osa nykyisin ympäristöluvanvaraisesta toiminnasta mm. sahalaitokset, kemikaalivarastot, osa elintarvikelaitoksista ja eläinsuojat. Ilmoitus on tehtävä vähintään 120 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista. Ilmoitusasian käsittely vastaa pitkälti ympäristöluvan käsittelyä. Ympäristönsuojeluviranomaisen tulee tehdä ilmoituksen johdosta päätös, jossa voidaan antaa vastaavia määräyksiä kuin ympäristöluvassa. Toiminnan saa aloittaa 120 vuorokauden kuluttua ilmoituksen tekemisestä, vaikka viranomainen ei olisi vielä tehnyt päätöstä. Lautakunnan kokousaikataulun ja päätöksentekoon liittyvän menettelyn johdosta päätöksen valmistelun edellyttämä aika voi helposti jäädä hyvin lyhyeksi. Määräajan noudattaminen voi myös edellyttää ylimääräisten kokousten järjestämistä, mikäli asiasta päätettäisiin lautakunnassa. Päätöksenteon sujuvuuden ja viivytyksettömyyden varmistamiseksi esitetään yleisen ilmoitusmenettelyn päätöksenteon delegointia ympäristövalvontapäällikölle.

Muilta osin toimintasääntöön ei esitetä muutoksia.

Ehdotus

Esittelijä

Risto Mansikkamäki

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön muutoksen
  • että toimintasääntö tulee voimaan 1.2.2019

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Katariina Serenius

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 15.1.2019 § 4 hyväksynyt Tuusulan kunnan uuden hallintosäännön mukaisesti nyt voimassa olevan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön.

Talousjätevesien käsittelyjärjestelmän uudistamista koskeva määräaika umpeutuu 31.10.2019. Ympäristönsuojelulain 156 d §:n mukaisia poikkeamia koskevan sujuvan päätöksenteon varmistamiseksi esitetään päätösvallan siirtämistä tässä asiassa ympäristövalvontapäällikölle. Ympäristövalvontapäällikkö ratkaisee jo nyt vesihuoltolain mukaiset vapautushakemukset, jotka sisältävät samantapaista kohtuuttomuus harkintaa kuin YSL 156 d §:n mukaiset ratkaisut.

Muilta osin toimintasääntöön ei esitetä muutoksia.

Ehdotus

Esittelijä

Risto Mansikkamäki

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön muutoksen
  • että toimintasääntö tulee voimaan 1.11.2019

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 8.10.2019 § 99 hyväksynyt Tuusulan kunnan hallintosäännön mukaisesti nyt voimassa olevan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön.

Elintarvikelakiin (23/2006) on tullut uutena vaatimus (16 a §) elintarvikealan toimijan luotettavuudesta, minkä takaamiseksi kunnan elintarvikevalvontaviranomainen voi pyytää Harmaan talouden selvitysyksiköstä velvoitteidenhoitoselvityksen. Selvityksen pyyntö on toiminnallisesti järkevää delegoida terveyvalvonnan päällikölle, eläinlääkintähuollon päällikölle ja hygieenikkoeläinlääkärille. Elintarvikelakiin on myös tullut uutena säännös (51 a §), jonka mukaan valvontaviranomaiset saavat viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa säädetyn salassapitovelvollisuuden estämättä luovuttaa oma-aloitteisesti elintarvikelaissa tarkoitettuja tehtäviä suoritettaessa saatuja tietoja yksityisen tai yhteisön taloudellisesta asemasta ja liikesalaisuudesta toiselle viranomaiselle tai julkista tehtävää hoitavalle, jos tiedot ovat välttämättömiä kyseiselle viranomaiselle tai julkista tehtävää hoitavalle säädetyn tehtävän hoitamiseksi. Tämä oikeus on syytä delegoida kaikille elintarvikevalvontaa tekeville viranhaltijoille.

Elintarvikelain 54 h §:n mukaan kunnan elintarvikevalvontaviranomainen antaa toimijan pyynnöstä elintarvikkeiden elintarvikemääräysten mukaisuutta koskevia vientitodistuksia, jos määränpäävaltion viranomaiset niitä edellyttävät. Vientitodistusten antaminen on aiheellista delegoida terveyvalvonnan päällikölle, eläinlääkintähuollon päällikölle ja hygieenikkoeläinlääkärille.

Esitettävät muutokset on merkitty punaisella liitteenä olevaan ehdotukseen Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääännöksi. Muilta osin toimintasääntöön ei esitetä muutoksia.

Ehdotus

Esittelijä

Risto Mansikkamäki

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää:

  • hyväksyä liitteenä olevan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön muutoksen
  • että toimintasääntö tulee voimaan 1.3.2020.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 11.2.2020 § 15 hyväksynyt Tuusulan kunnan uuden hallintosäännön mukaisesti nyt voimassa olevan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön.

Toimivallan siirtoja on tarpeen päivittää vastaamaan uutta 21.4.2021 voimaan tullutta elintarvikelakia (297/2021). Elintarvikelain sisältöön ei ole tullut suuria muutoksia aiemmasta, mutta säännösten numerot ja delegointien sanamuodot on kuitenkin päivitettävä. Toimivallan siirrot pysyvät samankaltaisina kuin aiemmin. Elintarvikehuoneistojen hyväksyminen laitokseksi oli jo aiemmin delegoitu suurelta osin, nyt delegointi laajennettiin koskemaan kaikkia laitoksia. Laitoksien tulisi olla hyväksyttyjjä ennen toiminnan aloittamista ja toimivallan delegointi nopeuttaa päätöksentekoa ja helpottaa täten laitostoiminnan aloittamista. Uutena elintarvikelakiin on tullut seuraamusmaksu. Seuraamusmaksu on suuruudeltaan 300-5 000€ eli pienempi kuin yleensä käytettävät uhkasakot. Seuraamusmaksua on tarkoitus käyttää tilanteissä, joissa on kyse elintarvikelain tavanomaisista rikkomuksista, jota eivät kuitenkaan ole sellaisia, että niistä tarvitsisi antaa määräyksiä uhkasakon uhalla. Seuraamusmaksua voi käyttää esim.tilanteissa, joissa toimija harjoittaa elintarviketoimintaa huoneistossa, josta ei ole ilmoitettu elintarvikevalvontaviranomaiselle. Seuraamusmaksun määräämisestä päättäminen ehdotetaan siirrettäväksiä terveysvalvonnan päällikölle, hygieenikkoeläinlääkärille ja eläinlääkintähuollon päällikölle. Koska seuraamusmaksua on tarkoitus käyttää tavanomaisissa rikkeissä, sujuvoittaa delegointi elintarvikevalvonnan työtä. Suuremmat elintarvikelainsäädännön rikkeet, joissa määräykseen liitetään uhka, tulevat edelleen lautakunnan käsiteltäviksi.

Tässä yhteydessä on myös tarkasteltu terveydensuojelulain mukaisia toimivallan siirtoja. Uudet toimivallan siirrot koskevat mm. määräyksiä, joita todella harvoin tarvitaan, mutta jos niitä tarvitaan, on päätös tehtävä nopeasti. Tällaisia ovat mm.määräys sulkea uimaranta tai uima-allas, mikäli niistä aiheutuu terveyshaittaa. Lisäksiä muuta määräysten antoa on yhdenmukaisestettu elintarvikelainsäädännön delegointien kanssa, eli määräysvalta, jossa annetaan määräys terveyshaitan poistamiseksi tai ehkäisemiseksi delehgoidaan terveysvalvonnan päällikölle ja hygieenikkoeläinlääkärille. Usein näihin määräyksiin liitetään kuitenkin tehosteeksi uhka ja nämä tulevat jatkossakin lautakunnan käsiteltäväksi. 

Lisäykset ja muutokset toimivaltataulukkoon on tehty kursiivilla.

Ehdotus

Esittelijä

Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön muutoksen
  • että toimintasääntö tulee voimaan 17.5.2021

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunnan hallintosäännön (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150) 25 §:n 10 kohdan mukaan lautakunnat päättävät toimialuettaan/palvelualueitaan koskevista toimintasäännöistä, joissa määrätään viranhaltijoiden toimi- ja ratkaisuvallasta. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön liitteessa 1 osoitetaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen viranhaltijoiden päätösvalta. Liitteeseen on tarpeen tehdä kaksi lisäystä.

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 118-120 §:ssä tarkoitettujen ilmoitusten käsittelyä koskeva lain 122 § on muuttunut kesäkuussa 2022 (muutosäännös 22.6.2022/490, voimaantulo 1.9.2022) siten, että 119 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen (koeluonteinen toiminta) johdosta annettavassa päätöksessä on tarvittaessa annettava tarpeelliset määräykset 59 §:ssä tarkoitetusta vakuudesta ja sen asettamisesta. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö, jossa Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on delegoinut päätösvallan ympäristönsuojelulain 122 §:n osalta viranhaltijoille, on päivitetty edellisen kerran vuonna 2021 ja em. muutossäännös lakiin on tullut tämän jälkeen. Lisäksi lakiin on lisätty kesäkuussa 2022 (muutosäännös 22.6.2022/490, voimaantulo 1.9.2022) 61 a §, jossa on täsmennetty 59 §:n mukaisen vakuuden voimassaoloa ja vapauttamista. Ympäristölautakunnan delegointi viranhaltijoille on koeluonteisen toiminnan ilmoitusten (YSL 119 §) käsittelyn osalta sekä 59 §:n mukaisen vakuuden vapauttamisen osalta tarpeen ajantasaistaa.

Ehdotuksessa toimintasäännön muutokseksi esitetään toimivallan delegoimista ympäristövalvontapäällikölle ja ympäristötarkastajalle annettaessa 119 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen johdosta annettavassa päätöksessä määräyksiä 59 §:ssä tarkoitetusta vakuudesta ja sen asettamisesta. Lisäksi esitetään toimivallan delegoimista ympäristövalvontapäällikölle ja ympäristötarkastajalle 59 §:ssä tarkoitetun vakuuden vapauttamisesta 61 a §:n mukaisesti. Muutokset on esitetty liitteenä olevan toimintasäännön liitetaulukossa 1.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön muutoksen
  • että toimintasääntö tulee voimaan 24.4.2023

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun esittelijä ilmoitti liitteen Toimintasääntö_18.4.2023, K-U ympla 18.4.2023 lisäämisestä asialle. Lautakunta hyväksyi ilmoituksen yksimielisesti.

Tiedoksi

Sopijakunnat

Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen
Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä postitse, sähköpostilla tai telefaxilla, käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta
Osoite: Hyryläntie 16, PL 60, 04301 Tuusula
Sähköposti: kirjaamo(at)tuusula.fi
Puh. vaihde: 09 87 181