Perustelut
Taustaa
Tuusulan kunnan toimistotarvikkeiden ja – papereiden hankintojen tilaajaa sitomaton arvio vuositasolla on noin 148 000 euroa. Summa jakautuu seuraavasti: toimistotarvikkeet noin 82 400 euroa, tulostustarvikkeet noin 39 200 euroa, kopio- ja tulostuspaperit noin 26 400 euroa. Toimistotarvikkeita hankkii useampi kuin yksi toimialue.
Tuusulan kunta on liittynyt kunnansihteerin ja kunnanjohtajan 2.11.2016 allekirjoittamalla sitoumuksella toimistotarvikkeiden hankinnassa KL-Kuntahankinnat Oy:n puitesopimukseen 11.9.2020 saakka sekä toimistopapereiden osalta kunnansihteerin päätöksellä 31.1.2018 ajalle 1.2.2018–31.1.2022.
Yhteishankintayksikkö
Julkisten hankintojen osaaminen on syyskuun 2019 alusta koottu yhteen yhtiöön. Jatkossa kaikki julkishallinnon yhteishankinnat kilpailuttaa Hansel Oy. Omistus- ja yritysjärjestelyn myötä Hansel Oy:n omistajat ovat 2.9.2019 alkaen valtiovarainministeriö (65 %) ja Suomen Kuntaliitto ry (35 %).
Hansel Oy on hankintalain (1397/2016) mukainen yhteishankintayksikkö, jolta kunta-asiakkaat voivat tietyin edellytyksin hankkia sen kilpailuttamia tavaroita ja palveluja järjestämättä omaa tarjouskilpailua.
Hankintalain 4 §:n mukaan yhteishankintayksiköllä tarkoitetaan lain 5 §:ssä tarkoitettua hankintayksikköä, joka tarjoaa yhteishankintatoimintoja ja mahdollisesti hankintojen tukitoimintoja sen suoraan tai välillisesti omistaville hankintayksiköille tai sellaisille hankintayksiköille, joiden oikeudesta käyttää yhteishankintayksikön toimintoja on erikseen säädetty. Edellytyksenä on, että yhteishankintayksikkö toimii edellä mainittujen tehtävien hoitamiseksi, ja että se on nimenomaisesti perustettu hoitamaan näitä tehtäviä, taikka näiden tehtävien hoitaminen on säädetty tai määrätty yhteishankintayksikön toimialaksi.
Hankintalain 20 §:n mukaan hankintayksikkö voi hankkia tavaroita ja palveluita yhteishankintayksiköltä taikka tehdä tavara-, palvelu- ja rakennusurakkahankintoja käyttäen yhteishankintayksikön tekemää hankintasopimusta, laissa tarkoitettua puitejärjestelyä taikka laissa tarkoitettua dynaamista hankintajärjestelmää. Hankintayksikön katsotaan täyttäneen hankintalain mukaiset velvoitteensa, kun se hankkii tavaroita tai palveluja yhteishankintayksiköltä taikka hankkii tavaroita, palveluja taikka rakennusurakoita käyttäen yhteishankintayksikön tekemää hankintasopimusta, laissa tarkoitettua puitejärjestelyä taikka laissa tarkoitettua dynaamista hankintajärjestelmää.
Toimistotarvikkeet 2020–2022 (2024)
Hansel Oy valmistelee toimistotarvikkeiden yhteishankintaa yhdessä KL-Kuntahankinnat Oy:n kanssa. Puitejärjestelyn asiakkaita voivat olla kunnat, kuntayhtymät, pelastuslaitokset, seurakunnat sellaiset kuntayhtiöt, jotka ovat julkisia hankintayksiköitä.
Puitejärjestelyn suunniteltu sopimuskausi on 1.2.2020–31.1.2022, jota voidaan pidentää enintään kahden vuoden optiokaudella. Puitejärjestely koostuu kolmesta tuotealueesta: toimistotarvikkeet, tulostustarvikkeet sekä kopio- ja tulostuspaperit. Asiakas voi määritellä liittyykö sopimuksen koko laajuuteen vai vain osaan tuotealueista.
Hansel Oy on voittoa tavoittelematon osakeyhtiö, jonka tavoitteena on säästää yhteiskunnan varoja lisäämällä tuottavuutta valtion, kuntien, korkeakoulujen ja seurakuntien hankintatoimeen. Toiminta rahoitetaan sopimustoimittajilta perittävällä palvelumaksulla, joka perustuu tehtyihin hankintoihin. Palvelumaksu on keskimäärin 1 % hankinnan arvosta.
Hyödyt Tuusulan kunnalle
Liittymällä Hansel Oy:n tulevaan tarjouskilpailuun ja sopimukseen säästetään kilpailutuksen aiheuttamissa prosessikustannuksissa ja saadaan yhteishankinnan tuottama volyymietu. Kilpailutuksella haetaan kattava valikoima yleisimpiä toimistossa käytettäviä tarvikkeita. Myös täyttöpalvelutoiminnan käyttöönotto on mahdollista.
Hansel Oy vastaa sopimushallinnasta koko sopimuskauden. Tuusulan kunnalle ei ole saatavissa lisäetua omalla kilpailutuksella.