Valtuusto, kokous 3.9.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 89 Lisämääräraha kiinteän omaisuuden ostoon

TUUDno-2018-1044

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Timo Mattila, maankäyttöneuvottelija, timo.mattila@tuusula.fi
Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunta on tehnyt vuoden aikana lukuisia maakauppoja ja kiinteän omaisuuden hankintaan osoitettu määräraha, 3 000 000 euroa, on käytetty loppuun.

Kunta on neuvotellut ja tuonut elokuun kunnanhallituksiin ja sitä myöden syyskuun valtuustoon päätettäväksi kiinteistökauppoja, jotka jo ylittävät budjetoidun määrärahan. Näiden maanhankintapäätösten yhteydessä on päätöskohtaisesti esitetty valtuuston hyväksyttäväksi myös kyseiseen kauppaan tarvittavan määrärahan lisäys. Näiden kauppojen yhteenlaskettu ylitys määrärahaan on noin miljoona euroa. 

Edellä mainittujen, yksittäisissä maanhankintapäätöksissä päätettyjen määrärahalisäysten lisäksi, esitetään kiinteän omaisuuden hankinnan määrärahaan kahden miljoonan euron määrärahalisäystä loppuvuonna mahdollisesti toteutuvia muita maakauppoja varten valmiiksi. Loppuvuodeksi on jo neuvoteltu muutamia maakauppoja, jotka toteutuessaan on tarkoitus tuoda päätöksentekoon ennen vuoden vaihdetta.

Kaikkinensa tässä päätöksessä esitetyn määrärahalisäyksen jälkeen kunnan budjetoitu määräraha maanhankinnalle olisi vuodelle 2018 yhteensä noin 6 000 000 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • tehdä 2 000 000 euron suuruisen määrärahalisäyksen kiinteän omaisuuden hankintaan vuodelle 2018.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Timo Mattila, maankäyttöneuvottelija, timo.mattila@tuusula.fi

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • tehdä 2 000 000 euron suuruisen määrärahalisäyksen kiinteän omaisuuden hankintaan vuodelle 2018.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Eetu Niemelä esitti, että esitys hylätään. Esitys raukesi kannattamattomana.

Päätös

Valtuusto päätti

  • tehdä 2 000 000 euron suuruisen määrärahalisäyksen kiinteän omaisuuden hankintaan vuodelle 2018.

 

Eetu Niemelä ilmoitti päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen:

"Kuten kokouskäyttäytymisestäni saattaa päätellä, olen erimieltä valtuuston päätöksestä lisämäärärahan myöntämisasiassa.
Lähtökohtaisesti toimialojen täytyy toimia valtuuston vahvistaman talousarvion mukaisesti ja järjestää toimintansa siten, että valtuuston asettamat tavoitteet toteutuvat. Kuntakehitystoimialan täytyy suunnitella ja johtaa toimintaansa valtuuston myöntämien resurssien mukaisesti."

Tiedoksi

taloushallinto, maankäyttöposti, kuntakehitys ja tekniikka, KuntaPro

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.