Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.2.2023

§ 18 Terveydensuojelulain 763/1994 mukainen määräys Juuttikuja 2 Järvenpää

TUUDno-2023-145

Valmistelija

  • Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

As Oy Liina-Pirkka (Juuttikuja 2, 04410 Järvenpää) on vuonna 1971 rakennettu painovoimaisella poistoilmanvaihdolla varustettu betonielementtirakenteinen yksikerroksinen rivitalo. Huoneiston 14 asukas laittoi 8.1.2021 terveydensvalvontaan vireille asuntoa koskevan terveyshaittaepäilyn. Asukas oli epäillyt asunnon wc/kh:n poistoilmanvaihdossa teknistä vikaa.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveystarkastaja suoritti asunnossa ensimmäisen tarkastuksen 15.1.2021. Tarkastuksessa todettiin, että wc/kh:n poistoilmanvaihto ei toiminut ja poistoilmakanavasta virtasi ilmaa väärään suuntaan asuntoon päin. Lisäksi asunnon sisäilmassa todettiin mikrobiperäinen haju. Taloyhtiötä kehotettiin ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin wc/kh:n viallisen poistoilmanvaihdon syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamiseksi. Taloyhtiötä kehotettiin lisäksi ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin asunnossa todetun mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamisesi. Toimenpiteet kehotettiin tekemään 31.5.2021 mennessä.

Asukkaalta 22.11.2022 puhelimitse saatujen tietojen mukaan taloyhtiö ei ollut ryhtynyt toimenpiteisiin todettujen epäkohtien korjaamiseksi. Terveystarkastaja teki asuntoon jälkivalvontatarkastuksen 14.12.2022. Tarkastuksessa todettiin, että wc/kh:n poistoilmanvaihto toimi tarkastushetkellä oikeaan suuntaan. Taloyhtiön edustajien kertoman mukaan wc/kh:n poistoilmanvaihdolle ei oltu tehty toimenpiteitä ensimmäisen tarkastuksen jälkeen. Tarkastuksen aikana asunnon sisäilman hiilidioksidipitoisuus vaihteli välillä 1560...1609 ppm, joka ylitti sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen toimenpiderajan. Asunnon sisäilmassa todettiin edelleen mikrobiperäinen haju.

Terveystarkastaja teki 18.1.2023 vielä kolmannen tarkastuksen asunnon wc/kh:n poistoilmanvaihdon toimivuuden arvioimiseksi. Tarkastuksessa todettiin että wc/kh:n poistoilmanvaihto ei toiminut oikein, vaan poistoilmakanavasta virtasi wc-tilan kautta ilmaa väärään suuntaan oleskelutiloihin päin. Asunnon sisäilmassa todettiin edelleen mikrobiperäinen haju.

Terveydellisiä olosuhteita koskeva lainsäädäntö

Terveydensuojelulain tarkoituksena on väestön ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja edistäminen sekä ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla käytön aikana vähintään 0,35 dm³/s neliömetriä kohden kaikissa asuinhuoneissa. Ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ulkoilmavirta on johdettava sisään siten, ettei rakenteista kulkeudu ilmavirran mukana epäpuhtauksia. Asumisterveysasetuksen mukaan sisäilman hiilidioksidipitoisuuden toimenpideraja ylittyy, jos pitoisuus on 1150 ppm suurempi kuin ulkoilman hiilidioksidipitoisuus.

Asumisterveysasetuksen mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- ja lahovauriota, aistinvaraisesti todettua ja tarvittaessa analyyseillä varmistettua mikrobikasvua rakennuksen sisäpinnalla, sisäpuolisessa rakenteessa tai lämmöneristeessä silloin, kun lämmöneriste ei ole kosketuksissa ulkoilman tai maaperän kanssa, taikka mikrobikasvua muussa rakenteessa tai tilassa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Näitä muita tiloja ja rakenteita ovat esimerkiksi kellarit, rakennusten alapohjat ja yläpohjat. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa.

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan: Jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy mikrobeja taikka kosteutta siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.

Terveydensuojelulain mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi.

Terveydensuojelulain 45 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi tehdä tarkastuksia sekä teettää niihin liittyviä tutkimuksia.

Terveydensuojelulain 49 §:n mukaan asunnon ja muun oleskelutilan tutkimuksia ja selvityksiä tämän lain mukaista viranomaisvalvontaa varten tekevällä ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava pätevyys terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi. Mittaukset, tutkimukset ja selvitykset on tehtävä sekä näytteet otettava luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin.

Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla.

Kuuleminen

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi 19.12.2022 päivätyllä kirjeellä As Oy Liina-Pirkalle ja asunnon 14 asukkaille mahdollisuuden tulla kuulluksi päätösesityksen johdosta. 10.1.2023 toimittamassaan vastineessa As Oy Liina-Pirkka toteaa mm. seuravaa:

"Päävelvoite 1:

...
Taloyhtiö katsoo että painovoimainen ilmanvaihto on sen ajan hyväksytty ilmanvaihtojärjestelmä, jota taloyhtiö ei ole velvollinen muuttamaan, huomioiden kiinteistöjen ikä ja sen ajan olemassa olleet lait ja asetukset.

Taloyhtiö ei voi myöskään yhdenvertaisuuden nimissä, kunnostaa vain yhden huoneiston ilmanvaihtoa, vaan tällöin tulisi kaikki huoneistot tehdä samalla.

Koska taloyhtiö ei voi yhden huoneiston osalta tehdä tasonkorotusta, niin määräaika toimenpiteiden tekemiseen olisi myös liian kiireellinen, kohde tulisi suunnitella, kilpailuttaa hakea rakennuslupa jne. ennen kuin mitään voitaisiin tehdä. Tarkastuskertomuksessa määräaika 31.10.2023, joten tälle haetaan vuoden lisäaika, jos terveystarkastajan vaatimukset katsotaan oikeudellisesti oikeaksi.

Päävelvoite 2:
Tämän taloyhtiö voi tehdä jos saa lisäaikaa niin, että taloyhtiö saa tehtyä päätöksen asiassa 31.5.2023 mennessä. Vaatimus RTA rakennusterveysasiantuntija pätevyys on ok.

Yhteenveto

Terveydensuojeluviranomainen voi antaa määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi. Terveydensuojeluviranomainen voi myös teettää tarpeelliseksi katsomiaan tutkimuksia terveyshaittojen selvittämiseksi.

Kahdessa viranomaistarkastuksessa As Oy Liina-Pirkan:n asunnossa 14 on todettu, että wc/kh:n poistoilmanvaihto ei toimi ja poistoilmakanavasta virtaa asuntoon tuloilmaa väärään suuntaan. Poistoilmanvaihtokanavaa ja wc:tä ei voida pitää asianmukaisena puhtaana tuloilmareittinä. Asunnon sisäilmassa todettiin kaikkien tarkastusten aikana mikrobiperäinen haju. Taloyhiö ei ryhtynyt terveysvalvonnan antaman kehotuksen mukaisesti toimenpiteisiin wc/kh:n poistoilmanvaihdon korjaamiseksi ja sisäilman mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi. Tästä johtuen on tarpeellista, että terveydensuojeluviranomainen määrää taloyhtiötä korjaamaan wc/kh:n poistoilmanvaihdon vian ja teettämään ulkopuolisella asiantuntijalla kuntotutkimuksen, jolla selvitetään sisäilmassa todetun mikrobiperäisen hajun syy sekä epäkohdan korjaustapa. Terveysvalvonnalla on syytä epäillä, että tarvittavat toimenpiteet eivät toteudu viipymättä ilman taloyhtiölle annettavalla määräystä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta antaa As Oy Liina-Pirkalle seuraavat terveydensuojelulain 27 §:n ja 45 §:n mukaisen määräykset:

Päävelvoitteet

1. As Oy Liina-Pirkan tulee korjata asunto 14:n poistoilmanvaihto siten, että wc/kh:n poistohormissa ilmavirtaus toimii oikeaan suuntaan.

2. As Oy Liina-Pirkan tulee teettää asunto 14:ään kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, jolla selvitetään asunnossa todetun mikrobiperäisen hajun syy ja epäkohdan korjaustapa. Kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus tulee teettää ulkopuolisella asiantuntijalla, jolla on rakennusterveysasiantuntijan (RTA) pätevyys. Käytettävä asiantuntija tulee hyväksyttää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa ennen tutkimusten tekemistä.

Määräaika
Päävelvoitteen 1 toimenpiteet tulee tehdä viimeistään 31.10.2023 mennessä ja päävelvoitteen 2 toimenpiteet 31.5.2023 mennessä.

Uhkasakko
Päävelvoitteiden tehosteeksi asetetaan seuraavat uhkasakot:
Päävelvoite 1: 4000 €
Päävelvoite 2: 4000 €

Perustelut
Painovoimaisen ilmanvaihtojärjestelmän toiminta perustuu pääasiassa ulko- ja sisätilan lämpötilaeroon sekä tuulen aiheuttamaan paine-eroon. Talvella painovoimainen ilmanvaihto toimii yleensä parhaiten johtuen ulko- ja sisäilman suuresta lämpötilaerosta. Kaikki kolme viranomaistarkastusta tehtiin talvella. Asunnon 14 kaksi muuta painovoimaista poistoilmahormia toimivat kaikilla tarkastuksilla alkuperäisen toimintaperiaatteen mukaisesti oikeaan suuntaan. Näin ollen asunnon wc/kh:n poistoilmahormissa voidaan olettaa olevan alkuperäisesti suunniteltua toimintaa estävä vika/puute, joka tulee korjata.

Asunnon poistoilmanvaihtohormia ja wc:tä ei voida pitää asianmukaisena puhtaana tuloilmareittinä. Poistoilmahormit ovat yleensä likaisia ja niiden kautta virtaavan tuloilman mukanan sisäilmaan voi kulkeutua epäpuhtauksia. Wc on niin sanottu likainen tila, jonka kautta tuloilman ottaminen asuntoon ei ole sisäilman laadun kannalta suositeltavaa. Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ulkoilmavirta on johdettava sisään siten, ettei rakenteista kulkeudu ilmavirran mukana epäpuhtauksia. 

Asunnon sisäilman hiilidiksidipitoisuus ylitti tarkastuksessa sille asetetun toimenpiderajan ja tämä viittaa ilmanvaihdon puutteellisuuteen. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan painovoimaisen ilmanvaihdon riittävyyttä voidaan arvioida sisäilman hiilidioksidipitoisuuden perusteella. Asumisterveysasetuksen mukaan sisäilman hiilidioksidipitoisuuden toimenpideraja ylittyy, jos pitoisuus on 1150 ppm suurempi kuin ulkoilman hiilidioksidipitoisuus (n. 400 ppm).

Asunnon sisäilmassa todettu mikrobiperäinen haju viittaa mikrobiperäisten epäpuhtauksien kulkeutumiseen rakenteista asunnon sisäilmaan. Epäkohdan syyn selvittäminen vaatii asiantuntijan tekemiä tarkempia tutkimuksia. Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään mikrobikasvustoa rakenteessa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa. Terveydensuojelulain 45 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi tehdä tarkastuksia sekä teettää niihin liittyviä tutkimuksia.

As Oy Liina-Pirkan vastineessa esittämää pidennystä päävelvoitteiden määräaikoihin ei pidetä tarpeellisena. Asunnon 14 wc/kh:n poistoilmanvaihdon vian korjaaminen ei edellytä tasonkorotusta koko taloyhtiössä ja päävelvoitteen 1 määräaikaa voidaan pitää riittävänä. Kuntotutkimuksen teettämiseksi tarvittava päätöksenteko on mahdollista tehdä päävelvoite 2:lle annetussa määräajassa. Terveysvalvonta antoi taloyhtiölle ensimmäisen kehotuksen tarvittavien toimenpiteiden tekemiseksi 31.5.2021. Taloyhtiö ei missään vaiheessa kiistänyt annettua kehotusta tai pyytänyt lisäaikaa sen toteuttamiseksi. Taloyhtiöllä katsotaan olleen riittävä ja kohtuullien aika tarvittavien toimenpiteiden tekemiseksi.

Täytäntöönpano

Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, ellei valitusviranomainen toisin määrää.

Sovellettu lainsäädäntö ja oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki 763/1994

Terveydensuojeluasetus 1280/1994

Asumisterveysasetus 545/2015

Asumisterveysasetuksen soveltamisohje 2016

Uhkasakkolaki 1113/1990

Hallintolaki 434/2006 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Helsingin Hallinto-oikeuteen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000
Faksi: 029 56 42079
sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.