Kuntakehityslautakunta, kokous 26.10.2022

§ 93 Neitoperho, asemakaavan muutos nro 3642, hyväksyminen

TUUDno-2020-663

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jenni Aalto

Perustelut

Kaava- ja kaavamuutoshakemusten käsittely

Jos maanomistaja tekee aloitteen kaavan muuttamisesta tai laatimisesta ja alueen kaavoittaminen koskee maanomistajan etua, oikeutta ja velvollisuutta sillä tavoin välittömästi, on hänellä oikeus saada kunnan viranomaisen ratkaisu aloitteeseensa. Asemakaavoja koskevat hakemukset käsitellään kuntakehityslautakunnassa ja kunnanhallituksessa. Mikäli hakemuksesta tehdään myönteinen päätös, laaditaan hakijan ja kunnan välille kaavoituksen käynnistämissopimus, kun hanke on todettu I-prioriteetin hankkeeksi eli ns. kärkihankkeeksi. Käynnistämissopimuksen hyväksymisen jälkeen kaavahanke käynnistyy.

Mikäli kuntakehityslautakunta ja kunnanhallitus tekevät kielteisen päätöksen kaavamuutoshankkeeseen, hakija voi tehdä päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jonka käsittelee kunnanhallitus. Tästä kunnanhallituksen oikaisuvaatimuksen käsittelypäätöksestä voi valittaa - maanomistajan aloitteeseen annettu kunnan viranomaisen ratkaisu kaavan muuttamisesta tai laatimisesta on valituskelpoinen ja siitä voidaan tehdä kunnallisvalitus (KHO 4.4.2003 t. 851). Myös kunnan päätös, jolla maanomistajan aloitteesta vireille tulleen kaavahankkeen valmistelu on keskeytetty, on valituskelpoinen ja tästäkin voidaan tehdä kunnallisvalitus (KHO 27.10.2009 t. 2628). Kunnanhallituksen päätöksestä tulee tehdä ensin oikaisuvaatimus. Sen sijaan kunnan omasta aloitteesta tehty päätös kaavan muuttamisesta on vain valmistelua eikä tästä päätöksestä voi valittaa (KHO 2003:16).

Hakemus

Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy hakee asemakaavan muutosta kiinteistön 858-11-2217-1 osalle käyttötarkoituksesta sekä kiinteistön käyttöä tehostaakseen. Nykyiselle julkisten lähipalvelualueiden korttelialueelle rakennettaisiin vuokratuotantoon sopivia asuinrakennuksia.  Kohde sijaitsee Lahelassa Lahelanpellon asuinalueella. Kiinteistön pinta-ala on 5 294 m2 ja haetun muutosalueen pinta-ala on siitä 2 276 m2. Tontille ei ole vielä tehty virallista jakoa. Kunta omistaa maan haetulla kaavamuutosalueella. Asemakaavan laatiminen tehostaa alueen käyttöä.

Kaavamuutosalueen vieressä on tällä hetkellä rakentumassa oleva Tuusulan kunnan kehitysvammaisten asumispalveluyksikön (ryhmäkoti 15 asukkaalle). Palvelurakennuksen kerrosala on 918 k-m2.

Kaavoitustilanne 

Hakemuksen kohteena oleva kiinteistö sijaitsee asemakaava-alueella (Lahelanpelto I, kaava nro 3429). Ajantasa-asemakaavassa kiinteistö on merkitty YL-9, julkisten lähipalvelualueiden korttelialueeksi. Korttelin rakennusoikeus määräytyy tehokkuusluvun mukaan (e=0,30). Asemakaavassa haetulle muutoskohteelle on osoitettu ohjeellinen pysäköintialue (p-6), ohjeellinen puilla ja pensailla istutettava alueen osa (i-5) sekä ohjeellinen rakennusala.

Hakemuskohde rajautuu pohjoispuolelta julkisten lähipalvelualueiden korttelialueeseen (YL‑9), itä- ja eteläpuolelta puistoon ja länsipuolelta lähipalvelurakennusten korttelialueeseen (PL‑1, päiväkoti). Muutoskohde sijoittuu Hyrylän laajentumissuuntien osayleiskaavan alueelle, jossa alueelle ei ole osoitettu käyttötarkoitusta. Tuusula yleiskaava 2040 ehdotuksessa muutoskohde sijoittuu omakotivaltaiselle asuinalueelle (AO). Kaavamuutos hanke ei ole valtuuston hyväksymässä kaavoitussuunnitelmassa vuosille 2020 – 2024.

Ehdotus

Esittelijä

Henna Lindström, yleiskaavasuunnittelija, henna.lindstrom@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että

  • Tuusulan kunta käynnistää kaavamuutoksen valmistelun muuna kuin merkittävänä asemakaavana.

Kuntakehityslautakunta päättää lisäksi

  • asemakaavan laatimisesta päätetään periä voimassaolevan taksan mukainen maksu 2 000 e. Asemakaava on vaikutukseltaan vähäinen pieni asemakaavanmuutos ja kaavaluokaltaan XS-kaavahanke.
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Jenni Aalto

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, valtuuston puheenjohtaja, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää, että

  • Tuusulan kunta käynnistää kaavamuutoksen valmistelun muuna kuin merkittävänä asemakaavana.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Heikki Lonka oli asiantuntijana kokouksessa. 

Valmistelija

Päivi Parviainen, kaavoitusavustaja, paivi.parviainen@tuusula.fi

Perustelut

Neitoperhon asemakaavamuutos

 

Perustelut

Asemakaavan muutos koskee Lahelassa Neitoperhontien ja Ritariperhosentien kulmassa sijaitsevaa kiinteistöä 858-11-2217-1. Vaikutuksiltaan vähäinen kaavahanke.

Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy hakee asemakaavan muutosta kiinteistön 858-11-2217-1 käyttötarkoituksesta toteuttaakseen tontin käyttämättömän rakennusoikeuden asumisena. Julkisten lähipalvelurakennusten kortteli-alueelle (YL-9) suunnitellaan asuinrakennuksia palvelurakennuksen viereen.

Suunnittelualueen pinta-ala on n. 5 294m² ja haetun muutosalueen pinta-ala on siitä n. 2 363m². Asuntokerrosalaa kaavaratkaisussa on osoitettu 1 588 k-m². Uutta asuntokerrosalaa ei ole osoitettu alueelle. Rakennusoikeutta kaavamuutoksella korttelialueelle osoitetaan lainvoimaisen asemakaavan tehokkuusluvun mukaisesti tehokkuusluvulla e=0,30. Rakentamisen määrä ei asemakaavamuutoksella muutu. Rakennusoikeutta muodostuvalla asuinrakentamisen tontilla on kaavamuutoksen jälkeen 709 k-m².

Kaavamääräyksissä on otettu huomioon mm. AR-tontin aitaaminen pensasistutuksin viereisestä lähivirkistysalueesta. Kaavaan liittyy Lahelanpelto I rakennustapaohjeet.

Tuusulan kuntastrategian mukaan tarjoamme monipuolisia asumisen mahdollisuuksia varmistamalla tonttitarjonnan ja erilaiset asumismuodot. Kehitämme hyvinvoinnin edellytyksiä ja mahdollisuuksia.

Kaavaratkaisun toteuttamisesta ei aiheudu kunnalle kustannuksia.

Kaavamuutosalueen omistaa osin kunta ja osin Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy. Kunnan omistamasta alueesta on tehty esisopimus Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n kanssa.

 

Vireilletulosta ilmoittaminen: 23.3.2022

Osallistamis-ja arviointisuunnitelman nähtävillä olo 24.3-7.4.2022

Lausunnonantajilla ei ollut huomautettavaa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. Lausuntoja saapui 1 kpl. Kirjallisia mielipiteitä osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saapui 3 kpl. Mielipiteet kohdistuivat mm. vuokratuotannon lisäämiseen, kunnallisen lähipalvelun sijoittumiseen korttelialueella ja pysäköintialueen sijoitteluun. Mielipiteisiin laaditut vastineet ovat selostuksen liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • hyväksyä laaditun Neitoperhon asemakaavan muutosehdotuksen sekä sitovan tonttijaon muutoksen korttelille 2217 ja hyväksyä osallistumis- ja arviointisuunnitelman mielipiteisiin laaditut vastineet
  • asettaa asemakaavan muutosehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti julkisesti nähtäville muistutusten ja lausuntojen esittämistä varten
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Päivi Parviainen, kaavoitusavustaja, paivi.parviainen@tuusula.fi

Perustelut

Neitoperho, asemakaavan muutos (3642)

Kuntakehityslautakunta hyväksyi 17.8.2022 Neitoperho, kaava nro 3642 asemakaavamuutosehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti nähtäville muistutusten ja lausuntojen esittämistä varten sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelman mielipiteisiin laaditut vastineet. Kaavamuutosehdotus on ollut nähtävillä 1.9-16.9.2022. Kaavaehdotuksesta saatiin 1 muistutus ja 1 lausunto.

Muistutuksessa esitetyt huomautukset kohdistuivat mm. parkkipaikkojen määrään, päiväkodin saattoliikenteeseen ja rakennusoikeuden määrään. Lausunto saatiin Caruna Oy:lta. ELY-keskuksella ei ollut lausuttavaa. Liiteraportissa on kaavaehdotuksesta saatu muistutus ja lausunto vastineineen.

Asemakaavaan on tehty nähtävilläolon jälkeen seuraavat tarkistukset:

  • AR-20 parkkipaikkamääräys on muutettu muotoon 1ap/75 k-m2 tai vähintään 1,5ap/asunto.
  • Ohjeellista pysäköintirajaa YL-9 käyttötarkoitusalueella on siirretty 4m AR-20 tontin rajasta.
  • Nuoli osoittaa rakennusalan sivun, johon päärakennus on rakennettava kiinni, joka vastaa Lahelanpelto I määräystä.
  • Muokattu 9§ hulevesimääräyksiä sekä 1§ julkisivumääräystä.
  • Lisätty 7§ tontti tulee aidata myös katualueesta pensasaidalla.

Lisäksi on tehty teknisiä korjauksia. Kaavaselostusta on täydennetty suunnittelu ja käsittelyvaiheiden osalta. Kaavaselostuksen liitemateriaalia on päivitetty.

Korjaukset eivät aiheuta tarvetta asemakaavamuutoksen asettamiseen uudelleen nähtäville.

Ehdotus

Esittelijä

  • Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • hyväksyä laaditun Neitoperhon asemakaavan muutoksen (3642), sekä sitovan tonttijaon muutoksen korttelille 2217
  • hyväksyä ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun esittelijä teki seuraavat lisäykset asiatekstiin, kaavaselostukseen ja päätösehdotukseen:

Päätösehdotukseen lisätään kohta

  • hyväksyä lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet

 

Lisäys listatekstiin ja kaavaselostukseen: 
AR-20 käyttötarkoitusalueen rakennusala on muutettu suorakaiteen muotoiseksi.

 

Kuntakehityslautakunta hyväksyi lisäykset yksimielisesti.

 

Päätös

Kuntakehityslautakunta päätti

  • hyväksyä laaditun Neitoperhon asemakaavan muutoksen (3642), sekä sitovan tonttijaon muutoksen korttelille 2217, edellä mainituin muutoksin
  • hyväksyä lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • hyväksyä ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Tiedoksi

maankäyttö, kaavoitus, Tuusulan kunnan kiinteistöt oy

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.