Kunnanhallitus, kokous 10.10.2022

§ 339 Morenia Oy konkurssipesä, ympäristöluvan ja maa-ainesluvan muutoshakemus, kalliokiviaineksen otto, louhinta ja murskaus, Tuusula, Tuusulan kunnan lausunto

TUUDno-2018-418

Valmistelija

  • Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi
  • Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on vireillä seuraava lainvoimaisen lupapäätöksen muutoshakemus: Morenia Oy konkurssipesä, ympäristöluvan ja maa-ainesluvan muutoshakemus, kalliokiviaineksen otto, louhinta ja murskaus, Tuusula. Muutoslupahakemus koskee lainvoimaisessa yhteislupapäätöksessä määrätyn kuljetusreitin muuttamista.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varaa Tuusulan kunnanhallitukselle mahdollisuuden lausunnon jättämiseen vireillä olevan muutoslupahakemuksen johdosta. Lausunto tulee jättää 12.10.2022 mennessä.

Taustaa

Morenia Oy:llä on Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 13.11.2018 § 106 myöntämä lainvoimainen kalliokiviaineksen ottamisen maa-aineslupa sekä kiven louhimisen ja murskaamisen ympäristölupa (yhteislupa) Tuusulan Focus-alueelle sijoittuvalla kiinteistöllä 858-411-2-329. Focus-alueen osayleiskaavassa louhinta-alue sijoittuu osittain teollisuus- ja varastotoimintojen alueelle (T-2), Kehä IV:n liikennealueelle (L) sekä lentoliikenteen alueelle (LL-2). Luvan mukainen ottamisalue on pinta-alaltaan 10,2 ha. Morenian maa-aines- ja ympäristölupaa hallinnoi Morenia Oy:n konkurssipesä. Alueen louhinta- ja murskausurakoitsija on Peab Industri Oy. Louhinta- ja murskaustoiminta ei ole vielä käynnistynyt.

Morenia Oy konkurssipesä on laittanut 25.5.2022 Keski-Uudenmaan ympäristölautakuntaan vireille ympäristönsuojelulain (527/2014) 89 §:n ja maa-aineslain (555/1981) 16 §:n mukaisen hakemuksen lainvoimaisen yhteislupapäätöksen muuttamiseksi. Muutoslupahakemus koskee lainvoimaisessa yhteislupapäätöksessä määrätyn kuljetusreitin muuttamista olemassa olevaa/rakennettavaa työmaatietä ottamisalueelta länteen Myllypadontielle. Aiemmassa lupahakemuksessa (ottamissuunnitelmassa) puolestaan esitettiin, että kiviaineskuljetuksia varten rakennetaan tie, joka yhtyy Kulomäentiehen, josta kuljetukset ohjautuvat Tuusulanväylälle.

Lupavaiheessa laadittu maa-ainesten ottosuunnitelma oli yhteinen MH-Kivi Oy:n kanssa ja siinä esitettiin sekä Morenian että MH-Kiven ottotoimintoja. MH-Kiven ottamisalue sijaitsee Morenian alueen itäpuolella. Molempien toimijoiden kuljetusliikennöinti esitettiin suunnitelmassa suuntautuvan itään Tuusulanväylälle. Suunnitelmassa todettiin myös, että mikäli kehä IV valmistuu louhinnan vielä jatkuessa hakemuksen mukaisilla alueilla, tullaan kuljetukset ohjaamaan kehätielle. Kuljetusliikennöinnin osalta on ilmennyt muutostarvetta Morenian ottamisalueen toiminnan osalta.

Kuljetusreitin muutos ja perustelut

Morenia Oy:n konkurssipesä hakee lupaviranomaiselta maa-aineslain 16 § mukaista suostumusta poiketa vähäisesti lupapäätöksessä hyväksytystä ottamissuunnitelmasta tai annetuista lupamääräyksistä kuljetusreitin osalta. Kiviaineskuljetukset esitetään suuntautuvan Morenian ottamisalueelta länteen pitkin olemassa olevaa / rakennettavaa työmaatietä, joka yhtyy Myllypadontiehen. Myllypadontiellä kuljetukset suuntautuvat etelään ja länteen kohti Myllykyläntietä. Kuljetusreitin pituus ottamisalueelta Myllykyläntielle on noin 1,5 km.

Perusteluina luvan hakija esittää: Kuljetusreitin muuttaminen edellä mainitun mukaiseksi on välttämätöntä, sillä idän suuntaan uutta työmaatietä/kuljetusreittiä jouduttaisiin rakentamaan noin 2,5 km. Tien rakentaminen vaatisi suhteellisen laajamittaista louhintaa ainakin idässä jossa tie yhtyisi Kulomäentiehen (MH-Kiven ottamisaluetta). Ottamissuunnitelmassa oletuksena oli, että MH-Kivi Oy:n ottamistoiminta alkaisi samanaikaisesti, jolloin molemmat toimijat käyttäisivät samaa kuljetustietä. Tämä ei kuitenkaan toteudu, sillä MH-Kiven otto-oikeus sen luvittamalle kiviainekselle on päättynyt. Morenia Oy:n konkurssipesällä ei myöskään ole sopimuksia kiinteistönomistajan (Tuusulan kunta) kanssa tien rakentamisesta idän suuntaan. Morenia Oy:n konkurssipesän luvan mukaisen louhinnan suorittaa Peab Industri Oy ja louhinta on tarkoitus aloittaa vuoden 2022 aikana. Finavian kanssa on tehty sopimus uudesta tienkäyttöoikeudesta Finavian omistamien kiinteistöjen läpi.

Hakijan esittämät vaikutukset

Esitetty muutos on vähäinen, eikä siitä aiheudu vaikutuksia asianosaisille tai luonnonolosuhteille. Käytettävän kuljetusreitin tiepohja on jo olemassa. Myllypadontien ja ottamisalueen välisellä osuudella tullaan ainoastaan parantamaan nykyistä tiepohjaa. Myllypadontie puolestaan on asfaltoitu ja se kulkee jo olemassa olevan Lavangon louhosalueen läpi. Nyt esitetty kuljetusreitti on jo ennestään lähinnä raskaiden ajoneuvojen käytössä. Uusi kuljetusreitti on lentomelualueella.

Kuljetukset eivät suuntaudu Myllypadontiellä pohjoiseen, jossa tien varrella on joitakin asuintaloja, vaan kuljetukset suuntautuvat etelään ja länteen olemassa olevan louhosalueen vierestä. Kuljetusreitin varrella on 1-2 asuintaloa, mutta näihin ei kohdistu kohtuutonta haittaa kuljetusten johdosta. Huomioiden, että kuljetusreitin lähialueet nykytilassa ovat laajalti sekä lentomelualuetta, louhosaluetta että maanläjitysaluetta (Finavian kiinteistöllä), lupamuutoksesta ei aiheudu merkittävää muutosta alueen melutilanteeseen. Liikenteen sujuvuuteen muutoksella ei myöskään ole vaikutusta.

Luvanhakuvaiheessa laadittiin melumallinnus (Ramboll, 13.9.2016), jossa huomioitiin Focus-alueen kaikkien toimijoiden louhinta- ja murskaustoimintaa (Morenia, MH-Kivi, Lemminkäinen (nyk. Peab Industri)). Tätä tilannetta mallinnettiin uudelleen siten, että Morenian alueen kuljetusliikenne kulkee muutoshakemuksessa esitettyä reittiä pitkin Myllykyläntielle. Tulosten mukaan muutos alueen melutilanteeseen on vähäinen. Muutos melutilanteeseen kohdistuu luonnollisesti välittömästi kuljetusreitin varrella oleviin kohteisiin. Maanmittauslaitoksen maastokartan mukaan muutama asuintalo reitin läheisyydessä ei ole enää olemassa verrattuna siihen tilanteeseen, kuin aiempi melumallinnus oli tehty. Hakijalla ei ole tarkempaa tietoa mitkä talot mahdollisesti ovat asuttuja tai asuttamattomia. Liikennöinnistä aiheutuva keskiäänitaso on kuitenkin mallinnuksen mukaan alle 55 dB:tä asuintalojen kohdalla. Mallinnuksessa ei ole huomioitu Myllypadontien varrella olevaa toista louhinta-aluetta, Lavangon moottoriradan toimintoja, kierrätystoimintojen aluetta eikä lentomelua. Kuten mallinnuksesta ilmenee, niin kuljetusliikenteestä aiheutuva melu (>45 dB, keskiäänitaso) rajoittuu kuitenkin vain kuljetustien välittömään läheisyyteen.

Kunnanhallituksen lausunto

Muutoslupahakemus koskee lainvoimaisen ympäristö- ja maa-ainesluvan muuttamista kulkuyhteyden osalta. Maa-ainesluvan mukainen louhinta on alueella voimassa olevan Focus-alueen osayleiskaavan mukaista ja alueen tasaamisen voidaan katsoa edistävän alueen rakentamisvalmiuteen saattamista. Uusi tieyhteys kulkee Vantaan puolelle lentoliikenteen alueen kautta Focus-alueen eteläosasta, eikä yhteyden toteuttaminen aiheuta siten haittaa Focus-alueen toteuttamiselle. Alueen vaiheittaisen toteuttamisen näkökulmasta kulkuyhteyden muuttaminen uudelle reitille voi olla jopa aiemmin esitettyyn nähden parempi ratkaisu. Liikennöintireitti jatkuu Vantaan puolella Myllypadontietä pitkin päätyen lopulta Myllykylätielle. Meluselvityksen mukaan melutilanteen muutos on vähäinen ja se kohdistuu kuljetusreitin varrelle. Kulkuyhteyden siirtämiselle on lupahakemuksessa esitetty perusteltuja erityisiä syitä. Edellä mainitut seikat huomioiden kunnanhallitus puoltaa kulkuyhteyden muuttamista.

Yleisesti kivi- ja maa-ainesten aktiivisten hyödyntämishankkeiden määrä Ruotsinkylän alueella lisää Tuusulan kunnalle painetta rajoittaa raskaan liikenteen kauttakulkua erityisesti Lahelassa, jossa mm. Lahelantie on osin kunnan hallinnoima asuntoalueen kautta kulkeva katu. Kunta tarkkailee mm. raskaan liikenteen määrää hallinnassaan olevalla katu- ja tieverkolla ja varautuu tarvittaessa rajoittamaan raskaan liikenteen liikkumista sellaisilla hallinnassaan olevilla väylillä, joissa liialliseksi kasvava liikenne aiheuttaa ei hyväksyttäviä haittoja asutukselle, maankäytölle, väylästölle, liikenneturvallisuudelle tai liikenneverkon toiminnalle. Edellytämme, että hankkeessa toiminnan vaikutusten arviointiin, seurantaan, vaikutusten dokumentointiin sekä tiedon raportointiin osapuolille kiinnitetään erityistä huomiota ja toiminnasta aiheutuvat haitat hallitaan ja minimoida asianmukaisin toimin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi ympäristö- ja maa-ainesluvan muutoshakemuksen liitteineen
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus, valmistelijat, maankäyttö

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.