Tekninen lautakunta, kokous 24.5.2022

§ 70 Rykmentinpuistotien katusuunnitelmaehdotusten piir.no 2134/1,3-12,60,70 hyväksyminen

TUUDno-2021-192

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Helena Sundström, projektipäällikkö, helena.sundstrom@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunta on perustanut 16.12.2019 dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS), jonka sisällä kilpailutetaan vuosien 2020-2022 aikana erilaisia yhdyskuntatekniikan suunnittelu- ja rakentamispalveluiden hankintoja.

Hyrylän uuden linja-autoterminaalin ja katujen kunnallistekniikan rakennussuunnittelun hankinta on julkaistu Yhdyskuntatekniikan suunnittelu- ja rakennuttamispalveluiden dynaamiseen hankintajärjestelmään 2020-2022 (DPS) osa-alueisiin 3. Liikennetekniikka ja 4. Tie-, katu- ja aluetekniikka valittujen toimittajien kesken. Hankinnassa noudatetaan DPS koskevaa sopimusta, jollei ole hankekohtaisesti muuta mainittu. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukainen dynaaminen hankintajärjestelmä, johon kaikki halukkaat ehdokkaat voivat osallistua koko sen keston ajan.

Hyrylään Tuusulanväylän länsipuolelle suunnitteilla olevan uuden liikekeskuksen myötä on Hyrylän nykyinen linja-autoterminaali päätetty siirtää noin 250 m nykyisestä sijainnistaan itään päin, Tuusulanväylän itäpuolelle. Terminaali ja sen toiminnot sijoittuvat kadun varteen ulkotiloihin. Suunnittelukohteena on Tuusulassa Rykmentinpuiston keskuksen asemakaava-alueella sijaitseva Hyrylän uusi linja-autoterminaali lähialueineen. Suunnittelun tavoitteena on laatia rakennussuunnitelmatasoiset tekniset ja kaupalliset asiakirjat linja-autoterminaalin ja suunnittelualueen kunnallistekniikan toteuttamiseksi. Suunnitelmien tulee olla kokonaisuudessaan valmiit 28.1.2022. Välitavoitteena on, että nähtäville laitettavat katusuunnitelmat ovat valmiit 30.9.2021 mennessä.

Hankintailmoitus julkaistiin Cloudia kilpailutusportaalin kautta 4.2.2021, ilmoituksen numero on 332729. Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin, vertailuna halvin hinta. Halvinta hintaa käytetään valintaperusteena, koska suunnitelmien laadullisuus on otettu huomioon tarjokkaiden soveltuvuusvaatimuksissa ja tehtävää säätelevän normiston kautta.

Tarjousten avaus ja tarjouspyynnönmukaisuus

Tarjouksia saatiin määräaikaan 9.3.2021 klo 16.00 mennessä neljä kappaletta: AFRY Finland Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy, Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 16.2.2021  klo 12:00 mennessä esitettyihin kysymyksiin vastattiin 18.2.2021. Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 10.3.2021. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.

Avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia, ja ne voitiin ottaa mukaan tarjousten vertailuun.

Tarjousvertailu

Tarjouspyynnössä oli kerrottu, että ehdot täyttäneistä tarjoajista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt konsultti. Palveluntuottajaksi valitaan yksi toimija.

Tarjoushinnat olivat seuraavat (alv 0 %):

  • Sitowise Oy: kokonaishinta 130 735,00 euroa
  • Ramboll Oy: kokonaishinta 188 695,00 euroa
  • FCG Finnish Consulting Group Oy: kokonaishinta 216 425,00 euroa
  • AFRY Finland Oy: kokonaishinta 335 521,25 euroa


Kokonaistaloudellisesti edullisimman hinnan on antanut Sitowise Oy.

 

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 § 150 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan tekninen lautakunta päättää suunnitteluhankinnoista, joiden arvo ylittää 100 000 euroa.

 

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun tarjoajan kanssa tehdään erillinen kirjallinen toimeksiantosopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

 

Liitteenä ovat tarjouspyyntö ja tarjousten vertailutaulukko.

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • että Hyrylän uuden linja-autoterminaalin ja katujen kunnallistekniikan rakennussuunnittelu annetaan tarjouskilpailun mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättäneelle Sitowise Oy:lle hintaan 130 735,00 euroa (alv 0 %)
  • oikeuttaa yhdyskuntatekniikan päällikön solmimaan toimeksiannosta sopimuksen
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Cecilia Veikkolainen ehdotti asian pöydälle jättämistä lisätietojen saamista varten. Ehdotus raukesi kannattamattomana.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti

  • että Hyrylän uuden linja-autoterminaalin ja katujen kunnallistekniikan rakennussuunnittelu annetaan tarjouskilpailun mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättäneelle Sitowise Oy:lle hintaan 130 735,00 euroa (alv 0 %)
  • oikeuttaa yhdyskuntatekniikan päällikön solmimaan toimeksiannosta sopimuksen
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Valmistelija

  • Helena Sundström, projektipäällikkö, helena.sundstrom@tuusula.fi

Perustelut

Etelä-Tuusula, Rykmentinpuiston keskuksen asemakaava-alue, Rykmentin puistotien katusuunnitelma välillä Tuusulanväylä - Rykmentintie, Klaavolantien katusuunnitelman muutos välillä Rykmentin puistotie - Rykmentintie, Rykmentintien katusuunnitelman muutos välillä Rykmentin puistotie - Klaavolantie

Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa on laadittu otsikon mukainen katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2134-1,3...12. 60 ja 70. Katusuunnitelma oli nähtävillä 28.4.-11.5.2022. Nähtävilläoloaikana jätettiin kaksi muistutusta.

Suunnitelmaselostus

Lähtökohdat

Katusuunnitelmaehdotus koskee Hyrylän uuden linja-autoterminaalin sekä sitä ympäröivien katujen rakentamista. Suunnitelma-alue sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Rykmentinpuiston keskuksen asemakaava-alueelle.

Hyrylän palvelukeskushankkeen edistymisen myötä on tullut tarve siirtää linja-autoterminaalin toiminnat nykyiseltä sijainniltaan Rykmentinpuiston keskuksen puolelle sille asemakaavassa osoitettuun paikkaan. Linja-autoterminaalin siirrosta on päätetty kunnanhallituksen kokouksessa 30.11.2020.

Liikenne- ja katutekniset ratkaisut

Katusuunnitelmaehdotus käsittää Rykmentin puistotien ja Klaavolantien rakentamisen asemakaavan mukaisesti. Linja-autoterminaalin päätoiminnot sijoittuvat Rykmentin puistotien varteen. Lisäksi terminaalialueen toimivuuden varmistamiseksi Klaavolantien ja Rykmentintien risteykseen rakennetaan kiertoliittymä ja Rykmentintien sekä Klaavolantien varteen rakennetaan linja-autojen pikapysäköintipaikkoja. Katusuunnitelmaehdotus sisältää myös pysäköintialueen kaava-alueen luoteiskulmassa (kaavamerkintä p-16).

Linja-autoterminaali sijoittuu Rykmentin puistotien varteen noin paaluvälille 130...230. Terminaalissa on yhteensä kahdeksan laituria. Laiturit varustetaan pysäkkikatoksin. Terminaalialueelle rakennetaan pohjaveden suojausrakenne bentoniittimatosta. Lisäksi HSL:n linjaliikenteen tarpeisiin rakennetaan 5 kpl linja-autojen pikapysäköintipaikkoja Rykmentintien ja Klaavolantien varteen. Linja-autoterminaalin suunnittelu on toteutettu yhteistyössä HSL:n kanssa. Suunnitelmassa on otettu huomioon tilavaraukset ja kaapeleiden varausputket sähköbussien latausmastoille. Latausmastoja ei rakenneta ensi vaiheessa, eikä niitä ole otettu huomioon kustannusarviossa.

Rykmentin puistotien pituus suunnittelualueella on kokonaisuudessaan noin 250 metriä. Katualueen leveys on noin 32 metriä. Kadun varteen rakennetaan kevytväylät. Kevytväylät toteutetaan eroteltuna pyöräily- ja jalankulkuväylinä lukuun ottamatta terminaalialueen eteläreunaa, johon rakennetaan katutilan niukkuuden vuoksi pelkkä jalkakäytävä.  Terminaalialueella kadun pohjoisreunan eroteltu jalankulku- ja pyörätie sekä uimahallin ja linja-autoterminaalin käyttäjien tarpeisiin vastaava pyöräpysäköinti sijoittuvat osittain korttelialueen 5730 puolelle. Korttelialueen puolelle tulevat rakenteet hyväksytetään erillisessä menettelyssä. Uimahallin pääoven eteen on suunniteltu jättöpaikka uimahallin saattoliikenteelle.

Klaavolantien pituus on noin 240 metriä ja katualueen leveys noin 20…23 metriä. Kadun eteläreunaan rakennetaan yhdistetty kevyenliikenteen väylä. Klaavolantien varteen on suunniteltu myös yksi linja-autoliikenteen pikapysäköintipaikka sekä linja-auton jättöpaikka uimahallin tarpeita varten.

Rykmentintien varteen rakennetaan 4 kpl linja-autojen pikapysäköintipaikkoja. Tästä johtuen poistuu käytöstä nykyiset kadunvarsipysäköintipaikat ja katupuut joudutaan poistamaan.

Katusuunnitelmaehdotuksen mukainen pysäköintialue (kaavamerkintä p-16) käsittää 29 pysäköintipaikkaa, joista neljälle tulee varaus sähköauton lataukselle ja kaksi on tarkoitettu takseille.

Suunnitelma-alueelle rakennetaan kaksi uutta kiertoliittymää: Rykmentin puistotien ja Klaavolantien liittymään sekä Klaavolantien ja Rykmentintien liittymään. Jälkimmäinen kiertoliittymä ulottuu pieniltä osin Keski-Suomalainen Oyj:n ja Senaatin omistamille maa-alueille. Näiden alueiden käytöstä tehdään tarvittavat sopimuksen maanomistajan kanssa.

Uusien katulinjauksien myötä uimahallin nykyinen pysäköintipaikka jää suurelta osin pois käytöstä. Suunnittelussa on huomioitu myös väliaikainen pysäköintipaikkojen tarve. Uimahallin käyttäjien ja liityntäpysäköinnin tarpeisiin on samassa yhteydessä suunniteltu noin 180 väliaikaista pysäköintipaikkaa korttelin 5730 alueelle. Väliaikaisten pysäköintipaikkojen tarve poistuu, kun asemakaavan mukainen pysäköintihalli saadaan rakennettua. Väliaikainen pysäköintialue ei kuulu hyväksyttävän katusuunnitelmaehdotuksen piiriin.  Korttelialueen käytöstä tehdään tarvittavat sopimukset maanomistajan kanssa ja rakenteet hyväksytetään erillisessä lupamenettelyssä rakennusvalvonnan kautta.

Päällysteet ja istutukset

Suunnitelma-alueen ajoradat päällystetään asfaltilla. Reunatuet rakennetaan luonnonkivestä. Pysäkkikatosten ympäristössä ja uimahallin edustalla pinnat rakennetaan betonikivestä.

Katujen varsiin ja kiertoliittymien keskiosaan istutetaan lehtipuita. Lisäksi alueelle luodaan katuvihreää toteuttamalla köynnöspylväitä Rykmentin puistotien varteen.

Kuivatus

Katualueet kuivatetaan hulevesiviemäriin liitettävin hulevesikaivoin. Hulevedet johdetaan pääosin hulevesiviemärin ja avo-ojan kautta Kulloontien varressa olevaan viivytysaltaaseen, josta vedet päätyvät Piiliojan kautta Tuusulanjärveen. Rykmentin puistotien länsipään kuivatus tapahtuu Tuusulanväylän hulevesijärjestelmän kautta.

Valaistus

Kaduille on suunniteltu led-valaistus.

Esteettömyys

Suojatiet, keskisaarekkeet ja linja-autopysäkit on suunniteltu esteettömyysohjeita noudattaen.

Kustannusarvio

Hankkeen alustava kustannusarvio on noin 3,5 M€ käsittäen myös Tuusulan Veden ja HSL:n kustannusosuudet.

  • Katusuunnitelmaehdotukseen jätettiin nähtävilläloaikana kaksi muistutusta.

Muistutus 1, HSL, 4.5.2022

”Katusuunnitelmaehdotus koskee Hyrylän uuden linja-autoterminaalin sekä sitä ympäröivien katujen rakentamista. Suunnitelma-alue sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Rykmentinpuiston keskuksen asemakaava-alueelle.

Hyrylän palvelukeskushankkeen myötä Tuusulan kunta on päättänyt siirtää Hyrylän linja-autoterminaalin toiminnot nykyiseltä sijainniltaan Autoasemankadun varresta Rykmentin puistotien uutena rakennettavan katuosuuden varteen.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) lausuu kannanottonaan seuraavaa:

HSL on osallistunut linja-autoterminaalin suunnittelun eri vaiheisiin, ja kannattaa terminaalin rakentamista ehdotetun katusuunnitelman mukaisesti. Rykmentin puistotietä ei kuitenkaan HSL:n näkemyksen mukaan tule suunnitella keskeiseksi läpiajoliikenteen reitiksi. HSL esittää, että muun ajoneuvoliikenteen läpiajo Rykmentin puistotiellä välillä Rykmentintie– Klaavolantie kielletään, ja linja-autoterminaalin alue osoitetaan vain joukkoliikenteen käyttöön. Ajoneuvoliikenteen läpiajo tulee ohjata ensisijaisesti Kulloontien, Klaavolantien tai Pataljoonantien kautta.”

Vastine 1:

Tuusulan kunta katsoo, että läpiajoliikenteen kieltäminen Rykmentin puistotien linja-autoterminaalialueella ei ole alueen muun liikenteen sujuvuuden kannalta tarkoituksenmukaista. Itä-länsi -suuntainen liikenne välillä Tuusulanväylä-Rykmentinpuisto jakautuu terminaalialueen läpi menevän Rykmentin puistotien reitin lisäksi Pataljoonantien ja Klaavolantien kautta.

Tarkastelualueen tuorein liikenne-ennuste on laadsittu vuoden 2022 alussa Autoasemankatu, Koskenmäentie, Hyryläntie -alueen liikenteen toimivuustarkastelua varten. Tässä ennusteessa on otettu huomioon myös Rykmentinpuiston keskustakorttelien alueen maankäytön arvioitu kehitys. Ennuste on laadittu vuodelle 2050. Rykmentin puistotien moottoriajoneuvoliikenteen vuorokausiliikennemäärän arvioidaan olevan noin 3900-4900 ajoneuvoa vuorokaudessa. Oletuksena tällaisella liikennemäärällä on, ettei linja-autoliikennettä merkittävästi haittaavaa liikennekuormaa terminaalialueen läpi muodostu.

Liikenneturvallisuuden varmistamiseksi suunnittelualueella on 30 km/h nopeusrajoitus. Mikäli käyttövaiheessa, maankäytön kehittyessä ja liikennemäärien kasvaessa todetaan, että terminaalialueen läpiajoliikenteestä aiheutuu liikenneturvallisuushaittaa, voidaan terminaalialueen läpikulkuliikenteen järjestelyjä arvioida uudelleen.

 

Muistutus 2, Keski-Uudenmaan polkijat ry, 10.5.2022

”Olemme tutustuneet Rykmentin puistotien, Klaavolantien ja Rykmentintien katusuunnitelmaehdotukseen, ja verranneet valittuja ratkaisuja Väyläviraston ohjeeseen 18/2020: Pyöräliikenteen suunnittelu sekä Tuusulan pyöräliikenteen edistämissuunnitelmaan.

Katusuunnitelmaehdotuksessa on osittain sovellettu pyörätien ja jalkakäytävän erottamista, joka onkin tärkeää linja-autoaseman ympäristössä, jossa ihmisiä liikkuu paljon. Myös Klaavolantien varteen sopisi pyöräliikenteen ja jalankulun erottelu. Ehdotuksen mukaan Klaavolantien yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle on varattu 3,5 m. Erottelu voidaan toteuttaa sujuvasti ja helposti mikäli väylä levennetään vähintään 4,0 m, joka voidaan ottaa nurmialueesta. Tällöin myös erikoinen jalkakäytävä-saareke jää tarpeettomaksi Klaavolantien ja Rykmentin puistotien kiertoliittymän nurkalla.

Pysäköinnin osalta suunnitelmassa mainitaan pyörätelineet, mutta ei tarkemmin niiden tyyppiä. Laadukas pyöräpysäköinti sisältää sekä runkolukitusmahdollisuuden että sääsuojauksen esimerkiksi katoksen muodossa. Toivomme, että kaikissa pyöräpysäköintitelineissä on laadukas runkolukitusmahdollisuus sekä vähintään osa pyöräpysäköinnistä on katettuja.

Ehdotuksessa on merkitty luiskattu reunakivi pyöräteiden risteykseen. Pyörätien risteykseen ei kuulu luiskattu eikä muukaan reunakivi, vaan risteyksen tulee olla tasainen, jotta polkupyörän kuljettajan huomio jää liikenteen havainnointiin eikä kadun epätasaisuuksiin. Edes luiskattu reunakivi ei kuulu pyörätien risteykseen, ja ehdotamme näiden poistamista, ja korvaamista tasaisella asfaltoinnilla.

Kiertoliittymässä pyörätie tulee linjata ympyrän muotoisena ajoradan geometriaa mukaillen kuten pyöräliikenteen suunnitteluohje kpl 5.7.3 opastaa.  Katusuunnitelmaehdotuksen teräviä mutkia sisältävät pyörätiet kiertoliittymissä heikentää tienkäyttäjien ennakoitavuutta ja aiheuttaa vaaratilanteita.

Rykmentin puistotie välillä Tuusulanväylä-Klaavolantie on pohjoispuolella erikoisesti pyörätie ja jalkakäytävä väärin päin. Pyörätie tulee olla ajoradan puolella ja jalkakäytävä kauempana ajoradasta kuten kaikkialla muuallakin tehdään.

Vastine 2:

Klaavolantien varren kevyenliikenteen väylän järjestelyjä tarkasteltiin suunnittelun alkuvaiheessa ja todettiin, että Klaavolantien varteen ei mahdu eroteltua pyörä- ja jalkakäytävää. Suunnittelussa on otettu huomioon myös muita näkökohtia, mm. katuvihreä, joka on tärkeä viihtyisyyttä lisäävä elementti.

Pyörätelineiden tyyppi tarkentuu tarkemman suunnittelun vaiheessa. Tarkoitus on toteuttaa pyöräpysäköintipaikat sellaisina, että niissä on runkolukitusmahdollisuus. Myös katetun pyöräpysäköinnin mahdollisuutta tarkastellaan.

Tuusulassa katuympäristöä suunnitellaan pyöräilyn lisäksi myös jalankulkijoille ja monen muun näkökulman kannalta, kuten esteettömyyden ja liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Suunnittelualueella on paljon risteävää liikennettä, joten liikenneturvallisuuden näkökulmasta on katsottu aiheelliseksi rajoittaa myös pyöräilijöiden ajonopeuksia. Suunnittelualueella suojateiden reunakivilinjat on suunniteltu esteettömyysohjeita soveltaen samalla periaatteella kuin aiemmin rakennetuilla Rykmentinpuiston alueen kaduilla. Tuusulanväylän liittymässä sijaitsevan suojatien pyöräkaistan reunakivi on päätetty tarkemmassa suunnitteluvaiheessa muuttaa 0-tasoon.

Kiertoliittymien ajojärjestelyt on suunniteltu kaikki käyttäjät, olemassa oleva katutila, katukalusteet, näkemät ja liikenneturvallisuus huomioon ottaen. Liittymän geometrian muutosten avulla kevyen liikenteen käyttäjien havaittavuus paranee ajonopeuksien laskiessa.

Rykmentin puistotiellä välillä Tuusulanväylä-Rykmentintie päädyttiin tavanomaisesta poikkeavaan järjestykseen erotellulla pyörätiellä ja jalkakäytävällä liikenneturvallisuussyistä: suunnitellulla järjestelyllä Rykmentin puistotien koillispuolella sijaitseville linja-autopysäkeille tullaan ja poistutaan jalankululle osoitetun kaistan kautta ja Rykmentin puistotien erotellun pyörä- ja jalkakäytävän koillispuolelle sijoittuva pyöräpysäköinti on nyt pyöräkaistan vieressä.  Näin jalankulun ja pyöräilyn risteävää liikennettä saadaan vähennettyä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä Rykmentin puistotien katusuunnitelmaehdotuksen välillä Tuusulanväylä-Rykmentintie, Klaavolantien katusuunnitelman muutosehdotuksen välillä Rykmentin puistotie-Rykmentintie ja Rykmentintien katusuunnitelman muutosehdotuksen välillä Rykmentin puistotie-Klaavolantie,  piir.no 2134/1,3-12,60,70.

 

Päätös

Tekninen lautakunta päätti hyväksyä Rykmentin puistotien katusuunnitelmaehdotuksen välillä Tuusulanväylä-Rykmentintie, Klaavolantien katusuunnitelman muutosehdotuksen välillä Rykmentin puistotie-Rykmentintie ja Rykmentintien katusuunnitelman muutosehdotuksen välillä Rykmentin puistotie-Klaavolantie,  piir.no 2134/1,3-12,60,70.

Kokouskäsittely

Kokoustauko asian käsittelyn jälkeen klo 18:52-19:01.

Jäsen Jorma Sulander poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 18:52.

Tiedoksi

Naapurikiinteistöjen omistajat ja haltijat, muistutusten antajat: Keski-Uudenmaan polkijat ry, HSL, Petri Juhola, Jouni Määttä, Helena Sundström, Heikki Lonka, Jussi Pesonen, Riitta Kalliokoski, Anne Paakkinen, Anne Olkkola, Asko Honkanen, maankäyttöposti

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000
Faksi: 029 56 42079
sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.