Kasvatus- ja sivistyslautakunta, kokous 15.2.2022

§ 13 Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilu, kasvatus- ja sivistyslautakunnan päätöksen 129/15.12.2021 kumoaminen

TUUDno-2021-2780

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Hannamari Halinen, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.halinen@tuusula.fi
Vesa Joronen, varhaiskasvatuksen asiantuntija, vesa.joronen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunnan ja Pilke päiväkodit Oy:n välinen ostopalvelusopimus koskien Nummenharjun päiväkotia on päättymässä 31.7.2022.

Paijalan alueen varhaiskasvatuspalveluiden riittävyyden turvaamiseksi Nummenharjun päiväkodin toiminnan tulee jatkua. Yksityisen päiväkotitoiminnan jatkumisen vaihtoehtoina ovat:

  1. siirtyminen yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi
  2. ostopalvelusopimuksen kilpailutus
  3. varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilun toteuttaminen ajalla 1.8.2022-31.7.2023
     

Vaihtoehtojen vertailu

Yllä olevien vaihtoehtojen vertailu kohtien a-e mukaisesti.

  1. Palveluiden riittävyyden turvaaminen Paijalan alueell
  2. Lasten sijoittuminen Nummenharjun päiväkotiin.
  3. Pysyvät vuorovaikutussuhteet lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön välillä.
  4. Varhaiskasvatusmaksujen määräytyminen
  5. Kustannukset

 

Vaihtoehto a- siirtyminen yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi

Nykyisen ostopalvelusopimuksen mukaisesti Tuusulan kunta sijoittaa lapset Nummenharjun päiväkotiin. Järjestely on turvannut palveluiden riittävyyden alueella. Siirtyminen yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi tarkoittaisi sitä, että Tuusulan kunta ei voi sijoittaa päiväkotiin lapsia vaan asiakkaaksi hakeudutaan. Tätä kautta voidaan nähdä riskinä se, että alueella ei ole riittävästi palveluita. Riskinä, siirtymisellä yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi, arvioidaan olevan se, että Nummenharjun päiväkotiin ei löydy yksityistä palveluntuottajaa.

Varhaiskasvatuslain 3§ (540/2018) perusteella varhaiskasvatuksen tavoitteena on turvata lasta kunnioittava toimintatapa ja mahdollisimman pysyvät vuorovaikutussuhteet lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön välillä. Tällä hetkellä päiväkodissa olevat lapsille päätöksen varhaiskasvatuspaikasta on tehnyt Tuusulan kunta. Lisäksi Nummenharjun päiväkodissa olevien lasten varhaiskasvatusmaksut määräytyvät varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain (1503/2016) mukaisesti. Siirtymisellä yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi arvioidaan olevan vaikutusta siihen, että osalla asiakkaista ei olisi taloudellisia mahdollisuuksia jatkaa asiakkaina. Tätä kautta jatkuvuus lasten varhaiskasvatuksen vaarantuisi.

Nummenharjun päiväkodin siirtyminen yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi voidaan arvion perusteella toteuttaa talousarvion puitteissa.

 

Vaihtoehto b -ostopalvelusopimuksen kilpailutus

Yksityisen päiväkotitoiminnan jatkuminen Nummenharjun päiväkodissa voidaan toteuttaa ostopalvelusopimuksen kilpailutuksena. Ostopalvelusopimuksessa määriteltäisiin, että Tuusulan kunta sijoittaa lapset Nummenharjun päiväkotiin. Järjestely turvaa palveluiden riittävyyden alueella.

Asiakkaiden osalta ostopalvelusopimuksen kilpailutus tarjoaa mahdollisuuden varhaiskasvatuksen jatkumiselle Nummenharjun päiväkodissa. Ostopalvelusopimuksen kilpailutuksen kautta Nummenharjun päiväkodin palveluntuottaja voi vaihtua. Palveluntuottajan vaihdoksen myötä riskinä on henkilöstön vaihtuminen ja sen vaikutukset lasten varhaiskasvatuksen jatkuvuuteen.

Varhaiskasvatuksen järjestämisen vaihtoehtojen osalta valmistelussa on varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin käyttöönotto. Tulosidonnaisen palvelusetelin käyttöönoton myötä suunnitelmana on luopua ostopalvelun käytöstä. Pääsääntöisesti varhaiskasvatuksen ostopalvelusopimukset on solmittu 3 -5 vuodeksi. Kilpailutuksen osalta riskinä on se, että lyhyemmälle ajalle tehtävään kilpailutukseen ei saada tarjouksia.

Nummenharjun päiväkodin ostopalvelusopimuksen kilpailutus voidaan arvion perusteella toteuttaa talousarvion puitteissa.

 

Vaihtoehto c- varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilun toteuttaminen 1.8.2022-31.7.2023

Yksityisen päiväkotitoiminnan jatkuminen Nummenharjun päiväkodissa voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilun kautta. Siirtyminen palvelusetelillä toimivaksi päiväkodiksi tarkoittaisi sitä, että Tuusulan kunta ei voi sijoittaa päiväkotiin lapsia vaan asiakkaaksi hakeudutaan. Järjestelyn arvioidaan turvaavan palveluiden riittävyyden alueella.

Asiakkaiden osalta siirtyminen palvelusetelillä toimivaksi päiväkodiksi tarjoaa mahdollisuuden varhaiskasvatuksen jatkumiselle Nummenharjun päiväkodissa. Järjestely tarjoaa myös mahdollisuuden henkilöstön pysyvyyteen ja lasten varhaiskasvatuksen jatkuvuuteen.

Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilun toteuttaminen Nummenharjun päiväkodissa ajalla 1.8.2022-31.7.2023 voidaan arvion perusteella toteuttaa talousarvion puitteissa.

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • vaihtoehto c:n mukaisesti, että Nummenharjun päiväkodissa toteutetaan varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilu ajalla 1.8.2022-31.7.2023 ja valtuuttaa sivistysjohtajan neuvottelemaan kokeilusta Pilke päiväkodit Oy:n kanssa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Hannamari Halinen, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.halinen@tuusula.fi
  • Vesa Joronen, varhaiskasvatuksen asiantuntija, vesa.joronen@tuusula.fi

Perustelut

Kasvatus- ja sivistyslautakunta on päätöksellään 129 § 14.12.2021 päättänyt varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilun toteuttamisesta ajalla 1.8.2022-31.7.2023 Nummenharjun päiväkodissa.

Hallintolain (434/2003) 52§:n perusteella päätöksessä olevan asiavirheen käsittely tapahtuu joko viranomaisen omasta aloitteesta tai asianosaisen vaatimuksesta. Asiavirheen korjaaminen edellyttää, että asia käsitellään uudelleen ja asiassa annetaan uusi päätös. Asia- tai kirjoitusvirheen korjaamisesta on tehtävä merkintä alkuperäisen päätöksen taltiokappaleeseen tai viranomaisen käytössä olevaan tietojärjestelmään.

Tuusulan kunnan sisäisen tarkastuksen kautta on tullut ilmi, että päätös tulkitaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaiseksi julkiseksi hankinnaksi. Asiakasvalintajärjestelmät kuten palvelusetelijärjestelmät jäävät tietyin edellytyksin hankintalainsäädännön soveltamisalan ulkopuolelle. Tämä edellyttää kuitenkin, että järjestelmään pääsevät mukaan kaikki vaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Tässä tapauksessa järjestelmä olisi koskenut vain yhtä palveluntuottajaa. Varhaiskasvatuksen palvelut ovat hankintalain sosiaali- ja terveyspalveluita, joiden kansallinen kynnysarvo on 400.000 euroa. Tämän tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilun voidaan arvioida ajalla 1.8.2022 – 31.7.2023 täyttävän tai ylittävän 400.000 euroa, jonka vuoksi se myös arvonsa puolesta kuuluu hankintalain soveltamisalaan.

Lautakunnalle esitetään, että lautakunta ottaa omasta aloitteesta käsiteltäväksi päätöksen § 129 Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilusta ja että lautakunta kumoaa päätöksen § 129 Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilusta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • ottaa omasta aloitteestaan käsiteltäväksi tekemänsä päätöksen 129 § 14.12.2021 Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilusta
  • kumota päätöksensä 129 § 14.12.2021 Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilusta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.