Kasvatus- ja sivistyslautakunta, kokous 14.12.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 129 Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilu

TUUDno-2021-2780

Valmistelija

  • Hannamari Halinen, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.halinen@tuusula.fi
  • Vesa Joronen, varhaiskasvatuksen asiantuntija, vesa.joronen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunnan ja Pilke päiväkodit Oy:n välinen ostopalvelusopimus koskien Nummenharjun päiväkotia on päättymässä 31.7.2022.

Paijalan alueen varhaiskasvatuspalveluiden riittävyyden turvaamiseksi Nummenharjun päiväkodin toiminnan tulee jatkua. Yksityisen päiväkotitoiminnan jatkumisen vaihtoehtoina ovat:

  1. siirtyminen yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi
  2. ostopalvelusopimuksen kilpailutus
  3. varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilun toteuttaminen ajalla 1.8.2022-31.7.2023
     

Vaihtoehtojen vertailu

Yllä olevien vaihtoehtojen vertailu kohtien a-e mukaisesti.

  1. Palveluiden riittävyyden turvaaminen Paijalan alueell
  2. Lasten sijoittuminen Nummenharjun päiväkotiin.
  3. Pysyvät vuorovaikutussuhteet lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön välillä.
  4. Varhaiskasvatusmaksujen määräytyminen
  5. Kustannukset

 

Vaihtoehto a- siirtyminen yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi

Nykyisen ostopalvelusopimuksen mukaisesti Tuusulan kunta sijoittaa lapset Nummenharjun päiväkotiin. Järjestely on turvannut palveluiden riittävyyden alueella. Siirtyminen yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi tarkoittaisi sitä, että Tuusulan kunta ei voi sijoittaa päiväkotiin lapsia vaan asiakkaaksi hakeudutaan. Tätä kautta voidaan nähdä riskinä se, että alueella ei ole riittävästi palveluita. Riskinä, siirtymisellä yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi, arvioidaan olevan se, että Nummenharjun päiväkotiin ei löydy yksityistä palveluntuottajaa.

Varhaiskasvatuslain 3§ (540/2018) perusteella varhaiskasvatuksen tavoitteena on turvata lasta kunnioittava toimintatapa ja mahdollisimman pysyvät vuorovaikutussuhteet lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön välillä. Tällä hetkellä päiväkodissa olevat lapsille päätöksen varhaiskasvatuspaikasta on tehnyt Tuusulan kunta. Lisäksi Nummenharjun päiväkodissa olevien lasten varhaiskasvatusmaksut määräytyvät varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain (1503/2016) mukaisesti. Siirtymisellä yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi arvioidaan olevan vaikutusta siihen, että osalla asiakkaista ei olisi taloudellisia mahdollisuuksia jatkaa asiakkaina. Tätä kautta jatkuvuus lasten varhaiskasvatuksen vaarantuisi.

Nummenharjun päiväkodin siirtyminen yksityisen hoidon tuella toimivaksi päiväkodiksi voidaan arvion perusteella toteuttaa talousarvion puitteissa.

 

Vaihtoehto b -ostopalvelusopimuksen kilpailutus

Yksityisen päiväkotitoiminnan jatkuminen Nummenharjun päiväkodissa voidaan toteuttaa ostopalvelusopimuksen kilpailutuksena. Ostopalvelusopimuksessa määriteltäisiin, että Tuusulan kunta sijoittaa lapset Nummenharjun päiväkotiin. Järjestely turvaa palveluiden riittävyyden alueella.

Asiakkaiden osalta ostopalvelusopimuksen kilpailutus tarjoaa mahdollisuuden varhaiskasvatuksen jatkumiselle Nummenharjun päiväkodissa. Ostopalvelusopimuksen kilpailutuksen kautta Nummenharjun päiväkodin palveluntuottaja voi vaihtua. Palveluntuottajan vaihdoksen myötä riskinä on henkilöstön vaihtuminen ja sen vaikutukset lasten varhaiskasvatuksen jatkuvuuteen.

Varhaiskasvatuksen järjestämisen vaihtoehtojen osalta valmistelussa on varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin käyttöönotto. Tulosidonnaisen palvelusetelin käyttöönoton myötä suunnitelmana on luopua ostopalvelun käytöstä. Pääsääntöisesti varhaiskasvatuksen ostopalvelusopimukset on solmittu 3 -5 vuodeksi. Kilpailutuksen osalta riskinä on se, että lyhyemmälle ajalle tehtävään kilpailutukseen ei saada tarjouksia.

Nummenharjun päiväkodin ostopalvelusopimuksen kilpailutus voidaan arvion perusteella toteuttaa talousarvion puitteissa.

 

Vaihtoehto c- varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilun toteuttaminen 1.8.2022-31.7.2023

Yksityisen päiväkotitoiminnan jatkuminen Nummenharjun päiväkodissa voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilun kautta. Siirtyminen palvelusetelillä toimivaksi päiväkodiksi tarkoittaisi sitä, että Tuusulan kunta ei voi sijoittaa päiväkotiin lapsia vaan asiakkaaksi hakeudutaan. Järjestelyn arvioidaan turvaavan palveluiden riittävyyden alueella.

Asiakkaiden osalta siirtyminen palvelusetelillä toimivaksi päiväkodiksi tarjoaa mahdollisuuden varhaiskasvatuksen jatkumiselle Nummenharjun päiväkodissa. Järjestely tarjoaa myös mahdollisuuden henkilöstön pysyvyyteen ja lasten varhaiskasvatuksen jatkuvuuteen.

Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilun toteuttaminen Nummenharjun päiväkodissa ajalla 1.8.2022-31.7.2023 voidaan arvion perusteella toteuttaa talousarvion puitteissa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • vaihtoehto c:n mukaisesti, että Nummenharjun päiväkodissa toteutetaan varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin kokeilu ajalla 1.8.2022-31.7.2023 ja valtuuttaa sivistysjohtajan neuvottelemaan kokeilusta Pilke päiväkodit Oy:n kanssa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kasvatus ja sivistyslautakunta
osoite: Kotorannankuja 10, Pl 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupisteeseen os. Autoasemankatu 2, 04300 Tuusula. Avoinna ma-to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-12.00.