Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, kokous 23.9.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 72 Talousarvio 2022 ja taloussuunnitelma 2022-2026, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

TUUDno-2021-2033

Valmistelija

  • Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi
  • Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi
  • Terttu Turnbull-Smith, talouspäällikkö, terttu.turnbull-smith@tuusula.fi
  • Tiina Simons, vs. sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut 

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan talousarvioesitys on laadittu kunnanhallituksen hyväksymiä laadintaohjeita noudattaen. Sivistyksen toimialueen toimintaa ja kehittämistä ohjaavat Tuusulan kuntastrategia, valtuustokaudelle asetetut tavoitteet ja toimialueella laaditut kehittämissuunnitelmat, toimialan keskeinen lainsäädäntö ja normitasoinen ohjaus (mm. nuorisolaki ja museolaki) sekä Tuusulan kunnan hyvinvointisuunnitelma. Strategiaprosessin ollessa kesken toimialueen tavoitteet ovat alustavia. 

Talousarvion laadintaohjeet ovat esityslistan liitteenä.  

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan alaisen toiminnan kokonaismenot 9,0 milj. euroa kasvavat 1,4 % (121 tuhatta euroa) ja tuotot 1,3 milj. euroa kasvavat 2,3 % (30 tuhatta euroa) vuoden 2021 talousarvioon verrattuna. Toimintakate 7,6 milj. euroa heikkenee vuoden 2021 toimintakatteeseen verrattuna 1,2 % (91 tuhatta euroa). 

Kulttuuri 

Kulttuurin palvelualueeseen kuuluvat museo- ja kulttuuripalveluiden ja kirjaston palveluyksiköt. 

Museoiden pääsymaksuja korotettiin 1.1.2021. Maksuperusteet ja taksat liitteenä.   

Toiminnan painopisteinä vuonna 2022 ovat kirjastojärjestelmän vaihtaminen, Halosenniemen peruskorjauksen edistäminen, kokoelmahallinnan kehittäminen, Hankkeiden edistäminen, kulttuurihyvinvointisuunnitelman käynnistäminen sekä tapahtumat liittyen merkkivuoteen “150 vuotta Aleksis Kiven kuolemasta”. 

Vapaa-aika 

Vapaa-aikapalveluiden palvelualueeseen kuuluvat liikuntapaikat ja ulkoilupalvelut, uimahalli- ja terveysliikuntapalvelut ja alueellinen nuorisotyö ja tapahtumapalvelut. 

Toiminnan painopisteitä talousarviovuonna ovat nuorten hyvinvointi ja kulttuurikasvatus, osallisuuden kehittäminen, luontoliikunnan olosuhteiden parantaminen, harrastuspaikkojen rakentaminen ja hyvinvointivalmennuksen laajentaminen. Osallistumme lisäksi järjestöstrategian toteuttamiseen.   

Maksuperusteet ja taksat ovat talousarviossa valmisteltu siten, että perusteisiin ei ole tehty muutoksia ja taksoja on korotettu pääasiassa tasolla 0-4%. Maksuperusteet ja taksat ovat pykälän liitteenä. 

Vuodelle 2022 alusta lukien esitetään henkilölisäys alueellinen nuorisotyö -palveluyksikköön Kellokoskelle (nuoriso-ohjaaja 1htv). Lisäys on osa kehittämissuunnitelmaa, jossa yksiköihin lisätään toinen kokoaikainen työntekijä vahvistamaan mm. alueen koulunuorisotyötä ja määräajaksi palkatun henkilöstön määrää pienennetään. 

Investoinnit  

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan investointiesitys (sisältää koko kunnan hankkeet) on liitteenä.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Tiina Simons, vs. sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää  

  • antaa lausunnon kunnanhallitukselle talousarviosta v. 2022, taloussuunnitelmasta vv. 2022–2026 sekä investointiohjelmasta vv. 2022–2026   

  • esittää, että perustetaan nuoriso-ohjaajan tehtävä 1.1.2022 alkaen. 

__________

Puheenjohtajan avattua keskustelun jäsen Tuhkunen teki muutosesityksen päätösehdotukseen: Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää antaa lausunnon kunnanhallitukselle talousarviosta v. 2022, taloussuunnitelmasta v. 2022 sekä investointiohjelmasta vv. 2022–2026. Esitys raukesi kannattamattomana.

Keskustelun päätteeksi lautakunta päätti yksimielisesti jättää seuraavan toimenpidealoitteen: Lautakunta toivoo jatkossa pidemmän tähtäimen suunnitteluun enemmän sisältöä toiminnallisista tavoitteista.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi lautakunta päätti jättää seuraavan toimenpidealoitteen: Lautakunta toivoo jatkossa pidemmän tähtäimen suunnitteluun enemmän sisältöä toiminnallisista tavoitteista.

 

 


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.