Perustelut
Asiaselostus
Uudenmaan ELY-keskus, Vantaan kaupunki ja Tuusulan kunta ovat laatineet aluevaraussuunnitelman maantien 152 (Kehä IV) toteuttamisesta. Hankkeen tavoitteena on muodostaa uusi tieyhteys Hämeenlinnanväylän (vt 3) ja Tuusulanväylän (kt 45) välillä. Aluevaraussuunnitelma valmistui vuoden vaihteessa. Monivaiheisen suunnittelun kautta on saatu aikaiseksi huolellisesti tutkittu ratkaisu, jonka pohjalta liikennejärjestelmää ja alueen maankäyttöä voidaan kehittää pitkäjänteisesti.
Aluevaraussuunnitelmassa esitetty ratkaisu poikkeaa Focus-alueen osayleiskaavassa ja osayleiskaavaa varten laaditusta aluevaraussuunnitelmasta. Päivitetyssä aluevaraussuunnitelmassa liittymäjärjestelyjä on muutettu, Myllykyläntien eritasoliittymälle on esitetty kaksi vaihtoehtoista toteuttamistapaa ja Siltaniitun eritasoliittymän varauksesta on luovuttu tarpeettomana. Aikaisemmassa aluevaraussuunnitelmassa eritasoliittymiä oli yhteensä viisi kappaletta noin 3,5 km:n mittaisella tieosuudella Tuusulanväylä (kt 45) ja Myllykyläntien (mt 11463) välillä, eli Focus-alueella, mikä on verrattain paljon ottaen huomioon tien luonne logistiikan poikittaisyhteytenä.
Eritasoliittymän poistuminen vaikuttaa Focus-alueen osayleiskaavassa esitetyn Kehä IV:n rinnakkaiskadun linjauksen käyttökelpoisuuteen ja toteuttamismahdollisuuksiin merkittävästi, sillä kehätien pohjoispuolella lähes kokonaan kulkeva rinnakkaiskatu vaihtaa osayleiskaavaratkaisussa Siltaniitun eritasoliittymän kohdalta tien eteläpuolelle. Näiden tietojen valossa Focus-alueen läpikulkeva katu oletettavasti kannattaisi ohjata kulkemaan koko matkan kehätien pohjoispuolella. Suunnittelullisiin yksityiskohtiin voidaan ottaa tarkemmin kantaa Focus-alueen käynnistyvässä yleissuunnittelussa ja asemakaavoituksessa.
Mt 152 jatkeen suunnittelu Kehä IV:ksi on ohjelmoitu MAL 2019 suunnitelmassa vuosille 2020–2031. Helsingin seudun kuntien ja valtion välisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksessa 2020-2031 (MAL-sopimuksessa) Keski-Uudenmaan logistiikan poikittaisyhteydet on priorisoitu yhtenä valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa 2021–2032 huomioon otettavana suunnittelukohteena.
Vantaan kaupunki ei ole nähnyt kehätien toteuttamista tarpeelliseksi lähitulevaisuudessa. Vantaan yleiskaavapäätökseen (Vantaan kaupunginhallitus 11.1.2021 § 17) on kirjattu, että vuoden 2020 lopussa valmistuneessa aluevaraussuunnitelmassa Maantie 152 välillä Hämeenlinnanväylä–Tuusulanväylä tai Vantaan yleiskaavassa ”ei kuitenkaan ole riittävässä määrin vielä ratkaistu maantien sijaintia tai sen vaikutuksia, vaan ne tulee ratkaista liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 18 §:n mukaisella yleissuunnitelmalla sekä muulla tarkemmalla aluesuunnittelulla. Yleissuunnitelman laatiminen on siksikin tarpeellista, että hanke on MAL-suunnitelmassa ajoitettu aikaisintaan 2030-luvulle eikä sitä ole ajoitettu voimassa olevassa MAL-sopimuksessa.”
Näistä reunaehdoista johtuen maantien 152 jatkeen toteutuminen maantiehankkeena etenee toistaiseksi suunnitteluhankkeena, jonka aikataulu ei täysin sovitu yhteen Focus-alueen suunnittelun etenemisen kanssa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Arto Lindberg, valtuuston puheenjohtaja, arto.lindberg@tuusula.fi
Kunnanhallitus päättää, että
- todeta, että liikenneyhteyden toteuttaminen välillä Tuusulanväylä (kt 45) ja Myllykyläntien (mt 11463) on tärkeää Focus-alueen toteutumisen etenemisen kannalta
- Tuusulanväylän ja Myllykyläntie välisen liikenneyhteyden suunnittelussa ja toteuttamisessa tulee priorisoida ensisijaisesti kehätievarauksen pohjoispuolella kulkevaa katuyhteyttä ja edistää alueen kaavallista suunnittelua. Myös Kehä IV:n liikennealue tulee asemakaavoittaa tien yleis- ja tiesuunnittelun käynnistämistä silmällä pitäen.