Kasvatus- ja sivistyslautakunta, kokous 20.10.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 90 Koulujen lukuvuosisuunnitelmat 2020-2021

TUUDno-2020-2389

Valmistelija

  • Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
  • Katja Elo, oppimisen koordinaattori, katja.elo@tuusula.fi

Perustelut

Perusopetusasetuksen 9 §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee laatia lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma (jäljempänä lukuvuosisuunnitelma), jossa määrätään seuraavista asioista:
1. opetuksen yleinen järjestäminen
2. opetustunnit
3. opetuksen yhteydessä järjestettävä muu toiminta
4. työajat
5. koulun ulkopuolella annettava opetus
6. muut tarpeelliset opetuksen järjestämiseen liittyvät asiat.

Lukion osalta säädökset ovat lukioasetuksen 3 §:n mukaan koulutuksen järjestäjän tulee laatia vuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma (jäljempänä lukuvuosisuunnitelma) jossa määrätään seuraavista asioista:
1. opetuksen yleinen järjestäminen
2. opetustunnit
3. opetuksen yhteydessä järjestettävä muu toiminta
4. työajat
5. koulutuksen järjestäjän yhteistyöstä muiden koulutuksen järjestäjien kanssa, koulutuksen hankkimisesta muulta koulutuksen järjestäjältä sekä muulta yhteisöltä tai säätiöltä
6. itsenäisestä opiskelusta
7. muut tarpeelliset opetuksen järjestämiseen liittyvät asiat.


Lukuvuonna 2020-21 koulujen yhteisenä kehittämiskohteena jatkuu toista vuotta hyvinvointi. Lisäksi tutustumme kaikilla kouluilla seuraavaksi yhteiseksi tavoitteeksi nostettuun kokonaisuuteen eli kestävään tulevaisuuteen Agenda2030-tavoitteisiin.

Osallisuuden, osallistumisen, vastuun ja vaikuttamisen teemat ovat keskeisiä kaikessa koulujen kehittämisessä.

Oppilaiden mahdollisuuksia toimia omista lähtökohdistaan kehitetään sekä oppimisessa että koulun yhteisöllisessä toimintakulttuurissa.

Henkilöstön ja koulun johdon yhteistoiminta on kaikilla kouluilla tärkeää.

 

Pedagogiikan kehittämisessä keskeistä tällä hetkellä on

  • Toiminnallinen oppiminen
  • Verkko-oppiminen
  • Ulkona oppiminen
  • Monilukutaito, ajattelun taidot ja muutkin laaja-alaisen osaamisen osa-alueet
  • Positiivinen pedagogiikka, kannustava palaute oppimisesta ja käyttäytymisestä
  • Oppilaan aktiivisuus omassa oppimisprosessissa
  • Joustavat ryhmittelyt
  • Yhdenvertainen arviointi
  • Monialaisuuden ja oppiainerajat ylittävän toimintatavan vakinaistaminen

 

1.5.2019 voimaantulleen sivistyksen toimialueen toimintasäännön mukaan sivistysjohtaja hyväksyy koulujen lukuvuosisuunnitelmat.

Koulujen lukuvuosisuunnitelmien kooste ja keskeiset kehittämiskohteet ovat liitteenä. Sivistysjohtajan päätös sekä liitteinä olevat lukuvuosisuunnitelmat on toimitettu tiedoksi lautakunnalle ennen kokousta.

 

TUNTIRESURSSIT

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on 19.3.2013 § 14 hyväksynyt perusopetuksen tuntiresurssien myöntämisperiaatteet ja 24.3.2010 § 23 lukion tuntiresurssien myöntämisperiaatteet. Tuntiresurssiesitykset lukuvuodeksi 2020-2021 on valmisteltu lautakunnan hyväksymien myöntämisperiaatteiden mukaisesti.

Sivistysjohtajan päätökset vuosiluokkien 1-6 ja 7-9, lukion sekä koulunkäynninohjaajien tuntiresursseista lukuvuodelle 2020-2021 ovat liitteenä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.