Valmistelija
Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi
Perustelut
Taustaa
Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarviovuosi on suunnitelmakauden ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, että miten rahoitustarve katetaan.
Maaliskuussa 2018 hyväksytyn Tuusulan kuntastrategian mukaisia päämääriä ovat sujuva, hyvinvoiva ja vireä Tuusula. Yhtenä keskeisenä strategiakauden tavoitteena on parantaa kunnan tuottavuutta ja talouden tasapainoa.
Verotulot
Vuonna 2021 koko maan kunnallisverojen ennakoidaan kasvavan 1,7 %. Ennustettuun palkkasummaan ja kunnallisverokertymään sisältyy merkittävää epävarmuutta; toteumaan vaikuttaa ratkaisevasti koronaepidemian kesto sekä valtion mahdolliset tukitoimet. Kunnallisveron jako-osuuden nousu 61,79 %:sta 62,27 %:iin tukee verotulojen kasvua kunnissa noin 150 miljoonalla eurolla. Veroperustemuutokset alentavat kunnallisveron tuottoa koko maan tasolla arviolta 179 miljoonalla eurolla.
Tuusulan kunnan vuoden 2021 kunnallisveroon esitetään korotus 19,50 %:sta 19,75 %:iin. Korotuksen arvioidaan tuottavan kunnalle noin 2,0 milj. euron verotulojen lisäyksen, jonka ansiosta Tuusulan kunnallisverokertymän ennustetaan kasvavan 0,9 milj. euroa (0,5 %). Tuusulan kunnallisveron heikko kehitys perustuu pääosin koronan vuoksi tapahtuneeseen vuoden 2020 verotettavien tulojen laskuun, jonka ennakoidaan näkyvän vuonna 2021 normaalia suurempina ennakonpalautuksina veronmaksajille. Lisäksi Tuusulan jako-osuutta koko maan kunnallisverokertymästä on tarkistettu alaspäin viime vuosien hitaan väestönkasvun vuoksi. Kunnallisveroprosenttina on taloussuunnitelmakaudella käytetty 19,75 %.
Yhteisöveroissa ennustetaan Tuusulan osalta koronasta huolimatta kasvua 18,6 %. Kasvu selittyy kuntien yhteisöveron jako-osuuden 10 prosenttiyksikön määräaikaisella korotuksella vuosille 2020 - 2021 sekä varhaiskasvatusmaksujen alentamiseen liittyvällä yhteisöveron jako-osuuden 2,0 prosenttiyksikön korotuksella. Tuusulan kunnalle kertyvien yhteisöverotulojen kehitys on pitkälti sidoksissa kunnassa toimivien yritysten tuloskehitykseen sekä yritysten määrän kasvuun.
Kiinteistöveroprosenteille on laissa määritellyt vaihteluvälit. Kiinteistöverojen osalta Kuntaliitto ennustaa koko maassa 2,6 %:n kasvua. Tuusulan kunnan vuoden 2021 kiinteistöveroprosentteihin esitetään korotukset yleiseen kiinteistöveroon 0,93 %:sta 1,35 %:iin (verotulojen lisäys noin 2,9 milj. euroa), vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroon 0,41 %:sta 0,55 %:iin (verotulojen lisäys noin 1,2 milj. euroa) sekä muun asuinrakennuksen kiinteistöveroon 0,93 %:sta 1,35 %:iin (verotulojen lisäys noin 0,02 milj. euroa).
Toimintatulot ja myyntivoitot
Ulkoiset toimintatulot kasvavat 1,5 milj. eurolla 34,4 milj. euroon 2020 ennusteeseen verrattuna (OVK2/2020) verrattuna (lisäys 0,9 milj. euroa talousarvioon 2020). Toimintatulojen kasvu perustuu pääosin maankäyttösopimuskorvausten ennakoituun 1,5 milj. euron kasvuun. Kunnan tuloja kasvattivat vuonna 2020 kertaluonteisesti asuntomessujen 0,7 milj. euron pääsylipputulot. Lähinnä tonttikaupasta tulevien käyttöomaisuuden myyntivoittojen ennakoidaan kasvavan vuoden 2020 ennusteesta 2,0 milj. eurolla 7,5 milj. euroon. Tonttien myyntivoittojen kehitystä laimentaa tonttien vuokrauksen yleistyminen.
Toimintatulot sisältävät myös sisäisten palveluiden myynnin ja kiinteistöjen vuokratuotot kunnan sisällä, kunnan ja vesihuoltoliikelaitoksen välillä sekä kunnan ja seudullisten yksiköiden välillä. Sisäisten toimintatulojen määräksi on budjetoitu 25,0 milj. euroa, josta sisäisten kiinteistövuokrien osuus on 23,5 milj. euroa.
Menokehitys ja taloussuunnitelman tasapainotus
Vuonna 2021 ulkoiset toimintamenot kasvavat 3,2 milj. euroa (1,3 %) 2020 ennusteeseen verrattuna. Menojen kasvu on merkittävintä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tuusulan Keusoten maksuosuuden kasvuksi 2021 on arvioitu 2,1 milj. euroa, kasvun ennakoidaan tapahtuvan erikoissairaanhoidossa. Keusoten maksuosuus on budjetoitu toimintakatetasolla palveluiden ostoihin. Rakenteilla olevasta sosiaali- ja terveydenhuollon Apotti-tietojärjestelmästä aiheutuu 2021 Tuusulalle arviolta 3,0 milj. euron kustannukset (lisäys 1,8 milj. euroa).
Henkilöstökulujen kasvuksi ennakoidaan 0,9 milj. (1,2 %), kuluja kasvattavat 1,75 % palkkojen korotukset. HSL:n kuntaosuuden arvioidaan kasvavan 0,4 milj. eurolla vuodesta 2020 koronan pienentäessä lipputuloja.
Kunta sopeuttaa toimintamenojaan vuonna 2021 erikseen nimetyillä 3 milj. euron säästö- ja tuottavuustoimenpiteillä. Vuodet 2021 - 2030 kattavalla kasvun ja talouden hallintaohjelman mukaisilla toimenpiteillä tavoitellaan pitkällä aikajänteellä vähintään 10 milj. euron säästöjä ja tuottavuushyötyjä.
Vuoden 2021 talousarvion toimintatulojen ja -menojen erotuksena muodostuva toimintakate on 217,1 milj. euroa. Toimintakate pysyy samalla tasolla vuoden 2020 ennusteeseen nähden. Toimintakatetta parantavat arvioitu käyttöomaisuuden myyntivoittojen kasvu 2,0 milj. euroa sekä 3,0 milj. euron säästö- ja tuottavuustoimet.
Tuusulan kunnan vuoden 2021 talousarvion tasapainoa heikentää merkittävästi koronan synkentämä talous- ja työllisyystilanne. Koronan mittavat talousvaikutukset, sote-menojen kasvu sekä kuntastrategian mukaiset panostukset ja vaikuttavat keskeisesti siihen, että kunnan vuodelle 2021 budjetoitu tulos painuu 7,2 milj. euroa alijäämäiseksi.
Vaikka koronaepidemia hellittänee vuoden 2021 kuluessa, jää koronasta pysyvä heikentävä vaikutus kunnan talouden tasapainoon. Tulevina vuosina menopainetta kasvattaa väestön vanhenemiseen sekä sosiaalisten ongelmien ehkäisyyn ja hoitoon liittyvä sote-menojen kasvu. Tuusulan tulee lähivuosina ottaa huomioon ennustettu väkiluvun ja väestörakenteen kehitys ja mitoittaa emokunnan toiminnot palvelukysynnän mukaisesti. Ikääntyvä väestö tulee väistämättä vaatimaan rajallisten resurssien kohdentamista sote-palveluihin. Keusotella on mahdollisuus entistä vahvempana toimijana vastata haasteeseen ja pitää toimintamenojen kasvu hallittavalla tasolla. Toimintamenojen kasvun hidastaminen edellyttää kunnan toimintojen tuottavuuden jatkuvaa parantamista; palvelurakenteita ja -verkkoa kevennetään ja kunnan palveluja järjestetään uusin tavoin, esimerkiksi digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen.
Tontinmyynneillä ja veropohjan laajentamisella on olennainen merkitys Tuusulan kunnan tulonmuodostuksessa. Suunnitellut veronkorotukset sekä keskeisen kaavoituksen ja maankäytön hankkeiden edistäminen varmistavat kunnan tulopohjan vahvistamista pitkäjänteisesti. Tekemisen keskiössä ovat taloutta tukeva aktiivinen elinkeinopolitiikka ja kaavoitus, kuntakeskusten kehittäminen sekä kysyntään vastaavan asunto- ja yritystonttitarjonnan varmistaminen, erityisesti Etelä-Tuusulan alueella.
Investoinnit ja rahoitus
Kunnan ja vesihuollon investoinnit ovat kasvavat merkittävästi vuonna 2021 ja kokonaismäärän ennakoidaan nousevan 52,6 milj. euroon. Infrahankkeisiin (tiet, liikenneväylät, puistot yms.) investoidaan noin 12,0 milj. euroa sekä vesi- ja viemäriverkostoon noin 3,8 milj. euroa. Suurimmat infrainvestoinnit kohdistuvat Rykmentinpuiston ja Lahelanpelto II:n asuinalueiden tiestön, puistojen ja muun kunnallistekniikan rakentamiseen sekä Kellokosken katuverkoston parantamiseen. Rykmentinpuiston työpaikka-alueen I vaiheen rakennustyöt käynnistyvät.
Rakennusinvestointien määrän arvioidaan nousevan 25,4 milj. euroon. Suurimmat yksittäiset 2021 käynnistyvät rakennushankkeet ovat Martta Wendelinin päiväkoti, Monion lukio- ja kulttuurin monitoimirakennus sekä Kirkonkylän koulu- ja päiväkotikampus. Kunnassa on suunnitteilla useita mittavia koulujen perusparannus- ja uudisrakentamishankkeita vuosille 2021 -2025, joiden toteutuessa vuotuisten investointien määrä asettuisi yhteensä 50 -80 milj. euroon /vuosi. Investointien toteuttamiseen luo aikataulupainetta nykyisiin koulukiinteistöihin liittyvät sisäilmaongelmat.
Kunnan tulorahoitus ei riitä kasvavien investointien rahoittamiseen. Vuoden 2021 investoinneista pystytään kattamaan tulorahoituksella ainoastaan noin neljännes. Kunnan korollisten velkojen ennakoidaan kohoavan vuoden 2020 loppuun mennessä 188 milj. euroon. Velan määrä olisi 4 870 euroa /asukas.
Tavoitteena on pitää kunnan velkaantuminen hallittuna. Lähivuosien raskaan investointiohjelman läpivienti edellyttää kunnan tulopohjan vahvistamisesta. Etusijalle asetetaan kiireellisten koulu- ja päiväkoti-investointien ohella investoinnit, joilla on potentiaalia lisätä kunnan elinvoimaa ja tuloja, pienentää kustannuksia sekä parantaa toiminnan tuottavuutta. Kunnan elinvoiman ja rahoituspohjan näkökulmasta on Etelä-Tuusulan yritysalueiden kaavoituksen ja myynnin ripeä edistäminen äärimmäisen tärkeää. Samalla tulee varmistaa palveluverkon tiivistämisten mahdollistamien säästöjen toteuttaminen sekä henkilöstön mitoittaminen oppilas- ja lapsimäärien mukaiselle tasolle.
Kunnan tulisi päästä taloussuunnitelmakaudella investoinneissa vähintään 50 %:n tulorahoitukseen; tämä edellyttää kunnalta tulevina vuosina vähintään 20 - 30 milj. euron vuosikatetta sekä reilusti ylijäämäisen tuloksen saavuttamista. Tavoitteena tulee olla, että kunnan lainamäärä saadaan pidettyä alle 320 milj. euron tasossa vuosina 2025 - 2026, ja tämän jälkeen velkamäärä käännetään laskevalle uralle.
Lisätiedot: Markku Vehmas, puh. 040 314 3060
Päätös
Kunnanhallitus päätti
- jättää asian pöydälle ja jatkaa asian käsittelyä 16.11.2020 pidettävässä kokouksessa.
Markku Vehmas, Virpi Lehmusvaara ja Heikki Lonka selostivat asiaa.