Kunnanhallitus, kokous 2.11.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 439 LISÄPYKÄLÄ: Oy Apotti Ab, osakkeiden myynti Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymälle ja Apottijärjestelmän käyttöönottoajan siirtäminen (lisäpykälä)

TUUDno-2020-333

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymällä on mahdollisuus liittyä Oy Apotti Ab:n osakkaaksi ja siten Apotti-järjestelmän tilaajaksi  20.4.2020 mennessä. Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän yhtymävaltuusto käsittelee Apottiin liittymistä kokouksessaan 26.3.2020. 

Mikäli Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä päättää liittyä Oy Apotti Ab:n osakkaaksi ja siten Apotti-järjestelmän tilaajaksi, on perusteltua, että Tuusulan kunta myy Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymälle kunnan omistamat Oy Apotti Ab:n osakkeet, yhteensä 24 kappaletta. Tuusulan kunnan kaikki vastuut ja velvoitteet Oy Apotti Ab:lle siirtyisivät täysimääräisesti Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän vastuulle Tuusulan ja Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän välisen osakkeiden kauppakirjan allekirjoituksen yhteydessä. 

Mikäli Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä päättää liittyä Oy Apotti Ab:n osakkaaksi, Apottijärjestelmän käyttöönottoajaksi muodostuisi arviolta vuosi 2022. Tuusulan osalta Apottijärjestelmän käyttöönotto on ollut tarkoitus aloittaa 10/2020. On tarkoituksenmukaista, että Apottijärjestelmä otetaan käyttöön koko Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän alueella samana ajankohtana. Tämä on tarkoituksenmukaista ottaen huomioon Apottijärjestelmän käyttöönotosta aiheutuvat käyttötalouden rasitteet, sillä Apotin poistolaskutus käynnistyy järjestelmän käyttöönottovuonna. 

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • ottaa asian 9.3.2020 pidettävän valtuuston kokouksen esityslistalle
  • tehdä ehdotuksensa valtuustolle 2.3.2020 pidettävässä kunnanhallituksen kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Oy Apotti Ab:n osakkeiden myynti Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymälle

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymällä on mahdollisuus liittyä Oy Apotti Ab:n osakkaaksi ja siten Apotti-järjestelmän tilaajaksi 20.4.2020 mennessä. Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän yhtymävaltuusto käsittelee Apottiin liittymistä kokouksessaan 12.3.2020. 

Tuusulan kunnanvaltuusto päätti 17.6.2016 Apottiin liittymisestä. Tuusulan kunta merkitsi 24 kappaletta Oy Apotti Ab:n osakkeita ja solmi Oy Apotti Ab:n kanssa liittymis- ja merkintä-, osakas-, tilaaja- ja resurssisopimukset.  

Mikäli Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä päättää liittyä Oy Apotti Ab:n osakkaaksi ja siten Apotti-järjestelmän tilaajaksi, on perusteltua, että Tuusulan kunta myy Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymälle kunnan omistamat Oy Apotti Ab:n osakkeet, yhteensä 24 kappaletta. Tuusulan kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamis- ja järjestämisvastuu on siirtynyt Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän vastuulle ja kuntayhtymä vastaa Tuusulan kunnan 5.9.2017 hyväksymän Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän perussopimuksen mukaisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisesta Tuusulan kunnalle. Edellä mainittu huomioiden kunnan Apottiosakkeiden omistamista ei voida enää pitää miltään osin tarkoituksenmukaisena. 

Tuusulan kunnan kaikki oikeudet, vastuut ja velvoitteet Oy Apotti Ab:lle siirtyisivät täysimääräisesti Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän vastuulle Tuusulan ja Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän välisen osakkeiden kauppakirjan allekirjoituksen yhteydessä. Kauppahinta, 547.953,00 euroa, koostuisi osakepääomaosuudesta ja sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston sijoituksista vuosilta 2016-2017, 187.817,00 euroa, sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston sijoituksista vuosilta 2018-2019, 344.596,00 euroa ja Tuusulan kunnan liittymismaksun täsmäytytyksestä, 15.540,00 euroa. Tuusulan kunta on antanut Oy Apotti Ab:n puolesta 6 424 000 euron suuruisen omavelkaisen takaussitoumuksen. Edellä mainitusta omavelkaisesta takauksesta on käytetty 4 446 000 euroa. Edellä mainittu omavelkainen takaussitoumus, 6 424 000 euroa, siirtyisi osakekaupassa kokonaisuudessaan kuntayhtymälle ja kunta vapautuisi Oy Apotti Ab:n takausvelvoitteista kokonaisuudessaan.

Osakekaupan myötä Tuusulan kunnan ja Oy Apoti Ab:n välille solmitut sopimukset (liittymis- ja merkintäsopimus, osakassopimus, tilaajasopimus ja resurssisopimus) siirtyisivät sellaisinaan kuntayhtymälle niissä olevine vastuineen ja velvoitteineen. 

Apottijärjestelmän käyttöönottoajan siirtäminen

Mikäli Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä päättää liittyä Oy Apotti Ab:n osakkaaksi, Apottijärjestelmän käyttöönottoajaksi muodostuisi 10/2021. Tuusulan osalta Apottijärjestelmän käyttöönotto on ollut tarkoitus aloittaa 10/2020. On tarkoituksenmukaista, että Apottijärjestelmä otetaan käyttöön koko Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän alueella samana ajankohtana. Lisäksi tämä on tarkoituksenmukaista ottaen huomioon Apottijärjestelmän käyttöönotosta aiheutuvien käyttötalouden rasitteiden siirtyminen vuodella eteenpäin. Apotin poistolaskutus käynnistyy järjestelmän käyttöönottovuonna. 

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää 

  • hyväksyä Oy Apotti Ab:n osakkeita koskevan kauppakirjaluonnoksen siinä olevine ehtoineen kauppahinnaltaan 547.953,00 euroa, mikäli Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä päättää liittyä Oy Apotti Ab:n osakkaaksi 20.4.2020 mennessä
  • hyväksyä kauppakirjan allekirjoittajan tehdä kauppakirjaan pääasiaa muuttamattomia pieniä teknisiä korjauksia
  • valtuuttaa kansliapäällikön tai talousjohtajan allekirjoittamaan kauppakirjan yksin kunnan puolesta
  • todeta, että Apottijärjestelmän käyttöönottoaika siirtyy ajankohtaan 10/2021.
  • ehdottaa valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • merkitä asian tiedoksi. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • merkitä asian tiedoksi. 

---

Avattuaan asiassa keskustelun puheenjohtaja totesi, että kauppahintaan 547 953 euroa tulee lisätä svop-sijoitus, joka koostuu hankintarenkaan kustannuksista ja omistajalaskutuksesta 453 336 euroa eli kauppahinta on yhteensä 1 001 289 euroa.  

Päätös

Valtuusto päätti

  • merkitä asian tiedoksi. 

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunnan ja Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän välisestä Oy Apotti Ab:n osakkeita koskevasta kauppakirjasta on epähuomiossa jäänyt pois sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon (svop) tehty sijoitus, joka koostuu hankintarenkaan kustannuksista ja omistajalaskutuksesta, määrältään 453 336 euroa. Kauppahintaan tulee siten lisätä edellä mainittu svop-sijoitus, jolloin osakkeiden kauppahinta on 1 001 289 euroa.

Edellä mainittu svop-sijoituserä (hankintarenkaan kustannukset ja omistajalaskutus) 453 336 euroa on ollut listatekstin liitteenä olleessa Oy Apotti Ab:n laatimassa Liittymis- ja talousasiat -liitteessä, mutta jäänyt pois osakkeiden kauppakirjasta.

Liitteenä muutettu kauppakirja.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää 

  • muuttaa 2.3.2020 § 73 tekemäänsä päätöstä ja
  • hyväksyä Oy Apotti Ab:n osakkeita koskevan kauppakirjaluonnoksen siinä olevine ehtoineen kauppahinnaltaan 1 001 289 euroa
  • hyväksyä kauppakirjan allekirjoittajan tehdä kauppakirjaan pääasiaa muuttamattomia pieniä teknisiä korjauksia
  • valtuuttaa kansliapäällikön tai talousjohtajan allekirjoittamaan kauppakirjan yksin kunnan puolesta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

  • Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän valtuusto päätti 16.4.2020 kokouksessaan, ettei Apottia oteta käyttöön koko kuntayhtymän laajuisesti. Päätöksen jälkeen käynnistettiin virkamiesvalmistelu päätöksen toimeenpanemiseksi. Toimeenpanon suunnittelussa pyrittiin huomioimaan kuntien Apotti -kulujen minimointi sekä jäljelle jäävän asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden kilpailutuksen tarkoituksenmukainen suunnittelu. 

Keusoten nykyinen erityisen hajanainen asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus koostuu kuudestatoista (16) erillisestä päätietojärjestelmästä ja noin sadasta (100) oheisjärjestelmästä. Kuntapohjainen asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus ei tue kuntayhtymämuotoista toimintaa, yhtenäistävän ratkaisun tarve on välitön ja tähän pyritään määräaikaisella vuoteen 2026 saakka voimassa olevalla asiakas- ja potilastietojärjestelmäratkaisulla. Sopimus jatkuu vuodesta 2026 alkaen toistaiseksi voimassa olevana ja jättää näin ollen sijaa mahdolliselle maakunnalliselle tietojärjestelmäratkaisulle asiakas- ja potilastietojärjestelmien osalta.

Keusote suunnittelee Apotti -käyttöönoton siirtämistä maakuntahallinnon käynnistymisvuoteen 2023. Taustalla on tarve suunnata organisaation voimavaroja Apotin käyttöönotosta toisaalle ja toisaalta saada mahdollisimman nopeasti nykyistä yhteneväisempi asiakas- ja potilastietojärjestelmä ennen mahdollista siirtymistä sote-maakunnaksi.  Sote-maakuntien toivotaan aikanaan mahdollistavan laajan tiedon integraation.

Keusoten nykyinen järjestelmäkokonaisuus ei tue riittävästi toimintaa eikä se tarjoa riittävällä tasolla tiedolla johtamisen tuekseen tarvitsemaa tietopohjaa (vaikuttavuustieto, yhtenäinen seurantatieto, reaaliaikainen toiminnan seuranta, jne.). Järjestelmät poikkeavat toisistaan niin sisällöltään, konfiguraatioiltaan kuin kirjaustavoiltaan. Tiedon hajanaisuus sekä epäyhtenäisyys heijastuu vaikeutena automatisoida prosesseja kuten kuntaosuuksien laskenta. Henkilöstön vaihtuvuus sekä laaja määrä toisistaan poikkeavia tietojärjestelmiä on luonut tilanteen, jossa koulutuksen ja tuen tarve ovat kasvaneet niin suureksi, että tähän ei kyetä enää vastaamaan.

Kuntakohtaisten sovellusten päälle rakentuva sähköisten palveluiden kokonaisuus on erittäin hajanainen, eikä mahdollista palveluiden tasa-arvoista käyttöä Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän alueella. Sähköisiä palveluita käyttävälle asiakkaalle ei nykypalveluiden avulla kyetä tarjoamaan kokonaiskuvaa hänen tiedoistaan ja palveluistaan.

Kuntayhtymässä käynnistettiin valtuuston Apotti -päätöksen jälkeen esiselvitys jäljelle jääneen asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden osalta. Esiselvityksen tavoitteena oli selvittää kansallinen markkinatarjonta asiakas- ja potilastietojärjestelmien osalta. Esiselvityksen avulla pyrittiin varmistamaan, että suunniteltu etenemispolku (kilpailutus) on tarkoituksen mukainen. Lisäksi pyrittiin selvittämään kilpailutuksen mahdollinen arvo sekä arvioitiin mahdollisen kilpailutuksen sisältöä.

Esiselvityksen havaintoja esiteltiin hallitukselle hallituksen iltakoulussa keväällä 2020. Esiselvityksen pohjalta taloudellisimmaksi vaihtoehdoksi nousi nykymarkkinatarjontaan pohjautuvaa kansallisen tason huokeaa modulaariseen kokonaisuuteen pohjautuvaa kilpailutus.

Uuden asiakastietolain on määrä tulla voimaan 1.4.2021. Sosiaali- ja terveysministeriö kehottaa sote-organisaatioita ja tietojärjestelmätoimittajia varautumaan lain ripeään toimeenpanoon. Osana asiakastietolakia, tulee käyttöön sosiaalihuollon kantaliittymä, joka on otettava käyttöön tämänhetkisen tiedon mukaan 05 - 08/2022 mennessä. Sosiaalihuollon kantaliittymän toteutuksen hajanaiseen tietojärjestelmäkokonaisuuteen on arvioitu maksavan 1,6 milj.e. Kantaliittymän toteutukseen ei ole tarvetta, jos olemassa oleva asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus kilpailutetaan välittömästi.

Ratkaisuehdotuksen kuvaus

Valmistelua on toteutettu yhdessä omistajakuntien kuntajohtajien kanssa. Virkamiestasolla yhteisymmärrys saavutettiin viikolla 37. Ratkaisuesitys esiteltiin yhtymähallitukselle yhtymähallituksen talousseminaarissa 22.9.2020.

Tavoitteena oli löytää kokonaistaloudellinen tuottavuuden kehittämistä tukeva ratkaisu omistajakuntien ja kuntayhtymän näkökulmasta, joka kunnioittaisi kevään Apottipäätöstä, minimoisi omistajakuntien Apottikulut, huomioisi Tuusulan sijoitukset Apottiin, huomioisi talous- ja sote/ maakuntatilanteen, olisi vallitsevien talouskäytäntöjen mukainen ja olisi silti tuottavuushakuinen.

Ratkaisuehdotukseksi nousi kokonaispaketti, sisältäen seuraavat elementit:

  • Tuusulan Apotin käyttöönottoa lykätään maakunta-aikaiseen vaiheeseen (2023). Täsmällisesti käyttöönottohetkestä sovitaan yhdessä Apotti Oy:n kanssa. 
    • Tämä ratkaisu siirtää merkittävän osan Apottiin liittyvistä kuluista (projektikulut, Apotti Oy:n poisto- ja tuotannon muuttujien kulujen laskutuksen) myöhäisempään ajankohtaan ja toimii näin ollen omistajakuntien maksuosuuksia minimoivana tekijänä. 
  • Jäljelle jääneen asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden olemassa olevaan markkinatarjontaan pohjautuvan kansallisen tason kilpailuttamisen käynnistäminen välittömästi
    • Tämä ratkaisu luo yhtenäisen tietojärjestelmäpohjan Keusoten henkilöstön käyttöön, tukien arkipäivän työtä, tiedolla johtamista ja tuottavuuden kasvua.
    • STM on myöntänyt kokonaisuuden kilpailuttamisen valmisteluun ja kilpailuttamiseen 0,5 milj.e (valtionavustuksen myöntäminen sote-rakenneuudistusta tukevaan alueelliseen valmisteluun 29.6.2020).  Määräraha on käytettävä vuoden 2021 loppuun mennessä.
    • Kilpailuttamisen käynnistämisellä vältetään erillinen sosiaalihuollon kanta -projekti, jonka kustannukset hajanaisen tietojärjestelmäkokonaisuuden osalta olisivat arviolta 1,6 milj.e.
  • Tuusulan osakkeiden siirto kuntayhtymän nimiin 
    • Siirto rahoitetaan ei-tulosvaikutteisella lainarahoituksella
    • Tämä ratkaisu huomioi Tuusulan sijoitukset Apotti Oy:hyn
       
  • Tuusula vastaa Apotti Oy:n tuotannon kuluista ajalta 2017 – 2019, määrältään noin 1,1 milj. euroa. Vuodesta 2020 lukien kulut jaetaan Keusotessa perussopimuksen, yhtymähallituksen ja valtuuston päätökseen perustuen toimintamenojen suhteessa
    • Tämä ratkaisu huomioi Tuusulan osallistumisen uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden kilpailuttamiseen. 
  • Mikäli maakuntahallinto ei toteudu vuonna 2023, kuntayhtymän omistajakunnat sitoutuvat neuvottelemaan Apotti potilastietojärjestelmän kustannusjaosta.

Ratkaisuehdotuksella luodaan vuosille 2021 – 2022 noin 4,5 milj. euron säästöpotentiaali sekä vuodesta 2023 eteenpäin merkittävä tuottavuuspotentiaali yhtenäisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden muodossa. 

Yhtenäinen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelu Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymälle

Tavoitteena on kilpailuttaa kuntayhtymän käyttöön markkinassa olevan kansallisen tason valmiiksi lokalisoitu modulaarinen asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus, ilman, että kilpailutukseen kohdistuu erityisiä lisävaatimuksia useiden eri lisätoiminnallisuuksien kehittämisen osalta. Esiselvityksen mukaan nykyinen kansallinen markkinatarjonta riittää kattamaan toiminnan tarpeet kokonaisuuden osalta.

Kuntayhtymä on aineettoman omaisuuden investointiohjelmassa varautunut 5 milj. eurolla kilpailutus- ja käyttöönottokustannuksiin vuosille 2020 – 2022.

Kilpailutuksen arvoksi sisältäen käyttöönoton arvioidaan esiselvityksen mukaan olevan noin 5 milj. euroa. Varsinaisen kilpailutuksen arvioidaan maksavan 0,5 milj. euroa, joka rahoitetaan STMn rahoituspäätöksellä. Ohjelmistolisenssien arvioidaan maksaman 3,6 milj. euroa ja käyttöönottojen noin 1,1 milj. euroa. Järjestelmäkokonaisuuden kilpailutus ja käyttöönotto toteutetaan nykyresurssein ja nykykumppanien toimesta.

Jatkuvien ylläpitokulujen arvioidaan olevan jatkossa 3 miljoonaa euroa vuodessa. Hankinnan 48 kuukauden arvon arvioidaan olevan 12,5 milj. euroa (kilpailutus 5 milj. euroa + ylläpito 30kk). Nykyisen hajanaisen kokonaisuuden vuosittaiset ylläpitokustannukset ovat 3 milj. euroa vuodessa (ei sisällä Apotin ylläpitokuluja).

 Uuden kokonaisuuden jatkuvien palveluiden ylläpitokulujen arvioidaan olevan samalla tasolla kuin nykyisen useasta eri järjestelmästä koostuvan hajanaisen kokonaisuuden ylläpitokulut.

Kilpailutuksen hyödyt

Kilpailutuksen keskeiset hyödyt liittyvät yhtenäisen kokonaisuuden tuomiin hyötyihin. Koulutus, perehdytys, arjen toiminta ja tuki on merkittävästi yksinkertaisempaa järjestää nykyiseen verrattuna. Järjestelmäkokonaisuuden käyttöönotto tulee olemaan myös markkinatarjontaisesta ratkaisusta johtuen yksinkertainen verrattuna kokonaisuuteen, joka pitäisi sisällään paljon uusia toimintoja.

Yhtenäinen kokonaisuus yhtenäistää kirjaus- ja toimintatavat, tarjoten yhtenäisen pohjan tiedolla johtamisen sekä automaation tueksi. Yhtenäinen kokonaisuus tarjoaa kuntayhtymän asukkaille yhtenäisen sähköisten palveluiden kerroksen nykyisen hajanaisen kokonaisuuden sijaan.

 Potilasturvallisuuden arvioidaan myös parantuvan nykyisestä yhtenäisen kokonaisuuden ansiosta.

Tuusulan kunnan Oy Apotti Ab osakkeiden siirto Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymälle

Tuusulan kunta omistaa 24 kpl Oy Apotti Ab:n osaketta. Keusoten liittyessä Oy Apotti Abn osakkaaksi, ei Tuusulan kunnalla ole enää tarvetta tähän omistusosuuteen, koska Keusote vastaa Tuusulan kunnan 5.9.2017 hyväksymän Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän perussopimuksen (21.6.2017) mukaisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisesta Tuusulan kunnalle.

 Tuusulan kunnan kaikki vastuut ja velvoitteet Oy Apotti Ab:lle siirtyvät täysimääräisesti Keusoten vastuulle, Tuusulan ja Keusoten välisen osakkeiden kauppakirjan allekirjoituksen yhteydessä. Kauppahinta, 1.177.465,00 euroa, koostuu Tuusulan kunnan sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston sijoituksista vuosilta 2016-2019, 530.070,00 euroa, Tuusulan kunnan liittymis- ja merkintämaksuista 455.680,00 euroa, sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston sijoituksista vuodelta 2020, 176.175,00 euroa ja Tuusulan kunnan liittymismaksun täsmäytyksestä, 15.540,00 euroa. 

Tuusula on tehnyt päätöksen 6 424 000 euron omavelkaisen takauksen myöntämisestä osana Oy Apotti Ab:n yhteensä 280 miljoonan euron suuruista rahoitusjärjestelyä, yhtiön järjestelmähankintaa varten nostamien lainojen ja niiden korkojen, viivästyskorkojen sekä mahdollisten perimiskulujen kattamiseksi. Tuusulan Kuntarahoitus Oy:lle antama 5 695 200 euron takausvastuu siirtyy kuntayhtymälle ja Tuusula vapautuu em. takauksesta.

Aiemmin myönnettyjen 6 424 000 takausten lisäksi Apotti Oy on pyytää omistajiltaan yhtiön toiminnan lyhytaikaisen rahoituksen varmistamiseksi kuntayritystodistuksilla yhteensä 60 milj. euron takauksia loka-marraskuun aikana. Kuntayritystodistus on tarkoitettu kuntien tai kuntayhtymien määräysvallassa olevien yritysten rahoitukseen. Keusoten osuus omavelkaisesta takauksesta olisi 1 356 000 euroa.

Osakekaupan myötä Tuusulan kunnan ja Oy Apotti Ab:n välille solmitut sopimukset (liittymis- ja merkintäsopimus, osakassopimus, tilaajasopimus ja resurssisopimus) siirtyvät sellaisinaan Keusotelle niissä olevine vastuineen ja velvoitteineen. 

Keusoten yhtymävaltuusto päätti kokouksessaan 29.10.2020 §34

  • Apotin käyttöönoton lykkäämisestä maakuntahallinnon käynnistämisvuoteen 2023 (täsmällinen käyttöönottohetki sovitaan erikseen Apotti Oy:n kanssa) ja asiakas-ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden kilpailuttamisen käynnistämisestä välittömästi
  • Tuusulan kunnan Oy Apotti Ab osakkeiden siirtämisestä Keusotelle kauppahintaan 1.177.465,00 euroa
  • myöntää Oy Apotti Ab:lle asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankintaa varten Tuusulan takausten mukaisen 6 424 000 euron omavelkaisen takauksen osana yhtiön yhteensä 280 miljoonan euron suuruista rahoitusjärjestelyä, yhtiön  järjestelmähankintaa varten nostamien lainojen ja niiden korkojen,  
    viivästyskorkojen sekä mahdollisten perimiskulujen kattamiseksi. Samalla Tuusulan 5 695 200 euron takausvastuu Kuntarahoitus Oy:lle siirtyy Keusotelle ja Tuusula vapautuu em. takauksesta. Aiemmin myönnettyjen ja päätettyjen 6 424 000 euron takausten lisäksi Keusote myöntää Oy Apotti Ab:n lyhytaikaisen rahoituksen varmistamiseksi kuntayritystodistuksilla 1 356 000 euron omavelkaisen takauksen. Taattavien lainojen uusi yhteismäärä on enintään 7 780 000. Takausten voimassaoloaika on rajoitettu enintään 31.12.2028 saakka.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää 

  • hyväksyä Oy Apotti Ab:n osakkeita koskevan kauppakirjaluonnoksen siinä olevine ehtoineen kauppahinnaltaan 1.177.465,00 euroa
  • hyväksyä kauppakirjan allekirjoittajan tehdä kauppakirjaan pääasiaa muuttamattomia pieniä teknisiä korjauksia
  • valtuuttaa kansliapäällikön tai talousjohtajan allekirjoittamaan kauppakirjan yksin kunnan puolesta
  • ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • merkitä asian tiedoksi. 

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

talousjohtaja, Keski-Uudenmaan sote, Apotti

Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kunnanhallitus
osoite: Kotorannankuja 10, Pl 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupisteeseen os. Autoasemankatu 2, 04300 Tuusula. Avoinna ma-to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-12.00.