Valmistelija
Risto Mansikkamäki, ympäristökeskuksen johtaja, risto.mansikkamaki@tuusula.fi
Perustelut
Talousarvion laadintaohje ja talousarviokehys
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus käynnistää seudullisena palveluyksikkönä talousarvionsa valmistelun vuosittain maalis-huhtikuussa tavoitteena, että ympäristökeskuksen ohjausryhmä ehtii käsitellä talousarvioluonnoksen toukokuun loppuun mennessä. Talousarvion aikainen valmistelu perustuu ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimukseen, jonka mukaan ympäristölautakunnan tekemästä talousarvioesityksestä kuullaan sopijakuntia, ennen kuin Tuusulan kunnanhallitus ja valtuusto käsittelevät sen.
Kunnan johtoryhmä on 16.6.2020 pitämässään kokouksessa linjannut, että vuoden 2021 talousarvion kehys viedään kunnanhallituksen päätettäväksi 17.8.2020. Luonnosvaiheessa olevan talousarvion laadintaohjeen mukaan ulkoisten käyttötalousmenojen kasvuksi (kunta + vesihuoltoliikelaitos) vuodelle 2021 esitetään kehyksessä 2,7 % talousarvioon 2020 nähden. Toimialueet saavat ohjeluonnoksen mukaan erikseen toimialuekohtaisen kehyslaskelman. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ei kuulu Tuusulan kunnan organisaatiossa mihinkään toimialueeseen, vaan se on suoraan kuntatoimialan alainen palvelualue. Kehyslaskelmissa Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on kuitenkin merkitty yleishallinnon ja johdon tuen alle ja sen toimintakatteeseen.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvion laadinta-aikataulun mukaan talousarvioesitys viedään käsiteltäväksi ympäristölautakunnan elokuun kokoukseen (18.8.2020), minkä vuoksi sen valmistelussa ei ole voitu ottaa huomioon kunnanhallituksen lopullista kehyspäätöstä.
Ympäristökeskuksen vuoden 2021 talousarvioluonnosta on käsitelty 28.5.2020 pidetyssä ympäristökeskuksen ohjausryhmän kokouksessa. Ohjausryhmän kuntajäseniltä on pyydetty talousarvioluonnoksesta sopijakuntien epävirallisia lausuntoja kesäkuun 2020 loppuun mennessä. Sopijakunnista epävirallisen lausuntonsa ympäristökeskuksen talousarvioluonnoksesta ovat antaneet Järvenpää, Kerava ja Mäntsälä. Kunnat pyysivät joitakin lisäselvityksiä talousarvioluonnokseen, mutta niillä ei ollut varsinaista huomauttamista luonnoksesta.
Tuusulan kunnan talouspalveluyksikkö on 4.8.2020 korjannut vuoden 2021 palkkojen korotusvarausta 1,75 prosentista 2,79 prosenttiin. Palkkojen korotusvarauksen muutos kasvattaa ympäristökeskuksen henkilöstömenoja ja samalla sopijakuntien yhteenlaskettuja yhteistoimintakorvauksia vuoden 2021 talousarvioluonnoksessa noin 30 000 euroa. Ympäristökeskus on elokuun alussa saanut yksilöidyt hintatiedot SaaS-palveluna hankittavasta ympäristövalvonnan uudesta asiakastietojärjestelmästä. Palvelun vuotuisia käyttökustannuksia on jouduttu hintatiedon perusteella jouduttu korottamaan 20 000 eurolla. Palvelun vuosikulut eivät kuitenkaan ylitä sitä tasoa, mihin ympäristökeskus on varautunut jo vuoden 2020 talousarviossaan. Edellä kerrottuja muutosta ei ole ehditty käsitellä ympäristökeskuksen ohjausryhmässä.
Ympäristökeskuksen hallinnon palveluyksikkö
Palveluyksikön palveluiden ostoista on poistettu ympäristövalvonnan asiakastietojärjestelmän vuotuiset kuoletusmenot, ja järjestelmän käyttökulut on hankintatyypin selkeydyttyä lisätty ympäristövalvonnan palveluyksikön vastaaviin toimintamenoihin. Asiakastietojärjestelmä on hankittu SaaS-palveluna ohjelmistohankinnan sijaan, mistä aiheutuu ympäristökeskuksen hallinnon palveluyksikölle noin 33 000 euron kustannussäästöt vuoden 2020 talousarvioon verrattuna.
Ympäristökeskuksen nykyinen johtaja jää eläkkeelle 1.3.2021 alkaen. Ympäristökeskuksen hallinnon palveluyksikköön on budjetoitu kahdelle kuukaudelle (1.1. - 28.2.) ympäristökeskuksen johtajan palkkamenot tuplana joustavan tehtäväsiirron mahdollistamiseksi.
Ympäristövalvonnan palveluyksikkö
Ympäristövalvonnan palveluyksikkö sai vuoden 2020 talousarvioon kaksi uutta ympäristötarkastajan virkaa, jotka on täytetty alkuvuodesta 2020. Resurssilisäyksen johdosta ympäristövalvonnan maksutuloja on arvioitu vuonna 2021 kertyvän 10 000 euroa enemmän (so. 260 000 €) kuin vuoden 2020 talousarviossa. Palveluyksikön toimintamenot kasvavat asiakastietojärjestelmän ja palkkojen korotusvarauksen johdosta noin 29 000 euroa. Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset kasvavat siten noin 19 000 euroa vuoden 2020 talousarvion yhteistoimintakorvauksista.
Taloussuunnitelmavuodelle 2022 on ympäristövalvonnan palveluyksikköön esitetty yksikön resurssi- ja mitoitusselvitykseen perustuva yksi uusi ympäristötarkastajan virka. Taloussuunnitelmassa kyseisen viran kustannusvaikutus vuoden 2022 toimintamenoihin on noin 65 000 euroa. Viran tarpeellisuus arvioidaan vielä vuoden 2021 aikana.
Ympäristönsuojelun palveluyksikkö
Ympäristökeskus varautuu jatkamaan järvien valuma-aluekunnostusta Mäntsälässä, Nurmijärvellä ja Tuusulassa siten, että Kilpijärven, Valkjärven ja Tuusulanjärven hyvä ekologinen tila saavutetaan ympäristökeskuksen strategisen tavoiteohjelma mukaisesti vuoteen 2027 mennessä. Tätä varten ympäristönsuojelun palveluyksikköön perustetaan vakinainen ympäristösuunnittelijan virka, joka korvaa aiemman määräaikaisen viran. Viran vakinaistaminen ei kasvata ympäristökeskuksen henkilöstömenoja.
Ympäristönsuojelun palveluyksikkö ei saa enää KUUMA-seudulta rahoitusta KUUMA-kuntien ilmastonsuojelutyön koordinoimiseen. Ympäristökeskuksen vuoden 2020 talousarviossa tällaista rahoitusta on kuitenkin vielä budjetoitu 25 000 euroa, koska ympäristökeskus ei saanut riittävän aikaisin tietoa rahoituksen päättymisestä jo vuonna 2020. Ympäristönsuojelun palveluyksikön myyntitulot pienenevät kaikkiaan noin 27 000 euroa vuoden 2020 talousarvion myyntituloihin verrattuna. Tästä aiheutu noin 21 000 euron suuruinen sopijakuntien yhteenlaskettujen yhteistoimintakorvausten kasvu.
Terveysvalvonnan palveluyksikkö
Ympäristökeskuksen vuoden 2020 talousarvioon on budjetoitu lupa- ja valvontapalveluista kertyviä maksutuloja terveysvalvonnan palveluyksikköön yhteensä 290 000 euroa. Terveysvalvonnan maksutulojen pitkäaikaisen seurannan perusteella vuoden 2020 maksutuloarvio on kuitenkin liian optimistinen, minä vuoksi sitä on vuoden 2021 talousarvioluonnoksessa korjattu 260 000 euroon. Lisäksi palveluyksikön matkustus- ja koulutuspalveluiden kustannuksia on tarkistettu vuoden 2019 tilinpäätöksen perusteella yhteensä noin 13 000 euroa ylöspäin.
Vuoden 2021 talousavioesityksessä sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset terveysvalvonnan palveluyksikölle kasvavat noin 49 000 euroa.
Eläinlääkintähuollon palveluyksikkö
Eläinlääkintähuollon palveluyksikköön esitetään määräaikaista (2022 vuoden loppuun), osa-aikaista (40 %) eläinlääkäriä lakisääteisiin päivystystehtäviin. Uuden määräaikaisen viran kustannusvaikutus vuoden 2021 talousarvioluonnokseen on noin 25 000 euroa. Puolet (noin 12 500 euroa) viran kustannusvaikutuksista jakautuu Mäntsälää lukuun ottamatta tasan muiden sopijakuntien kesken ja puolet kyseisten kuntien potilasmäärien suhteessa.
Eläinlääkärin vastaanotolla Tuusulassa on vuodesta 2018 työskennellyt kaksi pieneläinhoitajaa, joista toisen työsuhde on määräaikainen vuoden 2020 loppuun. Palvelussuhteen määräaikaisuus on liittynyt vireillä olleeseen maakuntauudistukseen, joka olisi toteutuessaan siirtänyt kunnallisen eläinlääkintähuollon maakunnan järjestettäväksi. Maakuntauudistuksen kariuduttua ei ole enää perusteita palvelussuhteen määräaikaisuudelle, minkä vuoksi kyseinen työsuhde vakinaistetaan vuoden 2021 talousarviossa. Työsuhteen vakinaistamisesta ei kasvata palveluyksikön toimintamenoja.
Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset eläinlääkintähuollon palveluyksikölle kasvavat vuode 2021 talousarvioesityksessä noin 35 000 euroa vuoden 2020 talousarvioon verrattuna.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelualueen talousarvio 2021
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintamenot kasvavat vuoden 2021 talousarvioesityksessä noin 48 000 euroa (1,55 %) vuoden 2020 talousarvioon verrattuna. Samanaikaisesti ympäristökeskuksen maksu- ja myyntitulot pienenevät kuitenkin noin 47 000 euroa (5,98 %), minkä seurauksena sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset kasvavat noin 95 000 euroa (2,80 %). Ympäristökeskuksen sopijakuntien yhteenlaskettujen yhteistoimintakorvausten suhteellinen kasvu ylittää näin ollen hieman Tuusulan koko kuntatason kehykseen (so. 2,7 %). Ympäristökeskuksen kohdennetuista palveluista johtuen muutokset yksittäisten sopijakuntien yhteistoimintakorvauksissa vaihtelevat noin 12 000 eurosta (Järvenpää ja Tuusula) noin 37 000 euroon (Kerava).
Taloussuunnitelma 2021 - 2025
Taloussuunnitelmassa 2021 - 2025 ympäristökeskuksen toimintatulojen ja -menojen arvioidaan kasvavan 1,5 % vuodessa. Vuodelle 2022 suunniteltua yhtä uutta ympäristötarkastajan virkaa lukuun ottamatta taloussuunnitelmaan ei sisälly muita henkilöstö- tai palvelulisäyksiä. Tuusulanjärven KUITU-hankkeen päätyttyä vuoden 2021 lopussa tulee ympäristönsuojelun palveluyksikön myynti- ja hankerahoitusta tarkistaa.
Palvelusuunnitelma 2021 - 2025
Ympäristökeskuksen palvelusuunnitelma rakentuu Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan kesäkuussa 2019 hyväksymän ympäristökeskuksen strategisen tavoiteohjelman 2020 – 2023 varaan. Palveluiden painopisteet vuosille 2021 – 2025 ovat tavoiteohjelman mukaisesti viranomaistoiminnan laadun ja palvelukyvyn kehittämisessä sekä seudullisten vesienhoito- ja ilmastonsuojelutöiden koordinoinnissa. Lisäksi ympäristökeskus varautuu tehtäväkokonaisuutensa mahdollisiin muutoksiin ja toiminta-alueensa laajentumiseen.
Liitteinä ovat:
- Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2021 talousarvioluonnos ja luonnos palvelusuunnitelmaksi vuosille 2021 - 2025
- Virkojen ja työsuhteiden perustamislomakkeet