Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta, kokous 22.9.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 31 Arviointikertomus 2019, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan selvitys

TUUDno-2020-29

Aikaisempi käsittely

Ehdotus

Tarkastuslautakunta päättää

  • jatkaa arviointikertomuksen työstämistä.

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti

  • hyväksyä arviointikertomuksen vuodelta 2019
  • että arviointikertomus toimitetaan jäsenille allekirjoitettavaksi sähköisesti
  • jättää arviointikertomuksen vuodelta 2019 valtuuston käsiteltäväksi
  • esittää, että valtuusto pyytää arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista toimialojen ja hallituksen selvitykset
  • että selvitykset tulee toimittaa niin, että ne voidaan käsitellä lokakuun loppuun mennessä pidettävässä valtuuston kokouksessa ja
  • että selvitykset on toimitettava myös tarkastuslautakunnalle.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  •  pyytää arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista toimialojen ja hallituksen selvitykset
  • että selvitykset tulee toimittaa niin,​ että ne voidaan käsitellä lokakuun loppuun mennessä pidettävässä valtuuston kokouksessa 
  • että selvitykset on toimitettava myös tarkastuslautakunnalle.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut 
Tuusulan kunnanvaltuusto on 11.5.2020 § 40 päättänyt pyytää tarkastuslautakunnan laatimassa vuoden 2019 arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista toimialojen ja hallituksen selvitykset. Selvitykset tulee valtuuston päätöksen mukaan toimittaa niin, että ne voidaan käsitellä lokakuun loppuun mennessä pidettävässä valtuuston kokouksessa. Lisäksi selvitykset on toimitettava myös tarkastuslautakunnalle.  

Tarkastuslautakunnan suositukset hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnalle

  • Vastuun kirkastaminen Keusoten suhteen. Selkeän konseptin luominen sille, miten kunnanvaltuustoa pidetään ajan tasalla ja kuinka strategian Keusotea koskevat osat toteutuvat on välttämätöntä tavoitteiden seurannan kannalta. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä talouden tasapainottamisen näkökulmasta Tuusulan tulee olla aktiivinen jäsenkunta, joka on reaaliaikaisesti tietoinen Keusoten tapahtumista sekä mahdollisista lisäkustannuksista.  
  • Yhteisökäytössä olevien tilojen terveys ja turvallisuus on varmistettava. Mikäli ne ovat esimerkiksi sisäilmaongelmista huolimatta edelleen käytössä, käyttäjiä on informoitava huolellisesti asiasta.  
  • Terveyden- ja hyvinvoinnin edistämisen lautakunnan osalta ei vuonna 2019 tullut omaa selkeää toimintakertomusta, vaan tiedot olivat jakautuneet hajanaisesti Yhteiset palvelut-toimialan alaisuuteen. Tavoitteiden toteutumisen seurannan kannalta olisi suotavaa, että Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnalla olisi selkeästi oma toimintakertomus. 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan selvitys

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta kiittää tarkastuslautakuntaa hyvin tehdystä arviointityöstä. Vastauksena tarkastuslautakunnan suosituksiin lautakunta toteaa seuraavaa:

  • Vastuun kirkastaminen Keusoten suhteen. Selkeän konseptin luominen sille, miten kunnanvaltuustoa pidetään ajan tasalla ja kuinka strategian Keusotea koskevat osat toteutuvat on välttämätöntä tavoitteiden seurannan kannalta. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä talouden tasapainottamisen näkökulmasta Tuusulan tulee olla aktiivinen jäsenkunta, joka on reaaliaikaisesti tietoinen Keusoten tapahtumista sekä mahdollisista lisäkustannuksista.  

Vastaus:

Yhteistyötä Keusoten ja sen omistajakuntien kanssa tehdään monella tasolla, monilla foorumeilla sekä arjen työssä, niin luottamushenkilöiden kuin viranhaltijoidenkin keskuudessa.

Viranhaltijayhteistyön strategisen tason foorumeita ovat kuntajohtajatapaamiset, talousjohtajien muodostama talousryhmä, sivistysjohtajien ryhmä sekä hyte-johtajien hyte-ryhmä. Taktisen tason toimijoita ovat esim. kuntien hyte-ryhmien alatyöryhmät, kuten LaNuPe-työryhmät. Operatiivisen tason yhteistyöryhmiä ovat esim. oppilashuoltoryhmät. Kuntakohtaisissa viranhaltijatyöryhmissä ovat edustettuina sekä kunnan että Keusoten edustajat, kuntien yhteisissä ryhmissä Keusoten sekä kaikkien kuntien edustajat.

Poliittisella tasolla yhteistyötä tehdään Keusoten päätöksentekoelimissä sekä osana päätöksenteon valmistelua. Kuntien omassa päätöksenteossa kunnanhallituksen ja valtuuston rooli korostuvat. Kuntien hyvinvointilautakuntien tehtävät ja roolit suhteessa Keusoteen vaihtelevat kunnittain, mutta yhteisenä piirteenä on, että hyte-lautakuntien roolia olisi syytä kirkastaa osana kuntien omistajaohjausta ja edunvalvontaa. Kuntien vaikuttamistoimielimet, vammaisneuvostot, ikäihmisten neuvostot sekä lapsi- ja perheasiainneuvostot tekevät myös yhteistyötä.

Kuntien ja Keusoten yhteistyön monet tasot, foorumit ja toimijat tekevät siitä monimutkaisen kokonaisuuden. Keusoten palvelutoiminnan ja eri toimijoiden välisten yhteistyörakenteiden vakiinnuttua, on tulevaisuudessa kiinnitettävä entistä enemmän huomiota eri yhteistyöfoorumeiden väliseen yhteistyöhön ja sen tiivistämiseen.

Yhteistyöfoorumeiden välisen yhteistyön kehittämisen lisäksi on kiinnitettävä huomiota sisällöllisten asioiden kehittämiseen. Keusoten ja kuntien yhteistyötä ohjaavia asiakirjoja ovat Keusoten ja kuntien strategiat ja talousarviot sekä yhtymäsopimus. Yhteistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä ohjaa alueellinen hyvinvointisuunnitelma sekä kuntakohtaiset hyvinvointisuunnitelmat. Keusoten ja kuntien on työskenneltävä yhdessä asetettujen tavoitteiden ja toimenpiteiden saavuttamiseksi - alueen asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden sekä elinvoiman ja kuntatalouden varmistamiseksi. Tämä edellyttää määrätietoista ja ennakoivaa (tiedolla) johtamista, sekä sen tueksi ajantasaista ennakointi- ja historiatietoa, seurantaa ja raportointia.

Tuusulan kunnassa johdetaan sekä strategian valtuustokauden tavoitteita että vuositavoitteita kunnan tavoitesalkkua hyödyntäen. Myös kuntastrategian hyvinvoinnin päämäärää ja hyvinvointitavoitteita toteuttavan hyvinvointisuunnitelman tavoitteiden toteutumista seurataan ja raportoidaan tavoitesalkussa. Kerran vuodessa koottava hyvinvointikertomus sekä valtuustokauden viimeisenä vuotena laadittava laaja hyvinvointikertomus ovat tärkeitä hyvinvointijohtamisen työkaluja.

 

  • Yhteisökäytössä olevien tilojen terveys ja turvallisuus on varmistettava. Mikäli ne ovat esimerkiksi sisäilmaongelmista huolimatta edelleen käytössä, käyttäjiä on informoitava huolellisesti asiasta.  

Vastaus:

Vuonna 2019 yhteisötilakäyttöön otetun Paijalan vanha puukoulun epäiltyjen ja osin ristiriitaisten sisäilmahaasteiden takia tilan vuorokausittaista käyttöaikaa oli rajoitettu Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveystarkastajan suosituksesta. Kunnan sisäilma-sivustolle oli/on koottu tilojen käyttäjille toimintaohjeet, kuinka menetellä, jos epäilee sisäilmaoireita. Paijalan vanhan puukoulun yhteisötilakäyttö päättyi toukokuussa 2020 vähäisen käytön takia. Yhteisötiloina ei ole sisäilmakohteita syksyllä 2020.

  • Terveyden- ja hyvinvoinnin edistämisen lautakunnan osalta ei vuonna 2019 tullut omaa selkeää toimintakertomusta, vaan tiedot olivat jakautuneet hajanaisesti Yhteiset palvelut-toimialan alaisuuteen. Tavoitteiden toteutumisen seurannan kannalta olisi suotavaa, että Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnalla olisi selkeästi oma toimintakertomus.

Vastaus:

HYTE-lautakunnan näkökulmasta nykyinen raportointitaso on riittävä. HYTE-lautakunnan toimintakertomus muodostuu kuntatoimialan toimintakertomuksen osista ja vuosittain laadittavaa hyvinvointikertomusta voidaan hyödyntää eri puolilla kunnan hallintoa. Erillisen toimintakertomuksen kokoaminen ei tuottaisi toivottavaa lisäarvoa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • antaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle asiaselostuksen mukaisen selvityksen tarkastuslautakunnan antamaan vuoden 2019 arviointikertomukseen.

---

Puheenjohtajan avattua keskustelun, jäsen Palvas esitti, että hyte-lautakunnan selvitykseen lisätään esitys, että kuntaan valitaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen, joka ymmärtää Keusoten päätösten vaikutukset kuntalaisen sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyen. Kunnan edustajilta ei pysty vaatimaan samantasoista tietoa, jota ammattihenkilöllä on. Kyseessä oleva henkilö selventää Keusoten virkamiesten esityksiä kuntamme Keusoten päättäjille, jolloin ymmärrys päätöksenteossa on vahvempaa. Ko. viran tarpeellisuus saa jatkoa jos/kun sosiaali- ja terveyshuolto siirtyy maakunnan hallintaan ja päätöksenteko entisestään etääntyy kuntalaisesta ja kunnasta. Jäsen Mäkinen kannatti esitystä. 

Koska oli tehty kannatettu esitys, jossa esitettiin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen valitsemisen lisäämistä hyte-lautakunnan antamaan selvitykseen, puheenjohtaja esitti toimitettavaksi nimenhuutoäänestyksen. Äänestysjärjestykseksi hyväksyttiin puheenjohtajan esitys, jonka mukaan ne, jotka kannattavat esittelijän ehdotusta, äänestävät ”jaa” ja jos ”ei” voittaa, jäsen Palvaksen esitys lisätään hyte-lautakunnan selvitykseen.

Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotusta kannattivat jäsenet Untamo, Vainionpää, Giray-Öngörur, Järvinen ja jäsen Palvaksen esitystä kannattivat jäsenet Palvas, Mäkinen, Sarenius-Salmenkivi ja Koivumäki.

Puheenjohtaja totesi äänestyksen päättyneen äänin 4-4 ja näin ollen puheenjohtajan äänen ratkaisemana hyte-lautakunnan selvitys annettiin esittelijän ehdotuksen mukaisesti. 

Tämän jälkeen jäsen Mäkinen teki esityksen, että hyte-lautakunnan selvitykseen lisätään, hyte-lautakunta esittää, että neuvostojen ja nuorisovaltuuston laatimat toimintakertomukset liitetään kunnan toimintakertomukseen. Jäsen Mäkisen esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti äänin 4-4, puheenjohtajan äänen ratkaisemana

  • antaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle asiaselostuksen mukaisen selvityksen tarkastuslautakunnan antamaan vuoden 2019 arviointikertomukseen. 
     

Lisäksi Hyte-lautakunta päätti

  • esittää, että neuvostojen ja nuorisovaltuuston laatimat toimintakertomukset liitetään kunnan toimintakertomukseen.