Perustelut
Perustiedot
Terveydensuojelulain (763/1994) mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisen on hyväksyttävä talousvettä toimittavan laitoksen riskinarviointi. Riskinarviointi on tehtävä toiminnan harjoittajien ja viranomaisen yhteistyönä.
Terveydensuojelulain (763/1994) mukaan talousvettä toimittavan laitoksen on haettava toimintansa hyväksymistä kunnan terveydensuojeluviranomaiselta viimeistään 3 kuukautta ennen suunniteltua toiminnan aloittamista. Talousvettä ei saa toimittaa ennen kuin laitos on hyväksytty.
Toiminnan hyväksymistä on haettava myös, jos vedenottoa tai vedenkäsittelyä olennaisesti laajennetaan tai muutetaan tai veden laadussa tai jakelussa tapahtuu toimitettavan talousveden laadun kannalta olennaisia muutoksia. Toiminnan muutosta koskeva hakemus on tehtävä viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan olennaista muuttamista. Toimintaa ei saa muuttaa ennen kuin hakemus on hyväksytty.
Kunnan terveydensuojeluviranomaisen on varattava asianomaiselle elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle tilaisuus antaa hakemuksesta lausunto. Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi hyväksymispäätöksessään antaa 20 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettuja määräyksiä.
Riskinarvioinnin hyväksyminen
Nurmijärven Veden riskinarviointi on toteutettu WSP-ohjelmalla. WSP-ohjelmalla viranomaisen kanssa yhteistyönä tehty riskinarviointi täyttää terveydensuojelulain (763/1994) ja STM:n asetuksen 683/2017 mukaiset riskinarvioinnin vaatimukset. Riskinarviointi toteutettiin tekemällä ensin kohdekäynnit Nurmijärven Veden vedenottamoihin, varavedenottamoihin, paineenkorotusasemille ja vesitorneihin. Kohdekäyntien jälkeen pidettiin työpajat, joissa riskit, hallintakeinot ja toimenpiteet käytiin läpi ja kirjattiin WSP-ohjelmaan. Pohjavedenmuodostumisalueita ei käsitelty WSP-riskinarvioinnissa. Pohjavesialueiden riskit on kartoitettu pohjavedensuojelusuunnitelmissa, jotka on päivitetty 2008–2012. Riskinarviointia ja toimenpideohjelmaa päivitetään tarvittaessa, niin että se pysyy ajan tasalla. Riskinarvioinnin muutokset, päivitykset ja toimenpideohjelma tarkastetaan terveydensuojeluviranomaisen vuosittaisilla suunnitelman mukaisilla tarkastuksilla.
Talousvettä toimittavaa laitosta koskeva hakemus
Toiminnanharjoittajan on tehtävä terveydensuojelulain 18 §:ssä tarkoitettu hakemus kirjallisena sen kunnan terveydensuojeluviranomaiselle, jonka alueella talousvettä toimittavalla laitoksella on kotipaikka.
Kunnan terveydensuojeluviranomaisen on lähetettävä hakemus tiedoksi ja mahdollista lausuntoa varten niiden kuntien terveydensuojeluviranomaisille, joiden alueelle talousvettä toimittava laitos toimittaa vettä tai joiden alueelta se ottaa vettä, sekä vastaavasti asianomaisille alueellisille ympäristökeskuksille (Uudenmaan ELY-keskus) ja aluehallintovirastoille (Etelä-Suomen AVI).
Savikon vedenottamon toiminnan kuvaus
Savikon vedenottamon toiminnasta vastaa Nurmijärven Vesi (y-tunnus 901464-2). Savikon vedenottamon jakelualueen käyttäjämäärä on noin 25 000 henkilöä ja sen suhteellinen osuus kaikkien Nurmijärven Veden vedenottamoiden tuottamasta vedestä on noin 10 %. Vedenottamo toimittaa vettä lähialueelle ja pääasiassa kirkonkylän vedenjakelualueelle, osa vedestä johdetaan kirkonkylän läpi Klaukkalan vedenjakelualueelle. Savikon vedenottamolle on myönnetty lupa vedenottoon vuonna 1992. Vettä voidaan ottaa luvan mukaan enintään 1000 m³/d vuosikeskiarvona laskettuna. Keskimääräinen vedenotto Savikon vedenottamolta on n. 600 m³/d. Savikon tuotantokaivo on rakennettu 1990-luvulla ja vedenottamorakennus 2003. Vedenottamolla ei ole ollut vedenkäsittelyä ja vesi on pumpattu tuotantokaivosta verkostoon UV-desinfioinnin kautta. Savikon pohjavesiesiintymä on savikerroksen alla. Savikon alaiset pohjavesiesiintymät ovat usein vähähappisia ja siksi tällaisille pohjavesille on tyypillistä liuennut mangaani. Mangaanipitoisuudet Savikon vedenottamolla ovat kohonneet hiljalleen. Savikon pohjaveden kloridi-pitoisuus on myös hieman koholla ja vesi on melko kovaa.
Savikon vedenottamo on Valkojan pohjavesialueella ja lähiympäristössä on paljon peltoja, maanviljelyä, haja-asutusta sekä eläintenpitoa. Pohjavesialueella sijaitsee myös valtatie 3, jonka tiesuolaus näkyy pohjavesialueen kohonneina kloridipitoisuuksina. Pohjavesialueella on myös Karhunkorven teollisuusalue, jossa on mm. betoniteollisuutta. Nurmijärven Vesi käsittelee alueen jätevedet ja alueen toimijat tarkkailevat pohjaveden laatua yhteistarkkailuna Nurmijärven Veden kanssa. Savikon ottamon läheisyydessä on ollut myös maankaatopaikka, jonka toiminnan on katsottu vaikuttaneen mangaanipitoisuuksien kohoamiseen.
Laitoksen toiminnan muutos
Savikon vedenottamolla pohjaveden mangaanipitoisuutta on ryhdytty laskemaan ilmastamalla pohjavettä maaperähapetusmenetelmällä. Nurmijärven Vesi ilmoitti aloittavansa maaperähapetuksen pilotoinnin toukokuussa 2016, testatakseen menetelmän toimivuutta Savikon vedenottamolla. Tätä varten vedenottamolle on tehty kaksi uutta kaivoa. Maaperähapetuksessa kaivosta 3 pumpataan raakavettä, joka imeytetään kaivoon 2. Ennen imeytystä raakavesi kyllästetään ilmalla ejektorin avulla, jolloin kaivoon 2 johdetaan happikylläistä raakavettä. Kaivosta 2 happirikas raakavesi leviää pohjaveteen. Maahan pumpattu happikylläinen vesi nostaa pohjaveden happipitoisuutta ja hapellisissa olosuhteissa pohjaveden mangaani saostuu maahan. Vesi pumpataan vanhasta ottokaivosta 1 UV-desinfioinnin kautta verkostoon. UV-desinfioinnin lisäksi Savikon vedenottamolla on mahdollisuus veden desinfiointiin natriumhypokloriitilla.
Maaperähapetusmenetelmän avulla vedenottamon mangaanipitoisuudet on saatu laskemaan jopa alle havaitsemisrajan. Ennen koetta mangaanipitoisuudet olivat laatutavoitteen ylärajalla, toisinaan raja-arvo myös ylittyi. Maaperähapetus alkoi vaikuttaa veden mangaani-pitoisuuteen melko nopeasti ja toimivaksi todettu menetelmä päätettiin rakentaa pysyväksi osaksi laitosta.
Laitoksesta tehdyt ilmoitukset ja tarkastukset
Nurmijärven Vesi on jättänyt 28.12.2017 hakemuksen toiminnassa olevan Savikon vedenottamon muutoksesta liitteineen.
Savikon vedenottamolle on tehty vuosittain terveydensuojeluviranomaisen toimesta tarkastus; viimeisin Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen suorittama tarkastus on tehty 7.12.2017, kun muutostyöt olivat lähes valmiit.
Nurmijärven Vedelle on laadittu valvontatutkimusohjelma 2016–2020, jonka mukaan veden laadun tarkkailua tehdään; suunnitelmaa päivitetään aina tarvittaessa.
Nurmijärven Veden varautumissuunnitelma on päivitetty 29.2.2016.
Valkojan pohjavesialueen suojelusuunnitelma on päivitetty 26.2.2010.
Pyydetyt lausunnot
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY) ja Etelä-Suomen aluehallintovirastolta (ESAVI) pyydetään lausuntoja viimeistään 2.2.2018 mennessä.
Uudenmaan ELY ilmoitti 1.2.2018, ettei heillä ole lausuttavaa tai huomautettavaa.
ESAVI toteaa 31.1.2018 päivätyssä lausunnossaan seuraavaa:
Aluehallintovirastolla ei ole huomautettavaa hakemuksesta tai aiotuista muutoksista. Maaperähapetus tulee parantamaan toimitetun veden laatua. Valvontatutkimusohjelma ei ole vielä päivitetty vastaaman 27.10.2017 muuttunutta talousvesiasetusta eikä laitoksen riskinarviointia ole hyväksytty. Mikäli valvontatutkimusohjelma päivitetään, tulee riskinarviointi olla hyväksytty ennen sitä, jotta se voidaan ottaa huomioon valvonnassa.
Toiminnanharjoittajan kuuleminen
Nurmijärven Vettä ei ole kuultu, koska päätökseen ei ole tarpeen asettaa ehtoja.
Asian vireilläolosta ilmoittaminen ja muiden kuulemiset
Hallintolain (434/2003) 34 §:n 2. momentin 5.kohdan mukaan hakemuksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu ja muita asianosaisia ei ole kuultu, koska toiminnasta ei aiheudu ympäristöön terveyshaittaa, eikä päätökseen ole tarpeen asettaa ehtoja ja kuuleminen on tämän vuoksi tarpeetonta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta
- päättää hyväksyä terveydensuojelulain 20 § mukaan Nurmijärven Veden riskinarvioinnin
- toteaa, että riskinarviointia ja toimenpideohjelmaa pidetään ajan tasalla ja päivitetään tarvittaessa.
- päättää hyväksyä terveydensuojelulain 18 § mukaan Nurmijärven Veden toiminnan olennaisen muutoksen koskien Savikon vedenottamoa.
- toteaa, että Nurmijärven Veden valvontatutkimusohjelma 2016–2020 on päivitetty yhteystietojen osalta, mutta valvontatutkimusohjelma ei ole vielä päivitetty vastaaman 27.10.2017 muuttunutta talousvesiasetusta.
- toteaa, että riskinarviointi ja uusi talousvesiasetus 683/2017 on huomioitava valvontatutkimusohjelmaa päivitettäessä.
- toteaa, että valvontatutkimusohjelma on päivitettävä tarvittaessa, kuitenkin viimeistään vuonna 2020
Perustelut
Nurmijärven Vesi on tehnyt riskinarvioinnin vedentuotantoketjulle 2017. Nurmijärven Veden riskinarviointi on toteutettu WSP-ohjelmistolla, joka täyttää uuden talousvesiasetuksen 683/2017 7 a §:n vaatimukset. WSP-riskinarviointiin osallistui Nurmijärven Veden henkilöstöä ja terveydensuojeluviranomainen, konsultti ohjasi työn kulkua ja kirjasi tiedot WSP-järjestelmään.
Muutoksen alaisella laitoksella on voimassa oleva valvontatutkimusohjelma, jonka mukaisesti laitoksen toimintaa valvotaan. Laitokselle on tehty terveydensuojeluviranomaisen tarkastus 7.12.2017, jossa todettiin laitoksen olevan ilmoituksen mukainen. Uuden prosessin pilotointivaiheessa havaittiin, että lähtevän veden mangaanipitoisuus oli saatu laskemaan ja toimitettavan veden laatu on parantunut. Savikon vedenottamon vesi on STM:n talousvesiasetuksen 1352/2015 ja 683/2017 mukaista.
Päätöksen perusteena olevat asiakirjat:
Terveydensuojelulain mukainen hakemus talousvettä toimittavan laitoksen hyväksymiseksi liitteineen.
Etelä-Suomen aluehallintoviraston lausunto ESAVI/202/05.14.00/2018
Terveydensuojeluvalvonnan viranomaistarkastuspöytäkirja Savikon vedenkäsittelylaitoksen tarkastukselta 7.12.2017.
Nurmijärven Veden valvontatutkimusohjelma 2016-2021
Julkinen yhteenveto Nurmijärven Veden vedentuotannon ja vedenjakelun WSP-riskinhallintaohjelmasta
Maksu
Vesilaitoksen olennaisen toiminnan muutoksen päätöksestä peritään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristöterveydenhuollon maksutaksan mukaisesti 125 euron maksu käsittelyaikaan perustuen (50€/h), sisältää laitostarkastuksen.
Sovelletut säädökset
Terveydensuojelulaki 763/1994
Terveydensuojeluasetus 1280/1994
Asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista 1352/2015
Asetus talousveden laatulaatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen muuttamisesta 683/2017
Hallintolaki 434 / 2003 § 43 mom. 3
Kuntalaki 365 / 1995 11 luku § 89
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 16.1.2017 § 4)
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ympäristöterveydenhuollon maksutaksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 13.12.2016 § 163)
Päätöksen voimassaolo
Päätös on voimassa toistaiseksi. Toimintaa ei saa muuttaa olennaisesti ennen kuin toimija on hakenut muutokselle hyväksyntää ja muutos on hyväksytty kunnan terveydensuojeluviranomaiselle. Toiminnan lopettamisesta tai keskeyttämisestä on tehtävä ilmoitus kunnan terveydensuojeluviranomaiselle.
Päätös
Jäsen Satu Rauhala ilmoitti olevansa yhteisöjäävi ja hän poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi.
Ehdotus hyväksyttiin.
Terveysvalvonnan päällikkö poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen.