Perustelut
Etelä-Tuusula, Hyrylä, Kuntoilijantie
Asiaselostus
Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa on laadittu Kuntoilijantien katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2068/1,3-5, 9, 11. Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 19.9.-2.10.2019. Nähtävilläoloaikana jätettiin yksi muistutus.
Suunnitelmaselostus
Lähtökohdat
Katusuunnitelmaehdotus koskee Kuntoilijantien kadun rakentamista. Katu sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Hyrylään, Tuusulan urheilukeskukseen. Urheilupuiston alueen kehittämisen ja asuntomessupysäköinnin myötä on tullut tarve rakentaa Kuntoilijantie kaavan mukaiselle paikalleen. Kuntoilijantie yhdistää Kilpailutien ja Palkkitien luoteis-kaakkosuuntaisesti. Katu palvelee myös alueelle myöhemmin rakentuvia pysäköintialueita. Kadun suunniteltu rakentamisen aloitusajankohta on alkuvuonna 2020.
Maaperä
Maaperä on hiekkaa ja karkeaa hietaa. Alue sijaitsee pohjavesialueella. Pohjaveden pinnan korko on noin +52,90…+53,00. Kadun tasausviiva on alimmillaan tasolla +54,78.
Liikenne- ja katutekniset ratkaisut
Kuntoilijantie on noin 545 m pitkä läpiajettava paikallinen kokoojakatu. Ajoradan leveys on 7 metriä ja reunakivellisen kevyen liikenteen väylän leveys on 4 metriä. Kaavan mukainen katualueen leveys on 15 metriä. Kadun nopeusrajoitus on 30 km/h (alue) ja pysäköinti on kielletty kadun molemmissa reunoissa. Kadulle on suunniteltu korotettuja liittymiä 2 kpl tulevien pysäköintialueiden liittymien kohdalle sekä yksi korotettu hidaste kevyen liikenteen ylityksen kohdalle.
Päällysteet ja istutukset
Ajoradan rakennekerrospaksuus on 0,54 metriä. Ajorata päällystetään asfaltilla. Kevyen liikenteen väylän rakennekerrospaksuus on 0,49 metriä. Rakennekerrosten alapuolista pengertäyttöä tulee osassa kohtaa katua, josta suurin osa sijoittuu plv. 160–240. Lisäksi ojapainanteiden sadevesikaivot ympäröidään kiveyksellä, jotka asennetaan paikalleen asennushiekkaan.
Vesihuolto ja kaapelit
Kuntoilijantielle ei ole suunniteltu vesihuoltoa eikä Kuntoilijantie alla mene nykyisin vielä kaapeleita. Kilpailutien kaakkoispuolella sijaitsee Elisan, Carunan ja Telian kaapeleita sekä Fortumin kaukolämpöputki. Palkkitien luoteispuolella sijaitsee Elisan, Carunan ja Telian kaapeleita, Palkkitien vesihuolto sekä Fortumin maakaasuputki. Uusien kaapelien sijoittaminen on esitetty Kuntoilijantien kadun koillispuolelle.
Kuivatus
Kuntoilijantie kuivatetaan avo-ojin ja sadevesiviemärein. Kadun kuivatusta varten tulee uutta sadevesiviemäriä yhteensä noin 420 metriä, josta puolet on painesadevesiviemäriä. Lisäksi Kuntoilijantietä rakentaessa varaudutaan kadun koillispuolen tulevien pysäköintialueiden kuivatukseen tekemällä hulevesiviemäreille kadun alitukset. Kadun itäpäädyn hulevedet ohjataan avo-ojia pitkin Palkkitien hulevesiviemäriin. Kadun länsi päädyn hulevedet johdetaan noin pl:lla 90 sijaitsevaan hulevesialtaaseen, joka varustetaan bentoniittimatolla. Hulevesialtaan on tarkoitus suodattaa epäpuhtauksia (lasketus), tasata ja viivyttää hulevesiä ennen kuin ne pumpataan pois altaasta ylemmäs noin pl:lla 290 sijaitsevaan hulevesien imeytysaltaaseen. Imeytysaltaassa hulevedet imeytetään maaperään ja pohjaveteen noin 5 metriä paksun suodattavan hiekkaharjun läpi.
Valaistus
Kadulle suunnitellaan led-valaistus.
Esteettömyys
Suojatieylitykset on suunniteltu esteettömiksi.
MUISTUTUS 1
Muistutus jätettiin Kiinteistö Oy Tuusulan logistiikkakeskus ja Meira Nova Oy (kiinteistöt 858-401-3-1842 ja 858-401-3-321) toimesta 25.9.2019:
"Kiireisimpinä päivinä logistiikkakeskuksessamme käy 220 ajoneuvoa vuorokauden aikana. Nämä ajoneuvot ovat pääsääntöisesti raskasta kalustoa: Joko kuorma-autoja tai perävaunuyhdistelmiä. Ruuhkahuippu ajoittuu aamupäivään klo 7-12, jolloin ajoneuvomäärät ovat n. 20 ajoneuvoa / tunti.
Logistiikkakeskuksen raskaan liikenteen sisääntuloportti on noin 5,5 metrin etäisyydellä kiinteistön raja-aidasta. Mikäli liittymä tulee logistiikkakeskuksen raja-aidan välittömään läheisyyteen (katusuunnitelman mittasuhteet tältä osin epäselviä), ovat kääntyvät täysperävaunutja kuorma-autot suoraan liittymän kohdalla odottamassa kääntymistä logistiikkakeskukseen. Tämä on nyt huomioitu erillisellä levennyksellä sisäänajoväylän kohdalla. Mikä on siis logistiikkakeskuksen sisäänajon liittymän ja uuden risteyksen etäisyys toisistaan? Mikäli se on lyhempi kuin täysperävaunun pituus (25,25 - 34,50m), jää täysperävaunu odottamaan kääntymistä risteysalueelle.
Tämän raskaan liikenteen lisäksi kiinteistössä on töissä, alihankkijat mukaan luettuna, yli 200 henkilöä. Pääosa henkilöstöstä kulkee työmatkat omalla autolla. Työtä tehdään osittain kolmessa vuorossa, jolloin työmatkaliikenteen ruuhkahuiput ajoittuvat 5.30-6.00, 7.30-9.00, 13.30-14.00, 15.30-16.30 ja 21.30-22.00 välisille ajoille.
Uusi katuyhteys merkittävästi lisää liikennettä Palkkitiellä, jolla on huomattava vaikutus logistiikkakeskuksen toiminnan sujuvuuteen ja on ennen kaikkea turvallisuuskysymys, kun logistiikkakeskukseen liittyvä raskas liikenne kohtaa ajoittain runsaastikin usein juuri lapsia urheilupuistoon kuljettavia henkilöautoja. Pyydämme tällä muistutuksella ottamaan katusuunnitelmassa ja katuyhteyden sijoittelussa logistiikkakeskuksemme toiminnan ja siitä aiheutuvan rekkaliikenteen sujuvuuden sekä koko liikennealueen turvallisuuden."
VASTINE
Katusuunnitelma toteutetaan katualueelle varatulle alueelle hyväksytyn asemakaavan mukaisesti. Asemakaavan katualueen reunan etäisyys kiinteistön 858-401-3-1842 rajasta on noin 14 metriä. Kiinteistön portin aukeamiseen ja ajoneuvon kääntymiseen kuluva aika on normaalia, hetkellisesti liikenteen sujuvuuteen vaikuttava liikenneilmiö.
Tällä ei arvioida olevan vaikutusta Urheilukeskuksen eikä Palkkitien normaaliin liikenteeseen. Yleisömassatapahtumat sijoittuvat yleensä viikonloppuihin ja arki-iltoihin. Käyttökokemusten myötä on myös mahdollista, että Urheilukeskukseen johtavat väylät muutetaan massatapahtumien ajaksi yksisuuntaisiksi siten, että sisäänajo tapahtuu Kilpailutien kautta ja ulosajo Kuntoilijantien kautta.
Palkkitie on päättyvä katu, jossa on voimassaoleva pysäköintikielto kadun kaakkoispuolella Palkkikujalle asti. Kuntoilijantien toteuttamisen jälkeen kiinteistöt 858-401-3-1842 ja 858-401-3-321 pysyvät edelleen päättyvällä katuosuudella, joten läpiajoliikenne kohdistuu vain Palkkitien alkupäähän. Katualueita ei ole myöskään tarkoitettu yleiseen pysäköintiin tai yksityisten kiinteistöjen ns. odotustiloiksi. Kiinteistöjen tulee järjestää odotustilansa omalla kiinteistöllään.
Ehdotus
Esittelijä
-
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää
- hyväksyä Kuntoilijantien katusuunnitelmaehdotuksen, 2068/1,3-5, 9, 11.