Kuntakehityslautakunta, kokous 21.8.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 98 Vanhakylä-Ruskelan metsästysseura ry, oikaisuvaatimus maankäyttöpäällikön päätöksestä 28.6.2019 § 70 metsästysvuokrasopimusten uusiminen ajalle 1.1.2020–31.12.2024

TUUDno-2019-715

Valmistelija

  • Tuija Palkki, maankäyttöinsinööri, tuija.palkki@tuusula.fi
  • Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi

Perustelut

Vanhakylä-Ruskelan Metsästysseura ry on jättänyt 6.7.2019 päivätyn liitteenä olevan oikaisuvaatimuksen maankäyttöpäällikön viranhaltijapäätöksestä 28.6.2019 § 70. Oikaisuvaatimuksessaan Vanhakylä-Ruskelan Metsästysseura ry vaatii Terrisuolla sijaitsevan kiinteistön 858-412-2-72 vuokraamista itselleen. 

Vanhakylä-Ruskelan Metsästyseura esittää liitteenä olevan oikaisuvaatimuksensa perusteina sitä, että maa-alue on heidän metsästysalueensa sisällä ja hirvieläinten metsästys alueella päättyy, mikäli aluetta ei vuokrata heille ja että aluerajauksissa ei ole kunnioitettu kylärajoja.

Maankäyttöpäällikön päätöksen mukaan Terrisuolla sijaitseva kiinteistö vuokrataan Rusutjärven Metsästysseura ry:lle. Rusutjärven metsästysseura ry kertoi aikovansa anoa hirvieläinten metsästyslupia alueelle yhteislupana Metsästysseura AWE ry:n kanssa. Rusutjärven Metsästysseura ry on todistanut, että heillä on metsästysoikeuksia alueille, jotka rajoittuvat kunnan omistamaan Terrisuon alueeseen, joten kyseinen alue ei ole Vanhakylä-Ruskelan metsästysseuran alueiden sisällä. 

Suomen riistakeskus päättää hirvieläinten pyyntiluvista, kunnalla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa pyyntilupaharkintaan.

Maankäyttöpäällikön päätöksen mukaan Vanhakylä- Ruskelan Metsästyseura ry:lle ollaan vuokraamassa n. 170 ha ja Rusutjärven Metsästysseura ry:lle n. 48 ha kunnan maa-alueita. Oikaisuvaatimuksen alainen Terrisuon kiinteistö on pinta-alaltaan 32,6 ha. Maankäyttöpäällikön päätöksessä esitetty vuokra-aluieden rajaus Terrisuon kiinteistön kohdalla on sama kuin vuosina 2014-2019 voimassa olevissa vuokrasopimuksissa. Aluerajaukset on pyritty tekemään luonnollisia rajauksia pitkin (esim. tiet, joet), jotka pystyy havaitsemaan maastossa toisin kuin kylärajat.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole tuotu esille mitään sellaista uutta asiaa, mikä ei olisi ollut tiedossa viranhaltijapäätöstä tehtäessä. Oikaisuvaatimus on perusteettomana hylättävä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • todeta, että päätös on syntynyt laillisessa järjestyksessä eikä päätöksentekijä ole ylittänyt hänelle säädettyä toimivaltaa eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen

  • ettei oikaisuvaatimuksessa ole esitetty perusteltua syytä päätöksen muuttamiseen

  • hylätä tehdyn oikaisuvaatimuksen

  • pysyttää oikaisuvaatimuksen alaisen päätöksen voimassa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin

Tiedoksi

Asianosaiset, maankäyttö/Hämäläinen, maankäyttö, kaavoitus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä valituskirjelmään valtakirja.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, milloin päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä jo aikaisemmin ole toimitettu viranomaiselle

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.