Perustelut
VALMISTELU YHTEISTYÖLLÄ
Kuntalaisia on osallistettu kyselyllä ja tätä seuranneella teams-kokouksella, jossa käytiin läpi kyselyn tuloksia koskien toivottuja palveluita ja tiloja. Yrittäjille järjestettiin oma keskustelutilaisuus. Kaavaehdotuksen ollessa nähtävillä 18.1. järjestettiin yleisötilaisuus, jossa keskusteltiin hankkeesta, kaavasta ja keskustan kehittämisestä yleisemmin.
Kaikille avoin palvelukeskuksen nimikilpailu käynnistettiin. Tuloksen julkistaminen odottaa vielä hankkeen toteuttavan konsortion keskinäisten sopimusten valmistelun etenemistä.
Työntekijöitä on osallistettu järjestämällä keskustelutilaisuus ja tätä seuranneita työpajoja. Tilaisuuksissa on tiedotettu hankkeen etenemisestä, keskusteltu tilatarpeista ja tarpeista muuttaa toimintatapoja siirryttäessä toisenlaiseen työympäristöön. Ratkaisuja on kehitetty yhdessä todettuihin haasteisiin. Hankkeeseen suhtautuu jonkin verran tai melko kriittisesti osa työntekijöistä.
KUNNAN KÄYTTÖÖN SUUNNITELLUT TILAT
Kunnan tilat sijoittuvat kerroksiin 2-5. Kaikissa kerroksissa on kerrosaula, jonka ympärille toiminnot sijoittuvat. Kerrosaulaan on ensimmäisestä kerroksesta hyvä yhteys. Toiseen kerrokseen on suunniteltu toiminnot, jotka ovat kuntalaisten kannalta aktiivisimmassa käytössä eli asiakaspalvelutilat, lasten ja perheiden tilat, hyvinvointivalmennuksen tila ja ohjaamopalveluiden tilat.
Kolmanteen kerrokseen on suunniteltu kokouskeskus.
Kunnan toimistotyötilat sijaitsevat kerroksissa 3-5. Osa työpisteistä on sijoitettu erillistilaan tietosuoja ja -turvasyistä. Työtiloja on jaoteltu äänenkäytön perusteella vuorovaikuttaisiin tiloihin ja hiljaisen työn tiloihin. Vetäytymistiloja (pikkuneukkarit ja puhelinkopit) on sijoitettu eri puolille kerroksia.
Kunnalle on suunniteltu K2-kellarikerrokseen sos.tilat sekä varastotiloja. Näistä on suora porrasyhteys ylempiin kerroksiin.
KUNNAN TILOJEN SUUNNITTELUSTA
Hankkeen kilpailutuksen jälkeen on kehitettiin kunnan käyttöön utlevien tilojen konsepteista versioita Workspace Oy:n kanssa. Workspace Oy samaten testasi konsortion laatiman suunnitelman mitoitusta ja toimivuutta kalustussuunnitelman avulla ja järjesti työntekijöiden työpajat. Palaute tästä kerättiin ja todettiin tarve vielä tarkistaa varasto- ja arkistotilatarve. Valmisteltiin tähän liittyvä kysely työyksiköille Workspace Oy:n kanssa.
Konsortio toimitti uuden suunnitelman palvelukeskuksesta, jossa lähinnä sisätilojen osalta oli tehty tarkennuksia. Sisäinen keskustelu uuden version sisätilojen osalta käytiin eri käyttäjäryhmien kanssa. Parviainen Arkkitehdit Oy:n vetämänä käytiin läpi tiimit/yksiköt, joilla on erityistilatarpeita, kehittäen suunnitelmaa henkilöstön kanssa:
- Asiakaspalvelukerroksen eli toisen kerroksen tilojen osalta on käyty läpi suunnitelmaa asiakkaan näkökulmasta ja tehty muutoksia.
- Varasto- sekä arkistokyselystä saatuja tuloksia on verrattu suunnitelmaa ja suunnitelmaa edelleen jalostettu.
- Henkilöstöpalveluiden, Edunvalvonnan ja ICT:n kanssa on kehitetty suunnitelmaa erillisissä kokouksissa.
Kunnan käyttöön suunniteltujen tilojen osalta alkaa olla valmista, lukuunottamatta niiden kulttuuripalveluiden työntekijöiden työtiloja, joilla on merkittäviä määriä käsiarkistossaan pidettävää materiaalia. Näiden työntekijöiden sijoittaminen palvleukeskukseen ei vaikuta käytetyn flex-työpistekäytön kannalta järkevältä eikä tilatarpeen osalta mahdollista. Em. työntekijät olisi syytä sijoittaa Taidekasarmiin tai muuhun paremmin soveltuvaan tilaan.
Vaikuttaa siltä, että suunnitelma kunnan tilojen osalta alkaa valmistua, kunhan em. kysymys saadaan ratkaistua. Suunnitelmaa esitellään työntekijöille suunnatussa etätilaisuudessa ja tämän jälkeen kunnnan johtoryhmälle. Mahdollisten viilausten jälkeen voidaan olettaa tilatarpeen olevan niin hyvin tiedossa ja pitkälle suunniteltu, että ehdollisen vuokrasopimuksen hyväksyminen on ajankohtaista.
LIIKETILAT
Liiketilat aputiloineen sijoittuvat maantasokerrokseen. Suurin osa pinta-alasta on suunniteltu HOK-Elannon hypermarketia varten. Tämän aulan yhteyteen on suunniteltu kolme erikoistavarakaupan tai palveluiden tilaa, kunnan ala-aula ja aputoiminnot. Sisäänkäynnit sijoittuvat rakennuksen itäpäähän ja niitä on sijoitettu eri suuntiin siten, että rakennus kytkeytyy hyvin kirjaston suuntaan, Auratumin suuremman liikekiinteistön (ent. S-market) suuntaan ja Esikunnanpuiston suuntaan etelään.
JULKISIVUT JA JULKINEN TILA
Palvelukeskuksen pääsisäänkäynnin yhteydessä on lasijulkisivua osoittamassa sisäänkäyntiä. Tykkimiehenpolun puoleisen julkisivuun integroidaan taidetta. Taideteosta suunnittelee jo toimeksiannon saanut taiteilija.
Aunelan, Taidekasarmin, kirjaston ja palvelukeskuksen väliin on suunniteltu Tiilikasarmin aukio. Tämä pienehkö aukioalue, joka aukeaa hyvään ilmansuuntaan. Aukion korkotasoista käydään vielä keskustelua.
Suunnittelun tässä vaiheessa korttelin kaupunkikuvallisiin kysymyksiin on paneuduttu, mutta hypermarketin aiheuttamat julkisivuongelmat laskevat kaupunkikuvallista arvoa. Kustannukset ja em. toiminnallisuus johtavat siihen, että maantasokerroksen julkisivut ovat melko passiiviset. Hyryläntien varressa on luontevin suunta toteuttaa huoltopiha. Tämä puolestaan johtaa julkisivujen osalta heikkouksiin.
Tämä on hyvin tyypillinen ongelma suurten kaupan yksiköiden osalta tilanteissa, joissa kustannustaso ei voi nousta huomattavan suureksi. Hyrylässä on tähän mennessä tehty samanlaisia ratkaisuita muiden päivittäistavarakaupan tilojen osalta - kaikkien suurempien liikerakennuskorttelien huoltopihat on toteutettu pääkatujen varsiin ja nämä ovat tuottaneet osin sekundaarista julkisivua.
PYSÄKÖINTI
Autopaikat sijoitetaan rakennuksen kellarikerroksiin niiltä osin, joita ei toteuteta kirjaston pohjoispuoliselle pintapysäköintialueelle. Pysäköintiä on suunniteltu kahteen kellarikerrokseen noin 500 kpl. Pääosa autopaikoista palvelee liiketilojen asiakkaita. Kunnan käyttöön tulee nykyisten tietojen mukaan 65 autopaikkaa, jotka ovat kunnan käytössä klo 8-16 ja tämän jälkeen kaikkien käytettävissä. Kirjaston edustalle on suunniteltu pintapysäköintikenttä, joka palvelee useita kortteleita: ns. Aunelan ja Taidekasarmin korttelit sekä kirjaston ja palvelukeskuksen korttelit. Kirjastoauton liikennöinti on mahdollista jatkossakin pysäköintialueen läpi.
Polkupyörien pysäköintipaikkoja toteutetaan noin 200 kpl.
LIIKENNE
Sitowise Oy:n tekemän liikenneverkon toimivuustarkastelun mukaan liikenneverkko toimii vuoden 2050:n ennustetilanteessa osin kapasiteettinsa ylärajoilla. Tehdyissä simuloinneissa liikenneverkko ruuhkautui. Verkon toimintaa tarkasteltaessa väylän ruuhkautumiseen vaikuttaa selkeästi se, että Tuusulanväylän eteläisen kiertoliittymän kapasiteetti ei riitä välittämään siihen kohdistuvaa liikenteellistä kuormitusta tarpeeksi tehokkaasti. Ongelma johtuu yleisestä liikennemäärän kasvusta. Palvelukeskuksen lähialueen liikenneverkon kehittäminen liikennemäärän kasvaessa on otettu huomioon kaavaa suunniteltaessa mitoituksessa.
Hanketta käsiteltiin 7.2. valtuustossa, jolloin päätettiin tutkia vielä joukkoliikenteen ratkaisua.
Tämän jälkeen Yhdyskuntatekniikan palvelualue on A-insniöörit Oy konsulttinaan suunnitellut keskusta-aluen yhdyskuntatekniikkaa ja katuverkon muutoksia. Yleissuunnitteluvaihe on juuri päättymässä. Koskenmäentien ja Hyryläntien liittymään on suunniteltu kiertoliittymä. Autoasemankadun liittymä on suunniteltu valo-ohjattuna. Autoasemankatu on mitoitettu eteläosaltaan 2+3 -kaistaisena. Hyryläntie voidaan säilyttää nykyisellä ajorataleveydellä.
Joukkoliikennepysäkkejä on kuin onkin saatu myös Autoasemankadulle, tosin vain ajoratapysäkkeinä, jolloin ei voi olettaa niiden olevan liikenneverkon huipputuntien aika kovin suuressa käytössä ilman, että se aiheuttaisi ongelmia myös katuliittymien toimivuuteen.
Palvelukeskuksen liikenne
Ajo palvelukeskuksen kellaritasolle on suunniteltu kahdesta ajoluiskasta. Päälähestymis- ja poistumisreitti sijaitsee korttelin itäpuolelle. Toinen ajoluiska on suunniteltu toteutettavaksi Hyryläntieltä. Huoltoajo toteutuu Hyryläntien kautta. Huollon sisään- ja ulosajo huoltotiloihin tapahtuu eri tonttiliittymistä.
YHDYSKUNTATEKNIIKKA
Hankkeen toteuttaminen edellyttää alueella merkittävän määrän nykyisten johtoreittien siirtoja. Alueen johdonomistajien kanssa on valmisteltu yleissuunnitelma ja tarvittaia tyyppipoikkileillauksia katualueista.
Sekä johtosiirtoja että muutoin alkueen yhdyskuntatekniikan muutoksia on yleissuunnitelmatasolla suunnitellut A-insinöörit Oy.
HANKKEEN JA KAAVAN TALOUS
Kunnan tilojen tilatehokkuus on sama kuin hankkeen kilpailutusvaiheessa ja laadittu laskelma uusiin tiloihin siirtymisen taloudellisuudesta on edelleen hyvin muutosta kuvaava. Uudet tilat ovat taloudellisesti hyvä ratkaisu - neliöhinnaltaan arvokkaampia kuin nykyiset tilat, mutta laajuutta merkittävästi supistamalla päästään taloudellisesti järkevään lopputulokseen.
Keskustan kehittämisen kannalta kaavataloudellinen tarkastelu osoittaa yhdyskuntatekniikan yleissuunnitelman valmistelun jälkeen, että yhdyskuntateknisten töiden kustannusarviot ovat aiempaa arvioitua suuremmat. Kustannusarvio katujen ja vesihuollon rakentamisesta on n. 2 M€. Jos linja-autoaseman muutokset lasketaan tämän hankkeen kuluihin, maksaa hankkeen toteuttaminen n. 0,7 M€ enemmän kuin tontinmyyntituloksi on arvioitu.
KAAVAMUUTOS
Asemakaavamuutosehdotuksen tekniset kysymykset mm. liikenteeseen liittyen saatiin selvitettyä loppuvuonna 2021 ja kaavamuutosehdotus voitiin valmistella luottamuselimiin käsiteltäväksi. Asemakaavamuutosehdotus on käsitelty kuntakehityslautakunnassa ja kunnanhalliuksessa. Kunnanhallitus asetti kaavamuutosehdotuksen julkisesti nähtäville. Nähtävilläolo oli 5.1. - 27.2.
Hyväksymiskäsittelyyn asemakaavamuutos saadaan todennäköisesti syksyllä 2022.
VUOKRASOPIMUS JA KIINTEISTÖKAUPPA
Kunnan ja NREP Oyj:n välinen vuokrasopimus ja kiinteistökaupan esisopimus on tarkoitus laatia ehdollisena. Ehtona on hankkeen edellyttämän asemakaavan lainvoiman saaminen. Näiden sopimusten valmistelu on kesken ja käsittelyyn tuominen ajankohtaista, kun suunnitelma on siinä määrin valmis, että siihen kunta voi sitoutua.
Vuokrasopimuksen liitteeksi on valmisteltu viitesuunnitelmaa, rakennustapaselostetta ja talotekniikan selostetta.
HANKKEEN AIKATAULU
Yhdyskuntatekniikan suunnittelun ja tarvittavien muutosten aikataulu venyy. Linja-autoaseman siirto kestää alussa arvioitua pidempään. Yhdyskuntatekniikan suunnittelu on aloitettu ja edennyt hyvin.
Tilasuunnittelu osallistaen laajasti työyhteisöä on hidasta, mutta tarpeellista. Tilasuunnittelu voi siten hieman viivästyttää etenemistä.
Rakennusliikkeen ja sijoittajan välisen urakkasopimusneuvottelu hidasti hankkeen etenemistä jonkin aikaa. Toukokuun alussa löydettiin käsillä olleeseen pulmaan ratkaisu ja hankkeen suunnittelu jatkuu. Kunta on edistänyt yhdyskuntatekniikan ja käyttöönsä tulevien tilojen suunnittelua viiveestä huolimatta. Rakennusliike ja sijoittaja saanevat heidän keskinäisen urakkasopimuksen valmisteltua viimeistään kesään mennessä, jonka jälkeen voidaan edetä vuokrasopimusten ja kiinteistökaupan esisopimukseen, minkä jälkeen on mahdollista eddetä asemakaavamuutoksen hyväksymisvaiheeseen.
VANHAN OSTARIN PURKAMINEN JA TILAPÄISKÄYTTÖ
Nykyisen liikerakennuksen purkaminen on järkevää ajoittaa hankkeesta tehtäviin päätöksiin. Ostarin purkaminen on kytketty vuokrasopimuksen solmimispäätökseen. Ennen purkamista tiloja on tarkoitus hyödyntää mm. purkutaiteen "kankaana" ja tilapäistoimintoja varten. Em. toimintaa valmistellaan nuorisopalveluiden ja kulttuuripalveluiden kanssa.