Valtuusto, kokous 9.9.2024

§ 91 Puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2024 ja vuoden 2024 talousarvion muuttaminen

TUUDno-2024-1646

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kari Ora, talousjohtaja, kari.ora@tuusula.fi

Perustelut

Toimintaympäristö

Tuusulan kuntastrategian painopistealueina ovat kunnan elinvoima, hyvinvointi sekä kestävä kehitys. Tammi-kesäkuussa kunnan toiminta kehittyi kuntastrategian mukaisella uralla; väestön määrä kehittyi myönteisesti. Asunto- sekä yritystonttien myynti oli vaimeampaa, kun tontinvuokraus oli ostoa suositumpaa. Maan myynnin odotetaan piristyvän loppuvuonna yritystonttien ja isompien tuottajamuotoisten tonttien luovutuksilla.   Kunta jatkoi mittavia investointeja palveluverkon uudistamiseen sekä uusien asuin- ja yritysalueiden infraan.

Valtiovarainministeriön arvion mukaan Suomen talous ei kasva vuonna 2024 viime vuoden prosentin laskun jälkeen. Hintojen ja korkojen nousu on vähentänyt investointeja ja kotitalouksien kulutusta. Työllisyys laskee hieman vuonna 2024, mutta kasvaa vuodesta 2025 lähtien kysynnän kasvun ja työllisyystoimien seurauksena. Ilman lisätoimia julkisyhteisöjen alijäämä syvenee tänä vuonna entisestään ja asettuu yli 3,5 prosentin suhteessa BKT:hen. Kuntatalouden heikentyneisiin talousodotuksiin vaikuttaa lisäksi marraskuussa 2023 kuntien valtionosuuksiin kohdistettu lisäleikkaus jaksotetusti vuosille 2025–2027. Myös Suomen talouden vaimeat kasvunäkymät välittyvät kuntasektorille heikompina kuntien verotuottoina ja korkeampina menoina. Talouden ennustetaan lähtevän nousuun myöhemmin kuluvan vuoden aikana, vaikka vuositasolla Suomen talous ei tänä vuonna kasvakaan.

 

Talouden toteutuminen

Vuoden 2024 tammi-kesäkuun ennusteen mukainen arvio Tuusulan kunnan tilikauden tulokseksi on -4,8 miljoonaa euroa. Ennuste on heikentynyt tammi-maaliskuun tilanteesta. Sivistys toimialueen ennuste on tarkentunut maaliskuun tilanteesta, ja lisämäärärahan tarpeeksi arvioidaan 2,6 milj. euroa. Kasvun ja ympäristön toimialueen lisämäärärahan tarve esitetään syyskuun neljännesvuosikatsauksen yhteydessä, jolloin käytettävissä ovat tarkemmat tiedot kuluvan vuoden toteumasta.

Tarkastelukauden verotilitykset olivat 51,4 milj. euroa, toteutuen 49,6 % talousarviosta. Kuntien tuloveroprosentit tuli määrätä ja ilmoittaa vuoden 2024 osalta 0,10 %-yksikön tarkkuudella pyöristämällä lähimpään kymmenykseen Tuusulan kunnallisveroprosentti pyöristettiin tämän takia vuoden 2024 alusta 7,11 %-yksiköstä 7,10 %:iin

Kunnallisveroja kertyi 45,8 miljoonaa euroa (56,2 % TA 2024). Kunnallisverotilitykseen vaikuttaa nimellisansioiden lisäksi keskeisesti työllisyyden kehitys. Työttömien työnhakijoiden osuus oli kesäkuun lopussa 8,2 % työvoimasta, mikä oli 261 henkilöä enemmän vuoden takaiseen (1 711 henkilöä 6/2024, 1 450 henkilöä 6/2023).

Yhteisöveroja toteutui 4,7 milj. euroa (29,0 %), kun vuotta aikaisemmin toteuma oli 5,8 milj. euroa. Heikentynyt talousnäkymä heijastuu yhteisöverotuloihin ja ennakkoverokertymään.

Kiinteistöverojen osuus oli 1,0 milj. euroa (15,9 % TA 2024), kun vuotta aiemmin toteuma oli 1,1 milj. euroa. Kiinteistöverojen ennustetaan toteutuvan kuluvana vuonna talousarvion mukaisesti.  

Kuntaliiton ennusteen (15.8.2024) mukaan Tuusulan vuoden 2024 verotulot olisivat 104,8 miljoonaa euroa ja siten ylittämässä talousarvion mukaisen tason noin 1,1 miljoonaa euroa (maaliskuu 1,3 miljoonaa euroa). Kuntaliiton ennusteen mukaan Tuusulan verotulot ovat jäämässä kevään ennustetta pienemmiksi. Kunnan verotuloarvioon ei tehdä loppuvuoden epävarmojen talousnäkymien vuoksi tuloarvion muutosesitystä tässä vaiheessa. Mahdollisia muutoksia tehdään seuraavan neljännesvuosikatsauksen yhteydessä.

Vuodelle 2024 vahvistetut valtionosuudet ovat 28,3 milj. euroa. Valtionosuuksia arvioidaan saatavan ennusteen mukaan 28,4 miljoonaa euroa.

Tammi-kesäkuun toimintatuotot kehittyivät kokonaisuutena lähes suunnitellusti. Tammi-kesäkuun kumulatiivinen toimintatuottojen toteutuma oli 36,1 milj. euroa (47,7 %). Tontteja myytiin asuntorakentamiseen yksi tuottajamuotoinen tontti, omakotitontteja myytiin 13 kpl, kaksi yritystonttia sekä yksi realisointikohde myyty. Maanmyyntituloja kertyi kesäkuun loppuun mennessä yhteensä 2,6 milj. euroa ja myyntivoittoja 2,3 miljoonaa euroa.

Tammi-kesäkuun toimintamenojen toteuma oli 54,1 % ja ne toteutuivat 12,1 miljoonaa euroa ja 13,9 % edellisvuotta suurempina (sis. ulkoiset ja sisäiset). Kasvusta henkilöstökulujen osuus oli 5,6 milj. euroa, josta vertailuvuodelle kirjattu lomarahajaksotuksen osuus oli 3,5 milj. euroa. Palveluiden ostojen osuus kasvoi 3,7 milj. euroa. Tästä n. 0,9 milj. euroa koostui päivähoidon palvelusetelikuluista, kun alkuvuonna 2023 ei päivähoidon palveluseteliä ollut vielä käytössä. Avustukset toteutuivat 1,2 milj. euroa edellisvuotta pienempänä, koska yksityisen hoidon tukea maksetaan vähemmän palveluseteleiden käyttöönoton jälkeen. Rakennusten ja alueiden kunnossapitopalvelut toteutuivat 1,1 milj. euroa, kiinteistöpalvelut 0,1 milj. euroa ja oppilaskuljetukset 0,2 milj. euroa, edellisvuotta suurempina. Ostopalveluna toteutettavan päivähoidon toimintakulut toteutuivat 0,1 milj. euroa edellisvuotta pienempinä. Aineiden ja tarvikkeiden toteuma oli 0,4 milj. euroa, nousua edellisvuoteen tapahtui lämmityskustannuksissa ja rakennusmateriaaleissa. Muiden toimintakulujen toteuma oli 15,3 milj. euroa toteutuen 56,2 % talousarviosta. Muut toimintakulut kasvoivat 3,6 milj. euroa edellisvuodesta. Erosta 2,1 milj. euroa koostuu rakennusten sisäisistä- ja ulkoisista vuokrista. Osassa toimitiloja on kirjautunut yksiköille sekä sisäisiä että ulkoisia vuokria, ja sisäiset vuokraveloitukset tullaan korjaamaan syyskuun neljännesvuosiraportointiin mennessä. Vuokrakuluissa IT-laitevuokrat toteutuivat 0,2 milj. euroa ja leasing-vuokrat n. 0,4 milj. euroa edellisvuotta suurempina.

Kunnan toimintakate oli -62,7 milj. euroa, 58,7 % talousarvioon nähden. Edellä esitetyissä luvuissa ei ole mukana Vesihuoltoliikelaitos.

Tammi-kesäkuun maaliskuun käyttöomaisuusinvestoinnit olivat 37,9 milj. euroa. Talonrakennuksessa jatkui Rykmentinpuiston ja Riihikallion monitoimikampusten  rakentaminen.  Lisäksi päiväkoti Martta Wendelinissä tehtiin vuositakuukorjauksia ja Moniossa käytönaikaisia muutostöitä. Yhdyskuntatekniikassa jatkui suurimpina kohteina Matkakeskuksen, Sula III:n ja Pellavamäen rakentaminen. Kiinteiden rakenteiden ja laitteiden rahoitusosuuksien ennusteeseen on lisätty Häriskiven kohteen ARA rahoitusosuus 0,7 milj. euroa, mikä siirtyi vuodesta 2023 kuluvalle vuodelle.

Kunnan korollisten lainojen määrä oli kesäkuun lopussa 236,2 milj. euroa, mikä on 79,2 milj. euroa enemmän vuoden 2023 kesäkuun lainamäärään verrattuna. Kuluvan vuoden lopun lainamäärän arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisena, 262 milj. euron tasossa.

Vuositason ennuste

Vuonna 2024 talousympäristön vaikeasti ennakoitavista muutoksista aiheutuu epävarmuutta Tuusulan kunnan toimintaan ja talouteen. Tilikauden tulosennuste on -4,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Toimialueiden ennusteet sisältävät 0,5 milj. euron lisäyksen toimintatuottoihin ja - 5,3 miljoonan euron lisäyksen toimintakuluihin. Käyttötalouden merkittävimmät kustannusten nousut ja riskit liittyvät varhaiskasvatuksessa lapsimäärien kasvun aiheuttamaan lisähenkilöstötarpeen kustannuksiin sekä varhaiskasvatuksessa päivähoidon palvelusetelimenojen kasvuun. Lisäksi palvelujen ostoissa arvioidaan lumisen ja kylmän talven takia katujen kunnossapidon rakennusten ja alueiden rakentamis- ja kunnossa-pitopalvelujen toteutuvan talousarviota suurempina.

Tammi-kesäkuun tilannekuvan ja ennusteen mukaiset määrärahamuutokset esitetään nyt puolivuosikatsauksen yhteydessä.

Veroennusteen suurimmat epävarmuudet liittyvät yleiseen talouden sekä yritysten kannattavuuden kehittymiseen sekä asuntokaupan aktiviteetin ja hyvän väestökehityksen jatkumiseen. Alkuvuoden väestönkasvu heijastuu positiivisesti loppuvuoden verotulokertymään. Taloussuhdanteen heikkeneminen voi heijastua negatiivisesti erityisesti yhteisöverojen kehitykseen jo vuoden 2024 aikana. Kunnan verotuloarvioon ei tehdä epävarman taloustilanteen ja viimeisimpien ennusteiden vuoksi tuloarvion muutosesitystä tässä vaiheessa. Mahdollisiin verotuloja koskeviin talousarviomuutoksiin palataan 1.1.–30.9. neljännesvuosikatsauksen yhteydessä.

Toimintatuotoissa riskit liittyvät lähinnä tontinmyyntitulojen toteutumiseen.

 

Esitettävät määrärahamuutokset

Käyttötalouteen esitetään yhteensä - 2,635 milj. euron toimintakatetta heikentäviä muutoksia, mistä toimintatuottojen osuus - 0,08 miljoonaa euroa ja toimintakulujen osuus -2,555 milj. euroa (- tulosta heikentävä).

Investointiosaan esitetään tehtäväksi yhteensä - 4,825 milj. euron menonlisäyksiä (- rahoitusta heikentävä) ja + 0,7 milj. euron tulolisäyksiä (- rahoitusta heikentävä).

Tuloslaskelmaosaan esitetään yhteensä + 75 540 euron lisäystä valtionosuuksiin (+ rahoitusta parantava).

 

Käyttötalouden muutokset, yhteensä -2 635 000 euroa (rahoitusta parantava muutos+, rahoitusta heikentävä-)

Sivistys, toimintakatteen muutos - 2 635 000 euroa:

• toimintatuotot, - 80 000 euron vähennys

o Oppiminen, - 80 000 euron vähennys

Iltapäivätoiminnan maksutuotot jäävät ennakoidusta maksuhuojennusrajojen sekä lapsimäärän muutosten vuoksi arviolta talousarviosta n. 80 000 euroa

• Oppiminen, toimintakulut, - 255 000 euron lisäys

o varhaiskasvatuksen henkilöstömenot, - 233 000 euron lisäys

- B1-kielen tuntijaon ops-muutokset (7. ja 9. lk) lisäävät henkilöstömenoja 78 000 euroa syksyn osalta.

- Mikkolan kouluun joudutaan perustamaan vammaisopetuksen ryhmä oppilasryhmän kasvun vuoksi. Kustannusarvio on vuodelle 2024 erityisopettajan ja kahden ohjaajan osalta 55 000 euroa.

- S2-opetuksen henkilöstömenoihin on tarve lisäykselle lapsimäärän lisääntymisen myötä (lisäys 80 oppilasta). Vuonna 2024 menot kasvavat arvioituun nähden 80 000 euroa Valmistavan opetuksen oppilaiden määrä näyttää kasvavan ja elokuussa joudutaan palkkamaan yksi valmistavan opetuksen opettaja lisää. Kustannusvaikutus on 20 000 euroa.

o Kuljetuskustannuksia on nostanut HSL-lippujen maksu, joka tehtiin keväällä 2024. Kustannusvaikutus on ollut 22 000 euroa.

 

• Varhaiskasvatus, toimintakulut, - 2 300 000 euron lisäys

o varhaiskasvatuksen henkilöstömenot, - 1 500 000 euron lisäys,

- syyskauden aikana lapsia tulee palveluihin viime vuosien arvioiden mukaan noin 80 ja kevätkaudella noin 100. Tällä hetkellä syyskaudelle on jo hakemuksia 40 ja keväälle 2025 hakemuksia 50. Kasvattajien lisätarve syyskaudelle 2024 on ainakin kahdeksan henkilöä tämänhetkisten hakemusten mukaisesti laskettuna. Henkilöstömenojen budjetointi on ollut edellisiltä vuosilta alijäämäinen henkilöstötarpeen nopean kasvun ja palkankorotusten vuoksi.

 - varhaiskasvatuksen tulosidonnainen palveluseteli, - 785 000 euron lisäys,

Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin arvon korottaminen 1.4.2024 alkaen ja yksityisten esiopetuskorvauksen korottaminen 1.8.2024 alkaen arvioidaan olevan vaikutusta kustannusten nousuun vuositasolla 225 000 euroa. Vuoden 2024 palvelusetelin määrärahoista puuttuu 560 000 euroa. Lisämäärärahan tarve on yhteensä 785 000 euroa.

 

Investointiosan muutokset, yhteensä -4 330 000 euroa (rahoitusta parantava muutos+, rahoitusta heikentävä-)

• Rakennukset, yhteensä - 6 750 000 euron menolisäys

Kasvu ja ympäristö

o Rykmentinpuiston kampus, - 2 800 000 euron lisäys

Rykmentinpuiston kampukselle on talousarviossa tälle vuodelle varattu 25,6 miljoonaa euroa joka odotetaan ylittyvän +2,8 miljoonaa euroa. Aiemmin arviot on tehty vain prosenttipohjaisesti ja tässä esitetyt luvut on nyt arvioitu perustuen palveluntuottajan toimittamiin koulun ja päiväkodin maksuerätaulukkoihin, taiteen kustannuksiin ja rakennuttamisen kustannuksiin; kustannuksia siirtyy vuodelta 2023 vuosille 2024 ja 2025. Hankkeen urakkasumma ei tämän myötä muutu sovitusta. Lisäksi on arvioitu noin 2 % hankevaraus lisä- ja muutostöille, joka riittää kattamaan lisä- ja

muutostöiden lisäksi myös sopimuksen mukaiset rakennuskustannusindeksin osaindeksikohtaiset vaikutukset urakkasummaan tammikuun 2024 tilanteessa.

 

o Tuusulanjärven kampus, menolisäys - 2 100 000 euron lisäys

Tuusulanjärven kampukselle on talousarviossa tälle vuodelle varattu 4,9 miljoonaa euroa, joka ylittynee 2,1 miljoonaa euroa. Ylitys johtuu indeksivarauksen (rakennuskustannusindeksi) ylityksestä +550 tuhatta euroa, taiteesta ja sen vaatimista rakennesuunnitteluista sekä rakennus- ja asennustöistä +400 tuhatta euroa, kunnallistekniikan liittymien hankinnasta +180 tuhatta euroa, tilaajan muista (mm. väistötilat) +160 tuhatta euroa, rakennuttamisen ja suunnittelun kustannuksista +90 tuhatta euroa, lisä- ja muutostyövarauksien ylityksestä +550 tuhatta euroa ja tilaajan muiden kustannusten osalta +170 tuhatta euroa hankinnoista

 

o Riihikallion kampus, menolisäys -1 600 000 euron lisäys

Riihikallion kampukselle on talousarviossa tälle vuodelle varattu 14 miljoonaa euroa, joka odotetaan ylittyvän +1,6 miljoonaa euroa. Ylitys johtuu yleisaikataulun mukaisista maksueristä eli maksatukseen tulee tälle vuodelle enemmän eriä kuin alustavasti arvioitiin. Näin ollen ensi vuonna tulee maksatukseen vastaavasti vähemmän eriä, joten investoinnin talousarvio ei kasva.

 

o Taiteen ja kulttuurin tilat, Hyökkälä, - 50 000 euron lisäys

Tälle vuodelle oli talousarviossa varattu 50 tuhatta euroa, joka ylittyy suunnittelun kustannuksien osalta ja tarkemmista kuntotutkimuksien teettämisestä +50 tuhatta euroa.

o Taidekasarmi, Aunela, rakennus 27,  - 150 000 euron lisäys

Talousarviossa oli kohteille varattu 100 tuhatta euroa. Korotus +150 tuhatta euroa, johtuu sähköliittymien hankinnasta, haitta-ainepuruista sekä suunnittelusta.

o Tiilitehdas, - 50 000 euron lisäys

Tiilitehtaaseen oli talousarviossa varattu 200 tuhatta euroa. Ylitys +50 tuhatta euroa, johtuu rakenteellisten korjausten ylityksestä ja asemakaavaan laatimisen vaatimasta selvityksestä (ympäristöhistoriallinen selvitys).

 

• Kiinteät rakenteet ja laitteet, +1 305 000 euron menovähennys

 

o Tiet ja liikenneväylät, Kellokoski, + 780 000 euron vähennys

Teiden ja liikenneväylien Kellokosken kohteiden rakentamiseen varattiin vuodelle 2024 määrärahaa 1 350 000 euroa. Määrärahan käyttö jää kuluvana vuonna Joenrannan kohteen osalta talousarviota pienemmäksi valmistumisen siirtyessä vuoden 2025 puolelle.

 

o Tiet ja liikenneväylät, Muut kohteet, + 265 000 euron vähennys

Teiden ja liikenneväylien muiden kohteiden rakentamiseen varattiin vuodelle 2024 määrärahaa 1 060 000 euroa. Määrärahan käytön ennakoidaan jäävän talousarviota pienemmäksi valaistuksen ohjauksen ja katuvalojen saneerauksen osalta (toteutetaan talousarviota alhaisemmalla tasolla). Määrärahan käytön ennakoidaan jäävän 265 000 euroa talousarvion tasoa alemmaksi.

 

o Puistot ja leikkipaikat, + 260 000 eur vähennys

Puistojen ja leikkipaikkojen rakentamiseen varattiin vuodelle 2024 määrärahaa 2 270 000 euroa. Määrärahan käyttö jää Kellokoski, talousarviota pienemmäksi. Muutos koskee erityisesti Patteriston puistoa, Lankalenkin aluetta ja Apteekinlampea. Määrärahan käytön ennakoidaan jäävän 260 000 euroa talousarvion tasoa alemmaksi.

 

• Kiinteät rakenteet ja laitteet, +700 000 euron tulolisäys

Häriskiven kohteen rahoitusosuus siirtyi vuodelta 2023 haettavaksi vuodelle 2024

 

• Muut pitkävaikutteiset menot, + 220 000 euron vähennys

Muut pitkävaikutteiset menot sisältävät kunnan kustannusosuudet yhteisrahoitteisista hankkeista. Kaksi muihin pitkävaikutteisiin menoihin kuuluvaa hanketta jää toteutumatta kuluvana vuonna:

- Virtalantien/Höyhensaarentien liittymä mt 1403:n + 120 000 euron vähennys (kaavan laadinta kesken)

- Mt 11671 (Linjatie) jk/pp, Tuusulan arvioitu osuus + 100 000 euron vähennys (toteutus elyn aikataulun mukaan)

 

• Tietokoneohjelmistot, + 195 000 euron vähennys

- Asianhallinnan ja sähköisen arkiston hankinta ja käyttöönotto, + 45 000 euron vähennys (käyttöönotto ei tapahdu kuluvana vuonna)

- Rakennetun ympäristön kokonaisjärjestelmän uudistus, + 150 000 euron vähennys. Hanke siirtyy vuodelle 2025.
 

Tuloslaskelmaosan muutokset, yhteensä + 75 540 euroa (rahoitusta parantava muutos+)

Valtionosuuksiin kesäkuussa tehty päivitys.

 

Määrärahan siirrot (ei kustannusvaikutusta)

• Kunnanjohto - 210 000 euron vähennys

- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan siirto Sivistys toimialueelle

• Sivistys toimialue + 210 000 euron lisäys

- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta Sivistys toimialueelle

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Konsernijaosto päättää

  • merkitä asian tiedoksi.

Päätös

Konsernijaosto päätti

  • merkitä asian tiedoksi.

Valmistelija

Kari Ora, talousjohtaja, kari.ora@tuusula.fi

Perustelut

Toimintaympäristö

Tuusulan kuntastrategian painopistealueina ovat kunnan elinvoima, hyvinvointi sekä kestävä kehitys. Tammi-kesäkuussa kunnan toiminta kehittyi kuntastrategian mukaisella uralla; väestön määrä kehittyi myönteisesti. Asunto- sekä yritystonttien myynti oli vaimeampaa, kun tontinvuokraus oli ostoa suositumpaa. Maan myynnin odotetaan piristyvän loppuvuonna yritystonttien ja isompien tuottajamuotoisten tonttien luovutuksilla.   Kunta jatkoi mittavia investointeja palveluverkon uudistamiseen sekä uusien asuin- ja yritysalueiden infraan.

Valtiovarainministeriön arvion mukaan Suomen talous ei kasva vuonna 2024 viime vuoden prosentin laskun jälkeen. Hintojen ja korkojen nousu on vähentänyt investointeja ja kotitalouksien kulutusta. Työllisyys laskee hieman vuonna 2024, mutta kasvaa vuodesta 2025 lähtien kysynnän kasvun ja työllisyystoimien seurauksena. Ilman lisätoimia julkisyhteisöjen alijäämä syvenee tänä vuonna entisestään ja asettuu yli 3,5 prosentin suhteessa BKT:hen. Kuntatalouden heikentyneisiin talousodotuksiin vaikuttaa lisäksi marraskuussa 2023 kuntien valtionosuuksiin kohdistettu lisäleikkaus jaksotetusti vuosille 2025–2027. Myös Suomen talouden vaimeat kasvunäkymät välittyvät kuntasektorille heikompina kuntien verotuottoina ja korkeampina menoina. Talouden ennustetaan lähtevän nousuun myöhemmin kuluvan vuoden aikana, vaikka vuositasolla Suomen talous ei tänä vuonna kasvakaan.

Talouden toteutuminen

Vuoden 2024 tammi-kesäkuun ennusteen mukainen arvio Tuusulan kunnan tilikauden tulokseksi on -4,8 miljoonaa euroa. Ennuste on heikentynyt tammi-maaliskuun tilanteesta. Sivistys toimialueen ennuste on tarkentunut maaliskuun tilanteesta, ja lisämäärärahan tarpeeksi arvioidaan 2,6 milj. euroa. Kasvun ja ympäristön toimialueen lisämäärärahan tarve esitetään syyskuun neljännesvuosikatsauksen yhteydessä, jolloin käytettävissä ovat tarkemmat tiedot kuluvan vuoden toteumasta.

Tarkastelukauden verotilitykset olivat 51,4 milj. euroa, toteutuen 49,6 % talousarviosta. Kuntien tuloveroprosentit tuli määrätä ja ilmoittaa vuoden 2024 osalta 0,10 %-yksikön tarkkuudella pyöristämällä lähimpään kymmenykseen Tuusulan kunnallisveroprosentti pyöristettiin tämän takia vuoden 2024 alusta 7,11 %-yksiköstä 7,10 %:iin.

Kunnallisveroja kertyi 45,8 miljoonaa euroa (56,2 % TA 2024). Kunnallisverotilitykseen vaikuttaa nimellisansioiden lisäksi keskeisesti työllisyyden kehitys. Työttömien työnhakijoiden osuus oli kesäkuun lopussa 8,2 % työvoimasta, mikä oli 261 henkilöä enemmän vuoden takaiseen (1 711 henkilöä 6/2024, 1 450 henkilöä 6/2023).

Yhteisöveroja toteutui 4,7 milj. euroa (29,0 %), kun vuotta aikaisemmin toteuma oli 5,8 milj. euroa. Heikentynyt talousnäkymä heijastuu yhteisöverotuloihin ja ennakkoverokertymään.

Kiinteistöverojen osuus oli 1,0 milj. euroa (15,9 % TA 2024), kun vuotta aiemmin toteuma oli 1,1 milj. euroa. Kiinteistöverojen ennustetaan toteutuvan kuluvana vuonna talousarvion mukaisesti.  

Kuntaliiton ennusteen (15.8.2024) mukaan Tuusulan vuoden 2024 verotulot olisivat 104,8 miljoonaa euroa ja siten ylittämässä talousarvion mukaisen tason noin 1,1 miljoonaa euroa (maaliskuu 1,3 miljoonaa euroa). Kuntaliiton ennusteen mukaan Tuusulan verotulot ovat jäämässä kevään ennustetta pienemmiksi. Kunnan verotuloarvioon ei tehdä loppuvuoden epävarmojen talousnäkymien vuoksi tuloarvion muutosesitystä tässä vaiheessa. Mahdollisia muutoksia tehdään seuraavan neljännesvuosikatsauksen yhteydessä.

Vuodelle 2024 vahvistetut valtionosuudet ovat 28,3 milj. euroa. Valtionosuuksia arvioidaan saatavan ennusteen mukaan 28,4 miljoonaa euroa.

Tammi-kesäkuun toimintatuotot kehittyivät kokonaisuutena lähes suunnitellusti. Tammi-kesäkuun kumulatiivinen toimintatuottojen toteutuma oli 36,1 milj. euroa (47,7 %). Tontteja myytiin asuntorakentamiseen yksi tuottajamuotoinen tontti, omakotitontteja myytiin 13 kpl, kaksi yritystonttia sekä yksi realisointikohde myyty. Maanmyyntituloja kertyi kesäkuun loppuun mennessä yhteensä 2,6 milj. euroa ja myyntivoittoja 2,3 miljoonaa euroa.

Tammi-kesäkuun toimintamenojen toteuma oli 54,1 % ja ne toteutuivat 12,1 miljoonaa euroa ja 13,9 % edellisvuotta suurempina (sis. ulkoiset ja sisäiset). Kasvusta henkilöstökulujen osuus oli 5,6 milj. euroa, josta vertailuvuodelle kirjattu lomarahajaksotuksen osuus oli 3,5 milj. euroa. Palveluiden ostojen osuus kasvoi 3,7 milj. euroa. Tästä n. 0,9 milj. euroa koostui päivähoidon palvelusetelikuluista, kun alkuvuonna 2023 ei päivähoidon palveluseteliä ollut vielä käytössä. Avustukset toteutuivat 1,2 milj. euroa edellisvuotta pienempänä, koska yksityisen hoidon tukea maksetaan vähemmän palveluseteleiden käyttöönoton jälkeen. Rakennusten ja alueiden kunnossapitopalvelut toteutuivat 1,1 milj. euroa, kiinteistöpalvelut 0,1 milj. euroa ja oppilaskuljetukset 0,2 milj. euroa, edellisvuotta suurempina. Ostopalveluna toteutettavan päivähoidon toimintakulut toteutuivat 0,1 milj. euroa edellisvuotta pienempinä. Aineiden ja tarvikkeiden toteuma oli 0,4 milj. euroa, nousua edellisvuoteen tapahtui lämmityskustannuksissa ja rakennusmateriaaleissa. Muiden toimintakulujen toteuma oli 15,3 milj. euroa toteutuen 56,2 % talousarviosta. Muut toimintakulut kasvoivat 3,6 milj. euroa edellisvuodesta. Erosta 2,1 milj. euroa koostuu rakennusten sisäisistä- ja ulkoisista vuokrista. Osassa toimitiloja on kirjautunut yksiköille sekä sisäisiä että ulkoisia vuokria, ja sisäiset vuokraveloitukset tullaan korjaamaan syyskuun neljännesvuosiraportointiin mennessä. Vuokrakuluissa IT-laitevuokrat toteutuivat 0,2 milj. euroa ja leasing-vuokrat n. 0,4 milj. euroa edellisvuotta suurempina.

Kunnan toimintakate oli -62,7 milj. euroa, 58,7 % talousarvioon nähden. Edellä esitetyissä luvuissa ei ole mukana Vesihuoltoliikelaitos.

Tammi-kesäkuun maaliskuun käyttöomaisuusinvestoinnit olivat 37,9 milj. euroa. Talonrakennuksessa jatkui Rykmentinpuiston ja Riihikallion monitoimikampusten  rakentaminen.  Lisäksi päiväkoti Martta Wendelinissä tehtiin vuositakuukorjauksia ja Moniossa käytönaikaisia muutostöitä. Yhdyskuntatekniikassa jatkui suurimpina kohteina Matkakeskuksen, Sula III:n ja Pellavamäen rakentaminen. Kiinteiden rakenteiden ja laitteiden rahoitusosuuksien ennusteeseen on lisätty Häriskiven kohteen ARA rahoitusosuus 0,7 milj. euroa, mikä siirtyi vuodesta 2023 kuluvalle vuodelle.

Kunnan korollisten lainojen määrä oli kesäkuun lopussa 236,2 milj. euroa, mikä on 79,2 milj. euroa enemmän vuoden 2023 kesäkuun lainamäärään verrattuna. Kuluvan vuoden lopun lainamäärän arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisena, 262 milj. euron tasossa.

Vuositason ennuste

Vuonna 2024 talousympäristön vaikeasti ennakoitavista muutoksista aiheutuu epävarmuutta Tuusulan kunnan toimintaan ja talouteen. Tilikauden tulosennuste on -4,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Toimialueiden ennusteet sisältävät 0,5 milj. euron lisäyksen toimintatuottoihin ja - 5,3 miljoonan euron lisäyksen toimintakuluihin. Käyttötalouden merkittävimmät kustannusten nousut ja riskit liittyvät varhaiskasvatuksessa lapsimäärien kasvun aiheuttamaan lisähenkilöstötarpeen kustannuksiin sekä varhaiskasvatuksessa päivähoidon palvelusetelimenojen kasvuun. Lisäksi palvelujen ostoissa arvioidaan lumisen ja kylmän talven takia katujen kunnossapidon rakennusten ja alueiden rakentamis- ja kunnossa-pitopalvelujen toteutuvan talousarviota suurempina.

Tammi-kesäkuun tilannekuvan ja ennusteen mukaiset määrärahamuutokset esitetään nyt puolivuosikatsauksen yhteydessä.

Veroennusteen suurimmat epävarmuudet liittyvät yleiseen talouden sekä yritysten kannattavuuden kehittymiseen sekä asuntokaupan aktiviteetin ja hyvän väestökehityksen jatkumiseen. Alkuvuoden väestönkasvu heijastuu positiivisesti loppuvuoden verotulokertymään. Taloussuhdanteen heikkeneminen voi heijastua negatiivisesti erityisesti yhteisöverojen kehitykseen jo vuoden 2024 aikana. Kunnan verotuloarvioon ei tehdä epävarman taloustilanteen ja viimeisimpien ennusteiden vuoksi tuloarvion muutosesitystä tässä vaiheessa. Mahdollisiin verotuloja koskeviin talousarviomuutoksiin palataan 1.1.–30.9. neljännesvuosikatsauksen yhteydessä.

Toimintatuotoissa riskit liittyvät lähinnä tontinmyyntitulojen toteutumiseen.

 

Esitettävät määrärahamuutokset

Käyttötalouteen esitetään yhteensä - 2,635 milj. euron toimintakatetta heikentäviä muutoksia, mistä toimintatuottojen osuus - 0,08 miljoonaa euroa ja toimintakulujen osuus -2,555 milj. euroa (- tulosta heikentävä).

Investointiosaan esitetään tehtäväksi yhteensä - 4,825 milj. euron menonlisäyksiä (- rahoitusta heikentävä) ja + 0,7 milj. euron tulolisäyksiä (- rahoitusta heikentävä).

Tuloslaskelmaosaan esitetään yhteensä + 75 540 euron lisäystä valtionosuuksiin (+ rahoitusta parantava).

 

Käyttötalouden muutokset, yhteensä -2 635 000 euroa (rahoitusta parantava muutos+, rahoitusta heikentävä-)

 

Sivistys, toimintakatteen muutos - 2 635 000 euroa:

• Oppiminen, toimintatuotot, - 80 000 euron vähennys

o Oppiminen, - 80 000 euron vähennys

Iltapäivätoiminnan maksutuotot jäävät ennakoidusta maksuhuojennusrajojen sekä lapsimäärän muutosten vuoksi arviolta talousarviosta n. 80 000 euroa

• Oppiminen, toimintakulut, - 255 000 euron lisäys

o varhaiskasvatuksen henkilöstömenot, - 233 000 euron lisäys

- B1-kielen tuntijaon ops-muutokset (7. ja 9. lk) lisäävät henkilöstömenoja 78 000 euroa syksyn osalta.

- Mikkolan kouluun joudutaan perustamaan vammaisopetuksen ryhmä oppilasryhmän kasvun vuoksi. Kustannusarvio on vuodelle 2024 erityisopettajan ja kahden ohjaajan osalta 55 000 euroa.

- S2-opetuksen henkilöstömenoihin on tarve lisäykselle lapsimäärän lisääntymisen myötä (lisäys 80 oppilasta). Vuonna 2024 menot kasvavat arvioituun nähden 80 000 euroa Valmistavan opetuksen oppilaiden määrä näyttää kasvavan ja elokuussa joudutaan palkkamaan yksi valmistavan opetuksen opettaja lisää. Kustannusvaikutus on 20 000 euroa.

o Kuljetuskustannuksia on nostanut HSL-lippujen maksu, joka tehtiin keväällä 2024. Kustannusvaikutus on ollut 22 000 euroa.

 

• Varhaiskasvatus, toimintakulut, - 2 300 000 euron lisäys

o varhaiskasvatuksen henkilöstömenot, - 1 500 000 euron lisäys,

- syyskauden aikana lapsia tulee palveluihin viime vuosien arvioiden mukaan noin 80 ja kevätkaudella noin 100. Tällä hetkellä syyskaudelle on jo hakemuksia 40 ja keväälle 2025 hakemuksia 50. Kasvattajien lisätarve syyskaudelle 2024 on ainakin kahdeksan henkilöä tämänhetkisten hakemusten mukaisesti laskettuna. Henkilöstömenojen budjetointi on ollut edellisiltä vuosilta alijäämäinen henkilöstötarpeen nopean kasvun ja palkankorotusten vuoksi.

 - varhaiskasvatuksen tulosidonnainen palveluseteli, - 785 000 euron lisäys,

Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin arvon korottaminen 1.4.2024 alkaen ja yksityisten esiopetuskorvauksen korottaminen 1.8.2024 alkaen arvioidaan olevan vaikutusta kustannusten nousuun vuositasolla 225 000 euroa. Vuoden 2024 palvelusetelin määrärahoista puuttuu 560 000 euroa. Lisämäärärahan tarve on yhteensä 785 000 euroa.

Investointiosan muutokset, yhteensä -4 330 000 euroa (rahoitusta parantava muutos+, rahoitusta heikentävä-)

• Rakennukset, yhteensä - 6 750 000 euron menolisäys
 

Kasvu ja ympäristö

o Rykmentinpuiston kampus, - 2 800 000 euron lisäys

Rykmentinpuiston kampukselle on talousarviossa tälle vuodelle varattu 25,6 miljoonaa euroa joka odotetaan ylittyvän +2,8 miljoonaa euroa. Aiemmin arviot on tehty vain prosenttipohjaisesti ja tässä esitetyt luvut on nyt arvioitu perustuen palveluntuottajan toimittamiin koulun ja päiväkodin maksuerätaulukkoihin, taiteen kustannuksiin ja rakennuttamisen kustannuksiin; kustannuksia siirtyy vuodelta 2023 vuosille 2024 ja 2025. Hankkeen urakkasumma ei tämän myötä muutu sovitusta. Lisäksi on arvioitu noin 2 % hankevaraus lisä- ja muutostöille, joka riittää kattamaan lisä- ja muutostöiden lisäksi myös sopimuksen mukaiset rakennuskustannusindeksin osaindeksikohtaiset vaikutukset urakkasummaan tammikuun 2024 tilanteessa.

 

o Tuusulanjärven kampus, menolisäys - 2 100 000 euron lisäys

Tuusulanjärven kampukselle on talousarviossa tälle vuodelle varattu 4,9 miljoonaa euroa, joka ylittynee 2,1 miljoonaa euroa. Ylitys johtuu indeksivarauksen (rakennuskustannusindeksi) ylityksestä +550 tuhatta euroa, taiteesta ja sen vaatimista rakennesuunnitteluista sekä rakennus- ja asennustöistä +400 tuhatta euroa, kunnallistekniikan liittymien hankinnasta +180 tuhatta euroa, tilaajan muista (mm. väistötilat) +160 tuhatta euroa, rakennuttamisen ja suunnittelun kustannuksista +90 tuhatta euroa, lisä- ja muutostyövarauksien ylityksestä +550 tuhatta euroa ja tilaajan muiden kustannusten osalta +170 tuhatta euroa hankinnoista

 

o Riihikallion kampus, menolisäys -1 600 000 euron lisäys

Riihikallion kampukselle on talousarviossa tälle vuodelle varattu 14 miljoonaa euroa, joka odotetaan ylittyvän +1,6 miljoonaa euroa. Ylitys johtuu yleisaikataulun mukaisista maksueristä eli maksatukseen tulee tälle vuodelle enemmän eriä kuin alustavasti arvioitiin. Näin ollen ensi vuonna tulee maksatukseen vastaavasti vähemmän eriä, joten investoinnin talousarvio ei kasva.

 

o Taiteen ja kulttuurin tilat, Hyökkälä, - 50 000 euron lisäys

Tälle vuodelle oli talousarviossa varattu 50 tuhatta euroa, joka ylittyy suunnittelun kustannuksien osalta ja tarkemmista kuntotutkimuksien teettämisestä +50 tuhatta euroa.

o Taidekasarmi, Aunela, rakennus 27,  - 150 000 euron lisäys

Talousarviossa oli kohteille varattu 100 tuhatta euroa. Korotus +150 tuhatta euroa, johtuu sähköliittymien hankinnasta, haitta-ainepuruista sekä suunnittelusta.

o Tiilitehdas, - 50 000 euron lisäys

Tiilitehtaaseen oli talousarviossa varattu 200 tuhatta euroa. Ylitys +50 tuhatta euroa, johtuu rakenteellisten korjausten ylityksestä ja asemakaavaan laatimisen vaatimasta selvityksestä (ympäristöhistoriallinen selvitys).

 

• Kiinteät rakenteet ja laitteet, +1 305 000 euron menovähennys

 

o Tiet ja liikenneväylät, Kellokoski, + 780 000 euron vähennys

Teiden ja liikenneväylien Kellokosken kohteiden rakentamiseen varattiin vuodelle 2024 määrärahaa 1 350 000 euroa. Määrärahan käyttö jää kuluvana vuonna Joenrannan kohteen osalta talousarviota pienemmäksi valmistumisen siirtyessä vuoden 2025 puolelle.

 

o Tiet ja liikenneväylät, Muut kohteet, + 265 000 euron vähennys

Teiden ja liikenneväylien muiden kohteiden rakentamiseen varattiin vuodelle 2024 määrärahaa 1 060 000 euroa. Määrärahan käytön ennakoidaan jäävän talousarviota pienemmäksi valaistuksen ohjauksen ja katuvalojen saneerauksen osalta (toteutetaan talousarviota alhaisemmalla tasolla). Määrärahan käytön ennakoidaan jäävän 265 000 euroa talousarvion tasoa alemmaksi.

 

o Puistot ja leikkipaikat, + 260 000 eur vähennys

Puistojen ja leikkipaikkojen rakentamiseen varattiin vuodelle 2024 määrärahaa 2 270 000 euroa. Määrärahan käyttö jää Kellokoski, talousarviota pienemmäksi. Muutos koskee erityisesti Patteriston puistoa, Lankalenkin aluetta ja Apteekinlampea. Määrärahan käytön ennakoidaan jäävän 260 000 euroa talousarvion tasoa alemmaksi.

 

• Kiinteät rakenteet ja laitteet, +700 000 euron tulolisäys

Häriskiven kohteen rahoitusosuus siirtyi vuodelta 2023 haettavaksi vuodelle 2024

 

• Muut pitkävaikutteiset menot, + 220 000 euron vähennys

Muut pitkävaikutteiset menot sisältävät kunnan kustannusosuudet yhteisrahoitteisista hankkeista. Kaksi muihin pitkävaikutteisiin menoihin kuuluvaa hanketta jää toteutumatta kuluvana vuonna:

- Virtalantien/Höyhensaarentien liittymä mt 1403:n + 120 000 euron vähennys (kaavan laadinta kesken)

- Mt 11671 (Linjatie) jk/pp, Tuusulan arvioitu osuus + 100 000 euron vähennys (toteutus elyn aikataulun mukaan)

 

• Tietokoneohjelmistot, + 195 000 euron vähennys

- Asianhallinnan ja sähköisen arkiston hankinta ja käyttöönotto, + 45 000 euron vähennys (käyttöönotto ei tapahdu kuluvana vuonna)

- Rakennetun ympäristön kokonaisjärjestelmän uudistus, + 150 000 euron vähennys. Hanke siirtyy vuodelle 2025.

Tuloslaskelmaosan muutokset, yhteensä + 75 540 euroa (rahoitusta parantava muutos+)

Valtionosuuksiin kesäkuussa tehty päivitys.

 

Määrärahan siirrot (ei kustannusvaikutusta)

• Kunnanjohto - 210 000 euron vähennys

- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan siirto Sivistys toimialueelle

• Sivistys toimialue + 210 000 euron lisäys

- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta Sivistys toimialueelle

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi puolivuotiskatsauksen 1.1. - 30.6.2024 ja ehdottaa valtuustolle, että
     

VALTUUSTO päättää

  • muuttaa vuoden 2024 talousarviota ja hyväksyy edellä esitetyn määrärahamuutoksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kari Ora selosti asiaa kokouksessa. 

Käsittelyn aikana valmistelija esitti teknisen korjauksen esittelytekstiin ja liitteeseen (s.5) lisäämällä sanan Oppiminen. Muutokset on huomioitu pöytäkirjassa. 

Valmistelija

  • Kari Ora, talousjohtaja, kari.ora@tuusula.fi

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • muuttaa vuoden 2024 talousarviota ja hyväksyy edellä esitetyn määrärahamuutoksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm