Valmistelija
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Perustelut
Vastaus:
Rusutjärventie on Uudenmaan ely-keskuksen hallinnoima maantie (mt 11479). Tie on kestopäällysteinen, ajoradan leveys noin 7 metriä ja tiellä on pääosin 50 km/h nopeusrajoitus. Rusutjärven koulun kohdalla on 40 km/h nopeusrajoitus ja Siippontien haarassa 60 km/h. Tien pituus Hämeentieltä (kt 45) Rusutjärvenkylään Kolistimentien risteykseen on noin 2600 m. Rusutjärventie jatkuu Kolistimentiestä vielä noin 1000 m Siippoontien liittymään. Kylän kohdalla on tien länsipuolelle rakennettu vuonna 2006 kevyen liikenteen väylä, pituus n. 800 m, joka päättyy Kolistimentien liittymän kohdalla.
Kolistimentie on niin ikään Uudenmaan ely-keskuksen hallinnoima maantie (mt 11503). Tie kiertää Rusutjärven pohjoispuolta Hämeentien ja Rusutjärventien välissä. Se on kestopäällystetty, tiellä on 50 km/h nopeusrajoitus ja ajoradan leveys on noin 6…6,5 m.
Rusutjärventiellä Tilloonkujan lähellä on tehty kunnan toimesta liikennelaskenta 7.-10.1.2020. Keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä (KAVL) oli 1216 ajoneuvoa vuorokaudessa, raskaan liikenteen osuus oli 6,5 %. Ajoneuvojen keskinopeus oli 54 km/h ja 85 % ajoneuvoista ajoi 61 km/h tai hitaammin (nk. v85). Suurin mitattu nopeus oli 94 km/h.
Kolistimentiellä Hakapelonkujan kohdalla on mitattu nopeuksia kunnan toimesta 21.-26.11.2019. KAVL oli 243 ajon./vrk, josta raskaan liikenteen osuus oli 8,5 %. Keskinopeus oli 44 km/h, v85 oli 58 km/h ja suurin mitattu nopeus oli 105 km/h. Myös vuotta aikaisemmin (12.11.-15.11.2018) oli mitattu liikennettä Kolistimentiellä. Mittauskohta oli tällöin noin 150 m Hämeentien liittymästä länteen. KVAL oli tällöin 334 ajon/vrk, josta raskaan liikenteen osuus 18,6 %. Keskinopeus oli 47 km/h, v85 oli 56 km/h ja suurin mitattu nopeus oli 77 km/h.
Tieliikenneonnettomuustilastojen mukaan Rusutjärventiellä on sattunut ajanjaksolla 2018-2022 yksi ajoneuvo-onnettomuus (ohitusonnettomuus), ei henkilövahinkoja. Kolistimentiellä on vastaavana ajankohtana tapahtunut yksi henkilövahinkoon johtanut risteämisonnettomuus.
Rusutjärventielle on laadittu vuonna 1999 tiesuunnitelma, jossa suunnittelukohteena on ollut kevyen liikenteen väylä välille Hämeentie-Siippoontie. Suunnitelma on toteutettu aikoinaan vain osittain em. 800 m:n pituisella kevytväylällä sekä muutamilla pysäkkisiirroilla. Tiesuunnitelma on nykyisin jo vanhentunut. Käytännössä kevyen liikenteen väylän rakentaminen edellyttää uuden suunnitteluluvan hakua maantieviranomaiselta. Toteuttaminen vaatii tiesuunnitelman, tietoimitukset ja lunastukset tiealueiden laajentamiseksi, rakentamissuunnitelman, päätökset rakentamisen rahoittamisesta, toteutusluvan saannin maantieviranomaiselta, rakentamisen hankinnan sekä kohteen toteuttamisen. Prosessi ennen toteutusvaihetta vie 2…3 vuotta. Rusutjärven kiertävän väylän toteutus on hyvin karkeasti arvioituna noin 3 miljoonan euron hanke.
Uudenmaan ely-keskus on vuonna 2023 laatinut Kolistimentielle ns. kylätiesuunnitelman, jossa ajorataa kavennetaan ja ajoradan molemmille sivuille järjestetään tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Hankkeen toteutus riippuu Uudenmaan ely-keskukselle liikenneturvallisuushankkeisiin myönnettävän rahamäärän suuruudesta. Kylätievaihtoehto on varteenotettava vaihtoehto myös Rusutjärventiellä. Liikennemäärät tukevat tämän vaihtoehdon selvittämistä. Ratkaisevaa on näkymien riittävyydet mäissä ja mutkissa. Kyläteistä ei Tuusulassa ole vielä kokemusta, joskin muualla Suomessa toteutetuissa hankkeissa kokemukset ovat olleet pääsääntöisesti hyviä.
Kolistimentien kylätiehanke on hyvä ja kustannustehokas aloitus kevyen liikenteen olosuhteiden parantamiseksi Rusutjärven alueen maantieverkostossa. Kun hankkeesta on saatu riittävä, noin parin vuoden kokemus, ja tulokset ovat positiivisia, on syytä tarkastella kylätieperiaatteen laajentamista myös Rusutjärventielle. Mikäli kylätiemalli todetaan epäonnistuneeksi tai Rusutjärventielle huonosti soveltuvaksi, käynnistää kunta Uudenmaan ely-keskuksen kanssa neuvottelut tiesuunnitelmaprosessin käynnistämiseksi perinteiselle, ajoradasta erotetulle kevyen liikenteen väylälle.
Ehdotus
Esittelijä
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää
- hyväksyä edellä olevan selvityksen aloitteen johdosta
- ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- merkitä tiedoksi valtuustoaloitteeseen annetun vastauksen
- katsoa Satu Taiveahon esittämän ja usean muun valtuutetun allekirjoittaman aloitteen 12.11.2018 § 137 tulleen käsitellyksi.