Perustelut
Etelä-Tuusula, Rykmentinpuiston keskuksen asemakaava-alue, Rykmentin puistotien katusuunnitelma välillä Tuusulanväylä - Rykmentintie, Klaavolantien katusuunnitelman muutos välillä Rykmentin puistotie - Rykmentintie, Rykmentintien katusuunnitelman muutos välillä Rykmentin puistotie - Klaavolantie
Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa on laadittu otsikon mukainen katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2134-1,3...12. 60 ja 70. Katusuunnitelma oli nähtävillä 28.4.-11.5.2022. Nähtävilläoloaikana jätettiin kaksi muistutusta.
Suunnitelmaselostus
Lähtökohdat
Katusuunnitelmaehdotus koskee Hyrylän uuden linja-autoterminaalin sekä sitä ympäröivien katujen rakentamista. Suunnitelma-alue sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Rykmentinpuiston keskuksen asemakaava-alueelle.
Hyrylän palvelukeskushankkeen edistymisen myötä on tullut tarve siirtää linja-autoterminaalin toiminnat nykyiseltä sijainniltaan Rykmentinpuiston keskuksen puolelle sille asemakaavassa osoitettuun paikkaan. Linja-autoterminaalin siirrosta on päätetty kunnanhallituksen kokouksessa 30.11.2020.
Liikenne- ja katutekniset ratkaisut
Katusuunnitelmaehdotus käsittää Rykmentin puistotien ja Klaavolantien rakentamisen asemakaavan mukaisesti. Linja-autoterminaalin päätoiminnot sijoittuvat Rykmentin puistotien varteen. Lisäksi terminaalialueen toimivuuden varmistamiseksi Klaavolantien ja Rykmentintien risteykseen rakennetaan kiertoliittymä ja Rykmentintien sekä Klaavolantien varteen rakennetaan linja-autojen pikapysäköintipaikkoja. Katusuunnitelmaehdotus sisältää myös pysäköintialueen kaava-alueen luoteiskulmassa (kaavamerkintä p-16).
Linja-autoterminaali sijoittuu Rykmentin puistotien varteen noin paaluvälille 130...230. Terminaalissa on yhteensä kahdeksan laituria. Laiturit varustetaan pysäkkikatoksin. Terminaalialueelle rakennetaan pohjaveden suojausrakenne bentoniittimatosta. Lisäksi HSL:n linjaliikenteen tarpeisiin rakennetaan 5 kpl linja-autojen pikapysäköintipaikkoja Rykmentintien ja Klaavolantien varteen. Linja-autoterminaalin suunnittelu on toteutettu yhteistyössä HSL:n kanssa. Suunnitelmassa on otettu huomioon tilavaraukset ja kaapeleiden varausputket sähköbussien latausmastoille. Latausmastoja ei rakenneta ensi vaiheessa, eikä niitä ole otettu huomioon kustannusarviossa.
Rykmentin puistotien pituus suunnittelualueella on kokonaisuudessaan noin 250 metriä. Katualueen leveys on noin 32 metriä. Kadun varteen rakennetaan kevytväylät. Kevytväylät toteutetaan eroteltuna pyöräily- ja jalankulkuväylinä lukuun ottamatta terminaalialueen eteläreunaa, johon rakennetaan katutilan niukkuuden vuoksi pelkkä jalkakäytävä. Terminaalialueella kadun pohjoisreunan eroteltu jalankulku- ja pyörätie sekä uimahallin ja linja-autoterminaalin käyttäjien tarpeisiin vastaava pyöräpysäköinti sijoittuvat osittain korttelialueen 5730 puolelle. Korttelialueen puolelle tulevat rakenteet hyväksytetään erillisessä menettelyssä. Uimahallin pääoven eteen on suunniteltu jättöpaikka uimahallin saattoliikenteelle.
Klaavolantien pituus on noin 240 metriä ja katualueen leveys noin 20…23 metriä. Kadun eteläreunaan rakennetaan yhdistetty kevyenliikenteen väylä. Klaavolantien varteen on suunniteltu myös yksi linja-autoliikenteen pikapysäköintipaikka sekä linja-auton jättöpaikka uimahallin tarpeita varten.
Rykmentintien varteen rakennetaan 4 kpl linja-autojen pikapysäköintipaikkoja. Tästä johtuen poistuu käytöstä nykyiset kadunvarsipysäköintipaikat ja katupuut joudutaan poistamaan.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukainen pysäköintialue (kaavamerkintä p-16) käsittää 29 pysäköintipaikkaa, joista neljälle tulee varaus sähköauton lataukselle ja kaksi on tarkoitettu takseille.
Suunnitelma-alueelle rakennetaan kaksi uutta kiertoliittymää: Rykmentin puistotien ja Klaavolantien liittymään sekä Klaavolantien ja Rykmentintien liittymään. Jälkimmäinen kiertoliittymä ulottuu pieniltä osin Keski-Suomalainen Oyj:n ja Senaatin omistamille maa-alueille. Näiden alueiden käytöstä tehdään tarvittavat sopimuksen maanomistajan kanssa.
Uusien katulinjauksien myötä uimahallin nykyinen pysäköintipaikka jää suurelta osin pois käytöstä. Suunnittelussa on huomioitu myös väliaikainen pysäköintipaikkojen tarve. Uimahallin käyttäjien ja liityntäpysäköinnin tarpeisiin on samassa yhteydessä suunniteltu noin 180 väliaikaista pysäköintipaikkaa korttelin 5730 alueelle. Väliaikaisten pysäköintipaikkojen tarve poistuu, kun asemakaavan mukainen pysäköintihalli saadaan rakennettua. Väliaikainen pysäköintialue ei kuulu hyväksyttävän katusuunnitelmaehdotuksen piiriin. Korttelialueen käytöstä tehdään tarvittavat sopimukset maanomistajan kanssa ja rakenteet hyväksytetään erillisessä lupamenettelyssä rakennusvalvonnan kautta.
Päällysteet ja istutukset
Suunnitelma-alueen ajoradat päällystetään asfaltilla. Reunatuet rakennetaan luonnonkivestä. Pysäkkikatosten ympäristössä ja uimahallin edustalla pinnat rakennetaan betonikivestä.
Katujen varsiin ja kiertoliittymien keskiosaan istutetaan lehtipuita. Lisäksi alueelle luodaan katuvihreää toteuttamalla köynnöspylväitä Rykmentin puistotien varteen.
Kuivatus
Katualueet kuivatetaan hulevesiviemäriin liitettävin hulevesikaivoin. Hulevedet johdetaan pääosin hulevesiviemärin ja avo-ojan kautta Kulloontien varressa olevaan viivytysaltaaseen, josta vedet päätyvät Piiliojan kautta Tuusulanjärveen. Rykmentin puistotien länsipään kuivatus tapahtuu Tuusulanväylän hulevesijärjestelmän kautta.
Valaistus
Kaduille on suunniteltu led-valaistus.
Esteettömyys
Suojatiet, keskisaarekkeet ja linja-autopysäkit on suunniteltu esteettömyysohjeita noudattaen.
Kustannusarvio
Hankkeen alustava kustannusarvio on noin 3,5 M€ käsittäen myös Tuusulan Veden ja HSL:n kustannusosuudet.
- Katusuunnitelmaehdotukseen jätettiin nähtävilläloaikana kaksi muistutusta.
Muistutus 1, HSL, 4.5.2022
”Katusuunnitelmaehdotus koskee Hyrylän uuden linja-autoterminaalin sekä sitä ympäröivien katujen rakentamista. Suunnitelma-alue sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Rykmentinpuiston keskuksen asemakaava-alueelle.
Hyrylän palvelukeskushankkeen myötä Tuusulan kunta on päättänyt siirtää Hyrylän linja-autoterminaalin toiminnot nykyiseltä sijainniltaan Autoasemankadun varresta Rykmentin puistotien uutena rakennettavan katuosuuden varteen.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) lausuu kannanottonaan seuraavaa:
HSL on osallistunut linja-autoterminaalin suunnittelun eri vaiheisiin, ja kannattaa terminaalin rakentamista ehdotetun katusuunnitelman mukaisesti. Rykmentin puistotietä ei kuitenkaan HSL:n näkemyksen mukaan tule suunnitella keskeiseksi läpiajoliikenteen reitiksi. HSL esittää, että muun ajoneuvoliikenteen läpiajo Rykmentin puistotiellä välillä Rykmentintie– Klaavolantie kielletään, ja linja-autoterminaalin alue osoitetaan vain joukkoliikenteen käyttöön. Ajoneuvoliikenteen läpiajo tulee ohjata ensisijaisesti Kulloontien, Klaavolantien tai Pataljoonantien kautta.”
Vastine 1:
Tuusulan kunta katsoo, että läpiajoliikenteen kieltäminen Rykmentin puistotien linja-autoterminaalialueella ei ole alueen muun liikenteen sujuvuuden kannalta tarkoituksenmukaista. Itä-länsi -suuntainen liikenne välillä Tuusulanväylä-Rykmentinpuisto jakautuu terminaalialueen läpi menevän Rykmentin puistotien reitin lisäksi Pataljoonantien ja Klaavolantien kautta.
Tarkastelualueen tuorein liikenne-ennuste on laadsittu vuoden 2022 alussa Autoasemankatu, Koskenmäentie, Hyryläntie -alueen liikenteen toimivuustarkastelua varten. Tässä ennusteessa on otettu huomioon myös Rykmentinpuiston keskustakorttelien alueen maankäytön arvioitu kehitys. Ennuste on laadittu vuodelle 2050. Rykmentin puistotien moottoriajoneuvoliikenteen vuorokausiliikennemäärän arvioidaan olevan noin 3900-4900 ajoneuvoa vuorokaudessa. Oletuksena tällaisella liikennemäärällä on, ettei linja-autoliikennettä merkittävästi haittaavaa liikennekuormaa terminaalialueen läpi muodostu.
Liikenneturvallisuuden varmistamiseksi suunnittelualueella on 30 km/h nopeusrajoitus. Mikäli käyttövaiheessa, maankäytön kehittyessä ja liikennemäärien kasvaessa todetaan, että terminaalialueen läpiajoliikenteestä aiheutuu liikenneturvallisuushaittaa, voidaan terminaalialueen läpikulkuliikenteen järjestelyjä arvioida uudelleen.
Muistutus 2, Keski-Uudenmaan polkijat ry, 10.5.2022
”Olemme tutustuneet Rykmentin puistotien, Klaavolantien ja Rykmentintien katusuunnitelmaehdotukseen, ja verranneet valittuja ratkaisuja Väyläviraston ohjeeseen 18/2020: Pyöräliikenteen suunnittelu sekä Tuusulan pyöräliikenteen edistämissuunnitelmaan.
Katusuunnitelmaehdotuksessa on osittain sovellettu pyörätien ja jalkakäytävän erottamista, joka onkin tärkeää linja-autoaseman ympäristössä, jossa ihmisiä liikkuu paljon. Myös Klaavolantien varteen sopisi pyöräliikenteen ja jalankulun erottelu. Ehdotuksen mukaan Klaavolantien yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle on varattu 3,5 m. Erottelu voidaan toteuttaa sujuvasti ja helposti mikäli väylä levennetään vähintään 4,0 m, joka voidaan ottaa nurmialueesta. Tällöin myös erikoinen jalkakäytävä-saareke jää tarpeettomaksi Klaavolantien ja Rykmentin puistotien kiertoliittymän nurkalla.
Pysäköinnin osalta suunnitelmassa mainitaan pyörätelineet, mutta ei tarkemmin niiden tyyppiä. Laadukas pyöräpysäköinti sisältää sekä runkolukitusmahdollisuuden että sääsuojauksen esimerkiksi katoksen muodossa. Toivomme, että kaikissa pyöräpysäköintitelineissä on laadukas runkolukitusmahdollisuus sekä vähintään osa pyöräpysäköinnistä on katettuja.
Ehdotuksessa on merkitty luiskattu reunakivi pyöräteiden risteykseen. Pyörätien risteykseen ei kuulu luiskattu eikä muukaan reunakivi, vaan risteyksen tulee olla tasainen, jotta polkupyörän kuljettajan huomio jää liikenteen havainnointiin eikä kadun epätasaisuuksiin. Edes luiskattu reunakivi ei kuulu pyörätien risteykseen, ja ehdotamme näiden poistamista, ja korvaamista tasaisella asfaltoinnilla.
Kiertoliittymässä pyörätie tulee linjata ympyrän muotoisena ajoradan geometriaa mukaillen kuten pyöräliikenteen suunnitteluohje kpl 5.7.3 opastaa. Katusuunnitelmaehdotuksen teräviä mutkia sisältävät pyörätiet kiertoliittymissä heikentää tienkäyttäjien ennakoitavuutta ja aiheuttaa vaaratilanteita.
Rykmentin puistotie välillä Tuusulanväylä-Klaavolantie on pohjoispuolella erikoisesti pyörätie ja jalkakäytävä väärin päin. Pyörätie tulee olla ajoradan puolella ja jalkakäytävä kauempana ajoradasta kuten kaikkialla muuallakin tehdään.
Vastine 2:
Klaavolantien varren kevyenliikenteen väylän järjestelyjä tarkasteltiin suunnittelun alkuvaiheessa ja todettiin, että Klaavolantien varteen ei mahdu eroteltua pyörä- ja jalkakäytävää. Suunnittelussa on otettu huomioon myös muita näkökohtia, mm. katuvihreä, joka on tärkeä viihtyisyyttä lisäävä elementti.
Pyörätelineiden tyyppi tarkentuu tarkemman suunnittelun vaiheessa. Tarkoitus on toteuttaa pyöräpysäköintipaikat sellaisina, että niissä on runkolukitusmahdollisuus. Myös katetun pyöräpysäköinnin mahdollisuutta tarkastellaan.
Tuusulassa katuympäristöä suunnitellaan pyöräilyn lisäksi myös jalankulkijoille ja monen muun näkökulman kannalta, kuten esteettömyyden ja liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Suunnittelualueella on paljon risteävää liikennettä, joten liikenneturvallisuuden näkökulmasta on katsottu aiheelliseksi rajoittaa myös pyöräilijöiden ajonopeuksia. Suunnittelualueella suojateiden reunakivilinjat on suunniteltu esteettömyysohjeita soveltaen samalla periaatteella kuin aiemmin rakennetuilla Rykmentinpuiston alueen kaduilla. Tuusulanväylän liittymässä sijaitsevan suojatien pyöräkaistan reunakivi on päätetty tarkemmassa suunnitteluvaiheessa muuttaa 0-tasoon.
Kiertoliittymien ajojärjestelyt on suunniteltu kaikki käyttäjät, olemassa oleva katutila, katukalusteet, näkemät ja liikenneturvallisuus huomioon ottaen. Liittymän geometrian muutosten avulla kevyen liikenteen käyttäjien havaittavuus paranee ajonopeuksien laskiessa.
Rykmentin puistotiellä välillä Tuusulanväylä-Rykmentintie päädyttiin tavanomaisesta poikkeavaan järjestykseen erotellulla pyörätiellä ja jalkakäytävällä liikenneturvallisuussyistä: suunnitellulla järjestelyllä Rykmentin puistotien koillispuolella sijaitseville linja-autopysäkeille tullaan ja poistutaan jalankululle osoitetun kaistan kautta ja Rykmentin puistotien erotellun pyörä- ja jalkakäytävän koillispuolelle sijoittuva pyöräpysäköinti on nyt pyöräkaistan vieressä. Näin jalankulun ja pyöräilyn risteävää liikennettä saadaan vähennettyä.