Perustelut
Asiaselostus
Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa on laadittu Heinolanaukion katusuunnitelmaehdotus, piir.no 1998/100-103,25. Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 10.9.-23.9.2020. Nähtävilläoloaikana ei jätetty muistutuksia. Asiaan liittyen tuli kaksi mielipidettä, jotka koskivat Heinolanaukion nimeä. Nimiasioihin liittyvät päätökset tehdään kaavoituksessa, eikä niitä voida käsitellä katusuunnitelmaehdotuksissa.
Lähtökohdat
Katusuunnitelmaehdotus koskee Monion asemakaava-alueelle sijoittuvan Heinolanaukion rakentamista.
Heinolanaukio sijaitsee Kaartilaisenpolulle johtavan Tuusulanväylän alikulun itäpuolella liittyen itäpäässään Pataljoonantiehen. Se on asemakaavassa osoitettu katuaukioiksi. Aukiolle on suunniteltu kevyen liikenteen väylä, joka johtaa Pataljoonantieltä olemassa olevalle Tuusulanväylän alikululle. Kevyen liikenteen yhteys alikulun läheisyydestä Tuusulanväylälle on säilytetty, väylän linjausta on hieman muutettu asemakaavallisista syistä.
Kevyen liikenteen väylien lisäksi Heinolanaukiolle on suunniteltu oleskeluun tarkoitettuja rakenteita sekä kasvillisuutta.
Pataljoonantien katusuunnitelma on hyväksytty aiemmin paaluväleiltä 70-480 (TKL 17.4.2018) ja 30-70 (TKL 20.8.2019). Pataljoonantien alkupää, paaluväli 0-30, sijoittuu tiealueelle, minkä vuoksi ko. katuosuutta ei ole vielä asetettu nähtäville. Heinolanaukion yleissuunnittelu toteutettiin Pataljoonantien suunnittelun yhteydessä. Aukion rakennussuunnittelua siirrettiin myöhempään, koska suunnittelun lähtötiedoksi haluttiin lisätietoa aukion eteläpuolelle rakentuvasta kerrostalosta.
Liikenne- ja katutekniset ratkaisut
Kevyen liikenteen väylä Pataljoonantieltä alikulkuun toteutetaan Pataljoonantien kevyen liikenteen väylän jatkeena 4,5 metriä leveänä pääosin eroteltuna jalankulku- ja pyöräilyväylänä. Aukiomaisen osuuden kohdalla, lähestyttäessä alikulkutunnelia, väylä muuttuu yhdistetyksi jalankulku- ja pyöräilyväyläksi, jollaisena nykyinen väylä jatkuu Tuusulanväylän länsipuolellakin.
Tuusulanväylälle nouseva 3,5 metriä leveä yhdistetty kevyenliikenteenväylä toteutetaan kokonaisuudessaan asfaltoituna.
Päällysteet ja istutukset
Kevyen liikenteen väylillä pääasiallinen päällyste on asfaltti, aukiomaisella osuudella betonikivi, jossa kevyen liikenteen väylä on erotettu erivärisellä kivellä muusta aukion osasta. Aukion reuna-alueille toteutetaan monipuolisia istutuksia.
Vesihuolto ja kaapelit
Heinolanaukion alueella on olemassa olevaa sadevesiputkistoa. Rakentamisen yhteydessä putkistoa täydennetään. Alueelle ei rakenneta vesijohtoa eikä viemäriä.
Tuusulanväylän suuntaisesti alikulkusillan reunaa myötäillen Heinolanaukion länsireunaa myötäillen kulkee telekaapeleita, jotka ovat väliaikaisesti sijoitettu aukion eteläpuolisen kerrostalotontin rakentumisen vuoksi alikulkusillan rakenteisiin. Kaapeleiden sijoittamiseksi maan alle on myönnetty sijoitussopimus 15.5.2020 (LP-858-2020-00859).
Katukalusteet
Heinolanaukion aukiomaiseen osaan toteutetaan istuskelu- ja oleskelualue. Aukion eteläreunaan toteutetaan katsomomainen penkkirivistö ja pohjoisreunaan yksittäisiä penkkejä. Pohjoisreunan aukiomainen osuus pengerretään olemassa olevaan rinteeseen, johon rakennetaan korkeimmillaan noin 1,5 metrin korkuinen betonikivinen tukimuuri. Muurin yläpuolelle, yli 1,5 metrin korkuiselle osalle, rakennetaan putoamissuojakaide. Tuusulanväylälle johtavan yhdistetyn jalankulku- ja pyörätien toiseen laitaan rakennetaan käsijohde. Aukion laitaan sijoitetaan roskakori.
Kuivatus
Suunnittelualue kuivatetaan hulevesiviemäriin liitettävin hulevesikaivoin.
Valaistus
Alueelle toteutetaan led-valaistus.
Ehdotus
Esittelijä
-
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää
- hyväksyä katusuunnitelmaehdotuksen, piir.no 1998/100-103,25.
Päätös
Tekninen lautakunta päätti
- hyväksyä katusuunnitelmaehdotuksen, piir.no 1998/100-103,25.