Tekninen lautakunta, kokous 13.2.2024

§ 21 Blennerintien katusuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen

TUUDno-2023-2616

Valmistelija

  • Suvi Honkanen, suunnitteluinsinööri, suvi.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Blennerintien katusuunnitelmaehdotus piir.no 2152/1,121-124,131 sekä hankkeeseen liittyvät siltojen pääsuunnitelmaehdotukset piir.no 2152/100-102. ovat olleet nähtävillä 18.1.-31.1.2024.

Lähtökohdat

Katusuunnitelmaehdotukset koskevat Blennerintien rakentamista Peltokaaren asemakaavan mukaisesti Peltokaaren puistotien ja Nukarintien väliselle osuudelle. Hankkeella parannetaan liikenneyhteyksiä Peltokaaren asuinalueen ja Jokelan keskustan välillä ja edesautetaan siten Jokelan keskusta-alueen yksityisen ja julkisten palvelujen saavutettavuutta.

Kadun rakentaminen edellyttää kolmen sillan rakentamista, jotka hyväksytetään erillisissä lupaprosesseissa. Palojoen ylittävän sillalle myöntää vesilain mukaisen luvan Etelä-Suomen aluehallintovirasto, rautatien alittavan Blennerin alikulkusillan hyväksyy Väylävirasto ja Jokelantien alittavan sillan hyväksynnästä vastaa Uudenmaan ely-keskus. Rautatie- ja maantiesilta ovat teräsbetonisia ulokelaattasiltoja ja Palojoen ylittävä silta koostuu kahdesta, halkaisijaltaan 3,75 m:n teräsputkesta.

Ympäristö ja maaperä

Suunnittelualue on suurimmalta osalta metsää ja käytöstä poistettua peltoaluetta. Peltokaaren puolella pohjoisessa sijaitsee Jokelan vankila. Kadun eteläpuoli on kaavoitettu suojaviheralueeksi ja on rakennettu puistomaiseksi niityksi. Blennerintien alkupäässä Peltokaaressa kadunvarsi on asemakaavassa osoitettu asuinrakentamiseen.

Blennerintien länsipääty rajoittuu pohjoisosaltaan suojaviheralueeseen ja eteläpuoleltaan vanhaan, käytöstä poistuneeseen teollisuusalueeseen. Teollisuusalueen maankäyttöä tarkastellaan parhaillaan Vanutehtaan kaavahankkeen yhteydessä.

Suunnitellun katualueen maaperä on savea ja silttiä 2…4 m, jonka jälkeen maaperä vaihettuu kitkamaalajeiksi (hiekka, sora, moreeni). Kallionpinta on noin 6…9 m:n syvyydessä.

Alustavien geoteknisten tarkastelujen mukaan katu, samoin kuin Palojoen ylittävä silta, voidaan perustaa maanvaraisena, osalla matkaa on kuitenkin tehtävä massanvaihtoja. Rautatie- ja maantiesillat vaativat paaluperustukset.

Liikenne- ja katutekniset ratkaisut

Blennerintie on noin 570 m mittainen katu. Ajoradan leveys on 7 m. Ajoradan pohjoispuolella on korotettu 3,5 m leveä yhdistetty kevyen liikenteen väylä. Rautatie- ja maantiesiltojen kohdalla kadun vapaa kulkukorkeus on 4,6 m

Kadulle on tarkoitus rakentaa kaksi saarekkeellista suojatietä. Suojateiden kohdalle on suunniteltu sekä luiskattu että madallettu reunakivi. Madalletun reunakiven kohdalle on suunniteltu lisäksi valkoiset huomiokivet.

Kadulla on 40 km/h aluerajoitus.

Päällysteet ja istutukset

Kaikki ajoradat ja yhdistetyt kevyen liikenteen väylät päällystetään asfaltilla. Kadun itäpäähän on tarkoitus istuttaa puustoa. Suojatiesaarekkeisiin asennetaan betonikiveys.

Vesihuolto ja kaapelit

Blennerintielle tulee hulevesiviemäriä 315M noin 200 m, sekä lyhyet osuudet hulevesiviemäriä 400M ja 500M.

Kuivatus

Katujen pintakuivatus toteutetaan pääsääntöisesti hulevesikaivoin, jotka liitetään uusiin hulevesiviemäreihin. Kadun rakenteiden kuivatus toteutetaan salaojilla, jotka puretaan uusiin hulevesikaivoihin. Lisäksi kadun reunoille tulee ojapainanteet, joiden vedet ohjataan Palojokeen. Palojoen kohdalle rakennetaan kadun alittavat rummut.

Valaistus

Katujen valaistus on suunniteltu toteutettavan led-valaistuksella.

Esteettömyys

Suojatiet ja keskisaarekkeet on suunniteltu esteettömyysohjeita noudattaen.

Suunnitelmaehdotuksesta on tullut nähtävillä olo aikana yksi muistutus.

 

Muistutus 1, Väylävirasto

Lausunto Blennerintien katusuunnitelmaehdotuksesta, Tuusula

Väylävirasto on tutustunut katusuunnitelmaehdotukseen ja antaa lausuntonsa rautateiden näkökulmasta. 

Suunnittelualue sijaitsee Jokelan taajaman kaakkoisosassa. Alueen läpi kulkee Helsinki –Riihimäki -rataosa. Katusuunnitelmaehdotukset koskevat Blennerintien rakentamista Peltokaaren asemakaavan mukaisesti Peltokaaren puistotien ja Nukarintien väliselle osuudelle. Hankkeella parannetaan liikenneyhteyksiä Peltokaaren asuinalueen ja Jokelan keskustan välillä ja edesautetaan siten Jokelan keskusta-alueen yksityisen ja julkisten palvelujen saavutettavuutta. Kadun rakentaminen edellyttää kolmen sillan rakentamista, jotka hyväksytetään erillisissä lupaprosesseissa. Palojoen ylittävän sillalle myöntää vesilain mukaisen luvan Etelä-Suomen aluehallintovirasto, rautatien alittavan Blennerin alikulkusillan hyväksyy Väylävirasto ja Jokelantien alittavan sillan hyväksynnästä vastaa Uudenmaan ELY-keskus. Rautatie- ja maantiesilta ovat teräsbetonisia ulokelaattasiltoja ja Palojoen ylittävä silta koostuu kahdesta, halkaisijaltaan 3,75 m:n teräsputkesta.

 

Helsinki – Riihimäki kapasiteetin lisääminen 2. vaihe

Katusuunnitelman suunnittelualueen kohdalla Väylävirastolla on parhaillaan käynnissä Helsinki – Riihimäki kapasiteetin lisääminen 2. vaihe -hanke. Hankkeessa toteutetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan väleille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla

tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.

 

Katusuunnitelmaehdotuksessa Blennerintie on osoitettu kulkemaan Helsinki – Riihimäki -radan ali uuden alikulkusillan kautta. Väylävirasto huomauttaa, että uuden alikulkusillan toteuttamisesta on sovittava siltasopimuksella Väyläviraston kanssa ja alikulkusillan rakentamistyöt on tarpeen yhteensovittaa Helsinki – Riihimäki -hankkeen rakentamistöiden kanssa.

Väylävirastolla ei ole muuta huomautettavaa katusuunnitelmaehdotuksesta.'

Vastine 1

Blennerintiehen liittyvät lupa-ja sopimusasiat ovat vireillä omina erillisinä prosesseinaa ja kunta hakee kaikki kadun toteuttamisen vaatimat luvat ja sopimukset.

Katusuunnitelmaa tehdessä on käyty neuvotteluja ratahankkeesta vastaavien kanssa. Kadun ja siihen liittyvät silta- yms. rakenteiden toteuttamisesta on sovittu, että Väylävirasto sisällyttää ne lopulliseen ratahankkeen toteutukseen.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää 

  • hyväksyä Blennerintien katusuunnitelmaehdotuksen piir.no 2152/1,121-124,131, 100-102.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kiinteistön omistajat ja haltijat, Matti Karppi, Jukka-Matti Laakso, Suvi Honkanen, Petri Juhola

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000

sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm