Perustelut
Blennerintien katusuunnitelmaehdotus piir.no 2152/1,121-124,131 sekä hankkeeseen liittyvät siltojen pääsuunnitelmaehdotukset piir.no 2152/100-102. ovat olleet nähtävillä 18.1.-31.1.2024.
Lähtökohdat
Katusuunnitelmaehdotukset koskevat Blennerintien rakentamista Peltokaaren asemakaavan mukaisesti Peltokaaren puistotien ja Nukarintien väliselle osuudelle. Hankkeella parannetaan liikenneyhteyksiä Peltokaaren asuinalueen ja Jokelan keskustan välillä ja edesautetaan siten Jokelan keskusta-alueen yksityisen ja julkisten palvelujen saavutettavuutta.
Kadun rakentaminen edellyttää kolmen sillan rakentamista, jotka hyväksytetään erillisissä lupaprosesseissa. Palojoen ylittävän sillalle myöntää vesilain mukaisen luvan Etelä-Suomen aluehallintovirasto, rautatien alittavan Blennerin alikulkusillan hyväksyy Väylävirasto ja Jokelantien alittavan sillan hyväksynnästä vastaa Uudenmaan ely-keskus. Rautatie- ja maantiesilta ovat teräsbetonisia ulokelaattasiltoja ja Palojoen ylittävä silta koostuu kahdesta, halkaisijaltaan 3,75 m:n teräsputkesta.
Ympäristö ja maaperä
Suunnittelualue on suurimmalta osalta metsää ja käytöstä poistettua peltoaluetta. Peltokaaren puolella pohjoisessa sijaitsee Jokelan vankila. Kadun eteläpuoli on kaavoitettu suojaviheralueeksi ja on rakennettu puistomaiseksi niityksi. Blennerintien alkupäässä Peltokaaressa kadunvarsi on asemakaavassa osoitettu asuinrakentamiseen.
Blennerintien länsipääty rajoittuu pohjoisosaltaan suojaviheralueeseen ja eteläpuoleltaan vanhaan, käytöstä poistuneeseen teollisuusalueeseen. Teollisuusalueen maankäyttöä tarkastellaan parhaillaan Vanutehtaan kaavahankkeen yhteydessä.
Suunnitellun katualueen maaperä on savea ja silttiä 2…4 m, jonka jälkeen maaperä vaihettuu kitkamaalajeiksi (hiekka, sora, moreeni). Kallionpinta on noin 6…9 m:n syvyydessä.
Alustavien geoteknisten tarkastelujen mukaan katu, samoin kuin Palojoen ylittävä silta, voidaan perustaa maanvaraisena, osalla matkaa on kuitenkin tehtävä massanvaihtoja. Rautatie- ja maantiesillat vaativat paaluperustukset.
Liikenne- ja katutekniset ratkaisut
Blennerintie on noin 570 m mittainen katu. Ajoradan leveys on 7 m. Ajoradan pohjoispuolella on korotettu 3,5 m leveä yhdistetty kevyen liikenteen väylä. Rautatie- ja maantiesiltojen kohdalla kadun vapaa kulkukorkeus on 4,6 m
Kadulle on tarkoitus rakentaa kaksi saarekkeellista suojatietä. Suojateiden kohdalle on suunniteltu sekä luiskattu että madallettu reunakivi. Madalletun reunakiven kohdalle on suunniteltu lisäksi valkoiset huomiokivet.
Kadulla on 40 km/h aluerajoitus.
Päällysteet ja istutukset
Kaikki ajoradat ja yhdistetyt kevyen liikenteen väylät päällystetään asfaltilla. Kadun itäpäähän on tarkoitus istuttaa puustoa. Suojatiesaarekkeisiin asennetaan betonikiveys.
Vesihuolto ja kaapelit
Blennerintielle tulee hulevesiviemäriä 315M noin 200 m, sekä lyhyet osuudet hulevesiviemäriä 400M ja 500M.
Kuivatus
Katujen pintakuivatus toteutetaan pääsääntöisesti hulevesikaivoin, jotka liitetään uusiin hulevesiviemäreihin. Kadun rakenteiden kuivatus toteutetaan salaojilla, jotka puretaan uusiin hulevesikaivoihin. Lisäksi kadun reunoille tulee ojapainanteet, joiden vedet ohjataan Palojokeen. Palojoen kohdalle rakennetaan kadun alittavat rummut.
Valaistus
Katujen valaistus on suunniteltu toteutettavan led-valaistuksella.
Esteettömyys
Suojatiet ja keskisaarekkeet on suunniteltu esteettömyysohjeita noudattaen.
Suunnitelmaehdotuksesta on tullut nähtävillä olo aikana yksi muistutus.
Muistutus 1, Väylävirasto
Lausunto Blennerintien katusuunnitelmaehdotuksesta, Tuusula
Väylävirasto on tutustunut katusuunnitelmaehdotukseen ja antaa lausuntonsa rautateiden näkökulmasta.
Suunnittelualue sijaitsee Jokelan taajaman kaakkoisosassa. Alueen läpi kulkee Helsinki –Riihimäki -rataosa. Katusuunnitelmaehdotukset koskevat Blennerintien rakentamista Peltokaaren asemakaavan mukaisesti Peltokaaren puistotien ja Nukarintien väliselle osuudelle. Hankkeella parannetaan liikenneyhteyksiä Peltokaaren asuinalueen ja Jokelan keskustan välillä ja edesautetaan siten Jokelan keskusta-alueen yksityisen ja julkisten palvelujen saavutettavuutta. Kadun rakentaminen edellyttää kolmen sillan rakentamista, jotka hyväksytetään erillisissä lupaprosesseissa. Palojoen ylittävän sillalle myöntää vesilain mukaisen luvan Etelä-Suomen aluehallintovirasto, rautatien alittavan Blennerin alikulkusillan hyväksyy Väylävirasto ja Jokelantien alittavan sillan hyväksynnästä vastaa Uudenmaan ELY-keskus. Rautatie- ja maantiesilta ovat teräsbetonisia ulokelaattasiltoja ja Palojoen ylittävä silta koostuu kahdesta, halkaisijaltaan 3,75 m:n teräsputkesta.
Helsinki – Riihimäki kapasiteetin lisääminen 2. vaihe
Katusuunnitelman suunnittelualueen kohdalla Väylävirastolla on parhaillaan käynnissä Helsinki – Riihimäki kapasiteetin lisääminen 2. vaihe -hanke. Hankkeessa toteutetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan väleille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla
tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.
Katusuunnitelmaehdotuksessa Blennerintie on osoitettu kulkemaan Helsinki – Riihimäki -radan ali uuden alikulkusillan kautta. Väylävirasto huomauttaa, että uuden alikulkusillan toteuttamisesta on sovittava siltasopimuksella Väyläviraston kanssa ja alikulkusillan rakentamistyöt on tarpeen yhteensovittaa Helsinki – Riihimäki -hankkeen rakentamistöiden kanssa.
Väylävirastolla ei ole muuta huomautettavaa katusuunnitelmaehdotuksesta.'
Vastine 1
Blennerintiehen liittyvät lupa-ja sopimusasiat ovat vireillä omina erillisinä prosesseinaa ja kunta hakee kaikki kadun toteuttamisen vaatimat luvat ja sopimukset.
Katusuunnitelmaa tehdessä on käyty neuvotteluja ratahankkeesta vastaavien kanssa. Kadun ja siihen liittyvät silta- yms. rakenteiden toteuttamisesta on sovittu, että Väylävirasto sisällyttää ne lopulliseen ratahankkeen toteutukseen.