Perustelut
Urheilukeskuksen yleisten alueiden suunnitelmaehdotus, piir.no 2179/1-3,13,14,17,29 on ollut yleisesti nähtävillä 14.3.-27.3.2024.
Lähtökohdat
Katusuunnitelmaehdotus koskee urheilukeskuksen liittymäalueen Kilpailutie-Kilpailukuja-Kuntoilijantie risteysalueen, Urkka-aukion sekä VU-8 alueelle rakennettavan raitin rakentamista. Kohde sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Hyrylän Urheilukeskukseen. Urheilupuiston alueen kehittämisen ja viereen rakentuvan monitoimihallin myötä on tullut tarve muuttaa nykyinen katujen liittymäalue ja rakentaa monitoimihallin jalankulun ja pyöräilyn yhteydet sekä uusi monitoimihallin ja liikunta-alueen pysäköintialue kaavan mukaiselle LPA-alueelle. Liikennealueet, jalankulku- ja pyöräväylät, aukiot ja pysäköintialue palvelee tulevaisuudessa kaikkia alueen käyttäjiä.
Pysäköintialueen alustava toteutus on kevät—kesä 2024.
Maaperä
Maaperä on hiekkaa ja karkeaa hietaa. Alue sijaitsee pohjavesialueella. Pohjaveden pinnan korko on noin +52,90…+53,00.
Liikenne- ja katutekniset ratkaisut
Kilpailutien, Kilpailukujan ja Kuntoilijantien ajoradan leveys on 7,00 m. Kuntoilijantielle rakennetaan korotettu jalankulku- ja pyöräväylä, leveys 3,50 m. Liittymäalueen mitoitus on tehty linja-auton kääntösäteelle.
Pysäköintialueelle toteutetaan yhteensä 225 autopaikkaa. Pysäköintiruudut ovat suurimmalta osin suoria pysäköintiruutuja ja mitoiltaan 2,7 metriä x 5 metriä. Invalidipaikkoja toteutetaan p-alueelle yhteensä 5 kpl. Ajokäytävien leveys on 7 metriä. Kevyen liikenteen väylien leveys vaihtelee 3-4 metriin. Pysäköintialueella on voimassa 12 tunnin aikarajoitus.
Pysäköintialueen ajoliittymät Kuntoilijantielle on suunniteltu korotettuina liittyminä. Korotusten korkeus on 8 cm.
Päällysteet ja istutukset
Ajoradat ja jalankulku- ja pyöräväylät päällystetään asfaltilla.
Pysäköintialueen ajoradan rakennekerrospaksuus on 0,54 metriä, pysäköintialue päällystetään asfaltilla. Jalankulku- ja pyöräväylien rakennekerrospaksuus on 0,49 metriä. Pysäköintialueelle tulee myös betonisia kiveyksiä ja graniitti- ja betonireunatukia. Rakennekerrosten alapuolista pengertäyttöä tulee koko aukioiden ja pysäköintialueen alueelle.
Puita ja pensaita istutetaan p-alueen saarekkeisiin jäsentämään keskialueen pysäköintikampojen autopaikkoja.
Vesihuolto ja kaapelit
P-alueelle ei ole suunniteltu uutta vesihuoltoa, nykyiset vesihuoltoputket (vesijohto ja painejätevesi) sijaitsevat p-alueen jalankulkuväylän kohdalla. Kuntoilijantien reunassa sekä nykyisen jalkapallohallille johtavan Kilpailutien reunassa sijaitsee Elisan, Carunan DNA:n ja Telian kaapeleita sekä Vantaan Energian kaukolämpölinja.
Kuivatus
Suunnitelmien kuivatus perustuu avo-ojiin ja hulevesiviemäreihin. Liittymäalue ja pysäköintialue itsessään kuivatetaan pääasiallisesti hulevesiviemärein. Kuivatusta varten toteutetaan uutta hulevesiviemäriä yhteensä noin 540 metriä. Pysäköintialueen hulevedet johdetaan ensin viereiseen hulevesien viivytysaltaaseen, josta ne pumpataan varsinaiseen hulevesien imeytysaltaaseen. Liittymäalueen hulevedet johdetaan nykyiseen Kilpailukujan hulevesiviemäriin.
Valaistus- ja sähköistys
Pysäköintialueelle suunnitellaan led-valaistus. Lisäksi pysäköintiruutuihin tehdään sähköautojen latauspaikat 4 kpl ja varaukset sähköautojen latauspaikoille.
Esteettömyys
Pysäköintialue ja suojatiet on suunniteltu esteettömyysohjeiden mukaisesti.
Yleisten alueiden suunnitelmaehdotuksesta jätettiin 2 muistutusta nähtävillä olon aikana.
Muistutus 1, Keski-Uudenmaan polkijat ry 21.3.2024
”Hei,
tutustuin tuohon Urheilukeskuksen yleisten alueiden suunnitelmaehdotukseen.
Osana sitä on liikenteenohjaussuunnitelma. Tieliikennelain mukana pyörätie pitää aina osoittaa liikennemerkillä.
En löytänyt mm. Kilpailukujalta pyörätien liikennemerkkiä suunnitelmasta, mutta siihen viitataan kuitenkin "jk+pp-tienä". Pitäisikö siinä olla jossain näkyvissä liikennemerkki D6 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tai jokin muu pyörätien osoittava liikennemerkki?”
Vastine 1
Lisätään suunnittelualueelle liikenteenohjaussuunnitelmaan liikennemerkkejä D6, H9.1s ja H23.2 ja tehdään siitä suunnitelmarevisio hyväksyttäväksi. Suunnittelualueen ulkopuoliset liikennemerkkien täydennykset tehdään erillisillä viranhaltijapäätöksillä.
Muistutus 2, Yksityishenkilö 28.3.2024
”Muistutukseni suunnitelmista.
1.
Käyn lävitse Urkan nähtävillä olevia suunnitelmia. Selostuksessa mainitaan: Pysäköintialueelle suunnitellaan led-valaistus.
Onko tästä valaistuksesta olemassa jo suunnitelmia? Mikäli on, valaistussuunnitelmat on liitettävä nähtävilläolossa olevaan aineistoon.
Valaistus on rakennetussa kaupunkiympäristössä erittäin merkittävässä roolissa niin viihtyvyyden kuin turvallisuuden ja alueen visuaalisen ilmeen osalta. Suunnitelman hyväksymisessä ei ole riittävää, että tämä osuus käsitellään vain kolmella sanalla. Mukana on oltava valaistussuunnitelma.
2.
Karttapalvelun hankekortilla ilmoitetaan nähtävilläoloaika olevan 28.3.2024 asti - nähtävillä nyt.
Suunnitelmassa taasen: Suunnitelmaehdotus on nähtävillä 14.3.-27.3.2024”
Vastine 2
Kohta 1:
Suunnitelma alueelle on laadittu valaistussuunnitelmat. Nähtävillä olevissa suunnitelmissa on esitetty kaikki valaisimien paikat alueella. Nähtävillä olo koski nyt vain siis yleisiä alueita (rajattu alue), ei kaavan mukaisia tontteja YU-2, LPA-18 tai rakennusalaa p-19, joille haetaan erilliset rakennusluvat. Valaistuksen tätä tarkempi suunnittelu on jo yksityiskohtaista rakennussuunnittelua, jota ei laiteta nähtäville tai hyväksytetä erikseen.
MRL 41§ mukaan ”Katusuunnitelmassa tulee esittää katualueen käyttäminen eri tarkoituksiin sekä kadun sopeutuminen ympäristöön ja vaikutukset ympäristökuvaan, jos se alueen tai rakentamistoimenpiteen luonteen vuoksi on tarpeen.
Katusuunnitelmasta tulee käydä ilmi kadun liikennejärjestelyperiaatteet, kuivatus ja sadevesien johtaminen, kadun korkeusasema ja päällystemateriaali sekä tarvittaessa istutukset ja pysyväisluonteiset rakennelmat ja laitteet.”
Kootusti suunnitelma-alueelle tulee led-valaistusta asemapiirustuksessa esitettyihin paikkoihin. Suunnitelluille pysäköintialueille tulee mm. vastaavanlainen valaistus kuin kadun toisella puolella olevalla LP-5 pysäköintialueella.
Kohta 2:
Virallinen nähtävillä oloaika on kuulutuksessa ilmoitettu ajankohta. Katusuunnitelmaehdotus on pidettävä kunnassa julkisesti nähtävänä vähintään 14 päivän ajan. Karttapalvelun hankekortille on nyt mennyt vahingossa ylimääräinen nähtävillä olo päivä, mutta siitä ei ole ollut haittaa nähtävillä olo prosessin lain mukaisuudelle (MRL 43§).