Tekninen lautakunta, kokous 11.6.2024

§ 66 Koskenmäentie välillä Paijalantie-Koskelantie, katusuunnitelma, lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle

TUUDno-2023-2128

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suvi Honkanen, suunnitteluinsinööri, suvi.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Esittelijä poisti asian esityslistalta.

 

 

 

Valmistelija

Suvi Honkanen, suunnitteluinsinööri, suvi.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Kuvaus

Koskenmäentie välillä Paijalantie-Koskelantie katusuunnitelmaehdotukset:

  • Liikennevalot suunnitelmaehdotus, piir.no 2034/1-5,20,30,40
  • Kiertoliittymäsuunnitelmaehdotus, piir.no 2034/100-104,120,130,140

ovat olleet yleisesti nähtävillä 26.10.-8.11.2023. Kohteesta on siis laadittu kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaehdotusta, joista toivottiin palautetta.

Lähtökohdat

Katusuunnitelmaehdotus koskee Koskenmäentietä välillä Paijalantie/Kivikiilankuja - Koskelantie. Koskenmäentie sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Hyrylään.

Koskenmäentiestä on laadittu Koskenmäentien liikenneturvallisuuden kehittämis- ja katualuevaraussuunnitelma vuonna 2019. Suunnitelmassa tutkittiin Koskenmäentien liikenneturvallisuuden parantamista välillä Hämeentie-Hyryläntie. Paijalantie-Koskenmäentie-Kivikiilankuja liittymän osalta suunnitelmassa tarkasteltiin vaihtoehtoina kiertoliittymän tai liikennevalojen rakentamista. Molempiin vaihtoehtoihin sisältyi myös jalkakäytävän rakentaminen kadun eteläpuolelle välillä Kivikiilankuja - Koskelantie.

Kehittämis- ja katualuevaraussuunnitelman perusteella suunnittelualueelle on laadittu kaksi vaihtoehtoista katusuunnitelmaa. Paijalantie-Koskenmäentie-Kivikiilankuja -liittymä on toissa vaihtoehdossa kiertoliittymä ja toisessa liikennevalo-ohjattu. Katusuunnitelmasta saatavan palautteen sekä suunnitelmavaihtoehdoille tehtävän arvioinnin perusteella näistä vaihtoehdoista valitaan toinen, jonka perusteella jatketaan varsinaisen rakennussuunnitelman laatimista.

Maaperä

Maaperä on pääasiassa hiekkaa.

Liikennevalovaihtoehto, liikenne- ja katutekniset ratkaisut

Liikennevalovaihtoehdossa toteutetaan liikennevalot Koskenmäentie-Kivikiilankuja-Paijalantie liittymään sekä Koskenmäentie-Koskelantie liittymään. Koskenmäentielle, suunnittelualueen länsipäähän, tulee erikseen Paijalantien suuntaan kääntyvien kaista. Myös Paijalantielle tulee kaksi erillistä kaistaa (oikealle kääntyminen sekä vasemmalle kääntyminen + suoraan ajo), kuten tälläkin hetkellä.

Molemmissa vaihtoehdoissa Koskenmäentien nykyistä mittalinjaa siirretään osittain pohjoisemmaksi, jotta uusi jalkakäytävä saadaan mahtumaan kadun eteläpuolelle Kivikiilankuja-Koskelantie -välillä.

Koskenmäentien eteläpuolelle rakennetaan jalkakäytävä välille Kivikiilankuja-Koskelantie. Jalkakäytävän leveys on 2,25 metriä. Koskenmäentien pohjoispuolella säilyy nykyinen 4,0 metriä leveä yhdistetty jalankulku- ja pyörätie.

Lisäksi Kivikiilankujalle ja Koskelantielle rakennetaan lyhyet jalkakäytäväosuudet, jotta kevytliikenne sujuu turvallisesti liittymäalueilla. Jalkakäytävien leveys Koskelantiellä on 2,25 metriä ja Kivikiilankujalla 2,0 metriä. Kivikiilankujalle jalkakäytävä on suunniteltu kapeampana, koska tilaa on vähemmän. Tässä tapauksessa tilaa vie liikennevalojen vaatima liikenteenjakaja.

Jalkakäytäväosuuksien kunnossapito tulee kuulumaan jalkakäytävään rajautuvien kiinteistöjen vastuulle.

Paijalantielle tulee uutena rajoituksena yli 12 metristen ajoneuvojen kääntymiskielto oikealle (Hämeentien suuntaan). Uusien liikenteenjakajien ja ajokaistojen muutosten vuoksi tätä suuremmat ajoneuvot eivät mahdu kääntymään liittymässä oikealle.

Alueella säilytetään nykyinen 30 km/h nopeusrajoitus.

Koskenmäentien eteläpuolelle sijoittuvan nykyisen bussipysäkki uusitaan.

Kiertoliittymävaihtoehto, liikenne- ja katutekniset ratkaisut

Kiertoliittymävaihtoehdossa Koskenmäentie-Kivikiilankuja-Paijalantie liittymään toteutetaan pieni kiertoliittymä. Myös kiertoliittymävaihtoehdossa Koskenmäentie-Koskelantie liittymään rakennetaan liikennevalot.

Molemmissa vaihtoehdoissa Koskenmäentien nykyistä mittalinjaa siirretään osittain pohjoisemmaksi, jotta uusi jalkakäytävä saadaan mahtumaan kadun eteläpuolelle.

Koskenmäentien eteläpuolelle rakennetaan jalkakäytävä välille Kivikiilankuja-Koskelantie. Jalkakäytävän leveys on 2,25 metriä. Koskenmäentien pohjoispuolella säilyy nykyinen 4,0 metriä leveä yhdistetty jalankulku-ja pyörätie.

Lisäksi Kivikiilankujalle ja Koskelantielle rakennetaan lyhyet jalkakäytäväosuudet, jotta kevytliikenne sujuu turvallisesti liittymäalueilla. Jalkakäytävien leveys on 2,25 metriä.

Jalkakäytäväosuuksien kunnossapito tulee kuulumaan jalkakäytävään rajautuvien kiinteistöjen vastuulle.

Alueella säilytetään nykyinen 30 km/h nopeusrajoitus.

Koskenmäentien eteläpuolelle sijoittuvan nykyisen bussipysäkki uusitaan.

Päällysteet ja istutukset

Ajorata ja kevyen liikenteen väylät päällystetään asfaltilla. Keskisaarekkeet ja kapeat välikaistat päällystetään betonikiveyksin.

Siirrettävät rakenteet ja katualueelle sijoittuva kasvillisuus ja aidat

Koskenmäentie-Kivikiilankuja liittymän kulmaukseen sijoittuu nykyinen jakokaappi, joka jää suunnitellun jalkakäytävän alle. Jakokaappi siirretään katualueen reunaan.

Liikennevalo-ohjaus edellyttää liikennevalo-ohjauskojeen kaapin sijoittamista valo-ohjatun liittymän yhteyteen. Kojekaapin paikka määritetään rakennussuunnitteluvaiheessa.

Koskenmäentien eteläpuolen katualueelle ja sen välittömään läheisyyteen sijoittuu paljon nykyisiä puita ja pensaita. Poistettavat puut ja pensaat on merkitty asemapiirustukseen. Myös Koskenmäentien pohjoispuolella on joitain pensaita ja aitoja, jotka jäävät kevytväylien alle, kun Koskenmäentien sijaintia on muutettu.

Vesihuolto ja kaapelit

Nykyistä sadevesiverkostoa täydennetään tarvittavilta osin. Koskenmäentielle sijoittuu Keski-Uudenmaan vesi kuntayhtymän valurautainen vuoden 1970 vesijohto, joka täytynee uusia. Asiasta neuvotellaan kuntayhtymän kanssa tarkemmin rakennussuunnitteluvaiheessa.

Valaistus

Katuvalaisimien sijainteja tullaan siirtämään molemmissa liittymävaihtoehdoissa. Tarkempi valaistussuunnittelu tehdään rakennussuunnitteluvaiheessa, kun toteutettavaksi valittu vaihtoehto on selvillä.

Esteettömyys

Suojatiet, keskisaarekkeet ja linja-autopysäkit on suunniteltu esteettömyysohjeita noudattaen.

Suunnitelmaehdotuksista jätettiin nähtävillä olo aikana 15 muistutusta.

 

Muistutus 1, Telia Company

Telialla tietoliikennekaapeleita suunnitellulla asemakaavan muutosehdotuksen alueella.

Kaapeleiden siirto ja suojaus on huomioitava mahdollisten maanrakennustöiden yhteydessä, siirto ja suojaustarpeista on oltava yhteydessä Teliaan osoitteeseen production-desk@teliacompany.com hyvissä ajoin ennen mahdollisten maanrakennustöiden alkua.

Kaapelien katkaisua pitäisi pyrkiä välttämään ja suunnitellaan mahdolliset työt sivuttaissiirtoina ja tuentoina, kun ne mahdollisia. Suunnitelmat on myös pyrittävä laatimaan niin, että siirtoja ei tule kuin pakottavista syistä. Korvaava siirtoreitti pitää olla valmiina ennen siirtojen suorittamista.

Vastine 1

Suunnittelu alueelle sijoittuvat nykyiset kaapelit tullaan huomioimaan rakennussuunnitteluvaiheessa.

 

Muistutus 2, yksityishenkilö

Noin lyhyellä tien pätkällä ja alhaisella nopeusrajoituksella kahdet valot puurouttavat turhaan liikennettä, joten kannatan ehdotusta Kiertoliittymäsuunnitelmaehdotus, piir.no 2034/100-104,120,130,140

Vastine 2

Kannanotto liittymätyypin valintaan kirjattu pykälän kohtaan ” Koonti muistutuksista”.

 

Muistutus 3, yksityishenkilö

Noin lyhyellä tien pätkällä ja alhaisella nopeusrajoituksella kahdet valot puurouttavat turhaan liikennettä, joten kannatan ehdotusta Kiertoliittymäsuunnitelmaehdotus, piir.no 2034/100-104,120,130,140

Vastine 3

Kannanotto liittymätyypin valintaan kirjattu pykälän kohtaan ” Koonti muistutuksista”.

 

Muistutus 4, yksityishenkilö

Muistutus koskee katusuunnitelmaehdotusta "Koskenmäentie välillä Paijalantie - Koskenmäentie".
Suunnitelmaa liikennevaloista ei kannateta toteutettavaksi mm. sen vuoksi, että riskinä on liikenteen estyminen Paijalannummentieltä Paijalantielle pyrkiville Paijalantietä kulkevien jonoutuessa odottamaan liikennevaloihin. Ruuhka-aikoina liikennevaloista aiheutuva jonoutuminen saattaisi ulottua myös Koskenmäentien suuntaisesti Koskenmäen kiertoliittymään.


Vaihtoehdoksi kannatetaan samaisessa katusuunnitelmassa esitettyä kiertoliittymä suunnitelmaehdotusta.

Vastine 4

Kannanotto liittymätyypin valintaan kirjattu pykälän kohtaan ” Koonti muistutuksista”.

 

Muistutus 5, yksityishenkilö

referoitu muistutuksesta, henkilötietojen suojaamiseksi:

Henkilö x omistaa kiinteistön y Koskenmäentien ja Paijalantien kulmassa. Kiinteistön omistaja on luovuttanut Tuusulan kunnalle katualueita niin, että ko. liittymä on mahdollista parantaa. Kiinteistön omistajan mielestä kiertoliittymä on paras vaihtoehto ko. suunnitelmavaihtoehdoista.

Lisäksi toivotaan säilyttävän lehtipuuraja-aita tontin Kivikiilankujan vastaisella rajalla.

Vastine 5

Kannanotto liittymätyypin valintaan kirjattu pykälän kohtaan ” Koonti muistutuksista”.

Katualueelle sijoittuvaa lehtipuuriviä Kivikiilankujan katualueen reunassa ei valitettavasti voida säilyttää. Kivikiilankujan poikkileikkaus muuttuu molemmissa tapauksissa niin paljon, kun kadun itäpuolelle lisätään jalkakäytävä, ettei puuriville jää tilaa.

 

Muistutus 6, Tuusulan Demarit ry

Olemme käsitelleet yhdistyksen työvaliokunnassa suunnitelmaehdotusta Paijalantie-Koskelantie. Pidämme liikennevalojen asentamista Koskenmäentie-Koskelantie-risteykseen erittäin perusteltuna. Erityisesti ruuhka-aikana Koskelantieltä on vaikeaa päästä Koskenmäentielle kiertoliittymän suuntaan.

Yhteen pikkuyksityiskohtaan toivoisimme muutosta. Koskelantien itäreunaan on suunniteltu jalankulku-/pyörätietä, joka on katkaistu Torpan pohjoiseen liittymään. Asfaltointia tulisi kuitenkin jatkaa koko liittymän mitalta ja ohjata matalalla reunakivellä kaatosateella Koskelantietä pitkin tulevien hulevesien tulviminen piha-alueemme sijasta maantienojaan. Takavuosina vesi söi kivituhkapinnoitteiseen liittymätiehen jopa 20 cm syvän railon ennen hulevesikaivoa. Tämän estimme tilapäisesti ottamalla kivituhkaa paksun patjan liittymän Koskelantien puoleiseen päähän.

Vastine 6

Suunnitelmaehdotukseen on lisätty madallettu reunakivi tontin ajoliittymän kohdalle estämään hulevesien kulkeutuminen ajoliittymän kautta tontille.

 

Muistutus 7

Lausunto Koskenmäentien katusuunnitelmaehdotuksesta välillä Paijalantie-Koskelantie

Kiinteistön Vahteramäki 2:290 omistajana olen nähnyt, että Kivikiilankujan liikenne on vilkastunut viime vuosina ja on varsin runsasta koulun ja työhön menoaikaan.

Kun Kivikiilankujan päähän rakennetaan jo lähitulevaisuudessa tiivis uusi alue, jonne tulee yli 50 asuntoa, tulee liikenne edelleen kasvamaan ja varsin reippaasti.

Esitänkin katusuunnitelmaehdotuksesta poiketen, että levennetty jalkakäytävä tai kevyenliikenteen väylä rakennetaan koko Kivikiilankujan matkalle ko kujan pohjoispuolelle. Näin pystytään paremmin turvaamaan koululaisten koulutie.

Vastine 7

Kivikiilankuja on suunnittelualueen ulkopuolella. Kivikiilankuja mahdollinen jalkakäytävä täytyy tutkia omassa suunnitteluprosessissaan.

 

Muistutus 8, Ikäihmisten neuvosto

Muistutus katusuunnitelmaehdotukseen Koskenmäentie välillä Paijalantie-Koskelantie 

Tuusulan ikäihmisten neuvoston mielestä ehdotukset Koskenmäentien katusuunnitelmaksi ovat oikeansuuntaisia. Kevyen liikenteen reittien kehittäminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen 
kyseisellä katuosuudella on erittäin toivottavaa.  

Liikenteen sujuvuuden kohentaminen on oleellisen tärkeää, ja vaihtoehtojen tarkastelussa on huomioitava Hämeentien liikenneympyrän potentiaalinen ruuhkautuminen. Ikäihmisten neuvoston näkemys on, että Paijalantien risteykseen liikenneympyrä voisi olla liikennevaloja parempi vaihtoehto, vaikka risteykseen ei täysikokoista liikenneympyrää mahtuisikaan. Sen sijaan ns. Torpan risteykseen liikennevalot olisivat oikein hyvä lisäys: liikennevalo-ohjaus avartaisi risteystä, parantaisi näkyvyyttä ja rytmittäisi liikennettä. 

Ikäihmisten neuvosto haluaa muistuttaa, että suunnittelun edetessä tulee huolehtia jalkakäytävien asianmukaisesta talvikunnossapidosta. Jos kiinteistön omistaja, jonka jalkakäytävän talvikunnossapidosta tulisi huolehtia, on ikäihminen tai toimintarajoitteinen, on riski, että talvikunnossapito jää heikommalle tasolle. Ikäihmisten neuvosto haluaa myös muistuttaa katuosuuksien viereisten tonttien hulevesiratkaisujen mahdollisista vaikutuksista katujen kunnossapitoon. 

Vastine 8

Kannanotto liittymätyypin valintaan kirjattu pykälän kohtaan ” Koonti muistutuksista:”

Yleisesti katurakentaminen kadunpitopäätöksineen tuo kiinteistön omistajalle kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossapidosta annetun lain 669/1978 mukaisesti tiettyjä kunnossa- ja puhtaanapitovelvoitteita. Katusuunnitelma on laadittu näiden periaatteiden mukaisesti siten, että jalkakäytävä osuudet jäävät viereisten kiinteistöjen puhtaana- ja kunnossapitoon. Kohteeseen sopiva jalkakäytävän leveys (2,25 metriä) vaatisi kunnalta koneellisessa talvikunnossapidossa myös tavallisesta poikkeavaa kunnossapitokalustoa.

Kunnossapitolaista johdetut tontin omistajan tehtävät ovat:

Yleiset vastuut:

·         tontille johtavan ajotien kunnossapito

·         tonttiliittymän kohdalle auratun lumen ja jään poisto

·         jos lumet eivät mahdu tontille, ne tulee kuljettaa omalla kustannuksella viralliselle lumenkaatopaikalle Nuppulinnaan tai Fallbackankaareen

·         lumia ei saa siirtää kunnan katualueelle tai muille yleisille alueille

·         ajotiehen liittyvän ojarummun avoinna pitäminen

·         katualueen puhtaanapito katualueen keskilinjaan saakka

·         tontin puoleisen viherkaistan/ojan roskien poisto sekä kasvillisuuden siistinä pitäminen – enintään 3 metrin päähän tontin rajasta. Mikäli ko. alueella on istutuksia, niiden hoito kuuluu kunnalle

Jalkakäytäviin rajoittuvilla tonteilla lisäksi seuraavat:

·         lumen ja jään poisto tontin kohdalla olevalta jalkakäytävältä

·         jalkakäytävälle tai sen viereen aurattujen lumivallien poiskuljetus tarvittaessa

·         jalkakäytävän viereisen katuojan ja sadevesikouru/rummun pitäminen lumettomana ja jäättömänä

·         tarvittaessa jalkakäytävän hiekoittaminen

·         keväällä hiekanpoisto jalkakäytävältä

Jalkakäytävällä tarkoitetaan liikennemerkillä D4 merkittyjä väyliä, jotka on tarkoitettu vain jalankulkijoille.

 

Muistutus 9,

Joitain ehdotuksia.

Koskenmäentie Paijalantie

Ehdottomasti liikenneympyrä. Ei väliaikaista vaan pysyvä. Mikäli tulee liikennevalot jonot tukkivat Koskenmäen ison liikenneympyrän. Ja samoin jonot toiselta puolelta tukkisi Hyrylän keskustan.

Koskenmäentie Koskitie

Ehdottomasti liikennevalot. Lasten pitää päästä turvallisesti kouluun ja harrastuksiin.

Koskenmäentie

Näillä saataisiin ehkä rajoitettua läpiajo liikennettä, mutta hidaste korokkeet olisi tarpeen.

Koskenmäentie 11

Meluaita ehdottoman tarpeellinen, jatkuva liikennemelu on erittäin häiritsevä

Koskenmäentie

Läpiajo kielto.

Tässä näkemyksiä jota olemme jutelleet naapurien kanssa.

Vastine 9

Kannanotto liittymätyypin valintaan kirjattu pykälän kohtaan ” Koonti muistutuksista”.

Hidastekorokkeet suunnitellaan tyypillisesti liittymien ja suojateiden yhteyteen, jolloin niillä turvataan myös kadun poikki kulkevan jalankulun ja pyöräilyn turvallisuutta. Hidasteista aiheutuu aina tärinää, joka vaikutus läheisiin rakennuksiin riippuu maaperäolosuhteista. Esimerkiksi hiekka-ja kalliomaaperässä tärinä vaimenee lyhyehköllä etäisyydellä ja savimaalla ko. etäisyys tyypillisesti kasvaa. Tärinällä ei välttämättä ole vaikutusta talon rakenteisiin, mutta se voidaan tuntea epämiellyttävältä. Koskenmäentiellä katusuunnitelmaehdotuksen suunnittelualueella on katsottu että, liittymä- ja suojatiekohdat eivät teknisesti sovellu hidasteille, koska liittymien ja suojateiden lähellä on asuinkiinteistöjä, joille voi aiheutua hidasteista tärinähaittaa.

Koskenmäentielle ei ole laadittu meluselvitystä tämän katusuunnitelman yhteydessä. Katusuunnitelmaehdotuksessa ei ole varattu tilaa katualueelle meluntorjuntarakenteille.

Kunnallistekniikan suunnitteluyksikkö katsoo, että Koskenmäentielle ei sovellu läpiajokielto, joka koskee kaikkea ajoneuvo- tai moottoriajoneuvoliikennettä. Katu on luonteeltaan pääkatu, johon liittyy tontti-ja kokoojakatuja sekä suoraan joitain tontteja. Läpiajokiellon määrittely yksiselitteisesti liikennemerkein on tällaisessa tilanteessa monimutkaista. Esimerkiksi kaikkea moottoriajoneuvoliikennettä koskevaa läpiajokieltoa kantatien 45 ja maantien 145 -käytävän välillä olisi käytännössä mahdoton valvoa. Suunnitelma ei muuta kuorma-autoliikenteen läpiajokieltoa Koskenmäentien osuudella Koskenmäen kiertoliittymän ja Hyryläntien liittymän välillä.

 

Muistutus 10, Keski-Uudenmaan polkijat ry

Annetuista vaihtoehdoista koemme kiertoliittymävaihtoehdon paremmaksi liikenteen sujuvuuden
kannalta.

Pyöräteiden risteyksiin on suunnitelmassa merkitty madallettu reunakivi. Väyläviraston pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaan tällaisissa risteykssiä ei pidä olla tasoeroa. Reunakivi tulee joko poistaa, tai mikäli esteettömyys sitä edellyttää, käyttää kokonaan upotettua reunakiveä.

Liikennevalovaihtoehdossa Koskenmäentien ylityksessä Paijalantien kohdalla on käytetty pyörätien jatkeen tiemerkintää. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Kyseisessä risteyksessä ainoastaan Koskemäentien suuntainen B5-liikennemerkillä osoitettu ylitys tulee merkitä L4 Pyörätien jatke -iemerkinnällä, ei Koskenmäen ylittävää suojatietä.

Liikennemerkin D6 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä yhteydessä käytetään kaksisuuntaisuutta osoittavaa lisäkilpeä H23.2 tai H9.1, mutta ei molempia samassa. Liikennemerkin D4 Jalkakäytävä yhteydessä ei käytetä pyörätien kaksisuuntaisuutta osoittavaa lisäkilpeä. Tarkempaa tietoa näiden määräysmerkkien sijoittelusta ja lisäkilvistä löytyy Kuntaliiton julkaisusta Liikennemerkkien käyttö kaduilla (2022).

Suunnitelmaselostuksen mukaan Kivikiilankujalle ja Koskelantielle rakennetaan lyhyet jalkakäytäväosuudet, jotta kevytliikenne sujuu turvallisesti liittymäalueilla. Kevyeeseen liikenteeseen luetaan kuuluvaksi polkupyörät ja mopot, joilla ei liikuta jalkakäytävillä. Selostuksesta jää epäselväksi miten jalkakäytävät parantavat pyöräliikenteen turvallisuutta. Jalkakäytävät on hyvä varata vain jalankulkijoille jo suunnittelijan pöydällä ja mielessä - parantamaan jalankulkijan turvallisuutta.

Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on em. suunnitteluohjeen mukaan ensisijaisesti pyöräliikenteen väylä. On tärkeää erottaa pyörätie jalkakäytävästä rakenteellisesti, esimerkiksi upotetuilla kivierottelulla tai vähintään erotteluviivalla suunnitelmaehdotuksen jalkakäytäväosuuksista.

Vastine 10

Kannanotto liittymätyypin valintaan kirjattu pykälän kohtaan ” Koonti muistutuksista”.

Katusuunnitelmaehdotus on laadittu esteettömyysohjeistuksen mukaisesti, tämän vuoksi suojateiden yhteydessä on madalletut reunakivet.

Koskenmäentie/Paijalantie liittymän suojatien ylityskohtaan korjattu oikea ajoratamerkintä.

Väyläviraston ohje on tarkoitettu ensisijaisesti maanteille. Katuympäristössä, varsinkaan jo rakennetun yhdyskuntarakenteen sisällä, Väyläviraston ohjeistuksia ei voida aina soveltaa, koska käytetävissä oleva katutila on usein rajatumpi kuin maantieympäristössä, kuten esimerkiksi Koskenmäetiellä. Katuympäristössä on myös maantieympäristöä suurempi tarve ottaa huomioon eri liikkujaryhmien erilaiset tarpeet ja heidän rajoitteensa liikkua ja huomioida liikenneympäristöä, mikä pakottaa pakottaa kompromissiratkaisuihin. Tarve korostuu, mitä tiiviimmin katuympäristö on rakennettu ja mitä moninaisempi kevyen liikenteen väylien käyttäkäkunta on. Uusilla asuinalueilla Väyläviraston ohjeistukset ovat helpommin toteutettavissa, kun tämä otetaan huomioon jo kaavoitusvaiheessa.

Suunnitelmaehdotuksessa virheellisesti esitetyt lisäkilvet H23.2, H9 ja H10 poistetaan liikennemerkkien käytön ohjeistuksen mukaisesti.

Katusuunnitelmaselostusta täsmennetään siten, että jalkakäytävien toteuttamisen perusteena on jalankulun turvallisuuden parantaminen.

Koskenmäentiellä jalankululle ja pyöräilylle varattavan väylän leveys on enimmillään 4,0 metriä. Nykyisten Väyläviraston suunnitteluohjeiden mukaisesti kaksisuuntaiselle pyöräilylle varattava väyläosuuden leveys tulisi olla vähintään 2,5 metriä ja jalankululle varattava väyläosuuden leveys vähintään 1,75 metriä. Koskenmäentiellä, katusuunnitelmaehdotusta koskevalla osuudella, käytettävissä oleva tila ei riitä 4,25 m leveän jalankulun ja pyöräilyn väylän toteuttamiseen. Myös liittymissä jalankulun ja pyöräilyn erottelu Väyläviraston pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaisilla järjestelyillä edellyttäisi lisätilaa tavalla, jota ei tässä kohteessa käytännössä ole.

 

Muistutus 11, KKOY Hyrylän Teollisuuspiha

Ajoneuvojen nopeudet nousevat uuden suunnitelman myötä

Ehdotettu otsikossa mainittu katusuunnitelma tulee toteutuessaan nostamaan ajoneuvojen ajonopeuksia kyseisellä tieosuudella, kun katuosuutta levennetään. Näin ollen suunnitelmassa ei toteudu liikenneturvallisuuden lisääminen, sillä leveämmällä katuosuudella tunnetusti ajetaan korkeammilla nopeuksilla. 

Puunkaadot muuttavat historiallista Koskenmäen näkymää

Katusuunnitelman toteutumiseen vaadittavat puunkaadot, erityisesti mikäli kaadetaan useita todella vanhoja mäntyjä, tulevat olennaisesti muuttamaan Koskenmäen alueen historiallisesti merkittävää näkymää, joka vankasti kuuluu Tuusulan historiaan, joten suunnitelmassa tulee pidättäytyä isojen, vanhojen puiden kaadosta.

Ympäristöajattelu
Kunnan tulisi vaalia ympäristöä ja pitää se mahdollisimman ennallaan, ja ajatella myös luontokadon kannalta toimiaan esim. katusuunnitelmia toteuttaessaan.

Vaihtoehto
Mikäli katusuunnitelma tulee toteuttaa, ehdotan katuosuuden eteläpuolelle pihakatumaista kapeaa noin metrin levyistä jalkakäytävää, jota pitkin kävelijät voivat turvallisesti siirtyä jo olemassa oleville suojateille, ja pidättäytymistä yli kahden metrin levyisen suojatien rakentamisesta. 

Kallis hanke – toteutetaan myöhemmin, suuret liikennemäärät jo lähitulevaisuudessa muuta kautta keskustaan kuin Koskenmäen kautta
Katusuunnitelma on myös kallis hanke toteuttaa tällä hetkellä, joten ehdotan ajonopeusnäytön palauttamisesta katualueen eteläpuolelle lähelle eteläpuolen bussipysäkkiä, jolloin liikenneturvallisuuden lisääminen käy nopeasti ja helposti ja pienin kustannuksin. Kunnalla on myös ollut jo kauan suunnitelmissa toteuttaa läpiajoa Lahelasta keskustaan uudella isommalla tiehankkeella ”Lahelan orsi”, joten ehdotan, että katsotaan mikä sen tilanne on ennen kuin tähän Koskenmäen katusuunnitelman eteenpäin vientiin lähdetään. 

Vastine 11

Koskenmäentien ajorata leveydet tulevat suunnitelmaehdotuksissa pysymään melko samanlaisina kuin nykytilassa. Ajoratalevennyksiä tulee vain liittymien yhteyteen. Lisäksi Koskenmäentien keskilinjaa on suunnitelmaehdotuksissa siirretty osittain enemmän kadun pohjoispuolelle, jotta jalkakäytävä saadaan mahtumaan katualueen eteläpuolelle. Tämän vuoksi ajorataan tulee nykytilaan verrattuna enemmän kaarteita lähinnä liittymien kohdalle, mikä todennäköisesti tukee nopeusrajoituksen noudattamista.

Puunkaadot ovat Koskenmäentiellä väistämättömiä, mikäli jalkakäytävä halutaan toteuttaa. Osa nykyisistä puista sijoittuu niin lähelle ajoradan reunaa, että niitä ei olisi mahdollista säästää, vaikka jalkakäytävä olisi vain 1,0 metrin levyinen. Jalkakäytävän vaatimaa tilaa ei määrittele vain lopullisen asfaltin leveys, sillä sen vaatimat rakennekerrokset ovat maan alla leveämmät kuin lopullinen asfaltti. On myös todennäköistä, että mikäli jalkakäytävän läheisyyteen sijoittuvia puita säilytettäisiin, niiden juuret voivat silti vahingoittua rakennustöiden yhteydessä.

Nopeusnäyttötauluja ei esitetä katusuunnitelmissa. Nopeusnäyttötaulujen tarpeesta ja sijoittelusta tehdään erilliset tarkastelut ja toteuttamisesta erilliset päätökset.

Lahelanorsi on mittakaavaltaan ja kustannuksiltaan eri mittaluokan hanke kuin tämä Koskenmäentien parantamissuunnitelma. Kunnassa on valmistumassa Lahelapellon yleissuunnitelman päivitys, jossa on tarkasteltu mm. Lahelanorren linjausta, mitoitusta ja toteutettavuutta.

 

Muistutus 12, yksityishenkilö

Katusuunnitelmaehdotukseen liittyvä muistutus
1. Ehdotus on pääosin kannatettava
2. Koskelantielle rakennettava jalkakäytävä on tarpeeton. Koskelantie on niin rauhallinen pihatie, että se ei tarvitse erillistä jalkakäytävää.

Korostan tarvetta huomioida aiemmin tehdyt linjaukset, joilla Koskenmäentien turvallisuutta pyritään parantamaan ja tekemään siitä vähemmän läpiajoon houkutteleva. Turvallisuuden osalta ehdotus vie asioita hyvään suuntaan. Mutta läpiajon vähentämiseen siinä ei valitettavasti oteta kantaa vaikka näin on jo aiemmin linjattu. Ohessa kaksi dokumenttia aiheesta ja alla niistä poimitut asiaan liittyvät kohdat.

Uudistan myös useaan kertaan esittämäni mielipiteen Lahelan Orren rakentamisen välttämättömyydestä sekä tiedustelen samalla miten uutta Jokitietä on tarkoitus hyödyntää siten, että Keravalta ja Järvenpäästä Seutulaan menevät valitisivat sen ensisijaiseksi reitikseen. Tällä hetkellä Jokitietä ei käytä kukaan, mutta vaikeuttamalla Koskenmäentien läpiajoa sen pitäisi muodostua loogiseksi reitiksi. Yo asioiden merkitys kasvaa Rykmentinpuiston rakentamisen myötä huomattavasti.

Liitän mukaan myös vuosien saatossa otteen aiheesta kunnan ja kuntapoliitikkojen kanssa käymästäni kirjeenvaihdosta.

Vastine 12

Koskelantielle on esitetty suunnitelmaehdotuksissa jalkakäytävä Koskenmäentien liittymän yhteyteen, samoin kuin Kivikiilankujalla, turvaamaan jalankulkijoita liittymäalueella.

Katusuunnitelmaehdotuksessa esitetyt liittymäjärjestelyt todennäköisesti yleisesti hieman pidentävät Koskenmäentien kautta kulkevan moottoriajoneuvoliikenteen matka-aikaa. Kunnallistekniikan suunnitteluyksikkö katsoo, että Koskenmäentielle ei sovellu läpiajokielto, joka koskee kaikkea ajoneuvo- tai moottoriajoneuvoliikennettä. Katu on luonteeltaan pääkatu, johon liittyy tontti-ja kokoojakatuja sekä suoraan joitain tontteja. Läpiajokiellon määrittely yksiselitteisesti liikennemerkein on tällaisessa tilanteessa monimutkaista. Esimerkiksi kaikkea moottoriajoneuvoliikennettä koskevaa läpiajokieltoa kantatien 45 ja maantien 145 -käytävän välillä olisi käytännössä mahdoton valvoa. Suunnitelma ei muuta kuorma-autoliikenteen läpiajokieltoa Koskenmäentien osuudella Koskenmäen kiertoliittymän ja Hyryläntien liittymän välillä.

Lahelanorsi on mittakaavaltaan ja kustannuksiltaan eri mittaluokan hanke kuin tämä Koskenmäentien parantamissuunnitelma. Kunnassa on valmistumassa Lahelapellon yleissuunnitelman päivitys, jossa on tarkasteltu mm. Lahelanorren linjausta, mitoitusta ja toteutettavuutta.

 

Muistutus 13, lisäys muistutukseen nro 11 "KKOY Hyrylän Teollisuuspiha"

Lisään vielä äsken lähettämäämme muistutukseen, että jalkakäytäväosuuksien kunnossapitoa ei voida missään tapauksessa osoittaa kiinteistöjen ja tavallisten kuntalaisten vastuulle, eikä myöskään mahdollisen onnettomuuden tapahtuessa korvausvastuuta heille.

Vastine 13

Vastaus jalkakäytävien kunnossapitovastuuseen liittyen löytyy vastineesta nro 8.

 

Muistutus 14, yksityishenkilöt 7 kpl

Lausumana Koskenmäentien katusuunnitelmaehdotuksesta haluamme tuoda mielipiteenämme seuraavaa

1. Mielestämme Koskenmäentien ja Paijalantien risteykseen tulisi rakentaa kiertoliittymä.

2. Joka tapauksessa Kivikiilankujalla hankealuetta tulisi laajentaa siten, että jalkakäytävä rakennettaisiin koko Kivikiilankujan matkalle kunnan omistamalle maalle kadun pohjoisreunalle,
päättyen Kivikiilan kaava-alueen tontteihin. Jalkakäytävän tulisi olla Kivikiilankujan pohjoispuolella, jotta se liittyisi Kivikiilan kaava-alueelle johtavan sisäänajotien rakenteisiin. Kivikiilankujaa tulisi pitää tavallaan läpiajokatuna myöhemmin lausuttavin perustein.

3. Kivikiilankujan katualueella, kunnan omistamalla maalla sijaitseva käytössä oleva maakaasuputki pitää ottaa huomioon suunnittelussa.

4. Nyt rakennettavien uusien kevyen liikenteen väylien jalkakäytävien hoitoa ei tule jättää asianomaisten kiinteistöjen vastuulle.

5. Alueen 30 km/h nopeusrajoitus on pidettävä ennallaan.

Kiertoliittymä on joustavampi ratkaisu kuin liikennevalot. Se mahdollistaa joustavamman etenemisen risteykseen Paijalantieltä ja Kivikiilankujalta. Liikenne etenisi kaikista suunnista koko ajan, vaikka toisinaan hitaastikin. Kivikiilankuja viettää alaspäin etelään ja liikennevalojen vaihtuessa mäkilähtö ja eteneminen risteykseen olisi entistäkin vaikeampaa talvikeleillä pyörien sutiessa. Liikennevalovaihtoehdossa Koskenmäentien vihreä valo lännestä tai idästä katsottuna johtaa mitä ilmeisimmin läpiajoliikenteen nopeuksien nostamiseen ja ajamiseen risteykseen vanhoilla vihreillä, mikä vaarantaa jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen turvallisuuden risteyksessä. Kiertoliittymä antaa sitä paitsi polkupyöräilijöille etuajo-oikeuden Koskenmäentien ylittämiseen.

Liikennevalovaihtoehto saattaa aiheuttaa merkittävää jonoutumista ja liikenteen pitkääkin pysähtymistä kaikissa suunnissa. Uuden Prisman rakentaminen aiheuttaa lisäksi Koskenmäen liikenteen lisääntymisen, mikä on otettava huomioon suunnittelussa. Kiertoliittymävaihtoehdossa Koskelantien liittymän sekä ylä- että alapuolelle voitaisiin lisäksi rakentaa hidasteet, joilla saataisiin Koskelantien suojatien turvallisuutta parannetuksi valaistuksen parantamisen lisäksi.

Kiertoliittymästä esitetyssä piirustuksessa ei ole huomioitu Kivikiilankujan risteyksessä osaksi kunnan maalla olevan rakennuksen purkamista ja sen vaikutusta kevyen liikenteen väylän sijaintiin. Liikenneympyrällä on siten aavistuksen enemmän tilaa kuin nyt esitetyssä piirustuksessa.

Koskenmäen ylittävät kaksi suojatietä tulee joka tauksessa valaista tehokkaasti omilla katuvalaisimillaan. Koskenmäentien suojateiden tehostettu valaiseminen on nimenomaan kiertoliittymässä tarpeen, jotta autoilijat voisivat paremmin havaita suojateitä lähestyvät jalankulkijat. Esimerkkinä vaarallisesta ja huonosti valaistusta suojatiestä on Koskenmäentien ylittävä suojatie nyt puretun kunnantalon kohdalla. Tuota suojatietä lähestyvät jalankulkija olisi helpompi havaita, jos valaistus olisi parempi. Nykyiset katuvalot Koskenmäentiellä eivät ainakaan tuossa kohdassa riitä. Koskenmäentielle nyt rakennettavat suojatiet olisi valaistava kerrottua esimerkkiä paremmin.

Kivikiilan lainvoimainen kaava numero 3458 mahdollistaa huomattavan asuinrakentamisen alueelle muodostetuilla kahdella uudella kiinteistöllä. Rakennuslupaa näille tonteille haetaan juuri nyt 54 asunnolle ja on todennäköistä, että autojen määrä uudella asuntoalueella tulee olemaan jopa 1,5 kertaa asuntojen määrä. Kivikiilankuja tulee saamaan rakennushankkeen valmistuttua huomattavan liikenteen lisäyksen ja siitä tulee oikeastaan läpiajokatu. Lisäksi Kivikiilankuja ja Kivimiehentie muodostavat jo nyt merkittävän kevyen liikenteen yhteyden Paijalantien suunnasta Hyrylän keskustaan. Vaikka Kivimiehentie jäisi ennalleen, Kivikiilankujan parantaminen on välttämätöntä siten, että koko kunnan omistuksessa oleva katualue (kiinteistö 858-1-9901-124, aina kiinteistön 858-1-8118-2 rajaan saakka) otetaan mukaan suunnittelualueeseen ja Kivikiilankujan pohjoisreunaan rakennetaan ensi sijassa kevyen liikenteen väylä tai vähintäänkin kahden metrin levyinen jalkakäytävä, joka liittyisi Kivikiilan kaavamuutosalueen tonttien sisäänajotien rakenteisiin. Jalkakäytävä alkaisi mainitun katualuekiinteistön 858-1-9901- 124 rajasta ja oikeastaan nykyinen kunnan omistaman oja-alue vain otettaisiin käyttöön. Kivikiilankujan tielinjan vähäinen siirtäminen itään ja etelään olisi mahdollista kunnan omistamalla maalla eteläpuolen nykyistä yleisilmettä muuttamatta. Tavoiteltu rakenne olisi samanlainen kuin Paijalannummentiellä. Vähintäänkin jalkakäytävän rakentaminen on tarpeen liikenneturvallisuuden parantamiseksi Kivikiilankujan rinteessä olevan jyrkän mutkan vuoksi. Lisäksi tilat 858-401-5-200 ja 201 ovat saaneet rakennusoikeuden lisäyksen Kiivikiilan kaavahankkeessa ja on selvää, ettei näillä tiloilla ole ainakaan Kivikiilankujan vaikutusalueella sellaisia pensaita tai puita, jotka tulisivat tulevaisuuden rakennushankkeissa säilymään ja jotka olisivat esteenä aivan näiden kiinteistöjen rajaan sijoittuvan jalkakäytävän rakentamisella.

Kivikiilankujalla ei ole tällä hetkellä hulevesiviemäröintiä. Liikenneturvallisuuden parantaminen Kivikiilankujalla on niin painava peruste, että asian vaatimien rakenteiden kustannukset on otettava hankkeen kustannuksiksi. Kivikiilankujan parantamisen kustannukset tältä osin olisivat sitä paitsi kohtuulliset verrattuna kunnan saamaan 486.000 euron kaavoitusmaksuun Kivikiilan kaavahankkeessa.

Tarpeelliset hulevesirakenteet olisivat suhteellisen vähäiset ja ne voitaisiin rakentaa kunnan omistamille kiinteistöille 858-409-2-289 ja 858-1-9903-31 ja mahdollinen ylivuoto tarvittaessa johtaa valtion tiealueen 858-895-2-2 ojaan niin kuin Kivikiilan tonttien osalta on suunniteltu, ELY-keskuksen annettua suostumuksen ojaan johtamiseen. Tästä hulevesien johtamisesta saa tietoa rakennusvalvonnasta vielä kesken olevien rakennuslupien asiakirjoista.

Kivikiilankujan parantamisen tarve ei ole myöskään kunnan kannalta yllättävä. Osa allekirjoittaneista on tuonut tämän asian esille kuntalaisaloitteessa vuonna 2017 ja lausuessaan Kivikiilan kaavamuutosalueen 3458 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.  Kivikiilan alueelle haetaan juuri nyt rakennuslupaa mainituille 54 asunnolle. Tuleva päivittäinen työmatka- ja asiointiliikenne Hyrylän keskustaan mahtuu hädin tuskin nykyisenlaiselle Kivikiilankujalle. Uusi Kivikiilan asuinalue tarvitsee riittävän ja kunnollisen katuyhteyden, mitä Kivikiilankuja nykykunnossaan ei ole.
Kivikiilankujan ja Koskelantien läpiajopiirteiden  vuoksi tarpeellisten kevyen liikenteen väylien ja jalkakäytäväosuuksien kunnossapito niin Koskenmäentiellä, Kivikiilankujalla kuin Koskelantielläkin tulisi määrätä tienpitäjän eli kunnan vastuulle ja huolehdittavaksi. Olisi sitä paitsi vaikea uskoa esimerkiksi suunnitelmissa nyt olevan Kivikiilankujan itäpuolisen jalkakäytävän tulevan hoidetuksi ja auratuksi kiinteistönomistajan toimesta, kun jalkakäytävän vieressä oleva kiinteistön osa on rakentamaton ja luonnontilassa, kun tilojen 858-401-5-200 ja 201 tehokkuudeltaan 0,30 oleva nykyinen rakennusoikeus on Kivikiilankujan länsipuolella. Koskenmäentie on läpiajokatu, jolta tienpitäjä surutta auraisi lumet jalkakäytävälle oman aikataulunsa mukaan. Kaikkien kiinteistöjen osalle tuleva suunniteltu auraus- tai oikeammin kolaamisvastuu hiekoittamisvelvoitteineen olisi kohtuutonta. Kivikiilankujan saadessa nyt läpiajokadun piirteitä jalkakäytävän hoidon ja aurauksen tulisi kuulua kunnalle.

Kaikissa vaihtoehdoissa sekä Kivikiilankujan ja Koskelantien suunnitellut jalkakäytäväosuudet muodostavat tärkeän jalankulku- ja kevyen liikenteen yhteyden Paijalan suunnasta Hyrylän keskustaan. Jos kunnan omistamalla maalla olevien jalkakäytävien hoito- auraus ja liukkaudentorjuntavastuu jäisi kiinteistön omistajien vastuulle olisi lopputulos kiinteistön omistajille sanotulla tavalla kohtuutonta. Pienenkin viivästyksen vuoksi käytävät olisivat jäisiä ja jalankulkijoille vaarallisia. Vahingonkorvaus- ja jopa rikosvastuu tulisi esityksen mukaan kiinteistönomistajille. Nyt suunnitellut käytävät eivät rinnastu vähäliikenteisen omakotialueen jalkakäytäviin vaan hoitovastuu aurauksen ja liukkaudentorjunnan osalta kuuluisi kunnalle.

Ehdotettu järjestely olisi pelkästään hoitovastuun lisääntymistä nykytilanteeseen verrattuna. Lisäksi alueet olisivat vain vähäinen lisä kunnan vastuulla jo nyt oleviin alueisiin. Kuntahan auraa jo nyt nykyiset Koskenmäentien pohjoispuolen väylän, risteysalueet ja linja-autopysäkit. Kivikiilankujan kaava-alueen kiinteistöille perustetut asunto-osakeyhtiöt huolehtisivat tietenkin vain tonttiensa sisäänajoteistä.
Hankealueen läpi kulkee vesijohtojen ja viemäreiden lisäksi Koskenmäentie alitse porattu kiinteistölle 858-409-15-86 (Ravintola Vanha Unkka) johtava maakaasuputki. Kaasuputki on tällä hetkellä käytössä, kun mainittua Kuljetusmestarit Oy:n omistamaa kiinteistöä lämmitetään maakaasulla.

Alueen hyväksi osoittautunut 30 km/h nopeusrajoitus on syytä pitää ennallaan.

Vastine 14

Kannanotto liittymätyypin valintaan kirjattu pykälän kohtaan ” Koonti muistutuksista:”

Kivikiilankuja on suunnittelualueen ulkopuolella. Kivikiilankuja mahdollinen jalkakäytävä ja hulevesiratkaisut täytyy tutkia omassa suunnitteluprosessissaan.

Suunnitelmaehdotuksen rakennussuunnitteluvaiheessa tullaan huomioimaan kaikki katualueelle sijoittuvat nykyiset maanpäälliset ja maanalaiset rakenteet.

Kunnossapitovastuuseen liittyen löytyy vastaus vastineesta nro 8.

Alueen nykyinen 30 km/h nopeusrajoitus tulee säilymään ennallaan.

Kiertoliittymäsuunnitelmaehdotuksessa on huomioitu purettava talo ja suunnittelussa on hyödynnetty kaikki käytettävissä oleva kaavan mukainen katutila.

Koskenmäentien katuvalaistuksen vaatimat muutokset arvioidaan tarkemmin rakennussuunnitteluvaiheessa, kun on tiedossa, kummalla liittymävaihtoehdolla suunnittelua jatketaan. Molemmissa tapauksissa nykyistä valaistusta joudutaan siirtämään ja tarkistamaan valaistuksen riittävyys etenkin suojateiden ja liittymien kohdalla.

 

Muistutus 15

Esitetyn lisäksi esitän liikennevalojen lisäksi korotettuja suojateitä  Paijalantien ja Koskelantien risteysalueelle Koskenmäentiellä.
Muistutuksena myös Kalle Horjamon 27.1.2014 aloitteeseen alueen liikenteestä, vastaus.

Vastine 15

Kannanotto liittymätyypin valintaan kirjattu pykälän kohtaan ” Koonti muistutuksista”.

Hidastekorokkeet suunnitellaan tyypillisesti liittymien ja suojateiden yhteyteen, jolloin niillä turvataan myös kadun poikki kulkevan jalankulun ja pyöräilyn turvallisuutta. Hidasteista aiheutuu aina tärinää, joka vaikutus läheisiin rakennuksiin riippuu maaperäolosuhteista. Esimerkiksi hiekka-ja kalliomaaperässä tärinä vaimenee lyhyehköllä etäisyydellä ja savimaalla ko. etäisyys tyypillisesti kasvaa. Tärinällä ei välttämättä ole vaikutusta talon rakenteisiin, mutta se voidaan tuntea epämiellyttävältä. Koskenmäentiellä katusuunnitelmaehdotuksen suunnittelualueella on katsottu että, liittymä- ja suojatiekohdat eivät teknisesti sovellu hidasteille, koska liittymien ja suojateiden lähellä on asuinkiinteistöjä, joille voi aiheutua hidasteista tärinähaittaa.

 

Koonti muistutuksista:

Muistutuksista 11 henkilöä kannattaa kiertoliittymää (muistutus nro 14:ssa on 7 allekirjoittajaa) ja yksikään muistutuksen antaja ei kannattanut liikennevaloja. Sen sijaan Koskenmäentie-Koskelantie liittymään esitettyjä liikennevaloja kannatettiin useammassa muistutuksessa.

Kiertoliittymää kannattavien perusteluita:

-Kahdet perättäiset liikennevalot näin lähellä toisiaan puurouttavat liikennettä. Etenkin näin pienellä nopeusrajoituksella

-Liikenne Paijalannummentieltä Paijalantielle voi estyä liikennevalojen vuoksi

-Koskenmäentiellä liikennevalojen aiheuttamat jonot voisivat ulottua Hämeentie-Koskenmäentie-Nahkelantie kiertoliittymään asti

-Liikennevaloista aiheutuvat jonot voivat tukkia Hyrylän keskustan

-Liikenneympyrä parempi liikenteen sujuvuuden kannalta

Muita muistutuksissa esiin nousseita teemoja:

-Nykyisten kaapeleiden ja putkien huomiointi suunnittelualueella 

-Kivikiilankujalle koko matkalle rakennettava kevyenliikenteenväylä tai leveä jalkakäytävä

-Melusuojausta Koskenmäentielle

-Hidaste korotuksia Koskenmäentielle

-Läpiajokielto Koskenmäentielle

-Koskenmäentieltä ei saa kaataa puita, tämä muuttaisi kulttuurihistoriallisesti merkittävää näkymää ja edesauttaa luontokatoa

-Nopeusnäyttötaulu takaisin Koskenmäentielle

-Lahelanorsi toteutettava

-Jalkakäytävien kunnossapitoa ei voi osoittaa kiinteistöjen vastuulle

-Ei tilapäistä kiertoliittymää

-Kivikiilankujan uudelle kaava-aluelle saatava kevytväylä (Kivikiilankujalle)

Koskenmäentien kehittämissuunnitelmasta poimittuja johtopäätöksiä

-kiertoliittymä vaihtoehdossa vuodelle 2030 ennustetut jonopituudet ovat kokonaisuutena Koskenmäentiellä liikennevalo-ohjattua liittymää pidemmät iltaruuhkassa (idässä Kirkkotielle saakka ja lännessä alle 40 metriä Koskenmäen kiertoliittymän suuntaan

-liikennevaloliittymässä Koskenmäentien vuodelle 2030 ennustetut jonot ovat kokonaisuutena lyhyemmät iltaruuhkassa (idässä Koskelantielle saakka ja lännessä Hämeentien kiertoliittymän pohjoiseen kääntyvän kaistan alkuosaan saakka)

-liikennevalovaihtoehto saattaa parantaa Hämeentie-Koskenmäentie-Nahkelantie liittymän toimivuutta, kun valot katkovat kiertoliittymän suuntaan Koskenmäentieltä tulevaa ajoneuvovirtaa

-kiertoliittymävaihtoehdossa jonoutumisen hallinta haastavampaa kuin liikennevaloliittymän, mm. linja-autoliikenteelle ei voi osoittaa etuutta.

-ruuhka-aikojen ulkopuolella kiertoliittymä vaihtoehto sujuvampi ja joustavampi

Toimivuustarkastelun epävarmuudet:

-esitetty kiertoliittymä ratkaisu on normaalia pienempi käytettävissä olevan katutilan vuoksi. Näin ollen liittymän läpiajo Koskenmäentien suuntaisesti on suhteellisen helppoa, koska liittymä on täytynyt mitoittaa telilinja-autojen läpiajolle. Tästä johtuen kiertoliittymäratkaisussa henkilöautoille Koskenmäentien suuntainen läpiajo jää teknisesti tavoiteltavaa sujuvammaksi, kun taas sivusuunnilta (Paijalantie-Kivikiilankuja) kiertoliittymän liikennevirtaan liittyminen voi muodostua vilkkaan liikenteen vuoksi haastavaksi. Tilanne voi heijastua mm. suojatieturvallisuuteen liittymässä.

Ehdotetut jatkotoimenpiteet

Tilapäisen kiertoliittymän toteuttaminen vuonna 2024 huhtikuussa. Toimivuuden seuranta enintään 6 kk, jonka jälkeen päätös lopullisesta liittymäratkaisusta vuoden lopulla 2024, josta laaditaan lopullinen katusuunnitelmaehdotus.

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • toteuttaa tilapäisen kiertoliittymän vuonna 2024
  • tehdä lopullisen päätöksen liittymäratkaisusta vuoden 2025 aikana.
     

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Perustelut

Helsingin hallinto-oikeus pyytää kuntaa antamaan lausunnon valituksen johdosta. Valitus koskee teknisen lautakunnan päätöstä §134, 12.12.2023  Koskenmäentie välillä Paijalantie-Koskelantie, katusuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen.

Helsingin hallinto-oikeus pyytää kuntaa:

  • antamaan lausunnon
  • toimittamaan hallinto-oikeudelle kaikki valituksen kohteena olena päätöksen perusteena olevat asiakirjat, joita katusuunnitelmaa koskevassa asiassa ovat ainakin katusuunnitelmaa koskevat piirustukset, katusuunnitelmaselostus, alueen asemakaava määräyksineen, ja 
  • ilmoittamaan asiaa hoitavan henkilön yhteystiedot.

Lausunto ja asiakirjat liiteluetteloineen on toimitettava hallinto-oikeudelle viimeistään 10.5.2024. Lausunnon antamiseen on saatu lisäaikaa 13.6.2024 asti.

LAUSUNTO

Katusuunnitelma Koskenmäentie välillä Paijalantie-Koskelantie on katusuunnitelmaselostuksessa kuvatulla tavalla laadittu perustuen yleissuunnitelmatasoiseen Koskenmäentien liikenneturvallisuuden kehittämis- ja katualuevaraussuunnitelmalla, joka on valmistunut vuonna 2019.

Kehittämis-  ja aluevaraussuunnitelman tarkastelualue on ollut valituksen kohteena olevaa katusuunnitelma-aluetta laajempi Koskenmäentien käytävän alue. Suunnitelmassa Koskenmäentien kehittämisen tavoitteena on ollut etsiä toimenpiteitä liikenteen rauhoittamiseksi, tehdä Koskenmäentiestä katumaisempi ja näin vähemmän houkuttelevat reitti läpiajoliikenteelle. Tavoitteena on ollut siten myös välillisesti läpiajoliikenteen aiheuttamien melu‐ ja viihtyvyyshaittojen vähentäminen sekä liikenneturvallisuuden parantaminen. Kehittämissuunnitelmassa liikenteen rauhoittamisen toimenpiteiksi määriteltiin: 

  • Koskenmäentien poikkileikkausta tarkistaminen siten, että kadun peruspoikkileikkaus on 7 metriä leveä katu reunakivin. Tämä edellyttää sadevesiviemäröinnin rakentamista Kirkkotien ja Koskelantien liittymän väliselle alueelle, jonka kuivatus on järjestetty avo‐ojin tällä hetkellä.
  • Paijalantien liittymän parantaminen liikennevaloin ja/tai koko liittymäalueen korottaminen.
  • Koskelantien liittymän jäsentely saarekkein sekä Koskenmäentien ylittävälle suojatielle nappivalot.
  • Kirkkotien liittymän jäsentely saarekkein sekä Kirkkotien ylittävän suojatien korottaminen. 
  • Jalkakäytävän Koskenmäentien eteläpuolella jatkaminen Kivikiilankujan liittymästä Koskelantien liittymään 2,25 metriä leveänä. Pyöräilyn pääreitin ohjaaminen edelleen Kivikiilankujan/Paijalantien liittymässä keskisaarekkeellisen suojatien kautta Koskenmäentien pohjoispuoliselle jalankulku‐ ja pyörätielle. 
  • Linja‐autopysäkkien mitoituksen läpikäyminen.
  • Lisäksi todettiin, että katutilan jäsentelyyn voidaan vaikuttaa myös ympäristösuunnittelulla ja esimerkiksi valaistuksen yhtenäistämisellä sekä tarve pyöräverkonopastuksen läpikäymiseen ja pääreittien parempaan merkitsemiseen.

Kehittämis- ja katualuevaraussuunnitelmaprojektin yhteydessä järjestettiin yleisötilaisuus 5.6.2018 Vaunukankaan koululla Tuusulassa. Tässä tilaisuudessa aiheena oli kantatien 45 Koskenmäen kiertoliittymän parantaminen ja maantien 139 (Nahkelantien) parantaminen sekä Koskenmäentien liikenneturvallisuuden kehittämis- ja katualuevaraussuunnitelma. Kehittämis- ja katualuevaraussuunnitelman osalta palautteen antajat mm. pitivät suunniteltua Koskenmäentien eteläpuolista kapeaa jalankulku‐ ja pyörätietä välillä Kivikiilankuja‐Koskelantie tärkeänä erityisesti kyseisen kohdan kiinteistöillä asuvien henkilöiden näkökulmasta. Ko. kiinteistöjen osalta nykyinen tilanne on haastava jalankulun ja pyöräilyn kannalta, koska lähtökohtaisesti suunnittelukohteessa kadun eteläreunan tontteihin liittyvät jalankulkijat ja pyöräilijät ylittävät Koskenmäentien ajoradan tonttiliittymien kohdilla kulkiessaan tontilta kadun pohjoisreunan jalankulku‐ ja pyöräväylälle tai vastasuuntaan.

Koskenmäentien ajoradan ajoneuvoliikennemäärä on kunnan laskennoissa ja Hyrylän liikenneverkon liikenne-ennusteissa ollut korkea. Liikennelaskentatietojen perusteella kadun liikennemäärä on yli 10 000 ajoneuvoa arkivuorokaudessa. Kehittämis- ja katualuevaraussuunnitelman yhteydessä tehtiin Koskenmäentielle liikennetarkasteluita vuodelle 2030 ennustetuilla liikennemäärillä. Vuorokauden aamu- ja iltahuipputuntien liikennemäärät katupoikkileikkauksessa olivat tarkasteluissa tasolla 1230-1570 ajoneuvoa tunnissa.

Poliisin liikenneonnettomuustilastoon vuosien 2019-2023 osalta Koskenmäentien katusuunnitelmajaksolta on päätynyt yksi onnettomuus, joka on ollut henkilövahinkoon johtanut pyöräilyonnettomuus (v.2020). Lisäksi Koskenmäentie/Koskensillantie -liittymän yhteydessä olevan suojatien kohdalle on tilastoinnissa paikannettu yksi henkilövahinkoon johtanut jalankulkijaonnettomuus (v. 2023).  

Tuusulan kunnan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys on ajoitettu alkavaksi kuluvana vuonna 2024. Kunnan nykyisessä, vuoden 2013 liikenneturvallisuussuunnitelmassa on esitetty parantamistoimenpiteet sekä Koskenmäentie/Paijalantie/Kivikiilankuja -liittymään että Koskenmäentie/Koskelantie -liittymään. Nyt laadittu katusuunnitelma vastaa mm. liikenneturvallisuussuunnitelmassa esitettyihin toimenpiteisiin.

Väyläviraston ohjeessa 34/2022 Jalankulun suunnittelu kuvataan jalankulkijalle kadusta syntyvää estevaikutusta kadun ylittämisen osalta suhteessa kadun nopeustasoon ja kadun liikennemäärään. Kun kadun nopeusrajoitus on 30 km/h ja kadun ajoneuvoliikennemäärä on yli 500 ajoneuvoa tunnissa, katu tuottaa kohtalaisen estevaikutuksen katua ylittävälle jalankululle. Kadun liikennemäärän kasvaessa yli 1000 ajoneuvoon tunnissa, em. estevaikutus kasvaa vähitellen suureksi. Jalankulun suunnittelu -ohje tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja kadunylitysjärjestelyyn Koskenmäentien kaltaisessa tilanteessa, jossa nopeusrajoitus on 30 km/h ja katu on liikenteellisesti vilkas (liikennemäärä yli 8000 ajoneuvoa vuorokaudessa). Liikennevalo-ohjattu suojatie on yksi ratkaisumalli. Se on mielekäs, kun jalankulku saadaan jalkakäytävän avulla koottua ja keskitettyä suojatien yhteyteen. Koskenmäentien eteläreunan jalkakäytävällä tuetaan tätä tavoitetta. Katusuunnitelmassa esitetty Koskenmäentien eteläreunan jalkakäytävä palvelee osoitteiden Koskenmäentie 14, 16a, 16b, 18a, 18b ja 20 asukkaiden ja vierailijoiden jalankulkua katuliittymien yhteydessä olevien suojateiden ja tonttiliittymien välillä. Jalankulku pystyy jalkakäytävän kautta mm. siirtymään liikennevalo-ohjatuksi suunniteltuun Koskenmäentie/Koskelantie -liittymään tai Koskenmäentie/Paijalantie/Kivikiilankuja -liittymään, joka on suunniteltu toteutettavan joko kiertoliittymänä tai liikennevalo-ohjattuna liittymänä.   

Koskenmäentien katusuunnitelmajaksolla kadun varren puusto sijoittuu osin kadun varren AO-tonteille ja osin Koskenmäentien katualueelle. Koskenmäentien katualueella sijaitsevaa puustoa ei ole katusuunnitelman yhteydessä erikseen arvioitu. Katukäytävä Paijalantien ja Koskelantien välillä ei sisälly suojelualueisiin tai -ohjelmiin. Katualueelle ei muodostu luontotyyppiä, jolla olisi suojeluarvoa. Puuston maisema-arvoa ei ole arvioitu. Ko. osuudella Koskenmäentien eteläreunan puusto on mainittu Tuusulan kulttuurimaisema ja rakennuskanta -raportin osassa 2 Hyrylän taajama ympäristöineen (v. 2014) luvussa 43, joka käsittelee Koskenmäen palstatilan vanhaa asutusta. Kulttuurillisesti puusto on osa tärkeää maisemaa, jossa ihmisen tuottama vaikutus on keskeisessä osassa. Katusuunnitelman järjestelyt vaikuttavat paikallisesti maisemarakenteeseen, mutta kunta katsoo, ettei katusuunnitelman toteuttaminen aiheuta maiseman ominaispiirteen liian voimakasta heikkenemistä tai ominaispiirteen katoamista.

Katualueen puuston ja kasvien arvioinnin toteuttamisesta ei ole suunnitelmaa tai päätöstä tämän lausunnon antamishetkellä.

Katusuunnitelman yhteydessä ei ole laadittu liikennemeluselvitystä. Suunnittelualueen asemakaavoissa ei ole suunniteltu ja määrätty melutorjuntaratkaisuja katualueelta kortteleihin kantautuvan liikennemelun osalta. Koskenmäentien nopeusrajoitus suunnitteluosuudella säilyy katusuunnitelmassa nykyisenä 30 km/h:ssa. Koskenmäentiellä säilytetään nykyinen raskaan liikenteen läpiajokielto Hyrylän keskuksen ja Koskenmäen kiertoliittymän välillä. Kaduille suunnitellut liittymä- sekä jalankulku ja pyöräilyjärjestelyt hyödyntävät katualueen tilan useassa kohdassa äärimmilleen. Kunta katsoo, että on todennäköistä, että meluesteet eivät sopisi katualueelle yhdessä muiden katusuunnitelmassa esitettyjen ratkaisujen kanssa. Katujaksolla on, alle 230 metrin matkalla, Koskenmäentien eteläreunassa neljä tonttiliittymää. Kadun pohjoisreunassa on neljä liittymää, joista kaksi on tonttiliittymiä. Kunnan käsitys on se, että liittymätiheyden myötä vaimentavuudeltaan tehokkaiden meluesteiden suunnittelu pelkästään katualueen rajaamaan tilaan olisi hyvin haasteellista tontti-ja muiden liittymien ja liittymien näkemäalueiden katkoessa meluesteen yhtenäisyyden.  

Katualueen kunnossapitovelvoitteen osalta Tuusulan kunnassa toimitaan kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapitoa koskevan lain § 4 mukaisesti.

Kadunpitopäätöksessä tontinomistajan tehtäväksi osoitetaan lumen ja jään poistaminen tontin kohdalla olevalta jalkakäytävältä. Kadunpitopäätöksessä tontinomistajalla tarkoitetaan myös tontin vuokraajaa. Myös jalkakäytävälle tai sen viereen aurattujen lumivallien poiskuljetus tarvittaessa kuuluu tontinomistajalle. Jalkakäytävän viereinen katuoja ja sadevesikouru tulee pitää lumettomana ja jäättömänä.

Tontinomistajan tulee tarvittaessa hiekoittaa jalkakäytävä liukastumisen estämiseksi. Keväinen hiekanpoisto jalkakäytävältä kuuluu myös tontinomistajalle. Tontinomistaja vastaa tontille johtavan kulkutien kunnossapidosta ja siihen liittyen tonttiliittymän kohdalle auratun lumen ja jään poistamisesta sekä ojarummun avoinna pitämisestä.

Puhtaanapito kuuluu tontinomistajalle tontin rajasta katualueen keskilinjaan saakka. Tontinomistajan on huolehdittava enintään kolmen metrin etäisyydelle tontin rajasta ulottuvan viherkaistan ja ojan alueella roskien poistamisesta ja kasvillisuuden siistinä pitämisestä. Jos tällä alueella on istutuksia, vastaa niiden hoidosta kunta.

Kunta vastaa ajoratojen, pyöräteiden ja yhdistettyjen jalankulku- ja pyöräteiden talvikunnossapidosta. Kadun rakenteiden kunnossapito kuuluu kunnalle koko katualueella. Kaikkien katualueella olevien istutusten ja muiden kuin alle kolme metriä leveiden tonttiin rajautuvien viherkaistojen puhtaanapito on niin ikään kunnan vastuulla.

Katusuunnitelmaselostukseen kirjatusta poiketen Koskenmäentien tarkastelussa olevan Paijalantie-Koskelantie -välin katusuunnitelma-alueen osalta kunta tulee huolehtimaan Paijalantie/Kivikiilankuja -liittymän yhteyteen sijoittuvan Koskenmäki -linja-autopysäkkiparin kunnossa- ja puhtaanapidosta. Kadun eteläreunan jalkakäytäväosuudella kunnan kunnossa- ja puhtaanapitoon sisällytetään jalkakäytävä sekä kadun viheralue linja-autopysäkkilevennyksen osuudella, pysäkkikatos ja matkustajien odotustila pysäkkikatoksen yhteydessä. Yleisesti koneellisesti kunnossapidettävän jalkakäytävän minimileveytenä pidetään 2300 mm. Suunnittelukohteessa tämä leveys jalkakäytävän osalta pääosin alittuu, koska kaavan mukainen katualue rajoittaa leveämmän kevyen liikenteen väylän rakentamisen.

Katusuunnitelman alueella ja sen välittömässä ympäristössä on voimassa asemakaava 90 Koskenmäki asemakaava 3315 Torpankuja asemakaavan muutos sekä asemakaava 3458 Kivikiila asemakaavan muutos. Katusuunnitelman ratkaisut sijoittuvat katualueelle.

Katualueen haltuunotto ja siihen liittyvä korvausten määrittäminen etenee maankäyttö- ja rakennuslain mukaisin menettelyin, kun katusuunnitelma on saanut lainvoiman. 

Kunnassa ei ole vireillä katusuunnitelmaan liittyvää vahingonkorvausvaatimusta. Hallinto-oikeuden toimivaltaan ei kuulu ratkaista vahingonkorvausasioita. Kunta katsoo, että mahdollinen vahingonkorvausvaatimus tulee jättää hallinto-oikeudessa tutkimatta.

Yhteenvetona todetaan, että valitus on kaikilta osin perusteeton ja valitus tulee hylätä kokonaisuudessaan, mukaan lukien mahdollinen oikeudenkäyntikuluvaatimus.

Kunnan yhteyshenkilö asian hoidossa on yhdyskuntatekniikan päällikkö Petri Juhola.

 

Lausunnon liitteenä Helsingin hallinto-oikeudelle toimitetaan seuraava asiakirjat:

  • Asemakaava 90, kaavakartta ja kaavamääräys
  • Asemakaava 3315, kaavakartta ja kaavamääräys
  • Asemakaava 3458, kaavakartta ja kaavamääräys
  • Koskenmäentien liikenneturvallisuuden kehittämis- ja katualuevaraussuunnitelma, loppuraportti 31.5.2029
  • Teknisen lautakunnan § 134, 12.12.2023 Koskenmäentie välillä Paijalantie-Koskelantie, katusuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen liitteineen.
  • Koskenmäentie välillä Paijalantie-Koskelantie, 26.10.2023-8.11.2023 nähtävillä pidetty katusuunnitelma-aineisto
  • Koskenmäentie välillä Paijalantie-Koskelantie, katusuunnitelmaehdotukseen annetut muistutukset (17 kpl:ta)
  • Kulttuurimaisema ja rakennuskanta, Tuusula, osa 2/8 Hyrylän taajama ympäristöineen 2014
  • Liikennelaskentatieto, Koskenmäentie väli Koskelantie-Kirkkotie, 22.11.2019-27.11.2019 
  • Liikenneonnettomuuskarttaote poliisin vuosien 2019-2023 aineistosta
  • Liikenneturvallisuussuunnitelma 2013

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • antaa valitusasiasta asiaselostukseen kirjatun lausunnon Helsingin hallinto-oikeudelle
  • todeta, että katusuunnitelma on suunniteltu ja laadittu MRL 85 §:n mukaisesti siten, että katu sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
  • todeta, että valitus on kaikilta osin perusteeton ja valitus tulee hylätä kokonaisuudessaan, mukaan lukien mahdollinen oikeudenkäyntikuluvaatimus.
  • todeta, että kunta vaatii omien oikeudenkäyntikulujen korvaamista myöhemmin ilmoitettavalla määrällä
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Helsingin hallinto-oikeus, Jukka-Matti Laakso

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.