Perustelut
Alueen nykytila ja kaavatyön tavoitteet
Asemakaava ja asemakaavan muutos koskee Lepolan aluetta, joka sijaitsee Jokelan taajaman pohjoislaidalla Tuusulan ja Hyvinkään rajalla. Nykytilanteessa kaava-alue on pääosin rakentamatonta peltoa ja metsää, jota ei ole aiemmin asemakaavoitettu. Kaava-alueella sijaitsee nykytilassa 11 asuinrakennusta pihapiireineen. Suurin osa olemassa olevista rakennuksista sijaitsee kaava-alueen pohjoisosassa Harakannaurun ja Harakantaipaleen ympäristössä.
Lepola III osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä kaavaluonnos asetetaan uudelleen nähtäville alueen laajentuneen rajauksen takia. Suunnittelualueen laajennus sijoittuu Höyhensaarentien ja Hyvinkään rajan väliselle alueelle. Kaava-alue on laajentunut 68 909 m² kunnan uuden maanomistuksen perusteella. Kunnan uusi maanomistus on pinta-alattaan 55 197 m².
Kaavatyön tavoitteena on kaavoittaa Virtalantien jatkoksi uusi katuyhteys välille Vanhatie - Ridasjärventie, kaavoittaa uusia pientalotontteja Ridasjärventien kummallekin puolelle ja kunnan uudelle maanomistukselle, kehittää virkistysalueita sekä turvata Palojoen purolaakson luontoarvojen säilyminen. Uusi asuinalue laajentaa jo olemassa olevaa Lepolan pientaloaluetta.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden lisäksi kaavaluonnoksen laatimisen lähtökohtina ovat olleet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta vastaanotettu palaute sekä alueelle laadittu tulvaselvitys (Sitowise, 2025) ja luontoselvitys (Enviro, 2016). Erityisesti tulvaselvitys on asettanut rajaehtoja uuden rakentamisen sijoittumiselle. Valmisteluvaiheen aikana on tilattu uusi luontoselvitys minkä tiedon perustella suunnitelmia tarkennetaan ehdotusvaiheessa. Aiempiin osallistumis- ja arviointisuunnitelmiin saapuneessa palautteessa korostui puolestaan toive itäosan metsien säilyttämisestä virkistyskäytössä.
Kaava-alueen laajennuksessa tarkastellaan asuinalueen sijoittumista kokonaisuutena suhteessa aiemmin nähtävillä olleeseen kaavaluonnokseen. Lepola III -alueen asemakaavan ja asemakaavan muutoksen valmisteluvaiheessa vuonna 2025 laadittiin tulvaselvitys, jossa tunnistettiin Palojoen varren tulvaherkät alueet. Aiemmassa luonnosvaiheessa maankäyttöä oli osoitettu näiden alueiden läheisyyteen. Päivittyneen kaavarajauksen myötä maankäyttöä arvioidaan uudelleen laajennetulla suunnittelualueella, ja selvitetään, onko tarkoituksenmukaista poistaa rakentaminen tulvariskialueilta.
Keväällä 2025 nähtävillä ollut kaavaluonnos sisältyy sellaisenaan uuteen luonnokseen osana laajempaa kokonaisratkaisua. Tulvaselvitystä täydennetään laajentuneen suunnittelualueen osalta, ja sen tulokset otetaan huomioon suunnittelussa ja vaikutusten arvioinnissa.
Asemakaava- ja asemakaavanmuutos vastaavat valtuustokauden 2021–2025 tavoitteisiin monipuolistamalla osaltaan Jokelan tonttitarjontaa, parantamalla lähiympäristön turvallisuutta, kehittämällä monipuolista ja sujuvaa liikkumista sekä vaalimalla viherympäristöä, vesistöjä ja luonnon monimuotoisuutta. Kaava lisättiin kaavoitussuunnitelman kärkihankkeisiin vuonna 2023 (kunnanvaltuusto 12.12.2022).
Aiemmat käsittelyvaiheet ja osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta vastaanotettu palaute
Lepola III asemakaavaa on valmisteltu aiemmin pienemmällä aluerajauksella. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut ensimmäisen kerran julkisesti nähtävillä 3.2.-28.2.2011. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on myös ollut eri rajauksella nähtävillä 2.11. - 11.12.2023 ja kaavaluonnos 17.4-22.5.2025.
Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat virkistysalueiden ja ulkoilureittien säilyttämiseen, alueen olemassa olevan rakennuskannan tarkempaan kuvailuun, Palojoenpuron luontoarvojen turvaamiseen, hulevesien hallintaan sekä läntisen lepakkoalueen turvaamiseen. Lisäksi toivottiin uuden rakentamisen sopeuttamista ympäröivän rakennuskannan ominaispiirteisiin.
Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että alueelle on osoitettu runsaasti lähivirkistysalueita, jotka mahdollistavat sekä luontoarvojen että olemassa olevien reittien säilyttämisen. Muut kannanotot huomioidaan alueen tarkemmassa suunnittelussa kaavan ehdotusvaiheessa.
Kirjallisia mielipiteitä saapui 10 kpl. Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat mm. liikenneyhteyksien kehittämiseen, pysäköintiin, kierrätyspisteisiin, ulkoilureittien parantamiseen, Palojoen tulva-alttiuteen, hulevesien hallinnan suunnitteluun ja riittävän monipuoliseen aluerakenteeseen. Lisäksi yksityiset maanomistajat avasivat tavoitteitaan maanomistuksensa kehittämisen suhteen.
Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että alueelle on osoitettu runsaasti lähivirkistysalueita, jotka mahdollistavat viimevuosina rakennettujen reittien säilyttämisen sekä uusien virkistysalueiden kehittämisen. Virtalantien ja Ridasjärventien välille on esitetty uusi katuyhteys, jonka suunnittelua tarkennetaan kaavan ehdotusvaiheessa. Kaavan luonnosvaiheessa on laadittu Palojoen tulvaselvitys (Sitowise, 2025), joka on ohjannut kaavaluonnoksen suunnittelua. Muut kannanotot pyritään huomioimaan alueen tarkemmassa suunnittelussa kaavan ehdotusvaiheessa.
Kaavaluonnos mahdollistaa yksityisten maanomistajien kiinteistöjen kehittämisen heidän tavoitteidensa mukaisesti. Tarkemmasta tonttijaosta ja muista kaavateknisistä seikoista keskustellaan yksityisten maanomistajien kanssa kaavaluonnoksen julkisen nähtävilläolon aikana tai sen jälkeen.
Kaavaluonnoksen ja valmisteluaineiston vastaanotettu palaute
Kaavaluonnos ja valmisteluaineisto on lähtenyt tiedoksi kuntakehityslautakunnalle 19.3.2025. Aineisto oli nähtävillä 17.4.‑22.5.2025 välisenä aikana. Mielipiteitä jätettiin 3 kpl ja lausuntoja 5 kpl.
Keväällä 2025 nähtävillä olleen kaavaluonnoksen esitettyihin mielipiteisiin ja lausuntoihin on laadittu vastineet. Niitä tarkasteltaessa tulee huomioida, että vastineet koskevat aiemmin määriteltyä, suppeampaa kaavarajausta sekä siihen liittyvää ehdotettua maankäyttöä. Mielipiteet ja lausunnot eivät siten kata 24.9.2025 päivitettyä laajennettua suunnittelualuetta. Kaavan päätavoitteet ovat kuitenkin säilyneet ennallaan, niin myös entisen rajauksen maankäytön luonnos.
Viranomaisten kannanotot kaavaluonnokseen sekä valmisteluaineistoon kohdistuivat yhdyskuntatekniikkaan, melumallinnukseen, luontoselvityksiin, Ridasjärventien asemakaavoitukseen sekä olemassa olevan rakennuskannan tarkempaan kuvailuun.
Asukkaiden mielipiteet kohdistuivat Hyvinkään puolella olevaan helikopterikenttään sekä tonttijakoon.
Asukastilaisuus järjestettiin Lepolan koululla 6.5.2025. Tilaisuuteen osallistui 18 asukasta. Asukastilaisuuden keskusteluissa nousivat esiin kysymykset kaavan aikataulusta ja tonttien rakentumisen ajankohdasta, kunnallistekniikkaan liittymisvelvollisuudesta, tonttien pinta-aloihin kohdistuvista tiealuevarauksista sekä liikennejärjestelyistä ja turvallisuudesta. Liikenneturvallisuus ja pyöräily-yhteyksien parantaminen herättivät runsaasti keskustelua. Erityisenä huolenaiheena mainittiin eräs risteysalue, jossa ei ole suojatietä; alue sijaitsee kuitenkin Hyvinkään puolella. Asukkaat toivoivat liikenneympyrän toteutumista mahdollisimman pian. Tilaisuudessa esiin tuodut näkökohdat otetaan huomioon kaavatyön jatkovaiheissa.
Kannanotot otetaan huomioon alueen tarkemmassa suunnittelussa kaavan ehdotusvaiheessa, jolloin yhdistetään aiempi ja uusi luonnos yhdeksi tarkemmaksi kokonaisuudeksi.
Maanomistus
Kunta omistaa suunnittelualueen katualueet, Vanhantien ja Ridasjärventien väliset alueet sekä Höyhensaarentien pohjoispuoleiset alueet. Kaava-alueen pohjoisosassa Harakantaivalta ja Harakannaurua ympäröivät kiinteistöt ovat yksityisten maanomistajien omistamia. Lisäksi Vanhatien länsipuolella, Ridasjärventien itäpuolella sekä kaava-alueen etelälaidalla on muutamia yksityisten maanomistajien omistamia kiinteistöjä. Kaava-alueen laajennusalueella on kaksi kiinteistö, jotka ovat yksityisessä omistuksessa. Alueen yksityisten maanomistajien kanssa laaditaan tarvittaessa Alueidenkäyttölain 91 b:n mukainen maankäyttösopimus. Kaavaratkaisusta neuvotellaan yksityisten maanomistajien kanssa ennen kaavaehdotuksen laatimista ja nähtäville asettamista.
Kaavaluonnos
Suunnittelualueen pinta-ala on n. 34 ha. Kaava-alue on laajentunut 68 909 m² edeltävästä kaavarajauksesta. 19.3.2025 KKL hyväksytyssä luonnoksessa uutta kerrosalaa on esitetty yhteensä n. 19 000–20 000 k-m², joka vastaa noin 330–360 asukkaan lisäystä alueella. Nykytilanteessa alueella asuu n. 23 asukasta.
Laajennuksen myötä suunnittelualueen kerrosala kasvaa noin 7 000 k-m², tämä vastaa asutusta noin 170 asukkaalle. Alueelle on esitetty vain erillispientalojen korttelialueita (AO).
Kaava-alueelle esitetään yhteensä 26 000–27 000 k-m², mikä vastaa asutusta 500–530 asukkaalle. Mitoituksessa ei ole huomioitu selvitysalueita. Suunnittelun seuraavissa vaiheissa arvioidaan tulvaherkillä alueilla olevien kortteleiden uudelleen sijoittamista, kortteleiden viher- ja korttelialueen rajausta sekä asumisen määrää tai poistamista sekä selvitysalueiden toteutusta.
Asemakaava nostaa alueen arvoa. Tuusulan kunta saa tuloja tonttien myymisestä, rakennusoikeuden myynnistä ja/tai vuokraamisesta, sekä yksityisessä omistuksessa olevien tonttien osalta maankäyttökorvauksia. Kunnalle kertyy kaavaluonnoksen laajennusalueesta tuloja karkeasti arvioituna n. 1,6 M €.
19.3.2025 KKL hyväksytyssä luonnoksessa Tuusulan kunta saa tuloja tonttien myymisestä, rakennusoikeuden myynnistä ja/tai vuokraamisesta, sekä yksityisessä omistuksessa olevien tonttien osalta maankäyttökorvauksia. Kunnalle kertyy kaavasta tuloja karkeasti arvioituna n. 3,07 M€, josta n. 2,8 M € koostuu kunnan omistamien tonttien arvosta.
Kaavaluonnoskokonaisuuden tontinmyyntitulot ovat yhteensä arviolta noin 4,7 M €.
Kaavaluonnoksen laajennusalueen kaavaratkaisun toteuttaminen aiheuttaa kunnalle kustannuksia ilman arvonlisäveroa n 1,5 M €, joka muodostuu alueen uusien katujen suunnittelusta ja rakentamisesta.
19.3.2025 KKL hyväksymän kaavaluonnoksen ratkaisun toteuttaminen aiheuttaa kunnalle kustannuksia ilman arvonlisäveroa n. 2,3 M €, joka muodostuu alueen uusien katujen suunnittelusta ja rakentamisesta. Virtalantien ja Ridasjärventien välisen uuden katuyhteyden kustannukset ovat n. 240 000 €. Kustannuksissa ei ole huomioitu vesihuollon kustannuksia.
Kaavaluonnos kokonaisuuden kustannukset yhteensä ovat noin 3,8 M €.
Tonttien arvot on arvioitu kunnan vyöhykehinnaston mukaisesti. Yllä mainittujen kustannusten lisäksi kunnalle aiheutuu mahdollisesti kustannuksia hulevesien hallintarakenteista, virkistysalueista sekä virkistysreiteistä- ja poluista, joiden tarve ja kustannusarvio tarkentuvat kaavaehdotukseen tai jatkosuunnittelussa.
Luonnosvaiheen tulo- ja kustannuslaskelmat ovat suuntaa antavia ja niihin liittyy useita epävarmuustekijöitä. Kaavatyön ehdotusvaiheessa tulee kiinnittää erityistä huomiota kaavataloudellisten vaikutusten arviointiin.
Ehdotusvaiheen tarkemmassa suunnittelussa on tärkeää kiinnittää huomiota erityisesti Palojoen luontoarvojen (mukaan lukien soveltuvuus taimenten elinympäristöksi) turvaamiseen, tulvariskien hallintaan, hulevesien hallinnan suunnitteluun ja liikenneyhteyksien suunnitteluun. Liikenteellisesti tärkeitä suunnittelun kohteita ovat esimerkiksi Ridasjärventien varren bussipysäkkien parantaminen ja turvallisen kulun mahdollistaminen pysäkeille kaava-alueen kaikista osista.