Perustelut
Aiempi käsittely:
Rakennusjärjestyksen uudistaminen vastaamaan 1.1.2025 voimaan astuvaa rakentamislakia käynnistettiin marraskuussa 2023. Tuusulan kuntakehityslautakunta asetti kokouksessaan 22.11.2023 osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville.
Taustaa:
Rakentamislaki (RakL) 751/2023 astuu voimaan 1.1.2025. Hallituksen esityksen mukaan rakentamislailla parannetaan sääntelyn vaikuttavuutta erityisesti ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi, kiertotalouden edistämiseksi sekä rakentamisen päätösten ja tietosisällön valtakunnallisen digitaalisuuden mahdollistamiseksi. Rakentamislain voimaantulon yhteydessä maankäyttö- ja rakennuslaki muuttuu alueidenkäyttölaiksi.
Jokaisella kunnalla on oltava rakennusjärjestys (RakL 17 §). Rakennusjärjestyksen uusiminen on siis lailla velvoitettu (RakL 28 §). Rakentamislain 28 §:n mukaan kunnan tulee uusia rakennusjärjestys vastaamaan rakentamislain sisältöä ja uusittu rakennusjärjestys tulee olla voimassa enintään kahden vuoden kuluessa rakentamislain voimaantulosta eli viimeistään 1.1.2027 mennessä. Rakennusjärjestyksen määräykset voivat olla erilaisia kunnan eri alueilla. Rakennusjärjestyksessä annetaan paikallisista oloista johtuvat suunnitelmallisen ja sopivan rakentamisen, kulttuuri- ja luonnonarvojen huomioon ottamisen sekä hyvän elinympäristön toteutumisen ja säilyttämisen kannalta tarpeelliset määräykset. Rakennusjärjestyksen määräykset eivät saa olla maanomistajalle tai muulle oikeuden haltijalle kohtuuttomia.
Rakennusjärjestyksen määräykset voivat koskea rakennuspaikkaa, rakennuksen kokoa ja sen sijoittumista, rakennuksen sopeutumista ympäristöön, rakentamistapaa, istutuksia, aitoja ja muita rakennelmia, rakennetun ympäristön hoitoa, vesihuollon järjestämistä, suunnittelutarvealueen määrittelemistä sekä muita niihin rinnastettavia paikallisia rakentamista koskevia seikkoja. Rakentamislain korjaussarjassa (HE 101/2024) on esitetty, että rakennusjärjestyksen määräykset voisivat koskea rakentamisen ja korjaus- ja muutostöiden osalta vain rakentamisluvan edellyttämiä rakennuskohteita, kun kyse on rakennuskohteen rakennuspaikasta, rakennuksen koosta ja sen sijoittumisesta, rakennuksen sopeutumisesta ympäristöön. Kyseistä lakimuutosta ei ole vielä vahvistettu rakennusjärjestysluonnosta laadittaessa. Rakennusjärjestyksen valmistelu perustuu luonnosvaiheessa näin ollen osittain keskeneräiseen lakiin.
Valmistelu:
Rakennusjärjestys on valmisteltu viranhaltijatyöryhmässä. Työryhmään ovat kuuluneet rakennusvalvonnan, kaavoituksen, yhdyskuntatekniikan, Tuusulan veden, maankäytön, paikkatiedon, elinvoiman, ympäristöterveyden, ympäristönsuojelun ja ympäristövalvonnan asiantuntijoita. Valmistelua hankaloitti lainsäädännön keskeneräisyys. Hyväksyttyyn rakentamislakiin tehtiin Petteri Orpon hallituksen toimesta niin sanottu korjaussarja (HE 101/2024) ennen kuin rakentamislaki oli astunut voimaan. Korjaussarjassa oli myös muutosesityksiä rakennusjärjestystä koskeviin pykäliin.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma:
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on pidetty nähtävillä 1.-15.12.2023. Nähtävilläoloaikana saatiin mielipiteitä Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiriltä, HSL:ltä, Digitalta, Tukesilta sekä Fingridiltä. Muistuksissa nostettiin esille muun muassa seuraavia asioita, joita tutkittiin luonnosta laadittaessa:
- Rakennusmääräyksissä on hyvä ottaa huomioon kestävien liikkumismuotojen vaatimukset.
- Toimiva mobiiliverkko on yleinen etu, eikä RJ:n uudistamisella tulisi vaikeuttaa sen rakentumista. Lupaprosessin ei myöskään tulisi rajoittaa tarpeettomasti mastojen rakentamista ja sijoittamista.
- Rakentamisen ohjaamisessa ja kaavoituksessa kiinnitetään huomiota olemassa olevat ja mahdollisesti suunnitelmissa olevat kemikaaleja käsittelevät ja varastoivat laitokset sekä laitosten mahdollisten onnettomuuksien vaikutukset
- Tuusulassa alueella on Fingridin voimajohtoja sekä Ruotsinkylän sähköasema. Näiden toiminnan osalta voisi kunta harkita rakentamista rajoittavia määräyksiä voimajohtoalueilla.
Nykytila ja sen arviointi:
Voimassa oleva rakennusjärjestys pohjautuu maankäyttö- ja rakennuslakiin. Rakentamislain tavoitteena on vähentää luvitusta täsmentämällä luvanvaraisuutta ja nostamalla lupakynnystä. Alueidenkäytön ja rakentamisen ohjaus on kuntien käsissä. Monissa kunnissa voimavarat niukkenevat ja vähenevät julkisen vallan voimavarat on syytä keskittää lisäarvoa tuoviin tehtäviin. Ilmastonmuutoksen hillitseminen on yksi rakentamislain tärkeimmistä tavoitteista ja rakentamisen rooli on siinä keskeinen. Pienillä rakentamishankkeilla vaikutus tähän on kuitenkin vähäistä. Rakennusvalvonnan tulee näin ollen keskittyä hankkeisiin, joilla oikeasti vaikutetaan ilmastoon. Rakennusjärjestyksellä voidaan ohjata tontin ja rakennuspaikan ilmastovaikutuksia ja ilmastonmuutosten hillitsemistä.
Rakennusjärjestyksellä tavoitellaan kunnan alueella tapahtuvassa rakentamisessa hyvää laatua ja vahinkojen välttämistä. Rakennusvalvonta ei vastaa rakentamislain hengen mukaisesti rakentamisen laadusta. Näin ollen rakennusjärjestyksessä on syytä antaa määräyksiä, joilla voidaan varmistaa yleisesti rakentamisen laadun toteutuminen yleisen edun kannalta.
Rakennusjärjestyksen tulee olla merkityksellinen ja hyödyllinen ja sen määräykset tulee olla selkeitä ja valvottavissa. Rakennusjärjestys toimii julkishallinnon ohjausvälineenä rakentamiselle. Rakennusjärjestyksessä huomioidaan paikalliset olot ja määritellään tietyllä tavalla rakennetun ympäristön laatutaso. Hyväksyttyä rakentamislakia korjattiin niin sanotulla korjaussarjalla (HE 101/2024), jossa esitettiin muutoksia muun muassa RakL 17 §:ään seuraavasti:
Rakennusjärjestyksen määräykset voivat koskea rakentamisen sekä korjaus- ja muutostöiden osalta:
1) 42 §:n 1 momentin mukaista rakentamislupaa edellyttävän rakennuskohteen rakennuspaikkaa ja muita alueita;
2) 42 §:n 1 momentin mukaista rakentamislupaa edellyttävän rakennuksen kokoa ja sen sijoittamista;
3) 42 §:n1 momentin mukaista rakentamislupaa edellyttävän rakennuksen sopeuttamista ympäristöön;
4) 42 §:n 2 momentin mukaista rakentamistapaa, istutuksia, aitoja ja muita kuin mainitun pykälän 1 momentissa mainittuja rakennuskohteita
5) rakennuskohteiden paloturvallisuuteen liittyvää etäisyyttä naapurin rajasta
6) rakennetun ympäristön hoitoa ja vesihuollon järjestämistä; sekä
7) muita 4-6 kohdassa tarkoitettuihin rinnastettavia paikallisia rakentamista koskevia seikkoja.
Edellä mainittu ei ole vielä voimassa, vaan muutoksen käsittely eduskunnassa on kesken. Mikäli muutos lakiin hyväksytään esiteynlaisena, ei rakennusjärjestyksessä anneta enää mahdollisuutta määrätä esimerkiksi rakennuksen sijoittumista asemakaava-alueen ulkopuolella kuin rakentamisluvan edellyttävien rakennusten osalta. Tämä johtaa tilanteeseen, että esimerkiksi ranta-alueilla, joissa ei ole asemakaavaa, voisi alle 30 m² kokoisen saunarakennuksen sijoittaa lähes rantaviivaan, ellei alueen yleiskaavassa ole määräystä rakentamisen etäisyydestä rantaviivasta. Rantakiinteistön omistajat ovat näin ollen eriarvoisessa asemassa ja rakentaminen voi johtaa rantojen tuhoutumiseen, sekä häiriöihin esimerkiksi kapeammissa vesistöissä, kuten jokimaisemissa. Tähän asti MRL:ään perustuvissa rakennusjärjestyksissä on määrätty saunarakennuksen etäisyydeksi rantaviivasta vähintään 20 metriä ja muun rakentamisen vähintään 60 metriä.
Uudistettavaan rakennusjärjestykseen on nostettu rakentamislain ja siihen tehdyn korjaussarjan hengen mukaisesti määräyksiä muun muassa luonnon monimuotoisuudesta ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi. Myös kulttuuri- ja luontoarvojen huomioon ottaminen sekä hyvän elinympäristön toteutuminen ja säilyttäminen on nostettu määräyksiin.
Vaikutusten arviointi:
Vaikutuksia on arvioitu suhteessa voimassa olevaan maankäyttö- ja rakentamislain (MRL) mukaiseen rakennusjärjestykseen. Koska MRL ja tämän rakennusjärjestyksen pohjana oleva 1.1.20256 voimaan tuleva rakentamislaki ovat osittain sisällöltään todella erilaisia, on vaikutusten arvioiminen voinut osittain olla hankalaa ja niihin liittyy epävarmuuksia.
Esittelijän perustelut:
OAS:n päivitys tavoiteaikataulun osalta:
Lainsäädännön keskeneräisyyden vuoksi on osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa (OAS) esitetyssä tavoiteaikataulussa rakennusjärjestyksen käsittelyn osalta ei ole pysytty. Tämän vuoksi tavoiteaikataula on syytä korjata tässä luonnosvaiheessa. Tavoiteaikataulua esitetään muutettavaksi seuraavasti:
- rakennusjärjestyksen uudistamisen käynnistäminen marraskuu 2023
- valmistelevan työryhmän kokoaminen marraskuu 2023
- OAS:n laadinta ja asettaminen nähtäville marraskuu 2023
- rakennusjärjestysluonnoksen valmistelu ja asettaminen nähtäville joulukuu 2024
- luonnoksesta saatujen mielipiteiden käsittely helmikuu 2025
- rakennusjärjestysehdotuksen valmistelu ja asettaminen nähtäville maaliskuu-huhtikuu 2025
- muistutusten käsittely huhti-toukokuu 2025
- rakennusjärjestyksen hyväksyminen kesäkuu 2025
- rakennusjärjestyksen voimaantulo heinäkuu 2025
Muut perustelu:
Lainsäädäännön muuttuminen sekä uuden lainsäädännön tavoitteet asettavat rakennusjärjestyksen uusimiselle perusteen. Rakennusjärjestyksen määräyksillä tavoittellaan hallitusohjelman mukaisesti viranomaisten hallinnollisen taakan keventämistä sekä rakentamisen sujuvoittamista lain sääntelemissä puitteissa. Rakennusjärjestyksen määräyksillä pyritään helpottamaan kiinteistön omistajia sekä rakentajia, jotta rakentamisessa saavutettaisiin hyvä laatutaso, sekä vältyttäisiin vahingoilta. Rakennusjärjestysluonnos keskittyy vahvasti myös hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ilmastovaikutuksiin ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, sekä ottaa huomiooon Tuusulan kunnan ilmasto-ohjelman tavoitteet muun muassa luonnon monimuotoisuuteen sekä hulevesien hallintaan annetuilla määräyksillä. Rakennusjärjestyksen uusimisen lisäksi Tuusulan kunnassa on valmisteilla ympäristönsuojelumääräykset. Näillä kahdella määräyskokoelmalla voidaan yhdessä vaikuttaa vahvemmin ympäristön tilaan kuin aiemmin. Rakennusjärjestyksen soveltamista helpottamaan on kirjattu seikkaperäisemmin kuin aiemmin perusteluosa, jossa avataan määräyksen taustaa ja soveltamisoheita.
Ehdotus
Esittelijä
-
Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi
Kuntakehityslautakunta päättää
- korjata Tuusulan rakennusjärjestys 2025, osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) tavoiteaikataulua esitetyn mukaisesti
- hyväksyä laaditun rakennusjärjestys 2025 luonnoksen ja merkitä tiedoksi rakennusjärjestys 2025 luonnoksen perusteluosan
- asettaa rakennusjärjestys 2025 luonnoksen julkisesti nähtäville 16.12.2024 - 15.1.2025 väliseksi ajaksi.