Kunnanhallitus, kokous 24.6.2024

§ 248 Yleistä edunvalvontaa ja holhoustoimea koskevan ostopalvelusopimuksen irtisanominen

TUUDno-2020-2979

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Nätkynmäki, johtava yleinen edunvalvoja, arto.natkynmaki@tuusula.fi

Perustelut

Holhoustoimen edunvalvontapalvelut-yksikkö tuottaa sopimukseen perustuen valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) tarkoitettua edunvalvontapalvelua ja holhoustoimilaissa (442/1999) tarkoitettuja edunvalvojan tehtäviä. Palvelua on sopimukseen perustuen tuotettu syksystä 2008 saakka, jolloin edunvalvonnan päämiehiä oli 538 ja toimihenkilöitä kahdeksan (8). Joulukuussa 2020 tuotettava palvelu käsittää noin 840 edunvalvonnan päämiestä. Toimihenkilöitä on 12. Päämiesten lukumäärä on viimevuosina kasvanut muutamalla kymmenellä päämiehellä/vuosi. 

Sopimuksessa kunta on sitoutunut järjestämään edunvalvontapalvelut siten, että käytettävissä on riittävä määrä yleisiä edunvalvojia niille Järvenpään ja Keravan kaupunkien sekä Mäntsälän, Pornaisten ja Tuusulan kuntien asiakkaille, joille maistraatti tai käräjäoikeus määrää edunvalvojan. Riittävästä määrästä on olemassa vuodelta 2005 saakka voimassa ollut suositus, jossa päämiesten lukumäärä jaettuna henkilötyövuosilla ei saisi ylittää 75. Yksikössä suositus on menneinä vuosina ylitettykin, mutta vuosina 2017-2020 täydennettyjen resurssien myötä on päästy alle suositusten. Tässä pysymiseen vaaditaan kuitenkin vuosittaista tarkastelua.  

Yksikössä työskentelee (12/2020) johtava yleinen edunvalvoja, 5 yleistä edunvalvojaa ja 6 edunvalvontasihteeriä. Yksikön kustannukset on katettu tulorahoituksella niin, että myyntituotoista noin 2/3 on kertynyt päämiehiltä perittävillä asetuksen mukaisilla edunvalvontapalkkioilla ja noin 1/3 valtion maksamalla sopimuksessa määrätyllä päämieskohtaisella korvauksella. Edunvalvontapalvelun kate on pysynyt positiivisena, vaikka yksikön resursseja on viime vuosina lisätty vastaamaan lisääntynyttä työmäärää. Toimintakatearvio (TA20) 98 000 euroa ylittynee viime vuosien tapaan merkittävästi, koska 

  • päämiesmäärän kasvun takia arvioperusteena käytetty TP18 arvo ylittyy 
  • valtion korvausta ollaan korottamassa 20 % 1.1.2020 lukien (kts. myöh.) 

 

Kate vuodelta 2020 asettunee tasolle 150 000 euroa. Täsmällisen arvion antaminen on haastavaa, koska

  • edunvalvontapalkkiot päämiehiltä laskutetaan nyt joulukuussa
  • valtion korvaus maksetaan kahdessa osassa ja jälkimmäinen täsmäyttävä osa tammikuussa 2021 

 

Palvelusopimuksen uusiminen

Aloite päivittämiseen on tullut Oikeusapu- ja edunvalvontapiiriltä jo pitemmän aikaa sitten. Prosessi on ollut ministeriöstä johtuen hidasta. Palvelusopimuksen uusimiseen on useita syitä: 
-    sopimusta ei ole päivitetty kertaakaan vuoden 2008 jälkeen
-    palvelun ostava viranomainen on vaihtunut lain muutosten perusteella oikeusministeriön alaiselle Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiirille
-    sopimus on joidenkin tietojen osalta teknisesti ja sisällöllisesti vanhentunut
-    yksikön nimi on muuttunut
-    vuoden 2019 lopulla on Tuusulan kunnan pyynnöstä käynnistetty sopimuksessa todettu hinnantarkistusmenettely

Oikeusministeriön sopimusluonnos sopimuksen uusimiseksi on liitteenä. Uusi sopimus ei merkittävästi muuta voimassa olevaa sopimusta. Merkittävimmät muutokset ovat seuraavat: 

  • päivitetään sopimuskumppanien tiedot ja yhteyshenkilöt
  • päivitetään sopimuksessa olevia lukumäärä- ja muista numeroita
  • lisätään sopimukseen nimenomainen maininta resurssisuosituksesta
  • täsmennetään palvelun laadunvalvonnan sisältöä
  • sovitaan hinnantarkistusmenettelyssä neuvoteltu uusi hinta valtion maksamalle päämieskohtaiselle korvaukselle

 

Päämieskohtainen korvaus on vuoden 2008 sopimuksesta lukien ollut 296,23 euroa/päämies. Palvelun tarjoaja on täsmentänyt esityksensä korvauksesta 355,00 euroon. Korotus on 20 %. Korotus on sovittu tulevaksi voimaan taannehtivasti 1.1.2020 lukien. Vuoden 2020 toimintakatetta korotus nostaa noin 50 000 eurolla. 

Tuusulan kunnan asemaa tunnistettavasti heikentäviä tekijöitä sopimuspäivitykseen ei sisälly. Sopimuksessa todettu irtisanomisaika palvelulle on 2 vuotta molempien osapuolten osalta. 

Johtava yleinen edunvalvoja Arto Nätkynmäki esittää sopimuspäivityksen hyväksymistä. 

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, apulaispormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä sopimuspäivityksen
  • hyväksyä hinnantarkistusmenettelyssä esitetyn hinnankorotuksen 355 euroa/päämies
  • valtuuttaa johtavan yleisen edunvalvojan sopimaan sopimusluonnoksen täydentävät vähäiset tekniset täydennykset ja allekirjoittamaan päivitetyn sopimuksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi kunnanhallitus päätti

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittämästi kokouksessa.

Valmistelija

  • Antti-Pekka Röntynen, hallintojohtaja, antti-pekka.rontynen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunta on 1.9.2004 alkaen tuottanut holhoustoimessa tarvittavat yleisen edunvalvojan palvelut Järvenpään ja Keravan kaupunkien sekä Tuusulan kunnan alueella. 1.1.2009 alkaen Tuusulan kunta on järjestänyt alueellista yleistä edunvalvontaa ja holhoustoimea koskevaa palvelua Järvenpään ja Keravan kaupunkien sekä Mäntsälän, Pornaisten ja Tuusulan kuntien alueella. Tuolloin yleinen edunvalvonta ja oikeusaputoimiston palvelut siirtyivät lakimuutoksella valtion järjestettäväksi. Kuitenkin alueen osalta on tällöin tehty ostopalvelusopimus valtion kanssa yleisen edunvalvonnan ja holhoustoimen palvelujen alueellisesta järjestämisestä Tuusulan kunnan kautta. Nykyisin Tuusulan holhoustoimen edunvalvontapalvelujen yksikkö on Suomen suurin ostopalvelutuottaja yleisen edunvalvonnan ja holhoustoimen alallal yhteensä 850 asiakkaallaan. Muiden kuntien kanssa ei ole enää olemassa sopimussuhdetta, vaan sopimussuhde on ainoastaan valtion kanssa ostopalvelun tuottamisesta. Viimeisin sopimuspäivitys on tehty 1.3.2021 alkaen. Nykyisen ostopalvelusopimuksen kohdan 3 mukainen irtisanomisaika on molemmin puolin kaksi vuotta. Sopimus on irtisanottavissa kirjallisesti.  

Holhoustoimen edunvalvontapalvelut on osa hallintopalvelujen palvelualuetta, joka taas on yksi yhteisten palvelujen palvelualueista. Yksikössä työskentelee 12 vakituista työntekijää, joista yleisiä edunvalvojia on viisi ja edunvalvontasihteereitä 6. Esihenkilönä toimii johtava yleinen edunvalvoja. Lisäksi yksikössä on ollut osa-aikainen työntekijä manuaalisen asiakastietojen käsittelyn vuoksi.  Yksikön kustannuksista noin 80 prosenttia muodostuu henkilöstökuluista ja kokonaiskulut vuosittain ovat noin 800 000 euroa.

Holhoustoimen edunvalvontapalvelujen järjestäminen

Holhoustoimilain 1 §:n 1 momentin mukaan holhoustoimen tarkoituksena on valvoa niiden henkilöiden etua ja oikeutta, jotka eivät vajaavaltaisuuden, sairauden, poissaolon tai muun syyn vuoksi voi itse pitää huolta taloudellisista asioistaan. Käytännössä etua ja oikeutta valvomaan nimetään edunvalvoja. Edunvalvoja on aina yksittäinen virkamies tai viranhaltija, ei siis yksittäinen edunvalvontapalveluja tarjoava toimisto. 

Edunvalvontaa valvotaan siten, että edunvalvojan on vuosittain esitettävä vuositili päämiehen varoista ja veloista sekä tilikauden tapahtumista. Edunvalvojan määrää tuomioistuin ja Digi- ja väestötietovirasto ylläpitää holhousasioiden rekisteriä, jossa edunvalvojatiedot ovat.

Vaikutus kuntastrategiaan

Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat siirtyneet hyvinvointialueelle 1.1.2023, mikä osaltaan on heijastunut kunnan tehtäväkenttään ja kunta nähdään yhä enemmän sivistyskuntana. Kuntastrategian toteutumisen kannalta holhoustoimen edunvalvontapalvelujen palveluyksikön toiminta ei kuitenkaan ole keskeistä ja toiminnan strategiayhteys on ollut heikkoa. Palvelua tuotetaan lakisääteisesti ja asiakaskunnan tarpeet huomioiden, mutta palvelujen tuottamisen vaikutus tuusulalaisiin on asiakaskunnan pienuuden vuoksi kohtalaisen pieni. 

Julkisen talouden ja julkisten palvelujen näkökulmasta on perusteltua, että palvelut tuotetaan siellä, missä niiden tuottaminen on tehokkainta niin, ettei sillä kuitenkaan ole suuria vaikutuksia asiakkaiden saamien palvelujen laatuun.  

Vaikutukset asiakkaisiin

Asiakkaita Tuusulan järjestämässä holhoustoimen ja yleisen edunvalvonnan palvelussa on noin 850, joista tuusulalaisia on noin 200. Asiakkaat saavat edelleen irtisanomisen jälkeen palvelut samalla lainmukaisella tasolla kuin tähänkin saakka, palveluntarjoaja vain vaihtuu. Käytännössä asiakaskäyntejä ei ole toimistossa juurikaan ollut, vaan asiakkaisiin ollaan pääsääntöisesti yhteydessä puhelimitse tai kirjeitse. Nykyisin Tuusulan holhoustoimen edunvalvontapalvelut nähdään joissain yksittäisissä kysymyksissä ketterämpänä ja joustavampana kumppanina asiakkaiden keskuudessa, sillä paikoin puhelinajat ovat laajemmat kuin valtion järjestämässä edunvalvonnassa ja rahojen siirrot on mahdollistettu myös saman päivän aikana. 

Toiminnan laatua ei ole arvioitu asiakaskyselyin asiakkaiden tilan vuoksi. Toiminnasta on tullut joitain kanteluita vuosittain, mutta niissä toiminta on todettu asianmukaiseksi. 

Kustannusvaikutukset

Holhoustoimen edunvalvontapalvelujen toimintakate on ollut positiivinen vaihdellen 30 000 eurosta aina 165 000 euroon. Yksikön budjetti sisältää sisäisiä eriä, joita yksikölle on yhteisten palvelujen käytön osalta vyörytetty (noin 40 000 euroa vuodessa). Kuitenkin ICT-kehittäminen edellyttäisi suurempaa henkilöstöpanosta myös kehittämiseen ja kunnan kyky osoittaa resursseja tähän työhön on varsin rajallinen tällä hetkellä. Panostukset ICT-kehitykseen heikentäisivät toimintakatetta lisäten yksikön menoja pysyvästi. 

Henkilöstövaikutukset

Henkilöstölle on pidetty suunnitelmaan ja eri vaihtoehtoihin liittyen yhteistoiminta- ja kuulemistilaisuus tiistaina 4.6.2024. Myös pääluottamusmiehille on pidetty erillinen infotilaisuus, minkä lisäksi pääluottamusmiehet ovat osallistuneet yhteistoiminta- ja kuulemistilaisuuteen. Kunta on tuottanut ostopalvelusopimuksen perusteella palveluja edunvalvonta- ja oikeusapupiirille, eikä sopimuksessa ole erikseen kirjauksia henkilöstön asemasta sopimuksen irtisanomistilanteessa. Kunta on palveluntuottaja suhteessa edunvalvonta- ja oikeusapupiiriin. Sopimuksen päättymistilanteessa työnantajan on arvioitava mahdollisuuksia henkilöstön uudelleen sijoittamisesta toisiin tehtäviin. 

Haasteet palvelujen tuottamisessa

Palvelujen tuottamisen kehittäminen vaatisi rahallisia ja henkilöstön määrään liittyviä panostuksia. Myös kunnan ICT:ltä vaadittaisiin lisäresursointia edunvalvonnan järjestelmien käyttöönottoprojekteihin, mutta näillä panostuksilla ei kuitenkaan saataisi nykyjärjestelmään sisältyvää toimittajariskiä pienennettyä. Lisäksi henkilöstöä on vaihtumassa lähivuosina merkittävä määrä ja tämä edellyttää yksikössä suurta perehdytysmäärää sekä samanaikaisesti uusien tietojärjestelmien käyttöönottoa sekä prosessiuudistuksia. 

Palvelun järjestämisen irtisanomisen taustalla vaikuttavat tekijät

Holhoustoimen edunvalvontapalvelujen työskentelytavat ovat tällä hetkellä manuaalisia ja yksikössä työskennellään pareittain (yleinen edunvalvoja-edunvalvontasihteeri). Yksikkö on selvittänyt verkkolaskutuksen ja sähköisen dokumentinhallinnan käyttöönottoa. Kuitenkin ICT-projektien edistäminen on ollut hidasta ja nykyisen järjestelmätoimittajan kyvykkyys ja halu toteuttaa uudistuksia varsin rajattu. Yksikössä ei ole riittävää resurssia tai osaamista viedä ICT-kehitystä eteenpäin, eikä kunnassa ole edunvalvonnan ja holhoustoimen tietojärjestelmien erityisosaamista. 

Yksikön henkilökunnasta lähes 40 prosentilla laskennallinen eläkeikä täyttyy vuoden 2028 alkuun mennessä. Yksikön historiassa kerran aiemmin on rekrytoidulla henkilöllä ollut aiempaa työkokemusta holhoustoimesta ja yleisestä edunvalvonnasta. Näin ollen rekrytoinneista ja perehdytyksestä voidaan odottaa haasteellisia. 

Toimintakate on yksi oman palvelutuotannon säilyttämistä puoltava tekijä, sillä se on ollut yksikön historiassa aina positiivinen. Yksikön tulot muodostuvat annettuina: valtion maksamasta päämieskohtaisesta ostopalvelukorvauksesta (1/3-osaa tuloista) ja edunvalvojan palkkiosta (2/3-osaa tuloista). Kustannuspuoleen taas on pystytty itse vaikuttamaan, mikä on johtanut sähköisten työkalujen käyttöönoton lykkäämiseen ja henkilöstömitoituksen tarkkaan seurantaan. Toimintakate on vuosien 2021-2023 aikana ollut positiivinen vaihdelleen 30 000 eurosta aina 165 000 euroon. Keväällä 2024 neuvoteltiin sopimuksen mukaisesti valtion maksaman korvauksen korottamisesta, mutta valtio ei korotusta myöntänyt. Seuraavasta korotuksesta on sopimuksen kohdan 10 mukaan mahdollista neuvotella seuraavan kerran vuonna 2026.

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan eri osa-alueiden arvioiden ja kuulemisten perusteella ehdotetaan, että holhoustoimen edunvalvontapalvelujen ostopalvelusopimus irtisanotaan. Jatkossa Tuusulan ja Keski-Uudenmaan alueellista edunvalvontaa hoitaisi valtion edunvalvonta- ja oikeusapupiiri ja 1.1.2025 alkaen oikeuspalveluvirasto. Samalla kahden vuoden irtisanomisaikana ja heti irtisanomisen jälkeen jatketaan neuvotteluja valtion toimijoiden kanssa asiakkaiden palvelujen jatkumisen turvaamisesta sekä henkilöstön asemasta jatkossa.

Siirtymäajan toimenpiteet irtisanomisen jälkeen

Nykyisessä ostopalvelusopimuksessa on kahden vuoden irtisanomisaika. Edelleen Tuusulan kunnan tulee sopimuksen mukaisesti järjestää korkealaatuiset holhoustoimen edunvalvontapalvelut myös irtisanomisaikana sopimusvelvoitteiden mukaisesti. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • irtisanoa yleistä edunvalvontaa ja holhoustoimea koskevan ostopalvelusopimuksen siten, että sopimuksen viimeinen voimassaolopäivä on 30.6.2026
  • valtuuttaa hallintojohtajan käymään edunvalvonta- ja oikeusapupiirin (1.1.2025 oikeuspalveluvirasto) kanssa jatkoneuvotteluja sopimuksen päättymiseen liittyen
  • hyväksyä ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Tiedoksi

Etelä-Suomen edunvalvonta- ja oikeusapupiiri

Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kunnanhallitus
osoite: Kotorannankuja 10, Pl 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupisteeseen os. Autoasemankatu 2, 04300 Tuusula. Avoinna ma-to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-12.00.