Kunnanhallitus, kokous 24.6.2024

§ 245 Tuusulan Itäväylä I, nro 3673, lisääminen kaavoituksen työohjelmaan 2024

TUUDno-2024-1359

Valmistelija

  • Vili Lustman, asemakaavasuunnittelija, vili.lustman@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut

Kaavoitussuunnitelma ja kaavoituksen työohjelma

Kunnanvaltuusto hyväksyy vuosittain joulukuussa kaavoitussuunnitelman neljän vuoden jaksolle. Tämän jälkeen seuraavan vuoden alussa kunnanhallitus hyväksyy alkavan vuoden kaavoituksen työohjelma, jonka edistymistä seurataan osavuosikatsausten yhteydessä. Kaavoitussuunnitelman ja kaavoituksen työohjelman tavoitteena on ohjata kaavoituksen palvelualueen toimintaa ja kaavatöihin vaikuttavien luottamuselinten päätöksentekoa niin, että hankeluettelosta ensisijaisiksi nostetut hankkeet etenevät mahdollisimman nopeasti ja että niiden valmisteluun kohdennetaan ensisijaisesti resursseja.

Asemakaava ja asemakaavanmuutos

Asemakaavan ja asemakaavamuutoksen tavoitteena on mahdollistaa Tuusulan itäväylän parantaminen Rykmentinpuiston työpaikka-alueen kohdalla aluevaraussuunnitelman mukaisesti nelikaistaiseksi, kaksiajorataiseksi maantieksi liittymä- ja pysäkkijärjestelyineen sekä toteuttaa tarvittavat jalankulun ja pyöräilyn yhteydet. Tuusulan itäväylän aluevaraussuunnitelmaa laadittaessa tuli esiin tarve päivittää asemakaavan liikennealueiden rajoja. Liikennealuetta tarvitaan lisää, sillä vuoden 2010 aluevaraussuunnitelma on päivitetty vastaamaan nykyisiä maanteiden suunnitteluohjeita. Liikennealueen rajoissa on otettu huomioon väylien tilantarve luiskineen tavoitetilassa. Asema ja asemakaavamuutos tulee vireille kunnan aloitteesta ja on kiireellinen.

Kaavatilanne

Alueella on voimassa Rykmentinpuiston yritysalueen (nro 3544) asemakaava, joka sai lainvoiman 18.8.2021. Asemankaavan ja asemakaavamuutoksen alue koskee liikenne-, erityis- ja korttelialueita sekä vähäisessä määrin asemkaavoittamatonta aluetta, joka on valtuuston hyväksymässä Tuusulan yleiskaavassa 2024 työpaikkaaluetta (TP). Lainvoimaisessa asemakaavassa korttelialueet on merkitty teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi, merkinnällä TY-16. Pääkäyttötarkoitukseen liittyviä myymälätiloja saa rakentaa kerrosalasta enintään 5% kuitenkin enintään 500 k-m2. Korttelialueelle ei saa sijoittaa päivittäistavarakauppaa eikä keskustahakuista erikoistavaran kauppaa.

Tontin rakennusalalle saadaan asemakaavassa sallitun rakennusoikeuden lisäksi rakentaa kevytrakenteisia katoksia ja muita suojarakennelmia, joiden yhteenlaskettu pinta-ala saa olla enintään 20% tontille osoitetusta rakennusoikeudesta. Korttelialueille ei saa sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa ympäristöön tärinää, ilman pilaantumista tai melua, joka asumiseen varatun korttelialueen rajalla ylittää päivällä 55 dB(A) ja yöllä (22-07) 45 dB(A).

Kortteleiden 5745, 5746 ja 5747 toteuttaminen edellyttää, että Tuusulan itäväylälle toteutetaan seudulliselle tavaraliikenteen väylälle soveltuva liittymäratkaisu.

Korttelialueelle saa sijoittaa sähkönjakeluun liittyvän muuntamon. Korttelialueilla on luonnollista kasvillisuutta suojeltava ja säilytettävä. Rakentamatta jäävät tontinosat, joita ei käytetä kulkuteinä tai autojen pysäköintialueina on istutettava. Korttelialueet tulee aidata vähintään 150cm korkealla näkösuoja-aidalla. Kortteleiden tulee toteuttaa yhtenäistä, hyvälaatuista ja hillittyä arkkitehtuuria noudattaen. Rakennukset on suunniteltava ja toteuttava arkkitehtuuriltaan korkeatasoisiksi ja laadukkaiksi, erityisesti on kiinnitettävä huomiota Tuusulan itäväylän puoleiseen julkisivuun. Julkisivuissa ja ulkotiloissa tulee huomioida taiteen sijoituspaikat. Julkisivuilla ja kattopinnoille saa sijoittaa aurinkopaneeleita tai muita aurinkokeräimiä.

Tonttien tulee liittyä hulevesijärjestelmään. Vettäläpäisemättömiltä pinnoilta tulevia hulevesia tulee viivyttää korttelialueilla. Korttelialueilla tulee varata 2% pinta-alasta hulevesien viivyttämistä varten. Kortteleissa 5742, 5744 ja 5746 vettäläpäisemättömiltä pinnoilta tulevia hulevesiä on viivytettävä siten, että viivytyspainanteiden, -altaiden ja -säiliöiden tilavuus on 1 m3 jokaista sataa vettäläpäisemätöntä pintaneliömetriä kohden. Rakennuslupaa haettaessa on esitettävä suunnitelma sekä kiinteistön toiminnan, että rakentamisen aikaisesta hulevesien hallinnasta ja käsittelystä. Hulevedet saadaan johtaa hulevesien viivyttämiseen ja käsittelyyn varatulle alueelle. Piha-alueiden materiaalien ja maaston muotoilun tulee edistää alueen sisällä tapahtuvaa hulevesien viivyttämistä. Teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueilta hulevedet on johdettava viivyttäviin ja puhdistaviin rakenteisiin ennen johtamista yleiseen hulevesijärjestelmään. Kattovesiä ja muilta puhtailta pinnoilta tulevia vesiä voidaan imeyttää maaperään pohjaolosuhteiden niin salliessa. Viivytyspainanteiden, -altaiden tai -säiliöiden tulee tyhjentyä 12 tunnin kuluessa täyttymisestään ja niissä tulee olla suunniteltu ylivuoto. Lastaus, purkupaikat ja liikennöintialueet tulee varustaa öljynerotuskaivolla.

Autopaikkoja on varattava seuraavasti: 1 autopaikka / 200 m2 kerrosalaa ja 1 autopaikka / 2 samanaikaisesti paikallaolevaa työntekijää

Harkinta

Rykmentinportin yritysalueen asemakaava on ollut lainvoimainen elokuusta 2021 lähtien. Tuusulan itäväylän itäpuoleinen yritysalueen osa on tällä hetkellä rakentamaton. Asemakaavalla ja asemakaavamuutoksella on alustavasti tarkoitus leventää maantiealuetta sekä katualuetta voimassa olevan Rykmentinportin yritysalueen asemakaavan alueella Tuusulan itäväylän reunoilla sijaitsevien suojaviheralueiden ja T-16-teollisuuskorttelialueiden  5747, 5746 sekä 5745  alueilla sekä vähäisessä määräin asemakaavoittamattomalla alueella itäväylän itäpuolella. Osa tästä alueesta kuuluu vireillä olevaan Rykmentinportin I asemakaavaan.

Työpaikka-alueiden kehittäminen ja työpaikkaomavaraisuuden kasvattaminen ovat keskeisiä valtuustokauden strategisia tavoiteita (Tarjoamme yrityksille laadukkaita palveluita, osaavaa työvoimaa ja työpaikkatontteja erinomaisilla liikenneyhteyksillä). Lainvoimaisen Rykmentinportin yritysalueen asemakaavan työpaikkakortteleiden 5745, 5746 ja 5747 toteuttaminen edellyttää, että Tuusulan itäväylälle toteutaan seudulliselle tavaraliikenteen väylälle soveltuva liittymäratkaisu, minkä asemakaavamuutos mahdollistaa.

Alueen itäpuolelle valmistellaan Rykmentinportti I -asemakaavaa (kaava nro. 3630), joka on määritelty Tuusulan kaavoitussuunnitelmassa 2024 - 2027 kärkihankkeeksi.

Ottaen huomioon Tuusulan Rykmentinportin työpaikka-alueen rakentumisen edistäminen on perusteltua käynnistää asemakaavan muutosprosessi ja nostaa hanke kaavoituksen työohjelmaan 2024 (kärkihankkeeksi).

Hallintosäännön toimivaltataulukon 3 mukaan kaavoituksen työohjelmasta päättää kunnanhallitus.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • lisätä Tuusulan itäväylä I (kaava nro 3673) asemakaavamuutoksen kaavoituksen työohjelmaan 2024 sekä kaavoitussuunnitelmaan 2024 - 2027.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Tiedoksi

kaavoitus, maankäyttö, kunnallistekniikka, pormestari, kansliapäällikkö

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.